Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lichte stuurbekrachtiging marea weekend 1.6
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Dapa
Ben sinds kort trotste bezitter van een Marea weekend 1.6 Ben er erg tevreden over alleen vind ik de stuurbekrachtiging te licht. Zolang je onder de 40/50 km blijft gaat het nog goed. Daarboven dan is het eigenlijk niet fijn sturen. Bij de geringste beweging van het stuur reageert de auto daar meteen op. Laten we het maar niet over hebben als je harder als 140 rijdt. Is hier iets aan te doen of is misschien iets kapot???

Groet,

Davus.
mooikarretje
is ff wennen loveit.gif duh.gif
FMC WEEKEND
lol.gif bredere banden nemen en 17 inch lol.gif

toen ik mijn marea gekocht had zat er 14" 185 onder en indd dat stuurt erg soepel vondt het niet fijn rijden indd.
nu heb ik 17" 205 eronder en ja dat stuurt fijn yes_new.gif yes_new.gif
RARARA
QUOTE (FMC WEEKEND @ Mar 13 2007, 19:59) *
lol.gif bredere banden nemen en 17 inch lol.gif

toen ik mijn marea gekocht had zat er 14" 185 onder en indd dat stuurt erg soepel vondt het niet fijn rijden indd.
nu heb ik 17" 205 eronder en ja dat stuurt fijn yes_new.gif yes_new.gif

Ben het met die schapenkop hierboven eens !! widegrin.gif

Nu mijn zomervelgen met 205/45/16 banden erop liggen rijdt ie een stuk fijner thumbsup.gif

Door die (naar mijn mening en voorkeur) te smalle bandjes, rijdt/reed hij idd erg , hoe noem je het.., zenuwachtig.., je moest konstant corrigeren, nu met mijn bredere banden rijdt hij een stuk relaxter !! cheer.gif hypocrite.gif
Hoot
Als je nou geen geld hebt voor bredere banden, kun je ook gewoon je stuurhuis lekprikken idea.gif , gaat ie vanzelf zwaarder sturen, tuurlijk wel wat bijgeluiden en dagelijks je oliepotje bijvullen, maar zenuwachtig sturen is er niet meer bij!! Vooral leuk als je bij weinig olie de bocht door gaat en ineens helemaal geen stuurbekrachtiging meer hebt, zo blijft elke rit een spannende rit!! loser.gif

Los van bovenstaand geneuzel van mijn kant ben ik het met de heren eens!!

Cheers,
Hoot
Rugnummer10
QUOTE (Hoot @ Mar 14 2007, 10:11) *
Als je nou geen geld hebt voor bredere banden, kun je ook gewoon je stuurhuis lekprikken idea.gif , gaat ie vanzelf zwaarder sturen, tuurlijk wel wat bijgeluiden en dagelijks je oliepotje bijvullen, maar zenuwachtig sturen is er niet meer bij!! Vooral leuk als je bij weinig olie de bocht door gaat en ineens helemaal geen stuurbekrachtiging meer hebt, zo blijft elke rit een spannende rit!! loser.gif

Los van bovenstaand geneuzel van mijn kant ben ik het met de heren eens!!

Cheers,
Hoot

De bijgeluiden zijn niet fijn als dat defect is, geloof mij ^^.gif bij mij issie voor de 2e keer naar de haaien en de olie lekt beetje op mn blok enzo frusty.gif
BravoUser
Bredere en/of grotere velgen/banden is helemaal niet nodig hoor.!!

Je kan de Off-Set/Sporing van je standaard voorwielen (liefst binnen de tolerantie's.. anders krijg je versnelde slijtage) iets laten verstellen/aanpassen dmv uitlijnen. idea.gif
Meer of minder Off-Set/Sporing.. is een verschil van strak.. tot ..week/vage besturing.!!

Als je dit verhaal..en je wensen.. uitlegt bij een beetje goede garage.
Kunnen ze het binnen 15 min. en voor +-25,=Euro regelen voor je.

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif
RARARA
Dat zou ook wel kunnen werken ja, als je er een spoorverbreder van 5 of 8 mm tussen zet.

Standaard heeft de Marea een ET waarde van 43 als je de banden wat verder naar buiten zet rijdt ie misschien ook idd een stuk fijner
NEO
QUOTE (Rugnummer10 @ Mar 14 2007, 10:14) *
De bijgeluiden zijn niet fijn als dat defect is, geloof mij ^^.gif bij mij issie voor de 2e keer naar de haaien en de olie lekt beetje op mn blok enzo frusty.gif

Je bedoelt je stuurbekrachtiging 2 keer kapot is gegaan zolang je de Bravo al hebt?
Mark
Misschien is het eerder een kwestie van wennen confused.gif
Ik vind de bekrachtiging in mijn Marea perfect, evenals de
bekrachtiging die ik in mijn Brava had.
Poosje terug in een Idea gereden, die heeft electrische stuurbekrachtiging;
dan heb je helemaal geen gevoel meer in het stuur..
Op de snelweg vind ik de gevoeligheid best meevallen, gewoon met een
pinkje sturen, nergens last van..
Maarja, wat de één prettig vindt, vindt de ander misschien wel waardeloos..

Groetjes, Mark
Rugnummer10
QUOTE (NEO @ Mar 14 2007, 17:42) *
Je bedoelt je stuurbekrachtiging 2 keer kapot is gegaan zolang je de Bravo al hebt?

de stuurpomp (welke je stuurbekrachtiging regelt) is nu al voor de 2e keer kapot ja..
NEO
QUOTE (Rugnummer10 @ Mar 15 2007, 11:04) *
de stuurpomp (welke je stuurbekrachtiging regelt) is nu al voor de 2e keer kapot ja..

Dat is heel vervelend, maar heeft vaak wel een oorzaak.

Heb je een idee hoe je met stuurbekrachtigers om moet gaan?
Ik weet zelf eigenlijk één gouden regel, maar ik weet niet of jij die kent of eraan houd?

Auto's met stuurbekrachtiger, mag je NOOIT tot het einde aan draaien, of om precies te zijn niet TEGEN het eind aan blijven drukken.
Omdat dan je pompen van je bekrachtiger door blijven werken terwijl het stuur niet verder kan.
Uiteindelijk begeeft je stuurbekrachtiger en heb je nare problemen
marzon
eventueel kun je de poelie van de stuurpomp vervangen voor een grotere, dan heb je ook een langere snaar nodig, resultaat is minder toeren op de pomp, dus zwaarder sturen.

maar het is gewoon ff wennen hoor... enne bij 160 gaat i ook keurig rechtuit met dat lichte stuur, de mijne tenminste wel

had je vorige auto ook stuurbekrachtiging ?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.