Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Olie Filter trilt steeds los (Brava 1.4 12V)
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Robin
Ik heb sinds enige tijd een Fiat Brava 1.4 12V uit b.j. herft 1996.

Het eerste probleem wat zich voordeed was dat de rubber tussen de oliefilter en motor los schoot, waardoor alle olie er uit liep, dit is tot 2 maal toe gebeurd. Oliefilter was vuil (mogelijk verstopt) en is vervangen door een orginele Fiat filter.

Nu schiet de rubber niet meer los, echter de oliefilter trilt steeds vanzelf los na een autorit. Zelfs indien de filter zeer vast is gedraaid zit deze naar een rit van pakweg 100km weer zo los dat olie verloren gaat. Nu moet ik na elke rit de oliefilter controlleren/vast draaien.

Is dit een bekent probleem van de 1.4 12V motor, zijn er meer mensen met dit probleem? En wat is hier een mogelijke oorzaak van? Zou het schroefdraad versleten kunnen zijn en zo ja waardoor kan dit zijn veroorzaakt?

Mvg,
Robin
QiB1400
QUOTE (Robin @ Jan 30 2007, 20:14) *
Ik heb sinds enige tijd een Fiat Brava 1.4 12V uit b.j. herft 1996.

Het eerste probleem wat zich voordeed was dat de rubber tussen de oliefilter en motor los schoot, waardoor alle olie er uit liep, dit is tot 2 maal toe gebeurd. Oliefilter was vuil (mogelijk verstopt) en is vervangen door een orginele Fiat filter.

Nu schiet de rubber niet meer los, echter de oliefilter trilt steeds vanzelf los na een autorit. Zelfs indien de filter zeer vast is gedraaid zit deze naar een rit van pakweg 100km weer zo los dat olie verloren gaat. Nu moet ik na elke rit de oliefilter controlleren/vast draaien.

Is dit een bekent probleem van de 1.4 12V motor, zijn er meer mensen met dit probleem? En wat is hier een mogelijke oorzaak van? Zou het schroefdraad versleten kunnen zijn en zo ja waardoor kan dit zijn veroorzaakt?

Mvg,
Robin

ik denk idd dat je schroefdraad niet helemaal meer in orde is want ik heb nog nooit van dit probleem gehoord. Zelf rij ik een Bravo 1400 uit 1997.
meew
hoe heb jij hem "zeer" vast gekregen?? gewoon met de hand?
tamael^
QUOTE (meew @ Jan 30 2007, 23:02) *

normaal is de motage van een filter zeer makkelijk.

dichting (rubberen ring) insmeren met olie.

filter aan draaien zodat die aan is en dan een halve slag door draaien.

indien dit niet werkt dan is het meestal een kapot draad. dan is het dus navragen bij de dealer of dat nog te repareren valt. wat je ook kunt proberen is een speciaal draad dicht middel. dus geen draad borg middel maar een dicht middel wat licht borgend werkt. ikzelf gebruik de Omnifit blauw altijd.

tamael

P.S. als het filter verstopt heeft gezeten dan is het zaak dat de motor ff goed nagekeken word. de 1.4 is namelijk gevoelig wat olie betreft.
Robin
QUOTE (meew @ Jan 30 2007, 23:02) *

Normaal draai ik de filter met oliefilter sleutel aan, niet te slap, niet te strak. Nu draai ik de filter met sleutel extra stevig vast, vaster dan normaal nodig zou moeten zijn, maar niet met grof geweld of extra hulpmiddelen.
ikke
weet je of na het vervangen van je filter ook die oude ring weg is genomen? wil nog wel een achterblijven en ja dan kun je hem vast draaien wat je wilt maar blijft dan lekken/loskomen . check t ff filter eraf en voel of er niets meer zit
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.