Help - Search - Members - Calendar
Full Version: krabben in de winter
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
tommy_h16
dag mensen!

Ik zit met het volgende probleem. Heb al verschillende topics gelezen over vocht bij fiat auto's. maar nergens dat het zo erg is dat je s'winters zelfs aan de binnenkant moet gaan krabben! ik had dit probleem vorig jaar winter namelijk! moest elke dag ook aan de binnenkant krabben! elke keer die zooi over de hele auto heen! hebben jullie hier ook last van?

ik heb nu bij de deuren dat plastic weggehaald nadat ik nieuwe speakers in de portieren heb geplaatst. dat plastic trilde namelijk mee, erg vervelend vond ik dat. ik las later dat dat plastic daar zat om vocht tegen te houden. dus ik ben bang dat het nu erger is geworden. Ik heb nu ook met het vochtige weer dat ik erg veel vocht op de binnenkant van de ruiten heb! zijn mijn portieren niet goed afgesloten of zoiets? of zijn er nog zwakker plekken waar ik even naar kan kijken?

alle reacties welkom!

tommy_h16
Raptor
Hoi!

Het plastic verwijderen was niet zo slim van je. Staalplaat (je deur dus) condenseerd makkelijk en zal de binnenkant van je deur vochig houden.
Je plasic was ervoor te zorgen dat dit vocht buiten blijft. Dat wasemt nu naar binnen.
Ik kan je alleen maar aanraden om eens uit te zoeken hoe je een nieuwe laag plastic in je portieren zet. Bel bijv. eens met Fa Tuynder in Nootdorp voor info.
Ze kunnen veel leveren en er zit een hoop technische kennis.

Check eveneens even onder je mat aan de bestuurderszijde.
Het rubber dat je kabelboom moet omsluiten daar waar deze de auto binnenkomt is nog wel eens verrot en laat dan (weinig) water door.
Dit vocht trekt in je bekleding, je zet je kachel aan, het vocht (dus ook wat van je schoenen af komt) gaat verdampen, zet zich af op je ruiten en bevriest weer.

Probeer deze 2 dingen uit te zoeken en te verhelpen.
En laat nooit je kachel lopen met de stelschuif op CIRCULATIE. Zet deze op INTAKE, dus links.
Plaats eens een vochtvreter (Bison) in je auto in de winter.
Leg kranten onder de matten. Deze absorberen vocht en houden ook beter vast (goedkope maar minder effectieve vochtvreter).

Succes! thumbsup.gif
NEO
Idd, was niet slim om de plastic uit je deuren te halen confused.gif

Daar heb je het meest last van, want al een klein beetje vocht in de auto al kan doen.
Dat heb je ook bij een andere auto als je door de regen gelopen bent en je jas beetje nat is, slaat dat meteen aan op je ramen

En bij jou is dat nu constant dat water binnen is.
Franky
dat plastic zit er bij mij al een jaar niet meer in, heb geen last van vocht! misschien komt het omdat de deuren vol zitten met bitumen en zowat helemaal afgesloten zijn... op een paar gaatjes onderin de deur na om het eventuele water wat erin kan komen eruit kan. en het staal is zo goed als afgedekt door de bitumen, zelfs binnen in de deur...
tommy_h16
thanks voor jullie reactie!

Ik zal tuynder even opbellen of ze nieuwe plastic hebben liggen voor mij. maar goed, ik had het weggehaald omdat de die dingen meetrillen met de boxen, is daar nog een oplossing voor??

tommy_h16
meew
nou daar zijn dus wat franky ook al noemde de zogenaamde bitumen voor
dit is een beetje geluidswerend en ook trilliingdempend!!
zit dus ook standaard in busjes (nieuwe vw transporter iig) tegen de trillingen!!
succes ermee
tamael^
Er zijn een paar bekende punten waar vocht naar binnen kan komen. veel zijn al genoemt.

rijp/condens binnenkant deuren is een grote boosdoener.

maar luikje brandstofpomp onder de achterbank was bij mij lek.

verder de afvoer onder de voor ruit (haast onder de motorkap) kan ook verstopt zitten.

Kabel doorvoer is inderdaad ook een goede.

en jah, als dat vocht er eenmaal in zit komt het er heel moeilijk uit. een vochtvreter is een goed idee. maar wel opletten dat je die vaak leeg maakt en goed vast zet. geloof namelijk dat andere forumleden ervaring hebben met het niet vastzetten.

wat voor mij het probleem heeft opgelost is 2 weken in de schuur en ramen los met de verwarming aan (van de schuur)

tamael
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.