Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Distributieriem te lang niet vervangen
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Temujin
Beste lezers,

Om jullie nog iets meer lastig te vallen met vragen betreffende mijn aankoop het volgende smile.gif :

Dat je met gebakken eieren zit wanneer je distr.riem knapt kan ik me goed voorstellen en heb ik al vaak genoeg gelezen op de forum...

Wat ik echter niet kan terugvinden en wat ik me afvraag.. kan het al problemen opleveren wanneer de distributieriem een lange tijd niet is vervangen, maar nog niet is geknapt?

Ik wil dit graag weten, omdat ik dan wellicht een Bravo koop waarvan de distributieriem niet op tijd is vervangen en deze dan zelf gewoon direct vervang. Ik wil dus graag weten of de problemen pas komen wanneer die knapt of dat er ook andere blijvende kuren zijn met als oorzaak een te laat vervangen distributieriem (en alles wat daarbij vervangen wordt.. spanrollen..ed)

Dan kan ik nml de prijs minderen zonder mij al te zorgen te maken over eventuele "rampen".smile.gif

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
BravoHGT20v
Hallo,

Zolang de riem niet is geknapt is er niets aan de hand !!

Er zijn dus ook geen andere onderdelen die hier onder lijden, in ieder geval niet direct door de riem.

Wel is het zo dat er naast de riem ook spanrollen, waterpomp, etc worden vervangen. Maar dat is in principe standaard tijdens het vervangen van een distributieriem, deze zijn dus ook al aan vervanging toe !!

Maar even kort samenvattend; geen extra slijtage aan onderdelen door te laat vervangen distributieriem !!!

Wel direct laten doen, want FIAT is nogal gevoelig voor dit soort "te late" onderhoudsbeurtjes en de eventuele schade die je oploopt bij het knappen is aanzienlijk.

De prijs zul je dan ook alleen kunnen drukken aan de hand van het feit dat je direkt kosten moet maken voor nalatig onderhoud???

PS zou de rest ook maar goed controleren, want als men op de distributieriem al bespaart !!???
tamael^
Inderdaad, de riem is redelijk gevoellig. maar bij een Opel of Ford was die meestal al geknapt voordat je het punt van vervangen berijkt. dus kan erger.

wat ook van belang is wat voor een fiat rijd je. de 1.4 is bijvoorbeeld heel gevoelig voor te weinig onderhoud. zonde als je dat kapot gaat.

maar voor de rest is me weinig bij fiats bekend wat met onderhoud te maken heeft.

tamael
Temujin
Beetje late reactie, maar iig heel erg bedankt voor jullie reacties. En inderdaad kan ik dit dan gebruiken als reden om de prijs te verlagen ivm directe kosten die ik moet maken.

Maar ik ben iig blij te weten dat het verder geen problemen oplevert zolang de riem niet kapoet gaat:)
Raptor
Redelijkerwijs kun je er zo'n € 200,- af peuteren.

Eventueel kun je je beraden over de mutliriem en de riem van de stuurbekrachtiging erbij te laten vervangen.
Komt dan totaal op zo'n € 250,- uit.

Succes! thumbsup.gif
FMC WEEKEND
ja kan een probleem worden .
ook met minder dan 60000 km of 3 jaar als je spanrol lager kapot loopt omdat ze de vorige keer de distributie wel vernieuwd hebben en denken dat je spanrol nog wel 60000 het volhoud.
nou dan kan dit gebeuren en verspringt echt je snaar en draait je blok in elkaar foto erbij van kapot gedraait spanmrollager.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.