GeMiNi
Oct 28 2006, 19:48
Hallo allemaal,
Ik ben sinds enige tijd eigenaar van een Fiat bravo, redelijk tevreden over het beestje. Elke week is er eigenlijk wel wat aan de hand met het ding maar goed, als ie rijd dan rijd ie als een zonnetje.
Gisteravond rijd ik op de snelweg van Harderwijk richting Rotterdam ben ik Ermelo nog niet voorbij of het ding valt terug van 160 naar 120. en blijft inhouden. Ik stop bij Strand nulde om toch maar eens te kijken wat het is. Zet m'n auto stil.Motor slaat direct af.Grote rookpluimen onder de kap vandaan en de motor tikte als een gek als ik hem weer ff aan het lopen had. Doe m'n motorkap los, 1 grote oliezee onder de kap, werkelijk alles zat onder de olie. Vanmiddag mijn auto ff opgehaald met de autoambulance en bij mij thuis boven de smeerput gezet.Vanaf de versnellingsbak tot aan de achterdemper alles onder de olie. M'n carterontluchting was naar beneden gevallen voor de versnellingsbak en op een of andere manier is m'n hele carter leeggelopen via de ontluchting. De olie bovenop het blok is via de vuldop over m'n blok gespoten.
De carterventilatie inmiddels weer op z'n plek, olie bijgevuld, ff moeilijk starten en nu loopt m'n blok gelukkig weer. De kleppen tikken nog wel ietsje, maar valt mee. Alleen hij loopt nog maar op 3 poten lijkt het wel. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn???
Ik hoor het graag van jullie.
GR William
Twister
Oct 28 2006, 20:05
wow dat is k*t
wat voor blok licht er bij jou in ?
Jan de Lang
Oct 28 2006, 22:18
Lijkt er op dat één cilinder niet meer goed meedoet als gevolg van de olielekkage. Mogelijk is de zuigerveer iets ingelopen op de cilinderwand.
Je krijgt dan duidelijk drukverlies in die cinder en een onregelmatige werking van de kleppen. Dat lijkt heel veel op het wegvallen van de ontsteking van één poot.
Het kan ook zijn dat er bovendien olie tussen veer en wand tot in de kamer wordt geperst en daar zorgt voor een onregelmatige of geheel uitvallende ontstekening ("vette bougie").
Dit lijkt me duidelijk een geval van eerst maken en dan doorrijden.
De eerste stap -lijkt mij- is een visuele controle en een ontstekingstest van de bougies, gevolgd door een meting van de cilinderdruk, per cilinder. Luister ook goed of de kleppen een gezond geluid maken.
Vind je een aanwijzing voor een defecte cilnder/zuiger/veer, dan hoop ik voor je dat je met een nieuwe veer en honen van de wand kunt volstaan.
GeMiNi
Oct 29 2006, 20:07
M'n blok is een 1.6 16v met slechts 135.000 km op de klok. Zoals ik al zei maken de kleppen normaal geluid, ze tikken heel iets maar kan ook komen doordat de motorolie nog niet warm is. Durf hem niet lang te laten lopen omdat ik bang ben dat er iets vast slaat.
Heb alle bougies er uit gehaald, de 4e vanaf de distributie is vet en loopt waarschijnlijk niet mee met de rest. echter als ik de bougiedop van de 4e cilinder er af haal loopt ie helemaal niet meer. de zuigers zijn bovenop allemaal droog, op de 4e na. Dit kan olie zijn, maar natuurlijk ook benzine wat niet verbrand is.
als ik de slang van de carterventielatie er af haal en de oliedop ook en het blok loopt dan komt er rook uit beiden.
Ik zal morgenavond ff aan de gang gaan. in ieder geval al bedankt voor alle reacties.
Dat klinkt niet best beste Bravo rijder.
Hoop niet voor je dat je je blok naar de klote gereden hebt

Je reed met behoorlijke hoge toeren toen het gebeurde

Hoeveel olie had jij in je blok zitten, toen dat gebeurde?
Als ik zo jouw verhaal lees ,concludeer ik dat er behoorlijk veel druk op jouw blok heeft gestaan waardoor de olie je ontluchtings leiding heeft doen losknappen.En olie over het blok heeft gespoten.
Ik denk dat er te veel olie in je blok heeft gezeten die te heet is geworden

Teveel olie is ook niet goed, en overtollig olie gooit het blok er zelf dus uit
En betreft die rook, is het gewoon damp vanwege de warmte van de olie
Jan de Lang
Oct 29 2006, 21:01
Trekt die vierde bougie nog wel een vonk als je hem bij het blok houdt?
Mogelijke oorzaak vette bougie zie boven.
Een compressiemeting op cilinder 4 geeft uitsluitsel over (de ernst van) een eventueel cilinderlek.
Die rook lijkt volkomen normaal bij verhitting van de olie.
Succes ermee.
GeMiNi
Oct 30 2006, 21:39
heb net alle cilinder op druk getest,
Cilinder 1 : 13 Bar
Cilinder 2 : 13 Bar
Cilinder 3 : 2 Bar
Cilinder 4 : 0 Bar
Lijkt me dus de koppakking en niet de zuiger van cilinder 4. Alle bougies vonken netjes blauw.
Wat gaat me dit ongeveer kosten??Is het verstandiger om er een ander blok in te hangen. Gezien het feit dat ie tijdje (ca. 1,5 km) met minder olie heeft gelopen.
Hier nog enkele foto's:

Dat is de rook uit de carterventilatie.
Zo ziet het blok er nu uit :
Barracuda
Oct 30 2006, 22:37
das niet veel , nul bar....
dat kunnen meerdere dingen zijn:
* gebroken zuigerveer / veren
* kleppen die open blijven staan
* scheur / gat in de zuiger
* scheur in de kop / cilinderwand
het kan inderdaad de koppakking zijn , dan zou hij lek zijn tussen de cilinders 3 en 4.
maar dat verklaart niet de hoeveelheid olie die er uit is gekomen.
je kunt ter controle een zogenaamde cilinder lektest uitvoeren, ik weet niet of je daar mee bekend bent, en hoe technisch je bent?
met een cilinder lektest kun je d.m.v perslucht in de desbetreffende cilinder te brengen (niet meer als 1 bar)
luisteren of er ergens een luchtstroming hoorbaar is in respectievelijk de uitlaat, het inlaatspruitstuk, de carterventilatie, of als je de dop van het koelwater reservoir eraf draait, en het borrelt daarin.
voorbeeld;
geluid in uitlaat - probleem met uitlaatklep(pen)
geluid in inlaatspruitstuk - probleem met inlaatkleppen
geluid uit olievuldop - probleem met zuiger /cilinder
borrelen van koelwater systeem - probleem met koppakking
als je de mogelijkheid en de spullen heb, kun je dit zelf uitvoeren.
n.b. als je dit uit gaat voeren, zorg dan dat je de te controleren cilinder in het zogenaamde bovenste dode punt hebt staan, en zet je auto in de versnelling met de handrem er op, zodat de krukas absoluut niet verdraait. (anders valt het niet te controleren)
ik hoop dat je iets aan deze info hebt....
mark
GeMiNi
Oct 30 2006, 23:10
QUOTE (Lizard @ Oct 30 2006, 23:37)

das niet veel , nul bar....
dat kunnen meerdere dingen zijn:
* gebroken zuigerveer / veren
* kleppen die open blijven staan
* scheur / gat in de zuiger
* scheur in de kop / cilinderwand
het kan inderdaad de koppakking zijn , dan zou hij lek zijn tussen de cilinders 3 en 4.
maar dat verklaart niet de hoeveelheid olie die er uit is gekomen.
je kunt ter controle een zogenaamde cilinder lektest uitvoeren, ik weet niet of je daar mee bekend bent, en hoe technisch je bent?
met een cilinder lektest kun je d.m.v perslucht in de desbetreffende cilinder te brengen (niet meer als 1 bar)
luisteren of er ergens een luchtstroming hoorbaar is in respectievelijk de uitlaat, het inlaatspruitstuk, de carterventilatie, of als je de dop van het koelwater reservoir eraf draait, en het borrelt daarin.
voorbeeld;
geluid in uitlaat - probleem met uitlaatklep(pen)
geluid in inlaatspruitstuk - probleem met inlaatkleppen
geluid uit olievuldop - probleem met zuiger /cilinder
borrelen van koelwater systeem - probleem met koppakking
als je de mogelijkheid en de spullen heb, kun je dit zelf uitvoeren.
n.b. als je dit uit gaat voeren, zorg dan dat je de te controleren cilinder in het zogenaamde bovenste dode punt hebt staan, en zet je auto in de versnelling met de handrem er op, zodat de krukas absoluut niet verdraait. (anders valt het niet te controleren)
ik hoop dat je iets aan deze info hebt....
mark
Ik ben redelijk thuis in de autotechniek, heb ook genoeg maatjes en collega's met apparatuur en kennis. Als de koppaking lek is en er komt druk op de cilinder te staan, gaat de druk via oliekanalen naar het carter staat er druk op het carter dan zoekt ie het zwakste punt en dat is de carterventilatie en de oliedop. hij loopt wel, dat vind ik het rare dus.Maar als ik de bougiekabel van cilinder 4 af haal dan kapt het blok met lopen.
Barracuda
Oct 30 2006, 23:15
uhm...
dat van die bougie kabel eraf trekken en dat het blok dan kapt met lopen, doet ie dat met alles cilinders?
ik weet dus uit ervaring dat als je bij een common rail diesel motor de stekker aan een injector los haalt, dat stopt de motor ook direct...misschien werkt dit met het zelfde principe..???
ik weet niet hoe de olie kanalen bij een fiat blok lopen, maar volgens mij niet tussen de cilinders in (wel koelwater)
ik denk dat je die lektest maar eens moet proberen, of als je zeker van je zaak bent, kun je beter de kop er maar gelijk afhalen (kun je gelijk de zuigers en cilinders controleren op beschadigingen

)
mark
Jan de Lang
Oct 30 2006, 23:23
Mee eens.
Bij ca.1,5 km met minder olie (maar niet droog?) moet je nog niet wanhopen en meteen een ander blok gaan kopen.
Eerst verder testen, zoals door Mark beschreven.
Misschien kom je er vanaf met een zuigerveer en honen van de cilinder.
marcelvg
Oct 31 2006, 09:02
als je koppakking lek is moet je dat kunnen zien aan je koelwater deze zou leeg moeten lopen
en 1.5 km met minder olie gaat niet meteen je motor stuk
GeMiNi
Oct 31 2006, 18:38
QUOTE (marcelvg @ Oct 31 2006, 10:02)

als je koppakking lek is moet je dat kunnen zien aan je koelwater deze zou leeg moeten lopen
en 1.5 km met minder olie gaat niet meteen je motor stuk
De hoeveelheid koelvloeistof is nog redelijk goed, kan alleen de kleur niet goed zien omdat het vaatje al 10 jaar oud is en niet meer goed doorzichtig is.
Jan de Lang
Nov 1 2006, 01:08
Aan de kleur van je koelwater kun je niet veel aflezen.
Het gaat er ook niet om of er olie bij het koelwater komt, maar -andersom- of er koelwater bij de olie komt.
Aan het nveau van het koelwater in de expansietank kun je aflezen of er veel koelwater is verdwenen, teminste, als zeker bent van het niveau vóór het probleem ontstond. Als je een buislamp of zo in het reservoir steekt, kun je de stand wrsch. wel aflezen.
Een kapotte koppakking waarbij koelwater in de verbrandingsruimte komt, moet je ook kunnen zien aan de blijvend lichtgrijze of witte kleur van het uitlaatgas bij warme motor. Niet te verwarren met de witte damppluim die kan ontstaan bij een koude start. d.i. het gevolg van condens en verdwijnt vrij snel.
Krijg je blauwe walm dat doet je smeerolie mee aan de verbranding.
Een kapotte koppakking is op zichzelf geen verklaring voor het wegvallen van de druk in je 4e cilinder, zoals de compressiemeting heeft uitgewezen.
Ik sluit niet uit dat je óók een doorgeslagen koppakking hebt. De damp van de carterontluchting zou daarop kunnen duiden, maar als je koelwater ok is, dan lijkt dat niet waarschijnlijk.
Wat ik eigenlijk bedoel is: als cilinder 4 niet meer meedoet, dan zou je dáár eerst eens verder kunnen kijken.
Je weet dat je (nagenoeg) zonder olie hebt gereden. Daarom geeft die cilinder er de brui aan.
Je weet nog niet wat de aangerichte technische schade is en wat daarvan de kosten zin.
Lijkt het mee te vallen, dan zul je op zoek moeten naar de oorzaak van dat grote olieverlies.
Dat de hele onderkant onder de smurrie zat is het gevolg van de luchtstroming die de uitlopende olie tot ver achterin heeft verspreid.
De carterontluchting kan door allerlei eenvoudige oorzaken zijn losgeraakt.
Echter, als ik jouw teksten nog eens teruglees, krijg ik steeds meer de idee dat het iets te maken heeft met een defect in het smeersysteem: oliepomp?, verstopt koelkanaal?, waardoor druk en hitte de rest hebben gedaan.
Omdat je nog wel koeling had (neem ik gemakshalve nu even aan) denk ik dat de schade gerelateerd moet worden aan een tekort aan smering (die óók koelend werkt) in de cilinders.
Nummertje 4 was als eerste de pisang.
En voor nu: welterusten.
P.S. Sorry voor de typefouten. Heb ik ivm met late uur zo maar gelaten.
Jan de Lang
Nov 1 2006, 10:38
Correctie: je kunt wél aan het koelwater zien of je de vloeistof, middels een lek, in contact is gekomen met de smering. Als de olie bij de koelvloeistof kan komen, kan dat ook andersom.
marcelvg
Nov 1 2006, 13:13
als je druk op je expansievat zet dan kan je het zien als er een water(koeling probleem )is hiervoor moet je zoals gewoonlijk weer speciaal gereedschap voor hebben
Barracuda
Nov 1 2006, 19:13
mja, je moet een passende dop hebben en een pompje met daarop een druk meter.
het pompje en de dop moeten uiteraard op elkaar passen ...
je pompt het koelsysteem op druk tot max. 1 bar, en dan mag de druk meter op het pompje niet of nauwelijks terug lopen...
dit kun je uitvoeren bij een koude of , in jouw geval iets moeilijker, een warme motor (80 C)
greetzz, mark
Jan de Lang
Nov 1 2006, 21:52
Maar als je geen vloeistofverlies hebt, waarom zou je het koelsysteem dan afpersen?
GeMiN is redelijk thuis in de autotechniek en hij heeft genoeg maatjes en collega's met apparatuur en kennis, lees ik hierboven.
Als hij "zelf" de cilnderdruk dan meten, mag je veronderstellen dat hij ook best in staat is z'n koelsysteem onder druk te zetten.
In een minder bedeelde omgeving heb ik eens gezien dat het met een binnenbal en een fietspomp ook gaat. Binnenkort toch eens kijken hoe ze dat precies doen.
QUOTE (Jan de Lang @ Nov 1 2006, 21:52)

Maar als je geen vloeistofverlies hebt, waarom zou je het koelsysteem dan afpersen?
GeMiN is redelijk thuis in de autotechniek en hij heeft genoeg maatjes en collega's met apparatuur en kennis, lees ik hierboven.
Als hij "zelf" de cilnderdruk dan meten, mag je veronderstellen dat hij ook best in staat is z'n koelsysteem onder druk te zetten.
In een minder bedeelde omgeving heb ik eens gezien dat het met een binnenbal en een fietspomp ook gaat. Binnenkort toch eens kijken hoe ze dat precies doen.
Heb gewerkt bij spyker als monteur en heb daar nog goede contacten, werk ook nog in harderwijk op de kartbaan als monteur. Daar hebben ze een raceteam dat rijd in de porsche supercup. Aan gereedschap weinig gebrek dus. Maar fiat gereedschap zit er niet in. De compressie heb ik gemeten met een heel standaard ding wat we eerder gebruikten op de karts. Bij het raceteam ben ik nog niet geweest. Ben inmiddels begonnen met het verwijderen van de kop. Of er nou iets mis is met de cilinder/zuiger of met de kop, moet in ieder geval m'n kop verwijderen lijkt me. Heb volgende week ook hulp van de monteur van het raceteam en een goede monteur/manager van kwik-fit. Jullie hulp is ook altijd makkelijk, leer ik toch wat er allemaal mis kan zijn met een blokje en wat de symptomen bij bepaalde problemen kunnen zijn. Ben er al wel achter dat een Fiat geen op en top betrouwbare auto is zoals een daihatsu of iets dergelijks.
Ik ga mijn bedje op zoeken.
Gr William
tamael^
Nov 2 2006, 18:37
Da's kut.
en dan dacht ik pech te hebben met mijne.
veel suc6 en hoop dat het mee valt.
tamael
Barracuda
Nov 2 2006, 19:26
i.i.g. succes Gimini, ik hoop dat de schade meevalt.
gr, Mark
Jan de Lang
Nov 2 2006, 21:39
Met die betrouwbaarheid van de Fiat-motoren valt het wel mee.
Een paar duizend kilometertjes Namibische woestijn en hots-knots wegen bleek voor mijn gehuurde Fiat-beestje best te doen.
Met de Brava heb ik wekenlang probleemloos door Oost-Turkije getoerd.
De Daihatsu, Isuzu, Mitsubishien Toyota maken natuurlijk zeer goede auto's. Op plaatsen waar het er op aan komt, zie je bijna niet anders.
Pech, zoals bij jou, is echt geen exclusieve eigenschap van Fiat.
Ben benieuwd wat je tegenkomt als de boel uit elkaar ligt.
Veel speciaal Fiat-gereedschap zul je niet nodig hebben.
Heb toch wel wat speciaal gereedschap nodig, zoals dop 36(!) wat een maat zeg, een luchtsleutel is ook geen overbodige luxe. Heb ergens gelezen dat de krukaspoelie met 280 nm vast zit. Dat is de dop 36 dus. Ook een imbus 12 kom je niet vaak tegen voor de olieaftapplug. Heb nu alle riemen enzovoort eraf. Ga nu de distributie doen.Kan alleen nergens merktekens vinden voor de nokkenassen. Zet waarschijnlijk eerst m'n oude riem er weer op nadat ik de koppakking vervangen heb. Deze kan ik gewoon aftekenen op de riem zelf en de tandwielen en later weer er op zetten in de oude stand. Nieuwe distributie kan altijd nog. Ik ga weer verder sleutelen, heb weinig tijd gehad de laatste avonden, alleen nu heb ik ff tijd en ga ik verder.
tamael^
Nov 5 2006, 13:14
Oude riem monteren is niet slim. want hij knapt veel sneller als die van spanning af is geweest. althans daar ben ik best vaak voor gewaarschuwd
tamael
P.S. kan dit kloppen? want dan vervang ik ze zoms te snel. maar aan de andere kant. die 25 euro is het wel waard want een ander motorretje kost heel wat meer.
QUOTE (tamael^ @ Nov 5 2006, 13:14)

Oude riem monteren is niet slim. want hij knapt veel sneller als die van spanning af is geweest. althans daar ben ik best vaak voor gewaarschuwd
tamael
P.S. kan dit kloppen? want dan vervang ik ze zoms te snel. maar aan de andere kant. die 25 euro is het wel waard want een ander motorretje kost heel wat meer.
Moet nog ff kijken hoe ik het ga doen, de oude is helemaal afgetekend en zonder veel nadenkwerk terug te plaatsen.een nieuwe moet je eigenlijk speciaal gereedschap voor hebben om de nokkenassen te blokkeren. Maar ik snap wat je bedoeld, heb de boel wel los liggen nu dus het is nu een stuk makkelijker om te doen.kan ook de markeringen van de oude riem over nemen op de nieuwe riem. Is het verstandig om meteen de waterpomp ook te vervangen?looprol en spanrol draaien zonder speling in ieder geval dus denk dat ik die laat zitten. Heb nog geen prijzen opgevraagd verder dus weet nog niet of ik alles vervang of dat ik het goede laat zitten.heeft iemand de prijzen zo bij de hand?
Nieuwe koppakking(met nieuwe bouten?of zijn dit geen rekbouten?eventueel vlakken erbij)
Looprol
Spanrol
Waterpomp
Distributieriem
Klepdekselpakking
Inlaatspruitstukpakking
Uitlaatspruitstukpakking
Andere riemen hebben geen beschadigingen of droogtescheurtjes dus die laat ik zitten.
Alvast bedankt Gr William
GeMiNi
Nov 14 2006, 20:58
Nou ik zit in zak en as, had gehoopt mijn koppakking. Moest een tijd wachten voor ik het speciale dopje binnenhad om de kopbouten los te halen. Haalde de kop er af en de moed zakte me meteen in de schoenen. Zuiger 3 en 4 zijn afgebrokkeld en de afgebrokkelde delen zijn weer gesmolten aan de cilinderwand die dus ook aan gort is.Hoe kan dit in vredesnaam gebeurd zijn?
Vanaf bovenaf gezien kun je lekker sleutelen aan een fiat. kom je aan de onderkant dan kun je alle gereedschap wat je hebt er wel bij halen. Wou de caterpan er afhalen zit de versnellingsbak in de weg, kan hem er dus niet eens afhalen.Weet iemand nog een 1.6 16v blokje voor weinig?en past een 1.8 ook zonder al te veel aanpassingen?
Red Turtle
Nov 14 2006, 21:25
sterkte kerel
Barracuda
Nov 14 2006, 21:30
Djees...dat is wel een puinhoop dan...
Tja Gemini, ik heb mijn motorreke zelf nodig,anders had je em wel mogen hebben, dus kan je niet helpen..
Maar ik vind het gewoonweg k*t voor je!!!
Succes
Grt Mark
Michelangelo
Nov 14 2006, 22:23
Sh*tzooi man, klote voor je.
Misschien kan Geuzendam in Almelo je helpen
Succes ermee (en hou ons op de hoogte)
Gr. Michel
GeMiNi
Nov 14 2006, 23:05
Jullie zijn gek op foto's had ik begrepen:
Hier komen ze, kunnen jullie met me mee huilen. Vraag me nog steeds af hoe het toch mogelijk is dat er 2 kapot gaan. Vind het zo vreemd, is het er 1 snap ik het, zijn het er 4 dan ook nog wel, maar 2?En dan degene die het meest aan gort is gaf 2 Bar en degene met een klein hapje gaf 0 bar bij de test.
Cilinder 3 & 4
Cilinder 3:

Nog een keer Cilinder 3:

Cilinder 4:

En de kop :

Aan de kop kun je zien dat het euvel er al enige tijd was, snap alleen dat ik nooit wat gemerkt hebt, ding liep altijd als een zonnetje. Met de apk werd ie 1 keer afgekeurd op Lambda, kan misschien al een gevolg zijn van dit drama
tamael^
Nov 14 2006, 23:20
Damn, das pech voor je. maar heb respect voor de motor dat die nog wou starten. dit zou bij menig merk een enkeltje sloop zijn. gelukkig dat fiat onderdelen te betalen zijn.
tamael
P.S. mijne blijkt een keer een geknapte distributie riem te hebben gehad. zag er achter de schermen ook niet mooi meer uit.
mooikarretje
Nov 15 2006, 01:11
heb dit ook al tegen iemand gezegt
maar ik weet niet of die er wat mee heeft gedaan
bij tiems & nijboer fiat dealer in emmeloord staat een brava die ze voor sloop gebruiken
wat voor motor daar in zit weet ik niet
en ook niet of die nog goed is maar je kan even bellen
is het proberen waard
mooi kl*te voor je man
GeMiNi
Nov 18 2006, 11:43
Vandaag een motorblok gekocht:
Bravo 1.6 16v blok met 108.000 km
3 maanden garantie
Gratis bezorgt en hoef mijn oude motor niet in te ruilen dus hoef me ook nog niet te haasten om dit blok er uit te trekken.
Kost 650 keiharde euro's maar dan doet ie het als het goed is weer vanouds. Komt meteen een nieuwe koppeling in en nieuwe distributie en los meteen mijn olielekkage aan de bak op.
tamael^
Nov 18 2006, 18:41
Gefeliciteerd, gelukkig is de 1.6 niet zo gevoelig als de 1.4. dei blijkt namelijk iedere 100.000 tot 150.000 ene andere nokkenas nodig te zijn.
tamael
Jan de Lang
Nov 19 2006, 16:11
QUOTE (tamael^ @ Nov 18 2006, 20:41)

Gefeliciteerd, gelukkig is de 1.6 niet zo gevoelig als de 1.4. dei blijkt namelijk iedere 100.000 tot 150.000 ene andere nokkenas nodig te zijn.
tamael
Ben op reis. Daarom kort: dat van die nokkenas is nonsens. Sorry, maar aardiger kan ik het niet zeggen.
Jan de Lang
tamael^
Nov 19 2006, 18:47
QUOTE (Jan de Lang @ Nov 19 2006, 16:11)

Ben op reis. Daarom kort: dat van die nokkenas is nonsens. Sorry, maar aardiger kan ik het niet zeggen.
Jan de Lang
vertel mij dan eens waarom ik bij 6 1.4 blokjes ben wezen kijken en bij alle zes dit probleem wasin meerdere of mindere mate. bij goed gebruik kunnen ze lang mee gaan (netjes je onderhoud en goede olie) maar als de fiat expers die blokjes niet durfen te verkopen met garantie. en de 1.6 wel dan lijkt het me dat er een veel voorkomend iets is.
het is zo erg dat als ik een andere motor koop dat willen ze alleen de cilinder kop retour voor revisie. onderblok doen ze niets meer mee.
tamael
Jan de Lang
Nov 20 2006, 10:43
Met de 1.4's die ik heb gehad en bekeken, heb ik die ervaring niet.
Die waren dan ook wel gewoon goed onderhouden; verder niets speciaals of extra's aan gedaan.
Jouw waarneming wijst anders uit. Dan begrijp ik jouw zienswijze.
Over wat de "Fiat-experts" durven en zeggen, heb ik geen mening. Ik ontmoet er weinig.
Ik laat het hierbij (van hier slechte verbinding met telefoonmodem).
Bedankt voor jouw toelichting.
Gr.
Jan de Lang
tamael^
Nov 21 2006, 21:46
Het blijkt dat het een kwestie van geluk en goed onderhoud is. ik twijfel helemaal niet aan de ervaringen van Jan. het is alleen dat ik ondertussen 10 motoren heb gezien met dit probleem. het lijkt er op dat er met minstens 3 iets mis was met de tellerstand.
tamael
P.S. ik zet ff op papier over welke sloper ik een goed gevoel had en welke me probeerde te neppen.
GeMiNi
Nov 21 2006, 21:55
Volgens mij hadden we het over de oliezee onder mijn motorkap.
Vandaag mijn nieuwe blok binnegekregen, echt alles zit er nog op, inlaat, uitlaat, thermostaat, fuelrail, vliegwiel + koppeling.helemaal compleet dus en thuisbezorgd voor weinig geld. 3 maanden garantie, maar moet ik wel de distributie vervangen.
Barracuda
Nov 21 2006, 21:59
Zo te zien rijd de jouwe weer snel...gelukkig maar
Groeten, Mark
tamael^
Nov 21 2006, 22:11
QUOTE (GeMiNi @ Nov 21 2006, 21:55)

Volgens mij hadden we het over de oliezee onder mijn motorkap.
Vandaag mijn nieuwe blok binnegekregen, echt alles zit er nog op, inlaat, uitlaat, thermostaat, fuelrail, vliegwiel + koppeling.helemaal compleet dus en thuisbezorgd voor weinig geld. 3 maanden garantie, maar moet ik wel de distributie vervangen.
gefeliciteerd, zou zonde zijn als er weer een bravo minder zou zijn. ben tegen beter weten verlieft geworden op die auto en ik repareer dus mijn 1000 euro aan motor schade. en daarna een nieuwe achterbumper en eventueel nog een andere voorbumper.
tamael
GeMiNi
Nov 21 2006, 22:11
Ja het doet ff pijn in de portemonnee, maar ik zie het maar als een hele hele grote beurt. Dat verzacht de pijn wat
tamael^
Nov 21 2006, 22:21
QUOTE (GeMiNi @ Nov 21 2006, 22:11)

Ja het doet ff pijn in de portemonnee, maar ik zie het maar als een hele hele grote beurt. Dat verzacht de pijn wat

hoe groot? andere versnellingsbak en nokken as is hard genoeg. die dingen zijn ook nog is een pokke hoeveelheid werk. had gehoopt er een andere motor in te hangen zoals jij doet maar heb geen goede motor gevonden.
tamael
GeMiNi
Nov 21 2006, 22:57
QUOTE (tamael^ @ Nov 21 2006, 22:21)

hoe groot? andere versnellingsbak en nokken as is hard genoeg. die dingen zijn ook nog is een pokke hoeveelheid werk. had gehoopt er een andere motor in te hangen zoals jij doet maar heb geen goede motor gevonden.
tamael
Ja blok er uitlepelen is niet meer op het niveau zoals dat was met de brommertjes. Iets meer werk. Wat de grote grote beurt betreft; mijn koppeling was al aan z'n einde en nieuwe bougies en distributie stonden al op de planning heb nu een blok met minder kilometers gekocht en doe daar alles als voorzorgmaatregel. Als ik de auto zou wegbrengen naar de garage zou ik ongeveer 650 euries kwijt zijn voor koppeling en grote beurt. Doe nu alles zelf dus bespaar een hoop. Is nog steeds veel geld/
Ik heb gewoon 2 advertenties gezet op onderdelenlijn.nl en onderdelenzoeker.nl, kreeg in totaal wel 12 blokken aangeboden, varierend van 500 tot 1200 euro. ligt aan de kilometerstand en de garanties die werden gegeven.
tamael^
Nov 22 2006, 19:51
QUOTE (GeMiNi @ Nov 21 2006, 22:57)

Ja blok er uitlepelen is niet meer op het niveau zoals dat was met de brommertjes. Iets meer werk. Wat de grote grote beurt betreft; mijn koppeling was al aan z'n einde en nieuwe bougies en distributie stonden al op de planning heb nu een blok met minder kilometers gekocht en doe daar alles als voorzorgmaatregel. Als ik de auto zou wegbrengen naar de garage zou ik ongeveer 650 euries kwijt zijn voor koppeling en grote beurt. Doe nu alles zelf dus bespaar een hoop. Is nog steeds veel geld/
Ik heb gewoon 2 advertenties gezet op onderdelenlijn.nl en onderdelenzoeker.nl, kreeg in totaal wel 12 blokken aangeboden, varierend van 500 tot 1200 euro. ligt aan de kilometerstand en de garanties die werden gegeven.
ik zelfde manier maar ik dus een serie kapotte blokken bekeken. ook geen suc6
maar vanwege de reden dat ik toch alles los had om een kapotte bak en koppeling had ik alles meteen goed willen doen en de motor ook weer top maken. maar het blok ligt nu op de bank en gaat eens lekker een nieuw setje sleepers, stoters en een neuwe nokkenas inclusief nieuwe distributie krijgen.
tamael
GeMiNi
Nov 22 2006, 23:05
QUOTE (Barracuda @ Nov 21 2006, 21:59)

Zo te zien rijd de jouwe weer snel...gelukkig maar
Groeten, Mark
Nou dat dacht ik ook tot vandaag sinds een week maar weer eens aan het sleutelen ging.Ik moet mijn bak er af halen, hoe in vredesnaam doe je dat? Bij Spyker zaten de aandrijfassen gebout aan de fusee en gebout aan de bak. Bij Fiat zit dit ietsje anders zag ik wel en heb eigenlijk geen idee hoe ik het er het snelste uit/af kan halen.motor en bak zijn verder electronicavrij inmiddels en kan vrij sleutelen doordat ik alle kappen en plaatjes heb weggehaald.morgen nieuwe distrubutie en koppeling halen voor mijn andere blokje.Alle tips zijn welkom!!!
Hoe controleer je of er koelwater in je olie zit...dit is de simpelste manier ( lekke koppaking) naam je pijlstok eruit ...en hou er een brandende aansteker onder ...als het knettert dan is waarchijnlijk je koppakking op een tussenschotje doorgeslagen. Is vrij eenvoudig te verhelpen en niet zo duur als de dealer wel wil doen geloven.
Kop eraf ..vlakken en een nwe headset (kost ongeveer 110,00 euro compleet en doe er gelijk een distr snaar op kost incl spanrol ongeveer 90,00 euro alles is immers dan toch los) - het werk is ongeveer als een niet echte automonteur een middag.
tamael^
Nov 24 2006, 21:43
QUOTE (buddy @ Nov 24 2006, 20:09)

Hoe controleer je of er koelwater in je olie zit...dit is de simpelste manier ( lekke koppaking) naam je pijlstok eruit ...en hou er een brandende aansteker onder ...als het knettert dan is waarchijnlijk je koppakking op een tussenschotje doorgeslagen. Is vrij eenvoudig te verhelpen en niet zo duur als de dealer wel wil doen geloven.
Kop eraf ..vlakken en een nwe headset (kost ongeveer 110,00 euro compleet en doe er gelijk een distr snaar op kost incl spanrol ongeveer 90,00 euro alles is immers dan toch los) - het werk is ongeveer als een niet echte automonteur een middag.
Grijnz, wel ff doorscrollen naar pagina 3. de motor van Gemini is helaas overleden. reparatie niet waard dus hij hangt er een andere in.
@ Gemini
Hoe zien die bussen er uit die in je bak gaan? het kan zijn dat je de klos er uit moet vringen met een klein ijzertje/banden lichter. dat is iig bij de 1.4 12v zo.
denk dat er anderen zijn die dit beter weten van de 1.6
tamael
GeMiNi
Nov 25 2006, 10:59
QUOTE (tamael^ @ Nov 24 2006, 21:43)

Grijnz, wel ff doorscrollen naar pagina 3. de motor van Gemini is helaas overleden. reparatie niet waard dus hij hangt er een andere in.
@ Gemini
Hoe zien die bussen er uit die in je bak gaan? het kan zijn dat je de klos er uit moet vringen met een klein ijzertje/banden lichter. dat is iig bij de 1.4 12v zo.
denk dat er anderen zijn die dit beter weten van de 1.6
tamael
Als ik in mijn bak kijk zie ik alleen maar een kruiskoppeling, ga er dus vanuit dat ie met spiebanen er in zit. Dit betekent dus dat ik eerst mijn fusee moet verbouwen en daar mijn assen uit moet halen voordat ik ze uit de bak kan trekken.of zie ik dat verkeerd? mijn as kan tussen bak en fusee maar 1-2 cm bewegen. Weet iemand hoe het moet?Jan de Lang bijvoorbeeld
tamael^
Nov 25 2006, 22:30
QUOTE (GeMiNi @ Nov 25 2006, 10:59)

Als ik in mijn bak kijk zie ik alleen maar een kruiskoppeling, ga er dus vanuit dat ie met spiebanen er in zit. Dit betekent dus dat ik eerst mijn fusee moet verbouwen en daar mijn assen uit moet halen voordat ik ze uit de bak kan trekken.of zie ik dat verkeerd? mijn as kan tussen bak en fusee maar 1-2 cm bewegen. Weet iemand hoe het moet?Jan de Lang bijvoorbeeld
Hmmm, ik heb echt ronde bussen in mijn bak zitten. en daar zit het gewricht in. die zit met een spleen vertanding in de bak. een veerende ring borgt hem in het diferentieel. dit is los te halen door het wiel lager en zo te delen van de poot. (rem klauw los, dan de 2 bouten van veerpoot los en dan de draagarm los halen.) en toen met een ijzer die klossen uit de bak wippen en het geheel aan de kanten leggen.
even naar het volgende nieuws. maandag staat mijn 1.4tje naar verwachtign weer op eigen benen. en zullen we zien of die wil gaan spinnen met een nieuwe nokkenas.
tamael
P.S. een foto zal erg veel duidelijk maken.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.