Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Spaghetti spruitstuk
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
monus
Beste leden,

Ik zit te denken om een spaghetti spruitstuk in mijn fiat Brava 1.6 16v te installeren.. dat een latere zorg, maar hoe zit het dan met mijn huidige voorpijp? Kan ik die dan laten zitten of moet hij vervangen worden???.. wie helpt mij??

Post verplaatst van How to naar Vragen/Problemen -by Latina
Rman76
Weet je wat een spaghetti uitlaat is?
Een snelle voorpijp.
idea.gif
MAW, nee. Je voorpijp blijft dus niet zitten...
Raptor
Als je je spruitstuk vervangt voor een spaghetti variant heeft het eigenlijk alleen echt zin om je gehele uitlaat ook te vervangen met een "free flow" sportuitlaat + een vervanger voor de catalysator (dus geen cat meer).
Een spaghetti spruitstuk heeft als doel de uitlaatgassen vrij baan te geven. Geen/minder belemmering in de afvoer = vermogenswinst.

Als er achter je spaghetti spruitstuk een normale catalysator zit met een normale einddemper, rem je de kracht van je winst weer keihard af, wat een hoge druk op je catalysator betekent die daar mogelijk niet zo goed tegen kan. Nu zal dat met 103pk niet zo'n vaart lopen, maar toch.

Een stalen spaghetti spruitstuk kost je ca 375,-
Een RVS model kost je ca 800,-

Een originele voor jou type Brava kost je ca 90,-
NEO
Spagetti spruitstuk is niet exact bedoeld om vrijbaan te geven,maar om de uitlaat gassen van alle vier de cilinders tegelijk de uitlaat pijp in te drukken zodat je motor beter loopt en een vermogenswinst behaald.

Want elke cilinder perst zijn gassen op een ander moment uit, en komen de gassen nooit tegelijk uit de uitlaat, en is er in weze een onbelans.

En idd, je katylisator zit daarbij ook in de weg en brengt geen vermogen winst aan toe.Maar het is niet zo dat daarbij erg veel druk op komt te staan wat deze niet aan kan.
Daarbij moet je een andere uitlaat die daar op aangepast is voor je motor en uitlaat.
Anders heb je nog geen vermogens winst
tamael^
QUOTE (NEO @ Oct 28 2006, 12:18) *
Spagetti spruitstuk is niet exact bedoeld om vrijbaan te geven,maar om de uitlaat gassen van alle vier de cilinders tegelijk de uitlaat pijp in te drukken zodat je motor beter loopt en een vermogenswinst behaald.

Want elke cilinder perst zijn gassen op een ander moment uit, en komen de gassen nooit tegelijk uit de uitlaat, en is er in weze een onbelans.

En idd, je katylisator zit daarbij ook in de weg en brengt geen vermogen winst aan toe.Maar het is niet zo dat daarbij erg veel druk op komt te staan wat deze niet aan kan.
Daarbij moet je een andere uitlaat die daar op aangepast is voor je motor en uitlaat.
Anders heb je nog geen vermogens winst

De bedoeling is juist dat het mooi op volgorde in de uitlaat komt en zo niet botst met de gassen van 1 van de andere cilinders.

alleen spruitstuk geeft wel wat winst maar het mooiste is met een geheel aangepaste uitlaat.

tamael
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.