QUOTE (digiwiew)
ik heb een bravo gt uit 18 nov 1999 met 45000 km op de teller
Ik zie em vanmiddag wel ej
Ontopic voor Hans: kerel in nood!
- Koop gerust een Bravo/a. Hier op het forum merk ik weinig van allerlei vage problemen met lichtjes, electriek en zulks. De spookverhalen waar ik zelf ook bang voor was, blijken niet op te gaan.
- Ze roesten niet! In tegenstelling tot een opeltje uit 1999 zal een Bravo/a uit 1995 NOOIT roesten (indien geen krassen gereden dan). Kwestie van goed gegalvaniseerd. Roest is dus italiaanse verleden tijd, al is dat wél een verhaal wat telkens verteld wordt wanneer je zegt dat je een fiat wil kopen!
* Wanneer je dan overtuigd bent dat je gerust een bravo/a kunt kopen:
- Koop geen 1.4 12v. Ik heb er zelf wél één, maar de wagen is ondergemotoriseerd, relatief duur in de wegenbelasting én onzuinig. Een 1.6 kost wat meer, maar dat verdient ie volgens mij terug door zuiniger te zijn.
- Een bravo na 1999 heeft een iets ander/mooier interieur. Beter kleurgebruik en die lompe kuil is rechts uit je dashboard.
* Dit zijn de zwakke punten die je aan kunt kaarten bij een koop, laat merken dat je verstand van zaken hebt, én waar je op moet letten:
- De hiervoor beschreven distributieriem is een must! Als deze op korte termijn vervangen moet worden kun je gerust enkele honderden euro's van de prijs afhalen.
- De electrische ramen gaan tergend langzaam. Ze zijn wel ietwat door te smeren met silicone spray of vaseline, maar langzaam blijven ze.
- verder zou ik zo gauw niet eens iets weten. Wanneer je een testrit maakt, schrik dan niet wanneer de eerste en tweede versnelling iets moeilijker inleggen. Dat hebben ze bijna allemaal bij koud weer.
succes