Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fiat of geen Fiat???
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Algemeen > Algemeen
Hans
Hey beste Fiat rijders biggrin.gif
Ik ben bezig om een nieuwe auto te kopen, en mijn aandacht gaat dit keer sterk uit naar een Fiat Bravo of misschien een Brava...
Ik heb alleen geen ervaring met Fiat, maar sommige vrienden van mij wel. Bij voorbeeld bij een Tipo dat het electrisch compleet in de war was, en nog wat van die streken.
Nu zijn we een aantal jaar verder en ben ik benieuwd of de Fiat nu veel beter is. Ik heb een Brava zien staan uit '97 met 89000 km gereden voor maar 3500 euro, ten eerste, is dit duur? en zo nee, waar moet je allemaal op letten bij een Fiat, zijn er belangrijke punten die snel stuk zijn?
Hoewel de Brava niet duur is, gaat mijn voorkeur wel uit naar een Bravo. Maar in ieder geval wil ik een beetje een prijs indicatie, wat zou een Bravo of Brava van '97 moeten kosten???
Wie helpt mij op weg?
coool.gif
LaTiNa
Ik rij nu zelf in totaal 4 jaar bravo.

De eerste die ik had was een bravo 1.4 sx uit '96, die heb ik 1,5 jaar gehad en nooit problemen en ging in een klap door de keuring.

De tweede die ik nu heb is een 1.6 sx uit '97, die heb ik nu 2,5 jaar en is ook altijd zonder klachten door de keuring gegaan heb alleen 1x een kapotte uitlaat gehad en mijn raam gaat soms niet open.

Ik ben toen veranderd van Bravo omdat ik de 1.4 te traag vond en ging voor de hgt, kwam alleen met een 1.6 thuis omdat deze alles heeft.

Dus ik raad je aan om er eentje te nemen :wink:

het bedrag wat je noemt voor de Bravo lijkt mij niet duur.
Bravaabarth
hangt van het model af, het aantal gereden km...

Ik heb een brava van '96 (Diesel-versie), bumpers in koetswerkkleur + mislampen vooraan, elekt. ruiten en spiegels, radio-cd met 6cd wisselaar, 14" alu velgen en ik betaalde 5300 euro...

ik zou zeggen, de prijs varieert tussen de 5000 en de 8000 euro...

is maar een wilde gok, wat denkt de rest?
The Master
Heeey Hans,

Leuk dat je interesse hebt in een bravo/brava, en al helemaal dat je t hier vraagt op t forum.

Het klopt dat fiat electrisch niet sterk is, maar je moet echt niet denken dat je schokken krijgt als je je verlichting aanzet ofzo :wink: Vaak is het een air-bad lampje dat blijft branden.

Allereerst zou ik zeggen; neem een keuze tussen de motoren. Diesel of benzine. Neem je de 1.4 12v (0-100 km/h 13,8 s MAX 170) of de snelste een HGT (acceleratie 0-100 km/h 8,5 s MAX 210). Ook heb je bij de diesels een enorm verschil of je een gewone diesel neemt, of een turbodiesel.

Want dat's t grote probleem met de prijsindicatie; een 1.4 12v heb ik gezien voor €4000, maar mijn HGT was €10.000,- Tis net hoeveel jij er aan wilt besteden.

Punten waar je op moet letten; let erop of bij de aankoop de distributieriem vervangen is, dis kost (vooral bij een HGT) aardig wat (€550,-) Hoe zit t met de banden, en kijk of de uitlaat niet bijna aan z'n einde is... Ook kan vaak aan de onderkant zien hoe er met een auto is gereden, zitten er aan de onderkant een paar hobbel, en deuken, dan is er vrij aso mee gereden...

Voor spec van het oude model: http://autogids.autotrader.nl/carbaseresul...pos=1&ref=atdnl

En van t nieuwe model: http://autogids.autotrader.nl/carbaseresul...pos=1&ref=atdnl
Padlarf
Zoals hierboven vermeld is het electrisch systeem nog niet optimaal bij Fiat. Als je de keuze hebt zal ik wel kiezen voor het nieuwere model van de bravo/a dus die vanaf 1999. Dit omdat er toch een flink aantal verbeteringen zijn doorgevoerd.

Verder vind ik de vergelijking met de Tipo niet helemaal opgaan. De Tipo heeft mede bijgedragen aan het "plastic" imago van Fiat. Sindsdien is er een hoop gebeurt aan de afwerking van de Fiat auto's.

Dus: Fiat is een (naar mijn mening) goede auto voor een goede prijs

Om terug te komen op de auto van jou keuze: Op zich is het een redelijke prijs, maar zoals bij iedere auto: Controleer alles. Laat desnoods een ANWB keuring erop los en controleer zoveel mogelijk electrische systemen van de auto (Electrische ramen ed)
Slider
Zoals hierboven beschreven staat. Rond dat aantal km's moet de distributieriem (en spanrol) vervangen worden of zijn. Verder kun je inderdaad beter gaan voor een nieuwer model (vanaf 1999). Bij de nieuwere modellen is de 1.4 12 klepper vervanger door de 1.2 16 klepper (zelfde aantal pk's). De 16 kleppers zijn uiteraard zuiniger. De benzine Bravo rijden rond de 1 op 10. En de diesels (als ik het goed heb) 1 op 18.
Verder is het inderdaad de vraag wat je er mee wilt doen. Gezinsauto of bedrijfsauto of iets anders. Wil je hem nog gaan tunen? Dan zou ik niet de lichtste motoren nemen omdat daar niet veel meer op te winnen valt. De JTD blijkt in praktijk een prima auto te zijn om te tunen. En ja, een HGT is toch wel een machtig beest hoor met z'n 5 cilinder. (Let wel als je voor een HGT gaat, dat de onderhoudskosten per definitie een stuk hoger zijn.)
Het plastic imago van Fiat was in de jaren 80 zeker waar. De Bravo is al een heel stuk degelijker, toch rammelt er hier en daar nog wel eens wat, maar dat mag geen grote betekenis hebben. Als je geen rammels wilt moet je een BMW kopen.
Succes met de aanschaf!
marcelv8
QUOTE (Hans)
Ik heb een Brava zien staan uit '97 met 89000 km gereden voor maar 3500 euro, ten eerste, is dit duur?

Die prijs lijkt me erg eme te vallen, mijne is van 1996 en een half jaar terug gekocht met 88000 kilometer voor meer geld, was dan wel bij een echte dealer. Ik zou hem wel laten keuren (ANWB) als je hem bij een soort van Auto-Palace koopt of iets dergelijks, dan weet je zeker of de auto goed is, ook kan je de nationale autokaart vragen (alle ilometerstanden bij servicebeurten).

Mijn Brava bevalt me erg goed, een heel fijne wagen, heb er gelukkig nog nooit echt problemen mee gehad, wel een paar kleine dingetjes maar die zijn gauw op te lossen (Garantie) maar ook hier moet je natuurlijk bij iedere 2de hands auto geluk mee hebben.

Succes met kopen (en zoeken) :wink:

grtz Marcel.
evill bravo
QUOTE (The Master)
Heeey Hans,

Leuk dat je interesse hebt in een bravo/brava, en al helemaal dat je t hier vraagt op t forum.  

Het klopt dat fiat electrisch niet sterk is, maar je moet echt niet denken dat je schokken krijgt als je je verlichting aanzet ofzo  :wink: Vaak is het een air-bad lampje dat blijft branden.  

Allereerst zou ik zeggen; neem een keuze tussen de motoren. Diesel of benzine. Neem je de 1.4 12v (0-100 km/h 13,8 s MAX 170) of de snelste een HGT (acceleratie 0-100 km/h 8,5 s MAX 210). Ook heb je bij de diesels een enorm verschil of je een gewone diesel neemt, of een turbodiesel.

ff of topic,
Waarom rijd de mijne 185 en geen 170 max, als ik ook een 1.4 12v heb?? Woon aan de duitse grens dus heb het al eens geprobeerd!!
MR. HGT
Waarschijnlijk je teller afwijking ik heb de mijne op de 220 gehad tewijl er 210 voor staat.
evill bravo
dan moet mijn kamaraad dat ook hebben reed namelijk naast me lijkt me dus beetje vreemd en een teller afwijking van 15 k/m per uur lijkt me beetje veel!!
The Master
Ja, en ze geven altijd minder op dat hij werkelijk kan... smile.gif
Dus kan goed dat je 'echte' snelheid gerust boven de 170 ligt. Ik heb ook al een x 220 op me teller gereden (hij 'mag' ook maar 210 gaan :wink: )
jwlos
ik heb een 1.2 maar ik haal de 170 ook dus misschien zat hij er een motortje naast en ik rijd als ik tijdens me normale rijstijl(7km naar me werk en weer terug)me tank leeg rijd 1op12 en op lange ritten haal ik 1op16 dus ik weet niet hoe iedereen rijd maar daarom ook me slogan "waarom snel als het zuinig kan"plus dat je geld over "kunt""houden om te tunen.

succes en ik zou zeggen koop een bravo want ik heb er ook nooit problemen mee alleen weet ik niets van de prijzen.

mijn auto was bij mitsubitsie €9000 en had 59000 op de teller en alle elektrische opties omdat het een trofeo was.
biggrin.gif biggrin.gif
succes ermee lol.gif
Triple B
Edit by BRaVo GT blijf even BOT Back On Topic
digiwiew
ik heb een bravo gt uit 18 nov 1999 met 45000 km op de teller uit dld met alles er op en er aan kompleet met invoeren keuren en platen 7500 euro met komplete historie van de auto en ik kan zeggen hij bevalt goed groeten digiwiew
marcelv8
gefeliciteerd met je aanwinst! :wink:

en natuurlijk heel veel plezierige en veilige kilometers toegewenst.

gr. marcv8
madbull
QUOTE (digiwiew)
ik heb een bravo gt uit 18 nov 1999 met 45000 km op de teller

Ik zie em vanmiddag wel ej puh2.gif

Ontopic voor Hans: kerel in nood!
- Koop gerust een Bravo/a. Hier op het forum merk ik weinig van allerlei vage problemen met lichtjes, electriek en zulks. De spookverhalen waar ik zelf ook bang voor was, blijken niet op te gaan.
- Ze roesten niet! In tegenstelling tot een opeltje uit 1999 zal een Bravo/a uit 1995 NOOIT roesten (indien geen krassen gereden dan). Kwestie van goed gegalvaniseerd. Roest is dus italiaanse verleden tijd, al is dat wél een verhaal wat telkens verteld wordt wanneer je zegt dat je een fiat wil kopen!

* Wanneer je dan overtuigd bent dat je gerust een bravo/a kunt kopen:
- Koop geen 1.4 12v. Ik heb er zelf wél één, maar de wagen is ondergemotoriseerd, relatief duur in de wegenbelasting én onzuinig. Een 1.6 kost wat meer, maar dat verdient ie volgens mij terug door zuiniger te zijn.
- Een bravo na 1999 heeft een iets ander/mooier interieur. Beter kleurgebruik en die lompe kuil is rechts uit je dashboard.

* Dit zijn de zwakke punten die je aan kunt kaarten bij een koop, laat merken dat je verstand van zaken hebt, én waar je op moet letten:
- De hiervoor beschreven distributieriem is een must! Als deze op korte termijn vervangen moet worden kun je gerust enkele honderden euro's van de prijs afhalen.
- De electrische ramen gaan tergend langzaam. Ze zijn wel ietwat door te smeren met silicone spray of vaseline, maar langzaam blijven ze.
- verder zou ik zo gauw niet eens iets weten. Wanneer je een testrit maakt, schrik dan niet wanneer de eerste en tweede versnelling iets moeilijker inleggen. Dat hebben ze bijna allemaal bij koud weer.

succes
MareaHlx
QUOTE (The Master)
Punten waar je op moet letten; let erop of bij de aankoop de distributieriem vervangen is, dis kost (vooral bij een HGT) aardig wat (€550,-) Hoe zit t met de banden, en kijk of de uitlaat niet bijna aan z'n

Hoi, waar laat jij voor 550 euri de distributieriem vernieuwen ? Lijkt mij nl een scherpe prijs...

Adios, JR
The Master
Gewoon bij de dealer... smile.gif
Dit had ik al een x gepost...

Geleider distributie €32,90  
Riemspanner €88,03  
Distributieriem €46,09  
Multiriem €31,20  
Multiriem andere lengte €13.67  
Arbeid 7 uur = €344.12  
Totaal: €526,01  

Dus ja, dat is geloof ik alles wat dedaan is... smile.gif

Marea HLX is ook een 2.0 he.. :twisted: :wink:
MareaHlx
QUOTE (The Master)
Gewoon bij de dealer...   smile.gif  
Dit had ik al een x gepost...

Geleider distributie €32,90  
Riemspanner €88,03  
Distributieriem €46,09  
Multiriem €31,20  
Multiriem andere lengte €13.67  
Arbeid 7 uur = €344.12  
Totaal: €526,01  

Dus ja, dat is geloof ik alles wat dedaan is... smile.gif

Marea HLX is ook een 2.0 he.. :twisted: :wink:

Yep, heb een 2.0 uit '97

Mijn dealer offreerde 900 euros, tijd voor een andere dus. Over welke heb jij he Hij doet het schijnbaar ook graag, na 2 jaar en 3 maanden gaf ie al als advies op de rekening aan dat de distr-riem vernieuwd moest worden.

Inmiddels die thread gevonden. Is jouw prijs zonder BTW ? 50 euro arbeidsloon lijkt mij ook niet onredelijk tegenwoordig.

Adios, JR
The Master
Hier weer ff ontopic...

@ Marea HLX, je antwoord (en je vraag) staat bij dit topic:

http://www.fiatbravoforum.nl/viewtopic.php?t=728
Dannsky
Hi Hans,

je zou best een Bravo/a kunnen kopen, je kan je wagen nog zo goed na laten kijken en keuren, maar je kan toch niet in de motor kijken! Is dus altijd een gok! Net als met het elektrische gedeelte van de auto!

Toen ik mijn Bravo ging kopen heb ik hem ook eerst op de brug laten zetten en eronder kijken, controleren en een proefrit gemaakt en voor mij leek alles perfect! Heb toen ook meteen gezegd dat ik nieuwe apk, een grote beurt en de distributie riem wilde vervangen en dat is ook gedaan! Maar toen ze hem rijklaar gingen maken, was er zoveel aan veranderd dat ik onderhand een nieuwe Bravo had, opzich nix mis mee, maar is toch geen fijn gevoel als er zoveel mis mee was! Maar toen had ik hem al gekocht en kreeg er een half jaar garantie bij! Was ik wel blij mee!!!

Maar wens je succes met je aankoop en hoop dat je er veel plezier van hebt!!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.