Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Het schuif-bouten verhaal
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
RARARA
Wanneer je een velg met de steek 4 x 100 op onze Fiat's wil monteren die dus een steek van 4 x 98 hebben, moet je schuif-bouten gebruiken. idea.gif

Het gebruik van deze bouten, om het verschil van 2 mm te overbruggen, kan zonder problemen worden toegepast !

Er zijn geen bekende verhalen, waarvan er in het verleden negatieve ervaringen mee zijn opgedaan.

Je hebt 2 verschillende soorten schuif-bouten.

Met koperen ring:

Je hebt ook deze, compleet van staal:
Normale lengte

langere schroefdraad (dit in het geval wanneer je spoorverbreders wil gebruiken en daardoor de huidige/normale bouten te kort zouden zijn)

Er zit namelijk een belangrijk verschil tussen de 2 verschillende bouten, sommige velgen-leveranciers leveren hun velgen met te kleine openingen om de schuif-bouten met koperen ring te kunnen plaatsen.
Om het toch mogelijk te maken om zulke velgen te plaatsen zijn de andere schuif bouten ontwikkeld (met een kleinere kop-diameter)
Vandaar ook dat de laatstgenoemde met dop 17 wordt vastgezet.
" Normaal" zijn wiel-bouten dop 19

Dit is het verschil:

De kopere is met dop 19 de kleinere/smallere is met dop 17 wink.gif

Ook zijn er schuif /Slot-bouten te verkrijgen, om net zoals met gewone bouten je velgen tegen diefstal te beschermen:

Slot/schuif bouten kosten bij J&R in Ridderkerk € 35,= per set

schuifbouten € 3,50
langere schuifbouten € 4,15

Uiteraard zijn ze ook elders te verkrijgen.

Succes !! thumbsup.gif

cheer.gif RARARA cheer.gif
QiB1400
Slotbouten
Het is ook mogelijk om per wiel 1 normale slotbout en drie schuifbouten te plaatsen. Het is dus niet noodzakelijk om de (duurdere) slotschuiftbouten te gebruiken.

Prijs

De prijs van schuifbouten varieert tussen de 3 en 5 euro per stuk, hangt een beetje van je leverancier af.

Benaming

Iedereen noemt die dingen ander, benamingen ervoor zijn:
Schuifbouten
Rekbouten
Springbouten
Excentrische bouten
NEO
ET : staat letterlijk voor Einpress Tiefe

denankay
heb vandaag even alvast schuifbouten gekocht voor de nieuwe velgen die gaan komen

echter heb ik nu een adres gevonden per stuk 2.50

dus mocht iemand interesse hebben ik kan eraan komen voor deze prijs zolang de voorraad strekt

groetjes
Rayman19876
Zijn deze ook geschrikt voor het monteren van stilo abarth ''17. Steek 98, naar steek 100?

http://www.carfantasy.nl/schuifbouten-m12-...13-p-68578.html

MVG Raymond
BravoUser
QUOTE (Rayman19876 @ Aug 25 2010, 22:53) *
Zijn deze ook geschrikt voor het monteren van stilo abarth ''17. Steek 98, naar steek 100?

http://www.carfantasy.nl/schuifbouten-m12-...13-p-68578.html

MVG Raymond

Nee,
Helaas Raymond...Schuifbouten zijn ervoor om van groot(er) velggat naar een klein(er) naafgat te gaan..(bv. van 4x100 naar 4x98)
Je kan dus NIET 4x98 velgen monteren op een naaf 4x100 met schuifbouten..(het kan wel..maar hiervoor heb je adapterplaten nodig..en dat is iets heel anders.!!.. zonder schuifbouten)

Snappie het nog.??

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif
GeMiNi
QUOTE (BravoUser @ Aug 26 2010, 02:38) *
Nee,
Helaas Raymond...Schuifbouten zijn ervoor om van groot(er) velggat naar een klein(er) naafgat te gaan..(bv. van 4x100 naar 4x98)
Je kan dus NIET 4x98 velgen monteren op een naaf 4x100 met schuifbouten..(het kan wel..maar hiervoor heb je adapterplaten nodig..en dat is iets heel anders.!!.. zonder schuifbouten)

Snappie het nog.??

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif

dit kan wel in mijn beleving. de ring heeft namelijk de 2mm speling rondom naar alle kanten. Dus kleiner of groter maakt niet uit. Wel er voor zorgen dat de naafring de juiste maat heeft zodat de velg goed gecentreerd op de as zit.
De gaten van de velgen zijn altijd dezelfde diameter. Alleen de steek wijzigt.
GeMiNi
http://autostyle.nl/productfind.aspx?make=...outen%2f-moeren

Check ook pagina 2, hier staan de schuifbouten ook voor velgen die vast worden gezet met torx of imbus
Psycho
idd in mijn beleving zou het ook gewoon moeten kunnen..
ik zou zeggen... gewoon passen...
de gaten zijn toch groot genoeg en de bouten hebben "speling" genoeg lijkt me...
Brooklyn
Je zou idd zeggen dat het moet passen, proberen en je weet het!
Rayman19876
Heb ze besteld, komen volgende week ergens binnen. Bedankt thumbsup.gif .
RARARA
let ook goed op het type schroefdraad idea.gif
Rayman19876
Is gedaan, heb even een bestaand boutje er uit gehaald, en laten zien. Opgemeten en gedaan, dus dat zit helemaal goed. Bedankt voor de tip.
Secrifice
Heren,

Ik heb gisteren nieuwe velgen gekocht en nu heb ik toch eigenlijk wel een probleem met me nieuwe velgen,

Als ik op bepaalde snelheden rijd trilt de auto een beetje, dit was voorheen niet.

Nu ben ik er dus achter gekomen dat alle banden aanlopen als je er een stuk onder legt en het wiel draait, (wel opgekrikt uiteraard)

Op een klein stuk loopt ie dus aan dus dat betekend dat het wiel niet in het midden staat.

Hebben meer mensen hier last van...

Is er nog een bepaalde manier van er opzetten?

Het irriteert me nog al

( ik moet wel zeggen me auto moet uitgelijnd worden)

Maar dat heeft niks te maken met dat er 2/3 mm verschil inzit.

Ik hoop het het een beetje duidelijk is smile.gif

Gaat om 4x100 uiteraard
Gwboes
Heb je er wel centreerringen op zitten? Lijkt me wel heel toevallig dat velgen met 4*100 ook precies een kloppend naafgat hebben.

Als je die er wel tussen hebt zitten moet je laten nakijken of er misschien een hoogteslag in de banden zit of dat ze wel goed gebalanceerd zijn.
Secrifice
ik heb er inderdaad centeerringen opzitten.. Ik vind het raar omdat het bij alle banden is. Ik denk als de auto is uitgelijnd dat het nog steeds niet weg is Gebalanceerd zijn de wielen zo ie zo (loodjes zitten erop)

De auto moet zo ie zo uitgelijnd worden. Ik vraag meteen wel of ze kunnen nakijken of er hoogte slag in zit..

thanx
STRAPPER1974
Hallo,

Ik ben nieuw hier en ben sinds gister ook de trotse bezitter van een Fiat Marea Weekend 1.6 1.6V (BJ 2000)

Nou wil ik ook mijn mooie aanwinst pimpen met supervelgen natuurlijk en ja de Fiat heeft een afwijkende maat....
Nu lees ik hierboven het schuifbouten verhaal en ben daarmee naar de bandenboer gegaan en mij vervolgens vertelde dat het niet "aan te raden" is
en zelfs in de toekomst problemen met APK zouden kunnen hebben..

Kan hier iemand mij positieve rijervaringen of verschilllen vertellen en het rijgedrag die het voortbrengt?

alvast bedankt,
Pascallekes
RARARA
Niet meer naar die zaak gaan, die vent verstaat zijn vak niet.....

Rijverschillen zijn er niet, geen negatieve ervaringen.
Ruudje
Het is inderdaad onzin om te stellen dat schuifbouten onveilig zijn.
Ik rij al zeker 4 jaar met schuifbouten (nu alleen op mijn winterbanden) en heb nooit problemen gehad met de bouten.

APK technisch heb ik er ook nog nooit wat over gehoord en ik ben er bij mijn laatste wisseling van zomer- naar winterbanden ook niet op gewezen!
Bravatijn
Ik heb alleen bij maximale stuuruitslag dat de bouten kraken waarschijnlijk doordat er andere krachten opkomen met maximale stuuruitslag en dat dan de conische ringen toch iets verschuiven, dit is ook na het aantrekken met een momentsleutel.
Nu met me winterwielen en normale bouten is het geluid weg.

Maar verders geen nare ervaringen mee, werkt gewoon goed.
GeMiNi
Geen problemen mee gehad!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.