Help - Search - Members - Calendar
Full Version: versterker probleem
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
michel te bruut
he jongens.

ik zit met een probleempje met me versterker.
het zit zo, ik heb al een jaar een geluidsinstallatie in me auto liggen waar nooit problemen mee waren.
vorig jaar zomer had ik de versterker en subwoofer gewoon rommelig in me achterbak liggen. en nooit problemen gehad
nu heb ik bvan de winter het allemaal een beetje opgeknapt tot dit

het blauwe is vloerbedekking
en er zit geen extra raampje overheen (je kan het glaasje van de versterker gewoon aanraken)
tussen de versterker en de plank zit ongeveer 5 cm

maar is het sinds een week het geval dat de zekering (30A) van de voedings kabel als ik me radio op 20 zet ( kon altijd zonder problemen op 30) dat de zekering door brand.
de 30 ampere zekeringen van de versterker blijven heel.

nou was mijn vraag of dat door de opstelling komt omdat het nu wat warmer is.
of zou dit geen probleem moeten wezen en is het dus iets anders.

is de oplossing misschien gewoon een zwaardere zekering erin stoppen?

deze spullen heb ik:
jbl gto75.4 520 watt versterker
jbl gto937 300W 100W RMS speakers
jbl gto1004d 1000W 250W RMS subwoofer

kabelsetje gaat tot 500W met 30A zekering ( maar die 20 moet toch geen probllem zijn)
Riesh68
Ik heb ff in de handleiding gekeken, die gto kan stromen trekken van 85 ampere volgens het boekje...

In jouw opstelling heb je 2 x 104 en 1x 280 watt tot je beschikking, dat is een 488 watt rms. Nu heeft een klasse Ab versterker altijd een rendement van ongeveer 50%, dus het opgenomen vermogen is 976 watt. Bij een boordspanning van 14 volt zit je dus al richting de 70 ampere.... Ik zou een zekering van 60 ampere nemen en een kabel van minimaal 16mm2 dikte (liefst dikker)
wimmel
heej, ik denk niet dat het door de warmte komt.. of dit weet ik wel zeker. hierdoor wordt je amperage niet veel hoger.. je kunt een grotere zekering proberen maar ik denk dat dit niet veel zal helpen. omdat je zekering in je versterker ook 30A is zal deze wel stuk gaan.

heb je je kabels al gecontroleerd?? of heb je je versterker anders ingesteld sinds je verbouwing?? haha. ik denk een soort van sluiting ofzo. iig succes.

groetjes
wimmel
wtf 70A?? weet je zeker dat dit klopt haha?? ennuuh waarom zit er in zijn versterker dan maar zekeringen van 30A?
Riesh68
QUOTE (wimmel @ Apr 24 2006, 17:47)
wtf 70A?? weet je zeker dat dit klopt haha?? ennuuh waarom zit er in zijn versterker dan maar zekeringen van 30A?
*

ik denk dat er 2 van 30a in zullen zitten <_<
michel te bruut
ja het dat klopt er zitten in de versterker 2 zekeringen van 30A

maar is het dan niet vreemd dat het nu pas komt het gaat al een jaar goed.

en gaan met die nieuwe kabels en zekeringen niet de zekeringen van de versterker kapot??
wimmel
bestaat de voeding van een versterker dan uit meerdere circuits? en 2 x 30 is bij mij 60?? njah vind het maar een beetje raar. als er 2x30 in je versterker zit. zou ik er geen grotere zekering inzetten dan 60... zeker niet!

bv. de hoofdzekeringen in je huis zijn meestal ook niet veel groter als 25A terwijl je wel een 12 groepen hebt van 16A.

njah.. succes iig.
RedBravoSx
QUOTE (wimmel @ Apr 24 2006, 18:18)
bestaat de voeding van een versterker dan uit meerdere circuits? en 2 x 30 is bij mij 60?? njah.. succes iig.
*

2 x 60? wat voor Superdooper-amp heb jij erin liggen dan?

maaruh wat je niet moet doen is je interne zekeringen amp verhogen, ik zie het nut er zeker nie van in, wel de gevaren!

oververhitting is ZEKER wel mogelijk, die caliber heeft waarschijlijk niet een automatische oververhitting protectie ( heel woord ), zodat hij hem in STOP kan zetten, dus moet hij het toch ergens op af reageren, de zekeringen dus.

waar zitten je koelvinnen of ventilatoren op die amp? hebben die wel Voldoende afkoelings ruimte? vergeet niet dat in een kleine ruimte WARME lucht NIET koelt!

als je boven de 20 gaat, zorgt er dan niet iets door trillingen zodat hij sluiting maakt? is je amp nog wel in orde? niet toevallig onhandig mee omgegaan tijdens het ombouwen van je kofferbak.

kan aan heel wat factoren liggen.. probeer de amp ook eens uit bij vrienden, doet hij dan hetzelfde boven een X-aantal volumes.

kan aan zoveel dingen liggen. hoeveel mm2 is je voedingskabel? zit alles wel goed aangesloten? noem maar op. check eerst rustig alles eens, en sluit alles desnoods RUSTIG opnieuw aan d.m.v. een handleiding of dergelijke.
Riesh68
QUOTE (RedBravoSx @ Apr 24 2006, 21:54)
maaruh wat je niet moet doen is je interne zekeringen amp verhogen, ik zie het nut er zeker nie van in, wel de gevaren!

oververhitting is ZEKER wel mogelijk, die caliber heeft waarschijlijk niet een automatische oververhitting protectie ( heel woord ), zodat hij hem in STOP kan zetten, dus moet hij het toch ergens op af reageren, de zekeringen dus.

1. Ik zeg ook nergens dat ie dat moet doen, alleen de zekering voorin vervangen door 1 x 60 ampere met een kabel naar achetern van tenminste 16mm2
2. het is geen caliber maar een JBL en elk zichzelf respecterend merk (zelfs caliber) heeft dit soort beveiligingen.
Greenmadness
QUOTE (Riesh68 @ Apr 24 2006, 22:45)
1. Ik zeg ook nergens dat ie dat moet doen, alleen de zekering voorin vervangen door 1 x 60 ampere met een kabel naar achetern van tenminste 16mm2
2. het is geen caliber maar een JBL en elk zichzelf respecterend merk (zelfs caliber) heeft dit soort beveiligingen.
*

deze man heeft helemaal gelijk
en ik zal zijn raad zeker overnemen
kijk voor de gein is in een caliber boekje bij de dealer
daar staat achter in wat voor een kabel je moet gebruiken bij zoveel ampere en bij die lengte ik dacht dat het tussen de 20 en 25mm2 zat
en met die zekering is het zeker goed om er een 70 ampere zekering in te zetten
greets greenmadness
RedBravoSx
QUOTE (Riesh68 @ Apr 24 2006, 22:45)
*

1. daar moet ik je gelijk in geven, maar ik dacht even dat het ging om interne zekeringen, aangezien hij er 2 van 60 in had zitten.
2. Klopt Jbl is een goed merk en zal dit soort beveiligingen inderdaad wel bezitten. dus hoe ik aan caliber kom? geeeeen idee.

maargoed, is het probleem al verholpen?
michel te bruut
het probleem is nog steeds niet verholpen.
maar me zekeringen zijn effu op dus kan iknu niet meer testen.

het draad wat ik gebruik is van zo een caliber kabelsetje van halfords
zekering van 30A
draaddikte van 10² voeding
de JBL versterker heeft 2x 30A intern
ik weet niet of hij een hitte beschermer heeft
ik weet bijna wel zeker dat het goed is aangesloten want het werkt al een jaar zo
ik heb ook de schroefjes van de aansluitingen op de versterker naa gekeken een die zaten allemaal goed vast en maken geen sluiting

ik zal van de week eens proberen om me versterker uit de bodem te halen en kijken of het dan ook gebeurd (dan ligt het dus aan de warmte)

daarna zal ik dikkere kabels proberen
en als dat et niet is zal ik naar een vriend gaan om te kijen of het bij hem ook is
en anders koop ik maar een nieuwe (zwaardere) versterker.
Riesh68
een nog zwaardere versterker op een te dunne kabel met een te zwakke zekering zal je probleem alleen maar verergeren. Die 10mm2 kabel is eigenlijk veel te dun en de 30 ampere zekering voorin is te klein.
Dat het eerst niet gebeurde is meer geluk dan wijsheid. Je hebt sowieso met een dikkere kabel minder verlies waardoor je versterker waarschijnlijk zelfs luider zal spelen.

kijk anders ook ff op www.12vhifi.nl onder het kopje voedingskabels
El Tino
sorrie ik doe maar een gokje, maar is er niet gewoon ergens een kabelbreuk ontstaan door het verbouwen van je kofferbak?
vind het raar dat de instal het eerst zonder problemen doet en nu met die inbouw niet meer.
of heb je de kabels al gecheckt?

suc6
gr martijn
michel te bruut
dat is juist het vreemde na de verbouwing heeft hij het gewoon weer een half jaar gedaan. en nu kreeg ik dit zomaar.

misschien een domme vraag, maar zou het ook kunen dat de accu van me auto het niet trekt omdat hij ook vaak als ik me muziek hard had staan, dat me koplampen met de bas mee, minder gingen branden.
op me accu staat het volgende:
12V
50 Aph
250 A
kan dit kloppen en is dit te weinig?

en ik ga volgende week kabels kopen van 16² en sterkere zekering zodat dat het zeker niet kan wezen.

en wat gebeurt er eigelijk als je versterker te warm word?? stopt hij door de beveiliging, of gaat hij echt stuk

ps: in het boekeje van me versterker staat teouwens wel dat 10² genoeg moet wezen
Franky
ik zou er nog een iets dikkere voedings kabel in doen, ben je zeker dat dat goed is... zwaardere zekering erbij
RedBravoSx
kabelbreuk zou wel kunnen ja. maar ga zowiezo maar voor wat dikkere voedingskabel met een betere zekering.

probeer voor ong. 25mm te gaan in de dikte. aangezien de lengte die je nodig gaat hebben
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.