Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Compressor monteren op 1.6 16v
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Il Nostra
Wie heeft er ervaring met het monteren van een compressor op zijn auto.

Kan dit en levert dit nog wat op of geeft dit alleen maar ellende.

Ik zit eraan te denken om als ik er een voor een prikkie kan kopen op de wagen te monteren.
Spenstar
een compressor voor wat?
airride?
air intake?

en als het om de 2e gaat, wat voorn soort compressor eentje die echt bestemd is voor auto's of eentje waarmee je o.a. kan spuiten.
Il Nostra
Compressor zoals op de mercedes SLK een maat van mij had dit gedaan op zijn Vr6.
Spenstar
oke dan is het goed biggrin.gif
Compressor wordt toch snaar aangedreven? dus die heeft zelf een aantal pk's nodig. Dus zou er berekend moeten worden hoeveel pk's de compressor nodig heeft en of deze dan wel genoeg pk's kan leveren wanneer deze gemonteerd wordt op je 1.6 dat je misschien verlies lijdt of dat de winst eventueel niet marginaal is met de kosten die gemaakt zijn.

Je ecu moet dan toch ook veranderd worden denk ik.
Bobi
Nou dat zal een hele klus worden. je moet een andere koppakking plaatsen om de compressie in je blok te verlagen, dan moet je dus idd de computer aanpassen, je kabelboom aanpassen of vervangen. een intercooler instaleren en nog ergens een aandrijving vinden.

Een compressor kost idd wel wat vermogen, maar dat is met een gewone turbo ook zo, omdat daar de "flow" van je uitlaatgassen word beperkt. de winst die je eventueel zal verkrijgen zal zeker ruimschoots compenseren met het verlies van het aandrijven.

maarja wat je vriend heeft gedaan met zijn VR6 is een heel ander verhaal, voor deze motor zijn complete compressor-setjes te koop die door een goede monteur makkelijk geinstalleerd kan worden.
Mean Green
Ik vrees dat weer hetzelfde geldt als bij veel andere (grote) tuningsingrepen: voor hetzelfde geld of minder kun je beter je auto inruilen en bijvoorbeeld een HGT of HLX kopen om aan meer vermogen te komen. Dan ben je sneller en goedkoper klaar en heb je een betrouwbaarder resultaat. Vergeet niet dat je ook de remmerij en het onderstel moet aanpassen aan het hogere vermogen dat je krijgt met de compressor!

Groeten,
Frank
The Master
QUOTE (Il Nostra)
Compressor zoals op de mercedes SLK

Het kost idd (veel) vermogen; de compressor van een SLR heeft 128pk nodig om die z'n werk te laten doen redface.gif
Dat zijn allemaal weer extremen, maar toch... Een compressor is idd niet "bolt-on"
Spenstar
ja dat bedoelde ik dus met of het dan wel rendabel word. Stel die compressor heeft 80pk nodig, dan heb je nog 20pk over voor je motor. Dan kom je denk ik niet goed uit.
Bobi
Nou dat zal wel meevallen denk ik. de motor die in de SLR ligt levert 626 PK met kompressor, zonder kompressor levert dezelfde motor 367 (in de CLK AMG)

Dat is dus een vermogenswinst van 259 PK, als je er dan ook nog die 128 PK erbij optelt die je eigenlijk verliest, dan heb je het over een compressor die bijna 390 PK genereert. dat betekent dat deze kompressor een rendement heeft van 66%, dus als je een kompressor instaleert die 100 PK oplevert hou je er nog 66 van over.

Okay dit is een beetje extreem voorbeeld, en naast die kompressor zal er bij de SLR vast wel meer dingen zijn veranderd maar het geeft toch een idee van wat je ervan kan verwachten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.