Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Startblokkering omzeilen.
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Tweeling
Hoi,

Ik heb een Delta HPE Turbodiesel waarvan de startblokkering er niet meer af gaat.
Hiervoor had ik een Bravo en volgens mij zijn het dezelfde motoren.

Weet iemand ook of je de startblokkering op een of andere manier kan omzeilen zodat ie toch weer aan de praat gaat??

Met de noodstartprocedure werkt het ook niet. Het is nl een diesel en dat werkt volgens de boekjes alleen bij benzine modellen.

Groetjes Marcel
Johja
startbokkering omzeilen lijkt mij niet zo makkelijk, maar ik heb er geen verstand van.
alleen kan ik je aanraden om de reserve sleutel te gaan proberen, als je dat nog niet hebt gedaan of een nieuwe batterij in de sleutel doen.
als de batterij leeg is, geeft de sleutel geen code door en blijft je startblokkering geblokkeerd.
vandaar mijn (miss domme) vraag, heb je al de batterij vervangen?
in het ergste geval kan het ook zijn dat beide sleutels kapot zijn waardoor ze ook niet meer werken. dan kan je bij de dealer volgens mij wel een nieuwe krijgen.
SNEEKY
normaal gaat et wel hoor bij die gewone 1.9TD's,dat zijn de motoren uit de Tipo, bij de eerste bravo's zaten die blokken er ook nog in maar de gewone diesel, de TD's zijn vervangen door de TD100

op de inspuitpomp zit de electrovalve die de toevoer van diesel naar de pomp toelaat, die wordt bij deze motoren gestuurd door de sleutelcode

als je het electronisch gedeelte ervan afhaald kan je een gewone klasieke electrovalve indraaien, die heeft alleen een "+" via contact nodig, zo kan je ze wel omzeilen.

is wel geen gemakkelijke ingreep omdat het electronisch gedeelte ingegoten is, dus moet je echt wel weten met wat je bezig bent als je eraan begint hoor.

succes

@joha: de batterij heeft nix met de sleutelcode te zien, enkel voor de afstandsbediening :wink:
Johja
QUOTE (SNEEKY)
@joha: de batterij heeft nix met de sleutelcode te zien, enkel voor de afstandsbediening :wink:

dacht dat die code een stroompie nodig had om het door te geven aan de startblokkering. vandaar dat ik aan een lege batterij dacht. had namelijk hetzelfde probleem gehad met een Espero.
kan ook zijn dat de code in de sleutel na verloop van tijd niet meer goed werkt en dan kun je met de sleutel naar de dealer gaan om die code opnieuw te laten inlezen. lijkt mij een stuk eenvoudiger dan de startblokkering te omzeilen, maar miss is dat het probleem niet, maar proberen kun je altijd.
Speedyg
Ik zou ook eerst een Lancia dealer proberen, voordat je gaat breken in je auto.

PS het is toch wel jouw auto, en geen 'geleende' hé :?: :wink:
SNEEKY
idd, als het alleen de sleutel is die defect is (soms door vallen of gewoon slijtage) ben je beter af met een nieuwe te bestellen bij je dealer en in te programmeren. het omzeilen is pas de laatste stap maar dat was wel de vraag van dit Topic he :wink:
vanballen
Deze startblokkering (als ie gelijk is aan die van de bravo) krijg je er no way af!! Aan de ene kant fijn dat ie zo goed werkt, aan de andere kant ook wel lastig in jouw geval.

Ik heb het ook gehad, er is een ANWB medewerker mee bezig geweest.. en die had na 2 uren nog geen oplossing, zelfs na bellen van de meest getalenteerde collega's van hem konden ze hem niet aan de praat krijgen. Hij is uiteindelijk weggesleept naar de dealer(gelukkig was alles nog garantie want ze hebben een nieuwe computer moeten plaatsen).

Wat je zou kunnen doen is al je sleutels even proberen (heb je waarschijnlijk al gedaan) ook de hoofdsleutel (of heb je die niet bij die lancia?). Dan is er bij de bravo nog een noodoplossing om je code in te voeren (als je die code hebt) met het gaspedaal (die oplossing werkt als de ontvanger in het stuur kapot is, daardoor kan ie de sleutelsignalen niet meer oppikken en dus kan je het op die manier met je voet invoeren met het gaspedaal).

Als dit allemaal niet lukt... succes want dit los je zomaar niet even op..
Spenstar
Renzo stond laatst toch op het circuit met een gebroken sleutel, ANWB had de startblokering omzeild geloof ik.
vanballen
QUOTE (Spenstar)
Renzo stond laatst toch op het circuit met een gebroken sleutel, ANWB had de startblokering omzeild geloof ik.

Dan hebben ze eindelijk iemand bij de ANWB die het weet... :wink: Of ze hebben natuurlijk toch gebruik kunnen maken van het sleutelsignaal en de ontvanger in de auto ondanks dat de sleutel gebroken was.. je kan met de sleutel in de buurt en een deel van de sleutel er nog in natuurlijk ook wel starten want de code wordt dan wel doorgegeven..
SNEEKY
QUOTE (vanballen)
Deze startblokkering (als ie gelijk is aan die van de bravo) krijg je er no way af!! Aan de ene kant fijn dat ie zo goed werkt, aan de andere kant ook wel lastig in jouw geval.  

..

is gelijk aan de eerste dieels, de NON turbo's daar zit het in de ecu geintegreerd.

bij die niet
schepers
Misschien kan ik je helpen.
www.schepers-autotechniek.com
Met vriendelijke groet,
Johan Schepers
Tweeling
Hoi Jongens,

Bedankt voor de reacties.
Ik heb gisteren de auto naar de garage gebracht. Die kunnen de startonderbreker omzeilen oor bij de brandstogpomp iets te veranderen met de draadjes. Want daar schijnt de afsluiting te zitten..

Ben niet zo heel technisch.
Vanavond kan ik hemn weer ophalen.
Grapje kost me wel 150 euro maar goed ik kan dan in iergeval weer riiden.

Hier kan dus wat mij betreft een slotje op.

Groetjes.
SNEEKY
QUOTE (Tweeling)
Hoi Jongens,

Bedankt voor de reacties.
Ik heb gisteren de auto naar de garage gebracht. Die kunnen de startonderbreker omzeilen oor bij de brandstogpomp iets te veranderen met de draadjes. Want daar schijnt de afsluiting te zitten..

Ben niet zo heel technisch.  
Vanavond kan ik hemn weer ophalen.  
Grapje kost me wel 150 euro maar goed ik kan dan in iergeval weer riiden.

Hier kan dus wat mij betreft een slotje op.

Groetjes.

idd, de electrovalve :wink:

blij dat het opgelost is
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.