GGHANZZ
Jan 9 2004, 21:47
Ik heb mn bravo nu ongeveer een half jaar en heb er bijna alleen maar plezier mee gehad top wagen!
Maar nu is al 2 keer een vreemd lampje gaan branden. Dit is een rood lampje aan de linker kant van mn deshboard en dat altijd normaal brand als ik contact maak.
Maar nu is het al 2 keer ineens onderweg gaan branden. Het lijkt op een soort spuit waar iets uit komt?
Ik heb wel enig verstand van auto's maar dit weet ik ook niet en het al is om me heen gevraagd en die weten het ook niet!
Wat is het? Weet iemand het?
Dutch Dimension
Jan 9 2004, 21:57
Als ik jouw was zou ik eens langs de garage gaan.
Dit is het lampje wat je injectie controleert.
Er zal dus iets niet goed zijn.
(dit staat ook in de gebruiksaanwijzing van de auto)
succes ermee
GGHANZZ
Jan 9 2004, 22:05
Ja thanx, dat was ik ook al van plan!
Maar is het erg...niet gevaarlijk ofzo?
Dutch Dimension
Jan 9 2004, 22:21
Ik zou er niet te lang mee blijven rijden voor de zekerheid
evill bravo
Jan 9 2004, 22:41
dit is al in meerdere topics behandeld heb er ook last van storing eruit laten halen temp. sensor vervangen maakt niets uit brand telkens weer dus join the club en het kan geen kwaad om ermee te rijden.
GGHANZZ
Jan 10 2004, 10:53
Ok thanx allemaal!
Mn eerste keer op dit forum, en gelijk prima reacties.
Top gasten! Top Forum!
Dus mij ga je hier vaker zien.
Hoi,
Heb ik ook gehad. Moet je eens bij de benzine pomp van dat spul kopen dat de injectie zuivert. Zit er waarschijnlijk gewoon wat vuil in. Bij mij was het toen gelijk over.
http://www.wynns.nl/
Wynns injectiereiniger!!!!
Een flesje per volle tank
geloof 7 euro
heeft ook het tikgeluid van mijn injector verminderd!!!
evill bravo
Jan 22 2004, 17:56
word er gek van!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ben nu al 4 keer naar de garage geweest omdat het lampje van de inspuiting of zo brande telkens hebben ze de fout eruit gehaald en vorige week heb ik mun accu 24 uur eraf gehad en weer aangekoppeld ging goed tot eergister WEER het lampje brande!!!!!!!! temperatuursensor is al vervangen en men weet niet waar het aan kan liggen het toerental gaat dan ook van ong 1100 naar 700 a 800 en hij trekt dan niet meer goed op erg sloom!! kan de injectienaald smerig zijn en kan ik die met een goedje schoon maken met een of ander middel of?? Ben nu echt helemaal ten einde raad en begin het zo langzamerhand zat te worden dus WIE HELPT!!!??? :? :cry: :evil:
The Master
Jan 22 2004, 18:46
Heb dit zelf ook!!!
Bij mij is t m'n debietsensor (luchtdruksensor). Die meet de hoeveelheid lucht dat erin gaat. Bij mij is die sensor verrot, en denkt dus dat er 2x zoveel lucht inkomt, dus spuit hij 2x zoveel benzine in....
Hang m aan de fiat computer, laat de motor draaien, en geef gas dan kijken of de hoeveelheid berekende lucht, hetzelfde is als de hoeveelheid lucht die er werkelijk in komt...
Tenminste, dit denken ze dat bij mij de fout is... Maar zo'n sensor is €340... :?
Dus kijk goed of dat t is of niet, 340 is niet misselijk...
evill bravo
Jan 22 2004, 18:50
:shock: zoveel!!!!??? En de toerental hebben ze al afgestemd maar de benzinemeter staat na 320 km al aardig onderin en als ik dan tank gaat er iets van maar 30 liter in of heeft dat er ook mee te maken?? :?:
Jan Willem
Jan 23 2004, 17:53
Net nieuw binnen. Was in de veronderstelling dat het
engelse forum de enige op het net was. Ben erg blij dat dit forum zo druk bezocht is.
Ik kan me aansluiten bij allen die een 1.4 12V hebben met brandend injectie/verstuiver lampje. Heb wel het idee dat wanneer dat lampje brand, het verbruik omhoog gaat...
Ga dit weekend even het resetten van de ECU proberen.
The Master
Jan 23 2004, 17:55
QUOTE (Jan Willem)
Heb wel het idee dat wanneer dat lampje brand, het verbruik omhoog gaat...
Ja klopt, als er een storing daarin is, is het vaak het geval dat de computer gaat denken dat er meer benzine in moet, dus spuit hij er meer in... (hoger verbruik idd)
Jan Willem
Jan 23 2004, 21:00
Om even op peil te komen met de rest:
Het lampje gaat random aan en uit, ten minste, ik heb nog geen regelmaat of logica kunnen ontdekken, behalve dan tijdens langere ritten, bij rustig continue snelheden te rijden, verdwijnt het lampje.
Begin januari heb ik de meeste contactpunten onder de motorkap ingespoten met antivocht, en de hele maand tot aan een paar dagen geleden, reed de auto als een zonnetje, zonder 1 keer een waarschuwingslampje te laten zien.
Wanneer ik de auto 's-morgens start, is de motor een beetje onrustig, schiet eerst naar de twee, en zakt vervolgens terug naar 1,5 (luttele seconden) Als ik de tijd neem om stationair een beetje warm te draaien, heb ik minder kans op het oplichten van het beruchte lampje. Al vrij snel zit het toerental stationair rond of net onder de 1000 rpm
Zelfs wanneer het lampje brandt, loopt de motor rustig en stabiel, maar verbruikt wel meer. 's-morgens is bij de eerste paar meter voorzichtigheid gebodedn ivm de automatische choke. (Tenzij ik even wacht met wegrijden, zoals al hierboven vermeld)
evill bravo
Jan 24 2004, 15:41
klopt helemaal wat je zegt!! hier precies hetzelfde maar heb gister getankt meter stond aardig onderin had iets van 320 km gereden en er ging 30 liter in terwijl de meter aardig onderin stond dus dat is ook al aardig vreemd maar heb zelf al de ecu gereset gaat een week goed en daarna flop!!!! WEER!!! :? :cry:
Valentino
Jan 26 2004, 17:20
heb ik ook zeer lang mee gesukkeld, ge moet gewoon die rode plastieken leidingen(3 denk ik en alle 3 vervangen)van de turbodruk-regelaar vervangen en probleem is opgelost tis al.
The Master
Jan 26 2004, 17:21
Bij Evill moet t dan wat anders, zijn, want da's een 1.4 12v, en da's geen turbodiesel... :?
Valentino
Jan 26 2004, 17:25
ah sorry had ik over het hoofd gezien :oops: :oops: :oops:
Jan Willem
Jan 26 2004, 18:04
Tja, het blijft een raar fenomeen.
Misschien dat ik nu open deuren ga intrappen (Zo ja, gaarne (vriendelijk) melden

)
Kunnen we geen lijst opstellen met symptomen die de verschillende Bravo eigenaren ervaren, en welke op enigerlij wijze zijn opgelost? Kunnen we een soort overzicht creeren waar je je eigen probleem aan kunt spiegelen en welke handeling op jouw specifieke geval van toepassing is. Als je dat een goed idee vindt EN het is nog niet eerder uitgevoerd, stuur mij dan even een mailtje, dan zet ik het onder elkaar. Of iemand van het forum, maakt me niet zo veel uit. Waarschijnlijk hebben we het allemaal druk

Helaas. Welke motoren? 1.4 12V, de diesel, HGT's ook? De bedoeling is eigenlijk om de dealer zo veel mogelijk "te ontlasten"
Goed idee? Ben wel benieuwd!
1.4 12v hier!
Zelfde probleem, heb nu 2 keer gehad dat bij mistig, vochtig weer het lampje ging branden (toeval?).
Verder geen grote afwijkingen in rijgedrag, soms houdt de motor wat in als ik flink gas geef in de 2.
Garage heeft me geadviseerd een keer de compu uit te lezen ,maar zijn niet zeker of mijn auto (uit 1996) de storingen al opslaat... Dus optimaal zou zijn om het uit te lezen als het lampje brandt.
2b continued!
stifler_gt
Feb 17 2004, 15:50
Als ik bij het starten de contactsleutel te snel los laat (en hij start dus niet) dan begint het lampje na de 2de keer starten te branden. De motor loopt normaal en het lampje blijft ook branden totdat ik in zijn 1 of 2 de 5000 toeren voorbij ben, dan gaat ie weer uit.
1.8 16v GT
Dutch Dimension
Feb 17 2004, 16:48
Als ik mijn auto een paar dagen niet hebt gebruikt dan blijft dat lampje ook even branden( 10 sec.)
Slider
Feb 17 2004, 23:46
QUOTE (Jan Willem)
Tja, het blijft een raar fenomeen.
Misschien dat ik nu open deuren ga intrappen (Zo ja, gaarne (vriendelijk) melden

)
Kunnen we geen lijst opstellen met symptomen die de verschillende Bravo eigenaren ervaren, en welke op enigerlij wijze zijn opgelost? Kunnen we een soort overzicht creeren waar je je eigen probleem aan kunt spiegelen en welke handeling op jouw specifieke geval van toepassing is. Als je dat een goed idee vindt EN het is nog niet eerder uitgevoerd, stuur mij dan even een mailtje, dan zet ik het onder elkaar. Of iemand van het forum, maakt me niet zo veel uit. Waarschijnlijk hebben we het allemaal druk

Helaas. Welke motoren? 1.4 12V, de diesel, HGT's ook? De bedoeling is eigenlijk om de dealer zo veel mogelijk "te ontlasten"
Goed idee? Ben wel benieuwd!
In principe een goed idee, maar eigenlijk is het forum zowat het hele idee wat jij beschrijft. Alleen dan verspreidt over topics. Iemand post een probleem en een antwoord wordt gegeven in de replies. (in een ideale situatie

). Als je het probleem later wilt terug zoeken moet je de search gebruiken, of zoeken onder het juiste forum. Toch is het wel handig om alles wat compacter samen te vatten, maar dan is de ideale plek de website. En laat die nu al een heel end heen af zijn. Dus als jij daar zin en tijd voor hebt om het alvast op een rijtje te zetten, zodat wij dat later zo op de website kunnen zetten zou dat helemaal top zijn natuurlijk.
Jan Willem
Feb 18 2004, 12:30
Ik wil best een overzicht maken van de verschillende types met hun specifieke problemen mbt dit lampje. Ik kan het forum gaan doorworstelen, maar als mensen mij ook een mailtje kunnen sturen met hun type Bravo, jaartal en verstuiverlamp melding en evt. "oplossingen" dan kan ik daar een mooi overzicht van maken. Kunnen jullie flash animaties importeren? Misschien wel leuk om het daar in te zetten. Gewoon statisch kan natuurlijk ook. Bij mij is de Compu twee keer uitgelezen, beide keren stond er niets in opgeslagen. Terwijl het instructieboekje roept dat je direct!! naar de garage moet gaan ter controle.
Maar goed: allemaal mailen naar mij, ik zal ook in het forum gaan grasduinen. Er zijn een aantal Fiat experts hier op het forum, misschien dat die evt. later de lijst kunnen aanvullen met tips en tricks.
Jan Willem
Jun 25 2004, 08:03
Het lijstje is uiteindelijk niets geworden. Heb alleen van Evill een PM gekregen.
Heb inmiddels wel nieuw fenomeen erbij, dat misschien wat meer de richting kan duiden waar bij mij het probleem zit.
Fiat Bravo 1.4 12V, 170.000 inmiddels gedraaid
Stationair normaliter ligt rond de 1000 rpm
Bij start gaat deze eerst naar de 1400 rpm
Bij koud weer zelfs naar 1900 rpm
Zakt terug naar 900 binnen een paar minuten (tot nu toe vrij normaal; autom. choke neem ik aan)
Kuren:
Vaak bij vochtig weer gaat het verstuiverlampje branden; na verloop van tijd gaat deze meestal vanzelf ook weer uit.
Soms bij koude start begint de motor na een paar minuten (dus niet in het begin!) het toerental op te voeren en weer los te laten. Aantal malen achter elkaar, kan een paar keer achter elkaar, of zoals laatst, bijna een volle minuut.
Bij warme start wil het voorkomen dat de motor niet direct wil aanslaan.
Als ik de motor uitzet met het verstuiverlampje aan, en ik start de volgende dag de motor, wil het voorkomen dat het lampje nog steeds brand. De auto start direct, zoals normaal, maar het toerental van de koude motor ligt vanaf het begin een stuk lager.
Ik krijg het idee dat het bij mij de temp sensor is, maar als ik lees dat bij sommigen deze is vervangen en het geen resultaat heeft opgeleverd, ga ik ook twijfelen. Vreemde is, dat 95% van de tijd de auto helemaal top rijdt!
Ik ben nieuw op dit forum, maar steek er nu al wat van op! Ook ik heb dat vervelende rode lampje. Alleen ben ik de bezitter van een Tempra!
maar goed, ik heb de lambda sonde al vervangen en de temperatuursensor ook al.
Nu zit er net een fles van die cleaner in, maaar , toch soms nog dat lampje!
Als ik de moter dan uit heb gehad en na enige tijd weer start( na de boodschappen ofzo), dan brandt het lampje nog heel even en gaat na een paar meter rijden uit.
Dan kom ik ook weer zonder lampje thuis. <_<
De computer is ook voor al die vervangingen wel uitgelezen, maar niet gewist. Moet ik dat nog laten doen?
Ik begrijp dat dit weinig toevoegt aan dit topic, maar ik wou het toch even kwijt!
Dus voor ons allen deze kreet: HEEEEEELP
Jasje
Raptor
Feb 22 2006, 17:19
Gaaf....
Ik heb AL het bovenstaande zelf ook meegemaakt.
En het is NOOIT meer teruggekomen sinds de stekker en kabel stevig in dikke hitte en waterbestendige tape zijn ingezwachteld....
Misschien had ik geluk?
QUOTE (evill bravo @ Jan 22 2004, 18:56)
word er gek van!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ben nu al 4 keer naar de garage geweest omdat het lampje van de inspuiting of zo brande telkens hebben ze de fout eruit gehaald en vorige week heb ik mun accu 24 uur eraf gehad en weer aangekoppeld ging goed tot eergister WEER het lampje brande!!!!!!!! temperatuursensor is al vervangen en men weet niet waar het aan kan liggen het toerental gaat dan ook van ong 1100 naar 700 a 800 en hij trekt dan niet meer goed op erg sloom!! kan de injectienaald smerig zijn en kan ik die met een goedje schoon maken met een of ander middel of?? Ben nu echt helemaal ten einde raad en begin het zo langzamerhand zat te worden dus WIE HELPT!!!??? :? :cry: :evil:
Oke vroeger had ik ook een Brava 1.4 12V. Ik had ook problemen met dat lampje... En als hij dan brande dan trok dat ding echt niet meer op... Bij het uitlezen zagen ze dan niks omdat hij de code niet vast hield... Ze hebben na lang uitlezen gezien dat de tempsens stuk was... Die vervangen.. maar probleem was niet weg.. Wat bleek de termostaat was stuk.. daardoor las de tempsen een verkeerde waarde en werd de auto voorzien van of te veel of te weinig brandstof...
Dus kijk je thermostaat even na.. bij mij bleef hij openstaan... merk je opzich niks van...alleen dat het wat koud blijft in de auto... duurde aardig wat tijd voordat er warme lucht uit mijn vennetjes kwam....
GeMiNi
Sep 24 2006, 22:50
Nou heb ik dezelfde kuren, bij mij blijft hij even uit als ik het contact 3 keer aan en uitzet.dus op contact, wachten tot lampje uitgaat dan uitzetten, weer op contact enz enz.als ik blijf rijden is het goed, moet ik stoppen voor een stoplicht begint het lampje weer te branden en soms gaat ie weer uit.maakt niet uit of het warm/koud vochtig/droog is.lijkt wel een kabelbreuk of los contact wat bij rijden geen problemen geeft maar na stilstaan opeens begint.alleen waar moet ik beginnen?heb alle stekkers ingespoten met wd40.
tamael^
Oct 1 2006, 01:55
Wat ik me van de Tipo 1.4 monopoint (volgens mij ook enkele Tempra's) herinner is dat er onder het kapje waar de 2 relais voor de motor zitten een grote witte bus zit (weerstand) die stekkers waren gecorrodeerd. heb er nieuwe aan gezet en een kousje omheen gekrompen en sindsdien rijd die auto helemaal foutloos behalve 1 hikje een 100 meter na wegrijden op koude motor.
kortom zoek het in de stekkers en kabels. Dat red je niet met contact spray en WD-40. De massa kabels doorsolderen op het verzamelpunt is ook een must bij fiats van voor 95/96 (niet zeker van het jaar). een lampje wat gaat branden en slecht lopen is meestal een natte/geoxideerde stekker. dit geld voor alle merken en types (helaas vaak franse of italiaanse auto's)
Dat rot stekkertje heeft mij namelijk 2 volle dagen zoeken gekost.
tamael
Goeie tip Tamael^!!

Ga meteen alle stekkers enzo ff inspuiten en opnieuw krimpen. Heb nog geen problemen gehad met mijn marea maar je kan het beter voor zijn toch...
Groet
Koody (Pascal)
tamael^
Oct 4 2006, 20:32
Hmmm, bedenk me meer nuttigs. (heeft het liefst electro storingen want versnellignsbakken zijn zo duur)
mijn 1.4 12v had het ook maar na het werk onder mijn dash niet weer gekomen. het lijkt er op dat het een bekabelings probleem is geweest want daar heeft mijne een beetje erg veel last van gehad. verder moet je oppassen met contact spray want dat kan ongewenste bruggen over je contacten maken en dan vind je de storing nooit.
De stekkers schoonmaken en dan klein beetje vet aan de dichtingen zou genoeg meten zijn.
maja, ik ben natuurlijk eerste monteur electro. dus heb wat meer papierwerk over electro gehad.
tamael
P.S. doet je lambda sonde het wel goed? je moet bij stationair tussen de grijze en zwarte tussen de 400 en 550 mv hebben. dit mag niet heel erg schommelen want dan weet je dat hij ergens erg schommelt of niet goed ontsteekt. kan natuurlijk ook kapot zijn.
tamael^
Oct 4 2006, 20:45
Tip kijk ook bij stotterende auto. hangt bijde zamen. (Topics zamenvoegen?)
tamael.
Mean Green
Nov 25 2006, 19:49
QUOTE (Raptor@play @ Feb 22 2006, 19:19)

Gaaf....
Ik heb AL het bovenstaande zelf ook meegemaakt.
En het is NOOIT meer teruggekomen sinds de stekker en kabel stevig in dikke hitte en waterbestendige tape zijn ingezwachteld....
Misschien had ik geluk?
Raptor, ik heb nu ook een brandend injectielampje, nadat de aircoman bezig is geweest met de installatie. Motor loopt verder prima, hoewel hij een paar keer afsloeg na het starten (2e keer starten niet meer afslaan). Welke kabel/stekker heb jij ingetaped?
Groeten,
Frank
Mean Green
Dec 5 2006, 20:17
Vanochtend nog even bij de Fiat dealer langsgeweest. Blijkt dat er toch wel een oorzaak bekend is van het lampje bij mij. Het heeft iets te maken met de aansturing van de fan door de airco. Zodra die fan aangaat moet de ECU een signaal krijgen om de motor meer toeren te laten maken. Dat gebeurt waarschijnlijk niet of niet goed. Kan verder geen kwaad voor de motor, maar wel jammer dat ze dat afgelopen vrijdag niet hadden laten weten, dan had ik het zaterdag tegen de aircoman kunnen zeggen en had hij het kunnen checken... enfin, dat komt nog wel een keer, voorlopig genoeg geld uitgegeven deze maand (€ 2400 euro aan airco, winterbanden, grote beurt).
In elk geval doet de airco het nu wel goed en zonder lekkage, en daar ben ik blij om! :-)
Groeten,
Frank
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.