Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Beslagen ramen
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Pages: 1, 2
Slider
Mijn auto beslaat al naar een paar druppels regen. Mijn vorige Fiat's hadden er ook wel last van, maar deze is wel heel erg. Ben ik de enige of is het een constructie fout van de Bravo. De carglass monteur zei net dat het met deze nieuwe voorruit wel eens verholpen kan zijn. Gebruiken jullie nog speciale producten voor de ramen?
Anonymous
Is bij ome Hallfords spulletje voor. Gebruik het zelf (nog) niet, maar na een halve winter met deze auto weet ik zeker dat ik het nodig ga hebben en aan ga schaffen binnen enkele weken..
LaTiNo
Ik heb een keer Rain-X gekocht bij Halfords. Stond op dat je je ramen aan de binnenkant ermee moest insmeren en dat je ramen dan enkele weken niet zouden beslaan. Helaas ben ik tot nu toe steeds te lui geweest om het uit te proberen smile.gif Maar er bestaat dus wel wat voor!
LaTiNa
Ik had het met mijn vorige bravo ook heel erg, ben toen naar de dealer geweest en die zei dat bijna alle Bravo's er last van hebben en dat het gewoon een vocht probleem is. Ik had toen een bakje vochtvreters in mijn auto geplaatst en dat hielp redelijk.

De auto die ik nu heb, heeft het ook maar dan zet ik de airco aan en is het binnen een minuut weg. lol.gif
stifler_gt
Ik heb dus helaas geen airco, maar heb idd ook last van beslagen ruiten bij een paar druppels regen. Heb zo’n blauw doekje met 1 of ander spulletje er op maar dat laat weer allemaal strepen achter en om nou echt te zeggen dat het helpt. Men zegt ook wel dat wat afwasmiddel wonderen kan doen.
Slider
QUOTE (LaTiNo)
Ik heb een keer Rain-X gekocht bij Halfords.

Daar had die monteur van Carglass het ook over. Als je het hebt geprobeerd wil ik wel graag horen of het werkt of niet. Schijnt best duur te zijn...
TheLizard
heb er idd ook wel last van maar als ik de airco ook maar even aanzet s het weg
maxxen
9 van de 10 keer staat die knop van de aanjager verkeerd,komen bi ons op het werk ook veel mensen mee.
Slider
QUOTE (maxxen)
9 van de 10 keer staat die knop van de aanjager verkeerd,komen bi ons op het werk ook veel mensen mee.

En hoe moet ie staan dan? smile.gif
TheLizard
dat vroeg ik me nou ook al af
maxxen
ik dacht lucht van buiten als ik me niet vergis,moet het eigenlijk zien.try it greetz maxxen
Slider
Geef anders bij de meeting ff korte cursus ontwazemen. smile.gif
TheLizard
jaaaa goed plan
ik wil ook ontwazemingsles hebben
Hyper
ikke ook.... ik wil ook op curcus lol.gif

staat best stoer op je cv:

Fiat Bravo Certificated Ruiten Ontwasemer
maxxen
komt voor elkaar,ik zal is een lesje weggeven.greetz maxxen
TheLizard
Mijn vriendin (Monique) heeft zich ook alvast opgegeven.
Misschien kun je er een masterclas van maken lol.gif

Krijgen we wel een geldig certificaat of diploma? biggrin.gif
/me
shit zeg. dat een fiat dat probleem heeft.......daar baal ik juist zo van! en we krijgen vrijdag onze brava....slik hebben nog zo gevraagd of dat een probleem is......maar goed, daar komen we dan binnen 3 maand wel achter, en hoop ik dat het te verhelpen is! anders willen we onze boxen en cd/radio gewoon terug :evil: wink.gif

ps kan je weer van binnen en buiten krabben om je ramen met vorst " schoon" te krijgen...of ist zo erg niet???
marcelv8
QUOTE (Slider)
QUOTE (maxxen)

En hoe moet ie staan dan? smile.gif

Heb in mijn bravA ook geen airco maar volgens het boekje (en dat werkt bij mij) zet je gewoon je aanjager aan voluit, helemaal warm, en op de voorruit gericht;
kortgezegd alle 4 de draaiknoppen voluit naar rechts en lucht van buiten.
marcelv8
alle 3 bedoel ik natuurlijk :wink:
Slider
Zo erg is het nu ook weer niet. Met kou valt het nog wel mee. Regen niet, dan beslaat ie snel. Ik probeer altijd een beetje koude lucht naar binnen te laten. Niet gelijk de verwarming vol uit gooien, dat werkt niet...
/me
QUOTE (Slider)
Zo erg is het nu ook weer niet. Met kou valt het nog wel mee. Regen niet, dan beslaat ie snel. Ik probeer altijd een beetje koude lucht naar binnen te laten. Niet gelijk de verwarming vol uit gooien, dat werkt niet...

hmz oke, en toch ben ik nog niet voor 100% gerust gesteld.....we hebben het echt meegemaakt. bij onze toyota en daihatsu, maar dat waren toch wel auto's van euh 8 en 9 jaar.
wat nou als het overdag regent? en je gaat snachts naar huis terwijl het vriest.. :cry:
Slider
QUOTE (/me)
wat nou als het overdag regent? en je gaat snachts naar huis terwijl het vriest.. :cry:
Dan is het glad op de weg en moet je krabben. :?
Dat moet iedereen. Mijn pa heeft een gloednieuwe Corolla en ook hij moet krabben. Ontwazemen gaat sneller in een auto met airco, maar ze beslaan wel.
/me
QUOTE (Slider)
QUOTE (/me)
Dan is het glad op de weg en moet je krabben. :?
Dat moet iedereen. Mijn pa heeft een gloednieuwe Corolla en ook hij moet krabben. Ontwazemen gaat sneller in een auto met airco, maar ze beslaan wel.

yep dat snap ik! maar dat je van binnen de ramen moet krabben accepteer je toch niet???
Slider
QUOTE (/me)
yep dat snap ik! maar dat je van binnen de ramen moet krabben accepteer je toch niet???
Dat heb ik nog nooit meegemaakt met mijn Bravo. Jij wel dan?
TheLizard
QUOTE (Slider)

niet met de bravo maar met onze oude swift hadden we het voorheen wel
echt heel irritant :? .

de binnenkant krabben duurt gewoon 3x zo lang als de buitenkant en je kan er nog totaal niet bij ook.
s'morgens vroeg sta je je letterlijk in alle bochten te wringen :twisted: :twisted:
madbull
Ik blijf erbij; koop een flesje van speciaal goedje bij de hallfords of autoshop en je problemen worden stukken minder!

Overigens krab ik nooit mijn ruiten, een emmer lauw water eroverheen doet al wonderen. Serieus, dan is alles meteeen weg.. Trucje dat mijn vader me leerde..
/me
QUOTE (Slider)
QUOTE (/me)

we halen as vrijdag onze brava op! maar onze vorige 2 auto's hadden het wel.....idd binnen kant krabben is waardeloos...
maar het stelt me gerust dat het zo erg niet is
tnx! nu nog op zoek naar een cd wisselaar....iemand nog zo'n ding te koop?
Anonymous
hey jongens,ik heb het ook gehad,heb de ramen langs de binnenkant ingestreken met rain-x en moet zeggen dat het goed helpt,ook de luchtschuif moet idd op lucht van buiten staan. totaal gn problemen meer
greetzzz :wink:
Slider
QUOTE (madbull)
Ik blijf erbij; koop een flesje van speciaal goedje bij de hallfords of autoshop en je problemen worden stukken minder!

Overigens krab ik nooit mijn ruiten, een emmer lauw water eroverheen doet al wonderen. Serieus, dan is alles meteeen weg.. Trucje dat mijn vader me leerde..
Dan bestaat de kans dat je ruitje straks KRAK zegt he... Groot temperatuur verschil kan niet in 1 sec...
Krabben krijg je krassen van, maar ja liever krassen dan scheuren. smile.gif
Gooi ook nooit warm water in je slot, dan staat er namelijk de volgende ochtend alleen maar meer ijs in (en dit zeg ik uit ervaring... smile.gif ) En Monique had ook een goed punt met het invetten van de rubbers, als het extreem koud wordt (-10 en lager) dan droogt alles uit en blijven de rubbers vast zitten aan de deur. En dan kun je de deur openen maar dan trek je de rubbers mee.
/me
QUOTE (madbull)

ik heb dat ook vaak gedaan....totdat! het slot hartstikke bevroren was, was water in blijven staan...had weinig tijd, moest naar me werk, dus maar doordraaien met die sleutel. En toen was het KRAK! sleutel vast in het slot...moest een nieuw slot op! niet handig...loop je met 2 van die grote sleutels aan je sleutelbos! wink.gif
En nadeel van water is dat je ( als het hard vriest) regelmatig moet stoppen om alsnog je ramen open te krabben.
Wat ik nu vaak doe is de auto laten lopen, met verwarming hoog aan wink.gif
TheLizard
hahahah biggrin.gif biggrin.gif dat heet nou...van kwaad tot erger
stifler_gt
QUOTE (/me)
QUOTE (madbull)

ik heb dat ook vaak gedaan....totdat! het slot hartstikke bevroren was, was water in blijven staan...had weinig tijd, moest naar me werk, dus maar doordraaien met die sleutel. En toen was het KRAK! sleutel vast in het slot...moest een nieuw slot op! niet handig...loop je met 2 van die grote sleutels aan je sleutelbos! wink.gif
En nadeel van water is dat je ( als het hard vriest) regelmatig moet stoppen om alsnog je ramen open te krabben.
Wat ik nu vaak doe is de auto laten lopen, met verwarming hoog aan wink.gif

warm water met zout lol.gif
LaTiNo
[quote="Slider"][quote=madbull]
...En Monique had ook een goed punt met het invetten van de rubbers, als het extreem koud wordt (-10 en lager) dan droogt alles uit en blijven de rubbers vast zitten aan de deur. En dan kun je de deur openen maar dan trek je de rubbers mee.[/quote]

Ik kreeg de tip om siliconenvet te gebruiken (geen spray). Misschien dat Remia frietsaus ook werkt? biggrin.gif
TheLizard
als het maar vet is zou ik zeggen

als jij remia wilt gebruiken vind ik het goed hoor :mrgreen:
stifler_gt
Cockpitspray van het Kruidvat werkt ook erg goed
LaTiNa
Ik heb met mijn twee bravotjes nooit ijs aan de binnenkant gehad.
Maar wat ik wel heb gemerkt (nooi zal ik vast uit mijn nek lullen maar toch) is dat als je je achterruitverwarming niet aan doet dat het dan minder beslaat aan de binnenkant.
En wat ik al vaker heb gezegt is dat vochtvreters (die van de Gamma, Marskramer, enz) ook heel goed helpen.

En jullie klagen over deuren die moeilijk open gaan enz. maar met een bevroren handrem zitten is ook niet zo fijn :cry:

Nou een vraagje aan jullie:

Als het heeft gevroren kraakt jullie auto ook de eerste keer dat je van je plek rijd :?: :?: :?:

Gr. I
madbull
QUOTE (LaTiNo)
Madbull wrote....

It wasn't me puh2.gif
En /me, je moet je sloten nie benatten, alleen je ramen biggrin.gif met kleine beetjes over je voorruit kappen, en de voorkant van je zijramen. Sloten zijn bad idea's.. Evenals de mensen die bevroren sloten met warm water ontdooien biggrin.gif

En slider; lauw water, geen warm! juist om die reden inderdaad... Gebroken ruiten zijn nog badderder idea's
Slider
QUOTE (LaTiNa)
En jullie klagen over deuren die moeilijk open gaan enz. maar met een bevroren handrem zitten is ook niet zo fijn :cry:
Als het vriest moet je hem eigenlijk nooit op de handrem zetten, altijd gewoon in de 1e versnelling laten staan. (tenzij niet anders kan uiteraard)
QUOTE (madbull)
En slider; lauw water, geen warm! juist om die reden inderdaad... Gebroken ruiten zijn nog badderder idea's
Ik snap... smile.gif
LaTiNa
QUOTE (Slider)
QUOTE (LaTiNa)
Als het vriest moet je hem eigenlijk nooit op de handrem zetten, altijd gewoon in de 1e versnelling laten staan. (tenzij niet anders kan uiteraard)

Snap ik wel maar soms doe je het uit automatisch :shock:
/me
QUOTE (madbull)
QUOTE (LaTiNo)

Madbull wrote....

It wasn't me puh2.gif
En /me, je moet je sloten nie benatten, alleen je ramen biggrin.gif met kleine beetjes over je voorruit kappen, en de voorkant van je zijramen. Sloten zijn bad idea's.. Evenals de mensen die bevroren sloten met warm water ontdooien biggrin.gif

tnx voor je tip....maar ik zal ut nooit meer doen! wink.gif
maxxen
ik doe smorgens altijd met warm water en heb nog nooit een gebroken ruit gehad.je moet natuurlijk geen kokend water pakken maar een beetje warm water kan geen kwaad...greetz m@xxen
koek179
Het probleem van beslagen ramen is eenvoudig te verhelpen!! Ik heb het ook gehad en het bleek dat er een klep niet goed staat in het ventilatiesysteem! Hierdoor is er onvoldoende circulatie in de auto. Waardoor de ruiten zeer snel weer beslagen zijn. Als je bij een fiatdealer dit probleem uitlegt, dan kunnen ze dit eenvoudig veranderen!!!!

biggrin.gif
Slider
QUOTE (koek179)
Het probleem van beslagen ramen is eenvoudig te verhelpen!! Ik heb het ook gehad en het bleek dat er een klep niet goed staat in het ventilatiesysteem! Hierdoor is er onvoldoende circulatie in de auto. Waardoor de ruiten zeer snel weer beslagen zijn.  Als je bij een fiatdealer dit probleem uitlegt, dan kunnen ze dit eenvoudig veranderen!!!!

biggrin.gif
Wat voor klep? Hoelang zijn ze daar mee bezig? Hoeveel kost het? En wat kon de dealer je vertellen over het feit dat ze het allemaal hebben?
koek179
Ik nu net mijn auto terug. En ze zeiden dat de " kachelklep"niet goed stond afgesteld. Met deze klep kan men de recirculatie regelen in de auto. Het koste mij 20 euro om het bij de dealer goed af te laten stellen!!
Dat is natuurlijk niks in verhouding met de overlast die het geeft als telkens de ramen beslaan.
Dus gewoon naar de dealer. Tenzij je het zelf kan maar dat lijkt mij sterk!

coool.gif
P.S. : zolang je de auto nog niet gerepareerd hebt dan moet je maar met de raam op een kier open gaan rijden. Hierdoor heb je al een stuk minder last van beslagen ruiten.

coool.gif
marcelv8
QUOTE (LaTiNa)
Maar wat ik wel heb gemerkt (nooi zal ik vast uit mijn nek lullen maar toch) is dat als je je achterruitverwarming niet aan doet dat het dan minder beslaat aan de binnenkant.

als mijn achterruit beslagen is, gewoon dan de achterruit verwarming aan en binnen no-time isie weer helemaal scoon.
Bij de voorruitff de koude lucht ff hard aan (door die voorruit blazers). en ook zo weg. biggrin.gif
The Master
Koude of juist warme lucht??? :oops:
marcelv8
QUOTE (The Master)
Koude of juist warme lucht???  :oops:

koude lucht.
wel vaag eigelijk achter de ruitverwarming en voor de koude lucht, maar op deze manier isie altijd snel schoonst de ruiten. :wink:
Bravotje
QUOTE (Slider)
QUOTE (LaTiNo)
Ik heb een keer Rain-X gekocht bij Halfords.

Daar had die monteur van Carglass het ook over. Als je het hebt geprobeerd wil ik wel graag horen of het werkt of niet. Schijnt best duur te zijn...

A.U.B. DOE HET NIET , ik heb het nu een week erop zitten en het is een ramp als je in het donker rijdt en er komt een auto aan dan vervormd het licht lijkt net of je olie op je raam hebt . Ik heb ook eens een keer spul erop gegooid voor een beter zicht als het regent EEN RAMP. Je moet het zelf weten maar ik heb het er vanmorgen proberen er af te krijgen lukt niet frown.gif frown.gif frown.gif
SNEEKY
ik gebruik ook Rain-x en ik ben er eigenlijk wel vrij tevreden over,als je het aanbrengt moet het wel goed opgepoetst worden met een vod zodat die film eraf is, dan heb je volgens mij die problemen niet,ik heb toch geen klagen :?
Rudi
Hoe zeggen ze dat ook alweer? Gedeelde smart is dubbele vreugd? Of zoiets... :roll:
Anyway, ik ben blij dat de vochtproblemen in mijn bravootje niet exemplarisch zijn!
Ga eens kijken of ze bij mijn garage hebben gehoord van een kachelklep. Heb nog een halve maand garantie op het beestje, dus kan die 20 euro lekker in me zak houden (of aan wat sap besteden). Bedankt voor jullie tips, dat doet de Fiatrijdende mens goed!

Greetz,
Rudi
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.