sjoeke
Jun 22 2005, 08:37
Hoi, Ik heb sinds maandag een bravo 1.9 jtd 105 in mijn bezit en via google kwam ik op jullie forum terecht.
Nu heb ik een vraag, ik had eigenlijk wel iets meer vermogen verwacht van deze auto. Helaas heb ik geen instructie boekje erbij gekregen en zit nu met een aantal vraagjes, hopelijk kunnen jullie me helpen:
* Zoals ik net al zei, vind ik het vermogen wat tegenvallen, maar ja, ik heb geen referentiekader. Is het normaal dat de auto in zijn 5e versnelling er toch redelijk wat moeite heeft van 120 naar 140 te gaan..? Of is dit het bekende dipje..(Bij 120 draait de motor 2500 toeren).
In zijn 3e en 4e versnelling wil ie wel redelijk vlotten, zeker wanneer ik boven de 3000 toeren uit kom
* Bij het starten, brandt heel even een rood lampje, ik denk van het inspuitsysteem, deze knippert enkele seconden, maar gaat vanzelf ook weer uit, normaal of niet normaal..?
* Interieur verlichting doet het niet, terwijl de lampjes goed zijn, iemand al eens meegemaakt, enig idee waar ik moet kijken
* voor de rest ben ik wel tevreden over de auto..Is het verstandig om de ECU eens te resetten dmv de accu langere tijd te ontkoppelen..?
Alvast bedankt voor jullie reacties
bravogirl
Jun 22 2005, 08:50
Proficiat met je aankoop, ik heb zelf ook een jtd 105 en ben er super-tevreden mee.
Ik merk echter geen hinder bij het versnellen van 120 naar 140, hij doet het uitstekend.
Bij het starten brandt er bij mij ook dat rode lampje, ik veronderstel dat het normaal is.
Op de rest van je vragen weet ik geen antwoord, maar dan heb je dit toch al.
GreetZ!
Speedyg
Jun 22 2005, 09:11
Helaas geen dieselrijder.
Maar je probleem met interieur verlichting ken ik van mijn vorige auto.
Waarschijnlijk wordt diit veroorzaakt door een slecht contact van de retourstroom. Als ik het goed herrinner lopen er twee draadjes naar de lamp. Deze moet je even volgen. De toevoer gaat over in een electrischkabel. De retour zit meestal verbonden aan een koperplaat(je) welke met een schroef aan de carosserie is verbonden. Deze laatste verbinding moet je even nakijken (zit hij goed vast, niet gecorrideerd) ALs je hem hebt kun je hem ook doormeten met een multinmeter. Een contact tegen het metaal van de carosserie en een contact tegen de koperplaat, hier moet een stroom door lopen!!
Succes met je andere vragen.
krikke
Jun 22 2005, 10:11
Dat het vermogen tegenvalt dat gevoel had ik zelf ook in het begin, mijn broer vondt dit ook (heeft een bravo 105 jtd). Maar ge moet ook geen trekmonster verwachten voor 105 pk hé. Kunt proberen te vergelijken met andere auto's bij het optrekken. doe ik ook vaak
Het lampje van het inspuitsysteem dat brandt bij mijn broer zijn bravo ook even als hij start. hebben wel meer bravo's last van heb ik gehoord.
Wat betreft ecu resetten dan moet je eens topics zoeken met de "search" functie hier links boven. Ge moet wel oppassen dat als ge hem of haar

vlot inrijdt dan gaat ie meer diesel gaan drinken.
Voor de rest veel plezier met je bravo
Gebruik even de searchfunctie en zoek naar debietmeter. misschien kun je daar een antwoord op je vraag vinden.
TheLizard
Jun 22 2005, 11:35
debiet meter , lucht massa meter of hoe je het ook wilt noemen is een zeer veel voorkomend probleem (niet alleen bij Fiat hoor, de VAG auto's hebben er ook veel last van

)
De kans bestaat dat het daaraan ligt, hoewel toen de mijne defect was wou de auto juist niet vooruit bij hoge toeren terwijl er bij lage toeren niks aan de hand was
gebruik iig de search even, en wat je altijd kan doen is de stekker van de debiet meter er uit trekken en kijken of ie dan beter rijdt
als dit het geval is dan is je meter dus defect.
oh ja, en welkom hier en veel plezier op dit geweldige forum
heb je trouwens
hier al gekeken?
sjoeke
Jun 22 2005, 11:51
Hoi Allen,
Bedankt voor de vlugge reacties...Had ik niet verwacht..
Wat betreft de search functies, die heb ik al gebruikt, vandaar dat ik ook kom op de debiet meter of luchtmassa.
Ik kan inderdaad wel even proberen de stekker eruit te halen, alleen kon ik niet achterhalen op het forum waar deze stekker zit....tenminste, ik heb een foto gezien waar die waarschijnlijk kan zitten en dat zou dan op de slang zitten tussen het luchtfilter en de turbo (?) in..
ik bedoel dit topic:
http://www.fiatbravoclub.nl/forum/viewtopi...htmassa&start=0
en dan hier de foto:
http://users.telenet.be/myfiles/bravo/lmm1.jpg
http://users.telenet.be/myfiles/bravo/lmm2.jpg
Dus als iemand me dat kan vertellen, kan ik dadelijk op de terug reis van mijn werk (100km enkele reis) kijken of er verbetering in zit..
Bedankt nogmaals...Ik denk dat ik veel ga hebben aan dit forum...
SNEEKY
Jun 22 2005, 13:49
het lampje dat flikkert is niet van de inspuiting maar een oliepeil verklikkerlampje, dat heb je als je onmiddelijk start zonder even contact op te houden.
normaal moet je niet voorverwarmen bij deze motoren maar als je't toch 2 sec doet, dan knippert et niet :wink: ( doe ik ALTIJD) is een gewoonte
TheLizard
Jun 22 2005, 15:22
die foto's die je laat zien zijn de goede dus lostrekken die boel
sjoeke
Jun 22 2005, 19:59
Ok, stekkertje even losgehaald, heb wel het gevoel dat ie iets beter trekt nu..Hoelang kan ik rijden zonder dat de stekker is aangesloten....Ik bedoel kan het kwaad al sik er morgen 100 km mee ga rijden..?
TheLizard
Jun 22 2005, 21:00
zou ik niet durfen zeggen
heb je het ook even uigeprobeerd bij hoge toeren (richting 4000)?
sjoeke
Jun 22 2005, 21:14
Ja, heb hem doorgetrokken tot 4500 toeren!! Ging lekker, effe hier bij achter op het industrieterrein.
Misschien toch maar eentje bestellen voor de zekerheid..
The Master
Jun 22 2005, 21:25
QUOTE (sjoeke)
Ik bedoel kan het kwaad al sik er morgen 100 km mee ga rijden..?
Al rijdt je er 1000km mee

De ECU neemt een standaard waarde aan. Lees wel, een kapotte debietmeter rijd niet, 1 waarvan de stekker eruit is rijdt maar matig, en 1 die het gewoon doet, rijdt zeer goed!
Ga ff naar de dealer, en vraag ff of ze aan de computer kunnen kijken of t je debietmeter is
als je nu naar de dealer rijd , heeft ie zowiezo foutmelding debietmeter omdat de stekker eraf is geweest.
een bravo jtd moet met gemak de 160 kunnen halen en doorlopen tot 180..
haalt ie dat niet , dan is hoogst waarschijnlijk je lmm defect.
even ter vergelijking , mijn jtd loopt 200...
sjoeke
Jun 23 2005, 10:36
Hey allemaal..
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb gisteren al naar een dealer gebeld in Eindhoven, aangezien ik hier werk. Ik kon pas 5 juli langs komen om hem aan de comp. te hangen om hem uit te lezen. En daar hadden ze een hele dag voor nodig :shock:
Enfin, de 200 haalt ie zeker niet, en vrees dat ie de 187 ook niet haalt..Dus even kijken of een andere dealer eerder bereidt is om hem even uit te lezen.
Thanx sofar !
Sjoerd
The Master
Jun 23 2005, 11:08
QUOTE (sjoeke)
En daar hadden ze een hele dag voor nodig :shock:
Da's onzin, als je zegt waar ze moeten zoeken, zullen ze dit binnen 5 minuten gedaan hebben. Ik wist met mijn auto toen nog niet wat er aan de hand was, ik kwam daar aangereden, ze maakte gelijk ff 10 minuutjes tijd, wisten wat er fout was, en kon weer weg (moest besteld worden).
sanderkuijpers
Jun 23 2005, 11:23
In eindhoven is echt klote!!!!! daar ga ik nooit meer heen. ze wilde niet helpen omdat ik hem daar niet gekocht had.
In veldhoven is de service super, ik kon een uur later komen nadat ik gebeld had en na twee uur was hij helemaal nagekeken en debietmeter vervangen!!! Dus Fiat dealer te oers (veldhoven) is super
breyton
Jun 23 2005, 17:45
Het effect van een kapotte LMM en het vermogen van je auto is inderdaad niet gering.
Toen ik laatst met m'n bravo op onderhoud ging, vroeg ik of ze soms problemen hadden met de JTD-motoren. Niet veel klachten, alleen durft die LMM soms kapot geraken. Wel, vervang die dan maar eens, want ik vind dat m'n auto niet zo goed meer trekt (getuned tot 136 pk)
Als ie dan wat trok, was dan maar rond de 3000 tr.
Vorig weekend werd ik er afgereden (in 5de en dan plankgas) door een 306 Hdi 90 pk.
Wel, toen ze er een andere LMM op monteerden, hoorde je al wanneer de auto startte, dat hij weer z'n normale vermogen had. Toen ik samen met de garagist een testritje ging maken, wist ik het zeker, m'n Bravo was er terug!
Als ik de auto start, wacht ik ook tot dat lampke (injectie) uit is, vooraleer te starten. Is gewoon een gewoonte geworden.
Ik las hier ergens in het forum, dat een sportfilter in oliën, nadelig is voor m'n LMM. Klopt dat echt? Want ik heb nu 100.000 km en het is nog maar rond die kilometers dat m'n LMM kapot ging. Kost trouwens veel, voor wat het maar is! Maar is het me ieder eurocent waard
En die 306 Hdi 90 pk kan in 5de belange niet meer mee. M'n top bedraagt weer 205 km/h
Greetz,
sjoeke
Jun 24 2005, 07:59
Ok, ik heb gebeld en er wordt een LMM besteld. Hopelijk is dan het probleem verholpen. .En bedankt voor de reacties
Keep you up-to-date !
Greetz,
sjoeke
Jun 25 2005, 23:42
Jow, vanmiddag heb ik de LMM er even uitgehaald, nadat ik eidnelijk de juiste schroevendraaier heb weten te bemachtigen..Zoals al hier ergens beschreven staat op het forum, kon het geen kwaad de platinadraad schoon te maken. Ik dacht, laat ik dat maar doen..Meteen even de accu van zijn massa losgekoppeld, zodat de ECU ook meteen gereset is.
Zo, wat was dit ding smerig zeg..De draadjes waren gewoon zwart...met een wattestaafje schoongemaakt met wat ontvetter ..flink uitgeblazen...terug gezet..Dagteller stond op nul, dus de ECU is gerest..Ik moest vanavond nog een lange rit rijden, dus kon hem meteen uittesten..
MIJN VERMOGEN IS TERUG...Mijn god...wat gaat dat ding nu goed zeg..TOPPIE Gewoon..net met gemak de 185 gehaald..lekker dat vermogen..Ondanks dat ik nog nooit in een fiat bravo 1.9 JTD had gereden, bleken mijn gevoelens juist te zijn dat ik vermogen verlies had..
Dus, misschien een tip voor iedereen, maak hem eens schoon en reset de ECU..
Bedankt allen voor de tips en het meedenken...Echt werelds, zonder dit forum, was ik er nooit achter gekomen en had het me waarschijnlijk veel geld gekost.
The Master
Jun 25 2005, 23:56
Rond de €200 euro... Dus als je nu €200 overmaakt naar de beheer van dit forum, is t helemaal perfect

(en neej, dat ben ik niet

)
Maar, de LMM die je besteld hebt, ga je die nog cancellen? Lijkt me wel
sjoeke
Jun 26 2005, 00:08
Haha, ik zal er eens een nachtje over nadenken...
Ja, hij stond min of meer in order, hij moest alleen even het juiste typenummer weten, en moest ik maandag even doorgeven..Via een collega van me kon ik er een krijgen van Bosch voor 180 euri..
Dus , maandag even tegen de collega zeggen dat het (voorlopig) nog niet nodig is...
breyton
Jun 26 2005, 23:16
Verdorie, ik had die beter ook laten schoonmaken.
De garagist had me gezegd dat m'n draadje waarschijnlijk door was gebrand, maar dat je dat nie kan zien.
Misschien was het bij mij ook opgelost door dat draadje te ontvetten. Had me ook 200 Euro gespaard.
Nu ja, dat weet ik dan ook voor de volgende keer.
Greetz,
Breyton
Clochard69
Jun 27 2005, 00:29
Wel ik heb dat probleem ook denk ik, moet morgen toch naar de garage aangezien zaterdag mijn aandrijfriem het heeft begeven :shock:
Kan hij dit tegelijk even nakijken, dacht dat het misschien gewoon was dat de filters naar de turbo vuil waren, maar je omschrijving matched perfect aan mijn probleempje.
kzal nog wel een verder verloop posten
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.