Help - Search - Members - Calendar
Full Version: mal van bumbers en zijlijsten
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
diazken
hey kan me iemand vertellen hoe ik een mal kan krijgen van een bumper ik wil een project beginnen maar dat weet ik niet hoe ik dat kan maken
al iemand me kan helpen aub :?:
Spenstar
De zoekfunctie he wink.gif
Projecten van: Dutch Dimension, BD, Danny
Daarin staat wat informatie

ik quote:
QUOTE (blueboy)
Voor degenen die niet zo vertrouwd zijn met polyester een paar foto's van het maken van de mallen van men zijlijsten.

De zijlijsten zijn ingewreven met 4 lagen loswas. Elke laag is daarna terug opgeboend.
Dan kwam er nog een vijfde laag loswas op die niet is opgeboend.
Hierna nog een laag (geloof dat het polyesthereen heet) om ervoor te zorgen dat de lijsten zeker uit de mal geraken. Dat is een doorzichtige vloeistof die als ze droog is een soort dun vlies wordt. Wordt vooral gebruikt als je vreest om de lak te beschadigen.

Dan heb ik de zijlijst bedekt met een laag gelcoat. (in dit geval met zwart pigment om beter te kunnen zien of alles mooi bedekt is. Als je doorzichtige gebruikt is moeilijk te schatten of heel je stuk bedekt is)

Het stuk PUR-schuim dat op de zijlijst staat dient om flens te maken zodat het een 2-delige mal wordt. (door de vorm van deze zijlijsten zou een 1-delige mal er niet afkomen omdat het stuk in de bocht zou blijven haken)Hier zitten ook alle losmiddelen op en wordt ook de doek tegenaan gelegd. Als dan alles droog is wordt de PUR weggehaald en wordt er doek langs de andere kant van de opkant tegen gelegd. De mal bestaat dan uit 2 stukken die door middel van schroeven aan elkaar vast gemaakt worden (en los om te ontmallen)

De bezemsteel dient om te beletten dat het uiteinde niet te veel draait of buigt waardoor een nieuwe zijlijst die eruit gehaald wordt niet meer de goede vorm zou hebben. Deze wordt ook nog ingekapseld met doek.

Als ik eraan denk zal ik nog wat foto's van het eindresultaat maken. Dan wordt misschien ook duidelijker hoe een 2-delige mal juist in elkaar zit.
Dutch Dimension
Ik heb zelf een demo achterbumper gebouwt
Vervolgens heeft Weazel hier van het forum er voor mij een mal en 1 achterbumper van gemaakt

Mischien hem eens om advies ofzo vragen ,die jongen kan zeer goed met poly werken :wink:
Franky
ik zie hier op de foto dat de polyester matten zo op de mal worden gelegd???? ik werk ook redelijk vaak met polyester schades enz.. maar als wij zoiets doen komt er eerst een laag Gelcoat over de mal en dan de matten pas, dan heb je een hele gladde oppervlakte, weinig schuurwerk voor het spuiten dus, zo zit het met boten tenminste....

mvg franky
Dutch Dimension
Die gelcoat zit eronder hoor :wink:
Franky
oja zwart pigment er door heen, solly solly :roll:
Weazel
http://www.fiatbravoclub.nl/forum/viewtopic.php?t=5413

hoop dat je er iets aan hebt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.