Ik heb een Fiat Bravo uit 1999. We hebben hem tweedehands gekocht, en al vanaf het begin problemen dat de motor steeds uitvalt. Met koud of warm weer is het erger, er zijn ook periodes dat het prima gaat.
Volgens mij valt hij uit omdat de toerenteller te laag gaat. Als ik gewoon rij, is er niets aan de hand. Maar als ik moet remmen of moet schakelen, zakt de toerenteller ver naar onderen en valt de motor vaak uit. Sowiezo draait de toerenteller meestal niet stationair.
We hebben onze auto al meerder malen laten nakijken, zelfs bij een Fiat garage in Amsterdam, maar ze konden het defect niet vinden. Ze dachten dat het misschien een foutje in de computer (?) was. Volgens mij is de olie (ik weet niet wat voor olie) ook al een keer vervangen, verder is er nooit wat gedaan.
Wie weet wat dit zou kunnen zijn? Ik wordt er nu gek van, vanmorgen op de weg viel hij om de haverklap uit voor de stoplichten en zelfs op de rotonde!! Gevaarlijk!!
Alvast bedankt!
Groetjes,
Mirjam
f.v.d.bergh
May 3 2005, 08:58
Is dit toevallig fiat Marre in amsterdam?
Ik heb namelijk een half jaar geleden een bravo daarvandaan met hetzelfde probleem. Als je rijd: niks aan de hand maar soms als je remt en stilstaat bij een stoplicht of je net de bocht om wil gaat ie ff 400 toeren lopen en valt ie uit.
Ik ben er meerdere malen voor terug geweest maar ze hebben het nooit kunnen vinden.
De laatste keer hebben ze injectiereiniger toegevoegd aan de benzine en ik tank nu soms ff wat V-power en heb er geen last meer van.
Succes
Hoi Mirjam. Dit is exact het probleem dat ik ook heb gehad. Je start de auto, rijdt weg en de eerste keer dat je remt zakt het toerental en voordat je het weet is de motor zomaar afgeslagen... radeloos ben je dan... Bij mij is gelukkig het probleem verholpen! De OPLOSSING: Bij mij werd eerst de thermostaat en de bdp-sensor vervangen. Het probleem werd hierdoor niet volledig verholpen en daarom is ook de drukgroep (koppeling etc.) vervangen. Als laatste is de stappenmotor vervangen. Nu heb ik nooit meer een probleem! Vooral de stappenmotor is een goed onderdeel om te laten vervangen en bij een Fiat-Bravo is het ook nooit verkeerd om de koppeling en koppelingsplaat te vervangen (hangt ervan af hoeveel kilometer je gereden hebt). Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Tweeling
May 3 2005, 11:33
Wat heeft een koppeling dan te maken met stationair toerental????
Wat dit met elkaar te maken heeft? Ik weet niet of er een directe link tussen koppeling en toerental zit maar de afstelling heeft er wel mee te maken. In ieder geval, mij mij heeft het zeker geholpen!
Brouwtje
May 3 2005, 17:18
Ik heb ook zoiets denk ik, maar alleen bij het starten.
http://www.fiatbravoclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4508
Zou het er ook iets mee te maken hebben?? :roll:
Is ongeveer 800 toeren normaal als ie stationair loopt?
Bedankt voor jullie snelle reacties!!
Ik snap niet alle technische praat helemaal (blont EN vrouw!), maar ik ga het allemaal uitprinten en aan de garage voorleggen.
Oh, en er was een vraag of het garage Mare was in Amsterdam? Ik weet niet precies naar welke garage ze zijn geweest. Ik heb hem in ieder geval niet daar gekocht, maar bij een occasion via garage J. Snel in Puttershoek. Zij zijn dus naar Amsterdam gegaan voor mij omdat hij elke keer uitviel.
Ik hoop dat dit probleem binnenkort eindelijk eens een keer is opgelost!! Oja, en ErikM, hoeveel geld heeft dit grapje jou ongeveer gekost?
QUOTE (Mirjam)
Bedankt voor jullie snelle reacties!!
Ik snap niet alle technische praat helemaal (blont EN vrouw!)
je bent niet de enige, ik weet ook heel weinig van auto's af hoor. ik weet ook niet eens wat een stappenmotor is.
zit er tegenwoordig geen 1 of ander stelschroefje meer om het stationair toerental op te schroeven? bij oudere auto's (schroef op carburateur) was dat wel zo, maar weet niet hoe het met de nieuwe motoren zit. ik zat aan slechte bougies te denken, maar dan moet de motor ook slecht starten. ik zou eerst maar nieuwe bougies proberen en opnieuw de olie verversen en de olie- luchtfilter ook vervangen.
Hej Mirjam! Ik ben benieuwd wat de garage gaat zeggen over je uitgeprinte papiertjes... Het totale 'grapje' dus alles waar ik het over had wat vervangen is koste me € 650,-. Tja, veel geld..... :wink:
Hoi Mirjam ,klote dat-ie steeds uitvalt.
Zou je iets meer vertellen over je auto ,welke type motoren je hebt.
En weet je ook hoeveel toeren je Bravo ongeveer draait of schommelt of misschien helemaal niet.
Start je Bravo wel goed ,doet je auo-choke het goed(als je motoren koud is en voor het eerst start na lange tijd)
En hoeveel toeren draait ze bij koude motor ,en hoeveel toeren bij een warme motor?
Greetz Neo
Hallo mirjam ,
Welk type moter heb je? (staat evt wel op je kenteken papieren)
Het vervangen van je koppiling is zowiezo nutteloos (heeft helemaal niks met je stationair te maken)
Ik denk eerder iets van je stationaire regelklep , valse lucht, thermostaat of evt bougie kabels..
Laat nooit zomaar dingen vervangen , en neem geen genoegen met een rekening als de klacht niet is verholpen.
Het vervangen van de drukgroep (waar de koppeling bij hoort) heeft wel zin bij dit probleem. Maar als ik het forum doorlees is het sowieso goed om na een flink aantal kilometers bij een Fiat Bravo de koppeling etc. te vervangen....
Van een stelschroefje om de motor weer stationair te laten lopen weet ik niets, heb ik nog nooit gezien dus volgens mij hebben we dat niet.
Welk type motoren? We hebben 1.2 motor met 16v. Het is een Fiat Bravo 80 SX 985 kg. Normaal gesproken draait hij ongeveer 800 toeren bij stilstaan maar als hij dus onder de 500 komt valt hij vaak uit. Maar het toerental kan ook heel erg schommelen, ineens omhoog schieten en dan weer naar beneden.
Met starten hebben we idd ook vaak problemen, vooral bij erg koud weer. Soms tijdenlang nergens last van, dan weer een tijdje dat hij erg veel moeite heeft met starten. We hebben al een nieuwe accu laten installeren maar het mocht niet baten. Hoeveel toeren bij een warme en koude motor weet ik niet zo, dat moet ik even uittesten!
RedBravoSx
May 6 2005, 13:38
ligt je benzine motor niet gewoon op het sterf bed?
Ik zou toch even met het lijstje naar de garage gaan.... tis wel duur maar het probleem wordt verholpen als het goed is..... :wink:
Dat klinkt echt als valse lucht! ook kan de stappen motor van de stationaire regeling naar de knoppen zijn.
Even laten uitlezen bij de dealer , lijkt me dat er wel een fout in het storings geheugen zit.
nogmaals koppeling heeft geen f*ck met het draaien van je motor te maken!
Brouwtje
May 6 2005, 19:16
Mijn probleem is opgelost!!
Ben 2x naar de garage geweest;
1e x konden ze nix vinden met uitlezen enzo,
2e x hebben ze een sensor vervangen, bij de startmoter dacht ik...
Hij doet het tot nu toe prima!
Toch bedankt allemaal :wink:
Aha, gelukkig! Hopen dat het zo blijft! De bdp-sensor is vast vervangen.... Nu kun je weer volop rijden!
Nee, een koppeling heeft niks met een draaiende motor te maken....
QUOTE (ErikM)
Nee, een koppeling heeft niks met een draaiende motor te maken....
Inderdaad , de koppeling heeft alleen te maken met je aandrijving.
Het moment dat je aandrijfas in werking wordt gezet en dus je Bravo vooruit gaat.
Je koppelingsplaten wordt dus enkelt tegen mekaar aangedrukt ,van je motor en die van je aandrijfassen ,oftewel je wielen.
Dus het heeft verder geen verband met elkaar.
Ook je druk groep niet ,dat is in samenwerking met je koppeling.
Niet met je motor!!! Dat is onafhankelijk
Mijn probleem is nog niet verholpen, hoor... niet dat jullie denken dat ik Brouwtje ben... :?
Nee, jij heet Mirjam.... en jammer dat je probleem nog niet verholpen is. Ga je er mee naar de garage?
Ja! Ik moet binnenkort toch, dus dan neem ik meteen al jullie antwoorden mee!
Prima, ik hoop dat je ff doorgeeft wat het probleem nu eindelijk is.... Succes! :wink:
f.v.d.bergh
Jun 10 2005, 14:48
Mirjam,
ben je nog naar de dealer geweest en weet je al wat het probleem is?
Ben heel nieuwsgierig
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.