Help - Search - Members - Calendar
Full Version: eerste auto >> fiat bravo?
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Algemeen > Algemeen
M.Olivier
aangezien ik bezig ben met m'n rijbewijs en ik denk dat dat papiertje binnenkort in mijn handen ligt ben ik al op zoek naar iets leuks als eerste auto

daarom mijn vraag puh2.gif

wat is een redelijke prijs voor een 2e hands bravo? ik kan er zo een paar vinden tussen de 2 en 4000 euro maar de vraag is dan ook of deze betrouwbaar is :roll:

bijvoorbeeld deze of deze of deze

ze hebben alle 3 wel een hoop kilometers op de teller staan..

wat is nou echt een grens waar je niet overheen moet gaan bij bravo's? dan heb ik t dus over het aantal kilometers

wat ik ook zou kunnen doen is een hele goedkope bravo nemen met extreem veel kilometers maar zonder roest ed.. dan is t een kwestie van (laten) reviseren en ik heb een mooie wagen coool.gif

wat raden jullie aan? desnoods een ander model (punto?)

als t maar geen golf is ofzo duh.gif

hoe zit t trouwens met verzekeringen, wegenbelasting ed? ik zou t erg leuk vinden als de 18-19jarigen onder jullie (als die er zijn puh2.gif) ff neerzetten wat jullie voor verzekering en wegenbelasting betalen

andere optie is natuurlijk de auto op m'n ma's naam zetten ofzo..
graaf
Ik, bijna 25 jr smile.gif, rijd sinds augustus in een bravo ( m'n eerste eigen auto ).

Heb em gekocht met 106.000km op de teller ... bedrag: 4250,= euro's.

Wegenbelasting zit dacht ik rond de 60 a 80 euro per 3 maanden.
En ik heb een verzekering lopen van wat is 't... paar tientjes per 3 maanden ofzo.. heb die gegevens nu niet bij de hand liggen.

Ik was erg bang voor de kosten e.d. voordat ik een auto kocht.
Maar wegenbelasting en verzekerings geld valt me opzich nog wel tegen.

Ik rijd alleen eigenlijk iets te veel ...
M.Olivier
ik had voor de grap zo'n berekening gedaan voor verzekeringspremie.. met een fiat punto 1.2 zou ik uitkomen op 79,98 per maand :? met een bravo 1.4 of 1.6 zal dit bedrag wat hoger liggen neem ik aan frown.gif

wat voor bouwjaar is je bravo en in welk jaar heb je m trouwens gekocht? en bij een merkdealer/universele of particulier?
Slider
Ok ff paar tips:

- De eerste van jouw linkjes ziet er wel aardig uit, maar altijd eerst goed bekijken en in rijden. Die andere 2 hebben eigenlijk teveel km's op de teller. Als je toch wilt gaan voor 1 met "aardig veel km's" kun je misschien beter gaan voor die HGT 2.0 in de sectie Te koop/Gevraagd.
- Altijd opletten waar en hoe vaak de onderhoudsbeurten gedaan zijn. Let vooral op de distributieriem (en spanrol). Deze moet om de 60 a 70.000 km vervangen worden. Ook heb ik vaak (op het engels forum) gehoord van mensen die problemen hadden met de gaskleppen....
- Hoe kleiner de motor hoe goedkoper het onderhoud (in principe) dus let ook daar een beetje op.
- Het verbruik van de Bravo's is bij lange na niet ideaal (1 op 10 op z'n minst). Dus benzine kosten zijn vrij hoog.
- Neem minimaal een SX uitvoering. Trust me, rijden zonder toerenteller (S uitvoering) is niks. Ook de elektrische ramen en centrale deurvergrendeling zijn prettig.
- Als het kan neem er 1 met airco. Bravo's beslaan heel snel, dan is een airo heel makkelijk.
- En wat de verzekering betreft. Doe em eerst maar op de naam van je ouders. Dat scheelt een hele hoop geld per maand. Pas na je 21ste krijg je een vorm van korting.

Waar je verder op moet letten?
http://www.bravo-guide.co.uk/buy-a-bravo
Daar kun je nog veel meer vinden.

Ik hoop dat ik je enigzins heb kunnen helpen.
Slider
1995 tot 1998 (dacht 1998 maar kan ook 1999 zijn) is Bravo type 1
1999 tot 2000(1?) is type 2.

Het model is eind 1998 aangepast. De 1.4 verviel toen en de 1.2 16v (ook 80 pk) kwam er voor in de plaats. De HGT 2.0 kreeg 155 pk ipv. 147. En verder kreeg je ook nog andere uitvoeringen zoals de Steel (te herkennen aan zilverkleurig rand om fiat logo op de motorkap) en de GT uitvoering.
M.Olivier
hier heb ik wat aan biggrin.gif thx

ik ga liever niet voor een 1.8 of 2.0 (en al helemaal niet voor een hgt biggrin.gif)
t blijft natuurlijk een eerste auto en t is een beetje zonde om een hgt in de prak te rijden (en mezelf)
+ natuurlijk de benzinekosten

ik denk dat ik dan liever een 1.4 neem en dan een losse toerenteller koop en zelf inbouw smile.gif

maargoed bedankt voor die punten en die link biggrin.gif

nog een vraagje (voor ver in de toekomst puh2.gif) stel ik wil die auto gaan tunen, doet de verzekering hier moeilijk over? of kijken ze niet naar aantal pk's?
M.Olivier
hoeveel kilometers moet je trouwens per jaar maken met een diesel om er uiteindelijk winst mee te behalen tov een benzine?
graaf
QUOTE (Slider)
Ok ff paar tips:

...
- Neem minimaal een SX uitvoering. Trust me, rijden zonder toerenteller (S uitvoering) is niks. Ook de elektrische ramen en centrale deurvergrendeling zijn prettig.
...

Had dat eerder gezegd puh2.gif
Ik het een 1.4 S hehehe
Achja .. als het maar rijd eh ( daar gaat het bij mij in eerste instantie om ).
M.Olivier
dan bouw je toch een digitale toerenteller in puh2.gif staat ook gelijk mooier dan zo'n standaard teller + wordt nauwkeuriger gemeten
Slider
Trust me, neem nu maar een SX uitvoering... Bespaart je een hoop geld. (dat is, als je er later dingen bij gaat bouwen zoals toerenteller). En voor die Diesel vraag... ik geloof om en nabij de 75.000 per jaar.
Slider
Aftermarket toerentellers (zoals in 2F2F) kosten vanaf €150,- euro!
graaf
Mja .. en dan het inbouwen nog ...

Ik zou me god niet weten hoe ik een losse toerenteller in moet bouwen

( zie proud of blue's brava.. heeft ie 3 losse metertjes in staan )
M.Olivier

dat blauwe, € 68,90 puh2.gif

t is dan wel voor een scooter maar is zo passend te krijgen in een auto smile.gif je sluit t namelijk aan op de ontsteking (net als een standaard toerenteller)

M.Olivier
QUOTE (graaf)

gewoon aansluiten op de bobine, toerentellers meten het aantal vonken namelijk
graaf
QUOTE (iCE)
QUOTE (graaf)

gewoon aansluiten op de bobine, toerentellers meten het aantal vonken namelijk

hmmm wat is een bobine ?

de auto starten en benzine tanken gaat nog net ... radio ansluiten ook ...
maar verder weet ik echt niet wat er onder die kap zit hoor
Slider
uhh no offense, maar volgens mij heeft de Bravo geen bobine....
Padlarf
QUOTE (Slider)
uhh no offense, maar volgens mij heeft de Bravo geen bobine....

Een bobine is eigenlijk een soort transformator. Deze bestaat uit twee spoelen die samen om een kern gewikkeld zijn. De ene spoel heeft veel meer wikkelingen dan de andere spoel. De basiswerking van de bobine is als volgt. Draai wikkelingen om een kern, laat er stroom door gaan, en er ontstaat een magnetisch veld. Andersom werkt het ook. Creëer een magnetisch veld om de spoel, verander het magnetisch veld en er wordt een spanning opgewekt. De bobine combineert beide natuurkundige principes. Laat door één van de twee spoelen een stroom lopen die het magnetisch veld opbouwt. Laat deze stroom onderbreken door je contactpunten, en het magnetisch veld in de spoel valt helemaal weg. Door deze sterke verandering van het magnetisch veld, wordt er in de andere spoel een hoge spanning opgewekt. Deze spanning is veel hoger doordat deze spoel veel meer wikkelingen heeft. Deze hoge spanning zoekt zijn weg via de bobinekabel, naar de verdeelkap, via de rotor onder de kap naar één van de bougies, en zorgt daar voor de vonk.

Enne E=MC2

coool.gif
Slider
Maar dit alles gebeurd volgens mij niet in een Bravo.. puh2.gif
Padlarf
QUOTE (Slider)

Is volgens mij ook meer van de volvo ofzo. Fiat gebruikt volgens mij gewoon accu? :?:
Slider
Weet niet hoe precies. Maar heb laatst nieuwe bougiekabels gekocht (4 stuks voor 53 euro) omdat er 1 stuk was... Had er natuurlijk 1 kunnen kopen maar deze zijn beter. Ennuh er zat dus geen 5de (bobine) kabel bij...
M.Olivier
de bobine verdeelt de stroom in vonken voor de bougies smile.gif

die bougiekabels sluit je aan op een kastje, dat is de bobine puh2.gif

dat de bravo geen bobine heeft lijkt me sterk
M.Olivier
QUOTE (Padlarf)
QUOTE (Slider)

Is volgens mij ook meer van de volvo ofzo. Fiat gebruikt volgens mij gewoon accu? :?:

volvo niet dan? puh2.gif

een accu doet eigenlijk helemaal niks voor je motor, behalve dan stroom geven aan je startmotor, als de motor loopt wordt alle stroom door de dynamo geproduceerd
M.Olivier
QUOTE (Slider)
Weet niet hoe precies. Maar heb laatst nieuwe bougiekabels gekocht (4 stuks voor 53 euro) omdat er  1 stuk was... Had er natuurlijk 1 kunnen kopen maar deze zijn beter. Ennuh er zat dus geen 5de (bobine) kabel bij...

omdat die bougiekabels dus op de bobine aangesloten moeten worden puh2.gif
Bravotje
Geloof Slider maar een toerenteller inbouwen (en vooral in een Bravo tech.probl. enz.)is geen pretje

Toch veel suc-6 met je eerst auto.

Cheers.
marcelv8
QUOTE (iCE)
hoe zit t trouwens met verzekeringen, wegenbelasting ed? ik zou t erg leuk vinden als de 18-19jarigen onder jullie (als die er zijn puh2.gif) ff neerzetten wat jullie voor verzekering en wegenbelasting betalen

andere optie is natuurlijk de auto op m'n ma's naam zetten ofzo..

ik ben 18 en heb nu sinds ongeveer 5,5 maand me rijbewijs, en bijna al net zolang me brava 1.4 12v uit 1996 met toen 88717 km op de teller gekocht.
- Wegenbelasting betaal ik 26 euro per maand (dus 78 per kwartaal).
- Verzekering is vrij duur ik betaal 86,77 :!: per maand, dit is voor WA + gedeeltelijke casco (dus wa en natuurschade en inbraak enzo). Maar alle schade die ik zelf veroorzaak, word niet vergoedt. (wa+volledig casco zou me ongeveer 140 euro per maand kosten, dat was mij te duur).
- Je kan dde verzekering op je moeders naam zetten, maar nu bouw je zelf geen No Claim op. Ik begon dus met 0 jaar no claim begon ik tog met korting van 15% en elk jaar komt daar weer meer korting bij.

Bij sommige verzekeraars moet je alle onderdelen los 'kiezen' vergeet dan ook vooral je inzittenden verzekering niet!!
marcelv8
QUOTE (Slider)
Ok ff paar tips:

- Het verbruik van de Bravo's is bij lange na niet ideaal (1 op 10 op z'n minst). Dus benzine kosten zijn vrij hoog.

zuipt de bravo zo erg :?
Mijn brava rijd ongeveer 1:13 gemiddeld. :wink:
TheLizard
QUOTE (Slider)
Trust me, neem nu maar een SX uitvoering... Bespaart je een hoop geld. (dat is, als je er later dingen bij gaat bouwen zoals toerenteller). En voor die Diesel vraag... ik geloof om en nabij de 75.000 per jaar.

dat ligt wel een flink stukkie lager hoor
zo ongeveer op 15000-20000 km

bijvoorbeeld:
diesel, verbruik 1:15 (zoals de mijne ongeveer)
15000 km per jaar
kwijt aan diesel: 730
kwijt aan wegenbelasting: 788
totaal: 1518

benzine, verbruik 1:10 (klopt dat een beetje voor de gemiddelde bravo??)
15000 km per jaar
kwijt aan benzine: 1650
kwijt aan belasting: 304 (1075 kg???)
totaal: 1954

uiteraard zijn er meer dingen die meetellen
*diesels zijn in aanschaf duurder, maar daarentegen krijg je er ook weer meer voor terug
*verzekering is misschien nog anders
*onderhoud van een diesel ligt weer duidelijk lager
madbull
QUOTE (marcv8)
QUOTE (Slider)
Ok ff paar tips:

zuipt de bravo zo erg :?
Mijn brava rijd ongeveer 1:13 gemiddeld. :wink:

Dat zit em dan in jou rijstijl, de Bravo heeft een gunstigere CW-waarde. Ik rij in mijn 1.4 12v (zelfde motor als de jouwe en die van Slider dus) ook rond de 1:10..
marcelv8
wist niet dat ik zow zuinig reed :wink:
Triple B
ik rij met mijn bravo 1.6 16v GT ook ongeveer 1:10

mzzl peer
The Master
Ach, ik heb me HGT niet voor de zuinigheid gekocht... Ik rijd 1:8 - 1:9... Naar zandvoort zal t wel weer 1:8 worden...

Voor zuinigheid; koop de nieuwe 1.3 16v miltijet... 1:25,4... smile.gif
Martin
QUOTE (Slider)
Weet niet hoe precies. Maar heb laatst nieuwe bougiekabels gekocht omdat er  1 stuk was... Had er natuurlijk 1 kunnen kopen maar deze zijn beter. Ennuh er zat dus geen 5de (bobine) kabel bij...

Bij de HGT zijn de bobines opgenomen in de bougiekabels; als je het deksel deksel waar de bougies onderzitten eraf schroeft, zie je dat je niet gewoon een kabeltje hebt naar de bougiepunt; er zit een soort van kastje aan; dit is nou de bobine lol.gif ; dus per cylinder 1 bobine.

PS. mijn HGT is nog steeds te koop; kijk eens op

http://home.zonnet.nl/antares/

Daar is de distributieketting in ieder geval vervangen (nu ongeveer 2500 km geleden); kan dus nog even mee lol.gif
Martin
QUOTE (The Master)
Ach, ik heb me HGT niet voor de zuinigheid gekocht... Ik rijd 1:8 - 1:9... Naar zandvoort zal t wel weer 1:8 worden...

Voor zuinigheid; koop de nieuwe 1.3 16v miltijet... 1:25,4...  smile.gif

Zozo, 1:8 tot 1:9 :twisted:

Ik haal met mijn HGT meestal wel 1 op 10 en op langere stukken ook nog wel 1 op 11! Maar ik moet toegeven; voor de zuinigheid hoef je geen HGT te kopen :wink:
Diego
Hoi,

Ik betaal volgens mij rond 50 euro verzekering per maand. Komt omdat er zo'n jeugd toeslag opkomt. Verder valt de wegenbelasting wel me 25 euro per maand. En mijne rijd geloof ik 1 op 10. Er zijn zuinigere, maar mooier? ...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.