Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Diesel: Merk tegen verbruik
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
TheLizard
Iemand enige ervaring met verschillende merke/kwaliteiten diesel??

Normaal rijd ik 750 km op een tank en ik om nu hooguit tot de 600. Dat scheelt behoorlijk en ik heb absoluut niet het idee dat ik meer gescheurd heb. Zou het aan het merk of de kwaliteit van de brandstof kunnen liggen?

Misschien geldt zoiets ook wel voor de benzine rijders.
Dutch Dimension
Als ik in Luxenmburg of Duitsland tank dan kan ik daar wel meer kilometers met die benzine rijden dan met de benzine hier.

maar ik denk dat Monstra16V hier wel een antwoord voor heeft
Hij werkt ( of werkte0 er tenslotte) mee :wink:
Slider
Ik heb het gevoel dat ik met Euro 95 van Shell zuiniger rij dan de Euro 95 die ik normaal bij Total tank. Maar scheelt niet zo heel veel hoor. Km of 35.
TheLizard
ik vind het verschil bij mij wel erg groot
:?
Piems
dat is grappig slider, ik heb dat gevoel ook met benzine van de shell.
ik tank of shell of BP, en dan d8 ik altijd te merken dat de shell zuiniger was. ligt dus toch niet aan mij smile.gif
ook een kilometertje of 30-40 en euro95
The Master
Stel dat we ECHT met shell zuiniger rijden.... Laten we zeggen, 25km zuiniger per tank.... We rijden gemiddeld 1:12,5 dan kunnen we de volgende conclusie trekken...

Tango: 42*1.215=€51,03
Shell: 40*1.275=€51,00

Dus, dat scheelt 3 cent!!!!! biggrin.gif

(officiele richtprijzen volgens website (17-8-2004 23:16...))
16 kleppertje
QUOTE (The Master)
Stel dat we ECHT met shell zuiniger rijden.... Laten we zeggen, 25km zuiniger per tank.... We rijden gemiddeld 1:12,5 dan kunnen we de volgende conclusie trekken...

Tango: 42*1.215=€51,03
Shell:   40*1.275=€51,00

Dus, dat scheelt 3 cent!!!!!  :D  

(officiele richtprijzen volgens website (17-8-2004 23:16...))

1:12,5 is voor mij een droom qua gemiddelde. hoogste wat ik heb gehaald is 1:11,7
en dat waren snelwegkilometers dus gem. zit ik op 1:10,7met m'n 1.6

maarmet een ford transit diesel rij ik bij de BP ongeveer 45km verder dan bij de SHELL op een volle tank

grtz robin puh2.gif
The Master
Tsja, anders kwam de berekening niet goed uit.... lol.gif

Met shell benzine rijdt je dus verder.... Nou, toch ook maar eens proberen.... smile.gif
Monstra16v
Scheeld wel degelijk.

Bijv: benzine als de benzine vuil is of vuile delen bevat ( wat bijna elke benzine heeft ) is er per liter of molecule minder benzine deeltjes om te ontbranden dus je hebt meer moleculen van het benzine + troep mengsel nodig om de gewenste ontbranding te krijgen.

meestal tussen de 90 en de 98 % benzine en rest afvalproduct dit kan zijn zwavel waterstof resten etc etc

bij shell v power zit je op een 99,9 % benzine en de rest afval.

( ik kan het weten want heb stage gelopen bij die fabriek ).

je had eerst een fabriek waar de ruwe benzine gemaakt werd nu staat er een fabriek bij om de benzine nog een x te reinigen voor de v power dus waterstof zwavel etc eruit destileren.

naar mijn mening is shell benzine is voor mij altijd de hoogste kwaliteit en denk dat dit bij diesel ook zo is.
TheLizard
QUOTE (Monstra16v)
Scheeld wel degelijk.

Bijv: benzine als de benzine vuil is of vuile delen bevat ( wat bijna elke benzine heeft ) is er per liter of molecule minder benzine deeltjes om te ontbranden dus je hebt meer moleculen van het benzine + troep mengsel nodig om de gewenste ontbranding te krijgen.
bij die fabriek ).

Hier heb je wel een punt maar, vraag me toch af of dat het verschil maakt. De hoeveelheid inspuiting wordt bepaald door de gaspedaalstand en de belasting van de motor. Nu geloof ik niet dat de auto bij slechte diesel/benzine denkt van "hee dit is wel hele slechte benzine, laat ik maar wat extra inspuiten want zo schiet het niet op en dan wordt het baasje weer pissig biggrin.gif ".

Ik denk dus dat ie gewoon net zoveel inspuit als met "goede" brandstof, alleen zit er nu dus veel verontreiniging in waardoor het vermogen zal afnemen.
evill bravo
weet niet of het er wat mee te maken heeft maar het octaan gehalte is in nl en andere landen ook verschillend, /Duidsland de v-power heeft een hogere octaan dus schonere verbranding en betere verbranding naar mijn mening.
ForzaTom
de mijne begint soms ook plots meer te verbruiken, en dat is teken dat er dringend eens een onderhoudje nodig is aan de motor :wink:
TheLizard
QUOTE (evill bravo)
weet niet of het er wat mee te maken heeft maar het octaan gehalte is in nl en andere landen ook verschillend, /Duidsland de v-power heeft een hogere octaan dus schonere verbranding en betere verbranding naar mijn mening.

hoger octaan getal is iid meer power maar of ie dan ook zuiniger wordt is de vraag. Doordat ie meer power heeft kan je natuurlijk IETS minder gas geven om net zo snel te rijden/accelereren maar dat verschil is uiteraard heel klein en kan nooit het verschil van 100-150 km op een tank uitmaken
evill bravo
ik heb mijn benzinefilter vervangen en dat maakte wel 100 km bij mij uit hoe het kan weet ik niet maar toch :? ben er erg blij mee biggrin.gif
TheLizard
da's ook wel vreemd
Monstra16v
de verontreiniging gaat in het filter aan het blok of uit je uitlaat en je wagen rijd toch echt op een benzine stoffen waar die niks mee kan gebruikt die niet
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.