Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nieuw Hier..
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Algemeen > WELKOM / WELCOME
nobodie14
We hebben sinds een week een Fiat Marea 1.6 ELX Weekend uit 2001 in ons bezit.
Tot nog toe hebben we altijd Japanse auto's gereden..
En ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de Fiat.

Nu eerst het achterstallige onderhoud wegwerken: remmen, airco, automatenbak olie (stinkend zwart) zijn de belangrijkste. Daarvoor gaat de wagen naar een garagebedrijf omdat ik daar geen risico's mee wil nemen.
De rest kan ik zelf wel doen met behulp van dit forum. smile2.gif
Lil' Blue
QUOTE(nobodie14 @ Jan 20 2012, 05:43) *
We hebben sinds een week een Fiat Marea 1.6 ELX Weekend uit 2001 in ons bezit.
Tot nog toe hebben we altijd Japanse auto's gereden..
En ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de Fiat.

Nu eerst het achterstallige onderhoud wegwerken: remmen, airco, automatenbak olie (stinkend zwart) zijn de belangrijkste. Daarvoor gaat de wagen naar een garagebedrijf omdat ik daar geen risico's mee wil nemen.
De rest kan ik zelf wel doen met behulp van dit forum. smile2.gif

Welkom en een goed begin voor de italian smile.gif

have fun en goodluck @ forum.
nobodie14
De wagen staat nog bij de garage, maar het valt me niet mee hoe hoog de rekening opgelopen is..

Auto nakijken + kleine beurt 320 euro..

En dan komt er een hele waslijst aan kleine dingen die gedaan moeten worden aan de auto. Als ik die ook laat doen, dan loopt de rekening op tot 700 euro.
En dat is dan nog buiten de kosten om de airco weer 100% te laten werken. Dan moet er een nieuwe airco pomp + condensor ingebouwd worden omdat de oude lekken. cry.gif

Die kleine dingen (lampje hier en daar, ruitewisserbladen, ruitesproeier vloeistof, mistlampglas etc.) ga ik zelf wel doen.

Op het internet zie ik allerlei advertenties om lekkage van een airco te verhelpen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Het verschil tussen 40 euro (+ 120 euro voor het bijvullen / servicen van de de airco) daarvoor of 600 euro is wel erg groot.
Aan de andere kant: als het spul niet werkt, dan kan ik die 160 euro beter steken in het vernieuwen van de airco pomp + condensor.
WORP3
Heb er op zich geen ervaring mee maar ik weet wel dat ik het de volgende keer ook ga proberen, die garage's vragen hier echt veel te veel voor.
En overigens had ik uiteindelijk niets, had aan de garage gevraagd om de airco te onderzoeken en op lekkages te testen, eventueel afvullen.
Wat doen ze, ze vullen hem, week later weer zo leeg als wat.
Het enige wat ze dan zeggen is, tja kleine gaatjes kunnen we niet opsporen, sorry geen garantie frown.gif
Lil' Blue
QUOTE(nobodie14 @ Jan 25 2012, 06:03) *
De wagen staat nog bij de garage, maar het valt me niet mee hoe hoog de rekening opgelopen is..

Auto nakijken + kleine beurt 320 euro..

En dan komt er een hele waslijst aan kleine dingen die gedaan moeten worden aan de auto. Als ik die ook laat doen, dan loopt de rekening op tot 700 euro.
En dat is dan nog buiten de kosten om de airco weer 100% te laten werken. Dan moet er een nieuwe airco pomp + condensor ingebouwd worden omdat de oude lekken. cry.gif

Die kleine dingen (lampje hier en daar, ruitewisserbladen, ruitesproeier vloeistof, mistlampglas etc.) ga ik zelf wel doen.

Op het internet zie ik allerlei advertenties om lekkage van een airco te verhelpen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Het verschil tussen 40 euro (+ 120 euro voor het bijvullen / servicen van de de airco) daarvoor of 600 euro is wel erg groot.
Aan de andere kant: als het spul niet werkt, dan kan ik die 160 euro beter steken in het vernieuwen van de airco pomp + condensor.

Geloof dat het nakijken + de beurt anzich nog redelijk is....En kleine dingen die het laten oplopen naar 700...zijn er niet een paar dan maar moet wel aardig lijstje worden dan puh2.gif

mocht je airco pomp zoeken ( net als ik puh2.gif ) dan heb ik er hier op het forum genoeg te koop zien staan voor een paar tientjes. ik geloof dat Danny de meeste te koop had staan.

Succes !

nobodie14
Nou, daar ben ik mooi klaar mee: de lambda sonde blijkt niet in orde te zijn..
Het motor management lampje begon +- 200 km na de kleine beurt te branden. Ze hebben dat gewist, maar binnen 2 km begon het lampje weer te branden. De foutcode weet ik niet precies, maar de omschrijving is dat de voorverwarming van de lambda sonde niet in orde is. Ze hebben de stekker al gecontroleerd / schoongemaakt. Maar het heeft niet geholpen. En een nieuwe (originele 4-draads) lambda sonde kost 240 euro incl. montage.
Het is 1x voor gekomen dat het lampje vanzelf uit ging. Heeft iets te maken met 3x een goede run op rij heb ik begrepen.
Ik denk niet dat ik de lambda sonde ga laten vervangen. Ik weet waarom het lampje brandt. En de motor draait verder probleemloos soepel. Ook stationair op zowel LPG als benzine.
Voor de zekerheid ook maar een flesje Forte bij de benzine gedaan. Het zal niet helpen omdat het een voorverwarming betreft en niet een fout op de lambda sonde zelf.
Het nadeel van het niet vervangen is dat ik nu ook niet kan zien als er wel iets ernstigs aan de hand is..

Ik overweeg om toch maar een OBDII adapter aan te schaffen. Maar ik begreep dat het moeilijk is om voor Fiat een goedwerkende adapter te kopen die zowel uit kan lezen als errors kan wissen. Aan de andere kant: elke keer 35 euro betalen voor uitlezen / wissen is ook niet niks. 3x uit laten lezen / wissen en ik kan voor dat bedrag zelf een aanschaffen die volgens Smeets absoluut moet werken met een Fiat.

Verder schijn ik geen middenbumper gedeelte voor de wagen te kunnen vinden. De zijbumpers zijn geen probleem. Maar de middenbumper..
En juist daar zit een scheur in.
Als het wat warmer is, zal ik maar eens met zo'n bumper reparatie setje aan de gang gaan.

De automatenbak olie is vernieuwd. Of eigenlijk alleen leeg laten lopen en dan 3 liter bijgevuld. De andere 4 liter in de omvormer is niet vernieuwd. Ze hebben er een Forte toevoeging bij gedaan. En ik moet bij de volgende beurt nogmaals de olie laten vernieuwen.
De automatenbak schakelt nu wel een stuk soepeler wat vooral merkbaar is als de wagen naar de hoogste versnelling gaat. Voorheen 'klapte' die erin. Nu gaat dat een heel stuk soepeler!

Als de motor nog koud is, tikt er een klep. Ze gaan bij de volgende beurt eerst de motor 'flushen' met Forte voordat ze de olie + oliefilter gaan wisselen. Dat zou het probleem moeten verhelpen.

Zucht...
Waar ben ik aan begonnen..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.