maxxie
Jun 12 2004, 01:14
hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een aantal vragen over mijn marea weekend met een 105JTD-motor.
De autoheeft dik 190duizend kilometer gedraaid en sinds de laatste grote beurt merk ik een beetje teruggang in vermogen.
Het is te merken aan het optrekken en met name aan de hand van de topsnelheid.
Toen ik mijn auto kreeg haalde hij makkelijk 180 kilometer per uur en sinds de laatste grote beurt haalt ie net aan de 160.
Het verbruik blijft gelijk en de auto verbruikt nagenoeg geen olie.
De auto trekt verder aardig goed want ik heb er laatst nog een tandemasser met grote huif mee getrokken en dan haalt ie nog wel honderd. weet iemand wat dit probleem is?
verder vind ik het vrij hinderlijk dat de beschermkap onder de motor langs heel laag hangt waardoor deze met name over de drempels erg snel over de grond schuurt. Is hier iets aan te doen? of moet ik gewoon rustig aan blijven doen bij drempels e.d.?
groetjes,
maxxie
Trek de stekker van je luchtdebiet-meter eens los.
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Die meter gaf een te lage waarde aan en de ECU ziet dit niet als n fout. Als je deze lostrekt, ziet de ECU hem niet, en neemt een default waarde aan. Zeg maar een soort fail-safe setpunt.
Rijd je auto harder. Kost het je n nieuwe luchtdebietmeter en die is niet zo goedkoop.
[img]http://www.fiatbravoforum.nl/album_pic.php?pic_id=1088[/img]
Wat die beschermlip onder je motor betreft; hou deze als n soort waarschuwing. + je aerodynamica speelt hier ook n rol.
Greetz.
DaMadness
Jun 12 2004, 10:15
Ik had hetzelfde probleem met m'n Bravo Jtd. Je gaat langzaam meer en meer vermogen verliezen. Dan heb je het gevoel dat je met een ouderwetse diesel aan het rijden bent
Bij mij was het idd ook de luchtdebiet-meter die defekt was. Gelukkig was m'n wagen nog onder garantie zodat ik niets heb hoeven te betalen. Schijnt nogal prijzig te zijn.
(Op de foto is het dat T-stukje tussen de twee buizen)
Groetjes
maxxie
Jun 12 2004, 11:21
Bedankt voor de reacties......
Het kan dus geen kwaad om er nog even mee door te rijden?
En kan iemand mij vertellen waar zo'n reparatie op komt ongeveer?
groetjes,
maxxie
Als je merkt dat je wagen plots beter rijdt => bestellen maar. Het kan absoluut geen kwaad om met de stekker los te rijden hoor.
Zo'n metertje kost je gauw 300€ (op 03/2004) maar die voor de marea zouden goekoper zijn. :?: raar maar waar; het zijn dezelfde opnemers.
De prijs hiervan is op 2 jaar trouwens flink gestegen.
Deze meter vervangen is 2 x niks en zou je met je ogen toe kunnen doen.
maxxie
Jun 14 2004, 21:59
vraagje.....
wat doet een luchtmassameter eigenlijk?
:roll: :roll: :roll: :roll:
volgens mij:
deze meet de hoeveelheid zuurstof die in je motor komt (zuurstof heb je nodig naast brandstof)
aan de hand van deze meting berekent hij hoeveel diesel hij moet inspuiten, dus als deze defect is kan er teveel of te weinig diesel in je motor komen
markwilts
Jun 14 2004, 22:03
QUOTE (TD-Abarth)
volgens mij:
deze meet de hoeveelheid zuurstof die in je motor komt (zuurstof heb je nodig naast brandstof)
aan de hand van deze meting berekent hij hoeveel diesel hij moet inspuiten, dus als deze defect is kan er teveel of te weinig diesel in je motor komen
en kan de auto dus logischerwijs vermogen verliezen... :?
The Master
Jun 14 2004, 22:41
Jep, had die van mij ook... Reed op 70-80% van vermogen... :roll:
eerder luchtdebiet dan zuurstofgehalte denk ik.
Want voor deze laatste is n labo nodig en ik denk niet dat iedereen daar mee rondrijd.
TheLizard
Jun 15 2004, 12:05
QUOTE (Glen)
eerder luchtdebiet dan zuurstofgehalte denk ik.
Want voor deze laatste is n labo nodig en ik denk niet dat iedereen daar mee rondrijd.
idd, de meeste werken doormiddel van een verhitte platina draad. Deze platina draad heeft een elektrische weerstand die afhankelijk is van zijn eigen temperatuur. Als er nu meer lucht wordt aangezogen koelt de draad daardoor af, hierdoor veranderd de weerstand en dit wordt doorgegeven aan de computer die de hoeveelheid brandstof bepaald.
meet dus inderdaad de hoeveelheid lucht die langskomt
...aldus sprak onze laborant. Mooi zo.
Die platina-draad maakt dan de debietmeter zo duur?
TheLizard
Jun 15 2004, 13:17
weet ik niet
op zich is een stukje platina niet zo duur maar misschien worden er hele hoge eisen aan gesteld waardoor de prijs wel omhoog schiet
ofwel dat ofwel geldklopperij.
Als je ziet hoe dat i in 2 jaar is opgelopen :shock:
TheLizard
Jun 15 2004, 14:08
ja dat kan natuurlijk ook
ze kwamen er natuurlijk achter dat ze zo vaak stuk gingen en toen hadden ze metee ndollartekentjes in hun ogen
de hufters :twisted:
geld :roll:
zullen ook ni meer gemaakt worden.
Dus aan alle JTD rijders; HOU JULLIE DEBIETMETERS BIJ na verkoop of sloop
maxxie
Jun 15 2004, 22:01
dan kun je dus beter bij verkoop de ouwe er weer op zetten en de goede apart verkopen........ :twisted: :twisted: :twisted:
idd.
(als je n smeerlap bent natuurlijk :wink: )
maxxie
Jun 16 2004, 11:18
hehehe (evil grin)
Maar goed, is best wel #$T want ik wordt er nu al snel uitgetrapt door een nissan micra ofzo en das niet tof....... :oops: :oops:
naja, mijn autootje moet binnenkort voor een beurtje en dan zal ik es overleggen wat me dat geintje gaat kosten.
Ik zal het hier wel even posten......
Misschien is het een idee om wat autoslopers bijlangs te gaan?
Er liggen toch zat JTD-motoren op de sloop?
Zit in alle ouwe JTD's dezelfde meter?
stifler_gt
Jun 16 2004, 11:38
Wat betreft die kap onder je motor. Ik had hetzelfde bij mijn 1.8 gt, elke heuvel was het raak (en zo hard ging ik niet). Bleek dat de boutjes waarmee hij vast zit niet allemaal aanwezig waren. de boutjes achter in je wielkassen (je kan er moeilijk bij, dit is waarschijnlijk de rede dat ze weg waren) zaten er niet. Ik heb deze met veel moeite zelf geplaatst en geen problemen meer.
succes.
QUOTE (maxxie)
hehehe (evil grin)
Maar goed, is best wel #$T want ik wordt er nu al snel uitgetrapt door een nissan micra ofzo en das niet tof....... :oops: :oops:
naja, mijn autootje moet binnenkort voor een beurtje en dan zal ik es overleggen wat me dat geintje gaat kosten.
Ik zal het hier wel even posten......
Misschien is het een idee om wat autoslopers bijlangs te gaan?
Er liggen toch zat JTD-motoren op de sloop?
Zit in alle ouwe JTD's dezelfde meter?
Die debietmeters zouden hetzelfde moeten zijn. Sneeky beweert zelfs dat de marea-meter goedkoper zou zijn en beter werken.
Je kan natuurlijk ook zonder blijven rijden. Dat maakt niet veel uit.
Miss n pk minder en iets hoger verbruik.
Heb je nu trouwens al eens met de stekker los gereden?
maxxie
Jun 16 2004, 20:49
ik heb het nog niet met de meter los geprobeerd want ik weer niet welke stekker het is
er staat hierboven al een foto gepost maar daar staat niet bij welke het is...
Ik zal eens kijken of alle ophangpunten van die kap onder de motor goed vast zitten.....nadeel is echter dat mijn auto zo laag is dat ik er niet onder kan komen :?
naja......we zien wel.....voorlopig nog maar even rustig aan doen...scheelt ook weer schokbrekers.......
misschien een leuke voor een nieuwe topic.
"in hoeverre zou je eigenlijk de gemeente aansprakelijk moeten/kunnen stellen voor geleden schade door die achterlijk hoge verkeersdrempels van tegenwoordig"
ze verzinnen namelijk steeds iets anders en we hebben hier in hoogeveen zulke hoge en steile drempels dat de benaming stoeprand eerder in de buurt komt.
En dat op een weg waar je gewoon 50 mag. Als je ergens 50 mag moeten ze mijns inziens gewoon zorgen dat er drempels liggen waar je met elke auto met minimaal 50 over kan.
Dit is natuurlijk ook weer niet haalbaar want dan werken ze niet, maar goed.....
Als ik dus met mijn auto op een drempel klap waar ik met de toegestane snelheid overheen rijd en ik rijd mijn schokbrekers naar de kloten......wat dan????
zo....dat wilde ik even kwijt.....
nu weer vlug naar portugal-rusland
The Master
Jun 16 2004, 21:02
Mss heb je hier wat aan:
[img]http://www.fiatbravoforum.nl/album_pic.php?pic_id=811[/img]
Normaal zit de meter daar dus tussen... Bij mij heb ik m wel laten vervangen...
sommige drempels zijn idd kut.
Voor die stekker; volg je luchtwegkannaal; je komt maar 1 stekker tegen.
BravoHGT20v
Jun 16 2004, 23:22
Hallo mensen,
Ik ben bang dat je een gemeente niet aansprakelijk kan stellen voor eventuele schade aan de auto door een drempel. Ten eerste zou ik nooit met 50km per uur een drempel nemen :roll: !!
Ten tweede; heb je een auto die niet meer aan de orginele specificaties voldoet (bijv verlagen) dan kun je er naar mijn weten zowiezo geen aanspraak op maken.
Maar in Hoogeveen zijn er echt hele verotte drempels bij, dat kan ik mij
nog wel herinneren van de tijd dat ik mijn (5cm verlaagde) clio nog had.
En met betrekking tot die defecte meter. Ik zou hem wel laten vervangen, ik heb altijd zoiets van "als het er niet op had gehoeven, dan hadden ze dat ook niet gedaan", het is dus wel degelijk nuttig.
Groeten Mark
maxxie
Jun 17 2004, 23:59
hallo,
kheb de stekker uit die meter getrokken en hij gaat weer als de brandweer.......
perfect...ik laat em er voorlopig even uit en laat em dan met de volgende servicebeurt wel een keer vervangen....
bedankt voor alle tips
groetjes,
maxxie
Slider
Jun 18 2004, 08:07
Slotje
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.