Een maandje geleden zat er een harde tik in de motor, wanneer hij stationair draaide en ik gaf een beetje gas ging het getik steeds sneller ook tijdens het rijden.
Daarna naar de garage gebracht en die zei dat er een kunstof lipje was afgebroken bij distributieriem en dat dat het getik veroorzaakte. Auto toen weer opgehaald en het getik was weg. Nu vanavond reed ik bij huis weg en toen was er weer precies hetzelfde getik, nou ben ik al een beetje aan het zoeken geweest wat het zou kunnen zijn maar half februari hebben ze de koppakking vervangen en toen zeiden ze dat ze er dunnere olie hadden opgedaan, ik dacht 5w40: kan dit de oorzaak zijn of moet ik eerder denken aan de kleppenstoters?
Bvd voor jullie reacties!
Groeten Arnoud
Robin D.K.
Apr 26 2011, 22:24
Als jij denkt aan de kleppen, zou ik eerder gaan kijken bij de klepzittingen, lijkt mij logisch als je hier ook zegt dat het getik sneller gaat naarmate je toeren omhog gaan

Robin.
Rayman19876
Apr 26 2011, 22:58
Dunnere olie houden fiats zoiezo niet van.
Gwboes
Apr 26 2011, 23:27
Heb je zelf al onder de motorkap geluisterd waar het geluid vandaan komt?
5W40 moet nog kunnen, is alleen koud dunner dan de voorgeschreven 10W40.
Tenzij je alleen ritjes maakt van 10km of minder zou dit waarschijnlijk de oorzaak niet zijn.
Als dit wel het geval is: rijdt de auto even goed warm (25km+) en kijk of het dan minder wordt, dan komt er weer olie in de klepstoters.
QUOTE (Gwboes @ Apr 27 2011, 00:27)

Heb je zelf al onder de motorkap geluisterd waar het geluid vandaan komt?
5W40 moet nog kunnen, is alleen koud dunner dan de voorgeschreven 10W40.
Tenzij je alleen ritjes maakt van 10km of minder zou dit waarschijnlijk de oorzaak niet zijn.
Als dit wel het geval is: rijdt de auto even goed warm (25km+) en kijk of het dan minder wordt, dan komt er weer olie in de klepstoters.
Als dit je probleem is,zou ik de olie wisselen en hydraulische klepstootreiniger bij de olie doen,heeft bij mij geholpen.
Vannochtend reed ik weg en ik moest ongeveer 50 km rijden, naarmate ik ongeveer 20/25 km gereden had kwam ik erachter dat de tik verdwenen was. Ik ga vanmiddag als ik terug ben, gelijk ff olie wisselen.
Het was na de olie wissel ongeveer een week/anderhalf week weg maar nu is het geluid er weer en ook als hij goed warm is gereden blijf het geluid nog steeds.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Bravo-niels
May 10 2011, 11:32
QUOTE (Arnie @ May 10 2011, 12:13)

Het was na de olie wissel ongeveer een week/anderhalf week weg maar nu is het geluid er weer en ook als hij goed warm is gereden blijf het geluid nog steeds.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Klepstoters stuk?
Heb je hydraulische klepstoter reiniger bij de olie gedaan?(Wynns)heb zel dik 20000km hiermee rondgereden voor het tikken weg was.
Nee niet gedaan maar ga ik morgen maar eens proberen. Ik kan dat spul gewoon bij de olie in gooien?
Ja gewoon erbij doen en gaat pas bij de volgende oliewissel er weer uit.
Kan zijn dat je na een paar honderd km niets meer hoort,maar ikzelf heb er 2 oliewissels voor nodig gehad,dus een dikke 20000km mee gereden en toen was het tikkenprobleem over.
Tikken op zich is een klep die iets te veel speling heeft,dus vastzitten door vuil in de klepstoter,te veel speling is veel minder erg dan te weinig speling,daarom ook gewoon de km rijden die nodig zijn om dit probleem te verhelpen.
Je hoeft,zou het tikken na een paar honderd km weg zijn,de olie pas te verwisselen als je de km gerden hebt waarbij je normaal je olie zou wisselen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.