Ha mensen,
sinds vanavond maakt mijn auto een tikkend geluid tijdens het rijden

(ook als je gewoon stationair draait)
Het klinkt een beetje alsof je [jeugdjournaalmode] een ijsstokje tussen je spaken van je fiets hebt gebonden [/jeugdjournaalmode].

:wink:
Wie heeft er een idee wat er aan de hand is ??? (Sneeky of een ander technisch iemand??)
Mijn schoonvader dacht misschien dat het vervuilde benzine was (aangezien mijn benzine-lampje brandde, (bezinksel?)
Dus ik net tanken (ging maar 35ltr in :? , wel iets van 1/11

)
Maar tot op heden nog steeds tikken :?:
Wie oh wie heeft er een idee ??
Alvast bedankt,
Mathijn
Ik had laatst ook zoiets.... Klinkt misschien lullig maar heb je je banden gecheckt op steentjes? Of heb je het ook als ie stationair draait?
[quote=RARARAwatvoorautohebik?]Ha mensen,
sinds vanavond maakt mijn <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=auto&v=56">auto</a> een tikkend geluid tijdens het rijden
(ook als je gewoon stationair draait).

Wie heeft er een idee wat er aan de hand is ??? (Sneeky of een ander technisch iemand??)
Mijn schoonvader dacht misschien dat het vervuilde benzine was (aangezien mijn benzine-lampje brandde, (bezinksel?)
Dus ik net tanken (ging maar 35ltr in :? , wel iets van 1/11

)
Maar tot op heden nog steeds tikken :?:
Wie oh wie heeft er een idee ??
Alvast bedankt,
Mathijn
Dutch Dimension
Jun 8 2004, 21:00
Zijn het niet je kleppen.
Als er een beetje minder olie in zit dan maximaal heb je kans dat je kleppen gaan tikken.
Maar ik denk dat Sneeky dit het beste weet
Zat ik ook aan te denken...
Ik heb m'n kan olie al klaar staan, maar ik zit te wachten tot mijn motor is afgekoeld.
The Master
Jun 8 2004, 21:12
En ff Shell V-power tanken.... Ben zelf geen fan van shell, maar heb t 2x geprobeerd, en ja, hij loopt wel iets rustiger... Dus als die het daarbinnen een beetje schoonmaakt (wat ze zeggen dat die dat doet) kan je t allicht proberen.... Toch :wink:
Dutch Dimension
Jun 8 2004, 21:13
weet je niet dat er een verbod is om te tanken bij Shell en Esso :twisted:
The Master:
Weet je ook dat er een verbod is om harder dan 120 te rijden.... :wink:
Ontopic;
Dat van shell zal t iig iets verminderen, maar zal de oorzaak niet zijn... :roll:
markwilts
Jun 8 2004, 21:19
zijn niet je drijfstanglagers of zo he????
als je gas geeft wordt het dan ook erger?
:?:
keb net ff naar mijn oliepeil gekeken :oops:
Zat dus niks tot weinig meer in :oops: :oops:
Dat zal het dus waarschijnlijk zijn (geweest) !!
Kom ik op de volgende vraag:
* Heeft dit nog schadelijke gevolgen gehad voor mijn motor (olielampje heeft/is nog
niet gaan branden)
* Ik vind het wel een behoorlijk olieverbruik aangezien 5000 km geleden ik een apk + grote beurt heb gehad !! :?
PS Motor is nog steeds wel heet, dus wacht nog ff met olie bijvullen.
markwilts
Jun 8 2004, 21:35
QUOTE (RARARAwatvoorautohebik?)
PS Motor is nog steeds wel heet, dus wacht nog ff met olie bijvullen.
nog heet?
hoe hard heb je er mee gejaagd dan haha
maar eh het kan zijn dat de hydraulische klepstoters (zitten die op een fiat trouwens :oops: ) droog gedraaid hebben nu...
en ook de drijfstanglagers zullen er niet veel beter van zijn geworden als het idd zo laag stond als je zei.
gewoon ff morgen weer proberen en anders direct mee heen......
Tja ben vanavond ff +- 40km (heen en terug) naar Rotterdam geweest over de snelweg en met dit weer koelt niemand snel af

:roll:
markwilts
Jun 8 2004, 21:41
hm nee idd haha :roll:
maar goed das op zich niet extreem nee.
gewoon ff tot morgen wachten en hopen dat het morgen goed is.... :cry:
Iemand een mening over het olieverbruik ???
markwilts
Jun 8 2004, 21:45
al onder de auto gekeken dan dat er niks lekt of zo?
anders misschien klephoedjes vervangen als er niks lekt...
dat wil nog wel een keer de oorzaak zijn van olieverbruik
maar kijk eerst ff of ie ergens lekt. :?
Dutch Dimension
Jun 8 2004, 21:46
mischien ergens een klein olie lekje.
Of het veel zweten van het blok.
Of ze hebben niet naar het oliepeilgekeken bij de laatste beurt 9 zou betekenen dat ze je genaaid hebben)
Ik zou het wel effe in de gaten houden als ik jouw was.
Volgens mij lekt ie niet, anders had ik het wel gezien op mijn parkeerplaats.
PS wat zijn klephoedjes ??
markwilts
Jun 8 2004, 21:47
QUOTE (Remco Mathijssen)
mischien ergens een klein olie lekje.
Of het veel zweten van het blok.
Of ze hebben niet naar het oliepeilgekeken bij de laatste beurt 9 zou betekenen dat ze je genaaid hebben)
Ik zou het wel effe in de gaten houden als ik jouw was.
ja dat gebeurt ook vaak genoeg!!!! jammer genoeg.
Ga ik niet vanuit.. ik heb vanmiddag nog bij mijn dealer mijn ledbuis onder mijn achterbumper bevestigd.
Ik heb nog nooit een slechte ervaring daar gehad.
Maar ik ga het wel vragen natuurlijk !!
Makaveli
Jun 9 2004, 07:30
heb ook eens zo een tikkend geluid gehad dacht eerst dat het mijn kleppen waren maar in de garage zeiden ze dat het mijn distributieriem was die aan vervanging toe was :?
henderik
Jun 9 2004, 10:51
Dat van die vpower klopt wel.heb het vorig jaar in italie getankt en na een tank liep ie al een stuk mooier.Zo nieuw is het niet maar het werkt wel degelijk.
@rara
Klephoedjes zijn de afdichtingen van de klepstelen waardoor de stelen wel smering krijgen maar de olie niet via je kleppen in de cilinder terechtkomt en verbrandt.nuttige maar soms slijtgevoelige delen.
Maar 1 liter op de 5000 km is nog niet iets om je druk over te maken.
De slijtwaarde ligt dacht ik op 1lter op de 1000 km.
henk
Het is niet 1liter op 5000 km, maar (hoeveel is de olie-inhoud van zo'n motorblok) op 5000 km :?
henderik
Jun 9 2004, 11:07
het lijkt me sterk dat j m leeg gereden hebt zonder dat t olielampje is gaan branden
Misschien zat ie net onder de peilstok??
Mijn vrouw heeft het ook wel eens met haar golf(1) en dan gaat het lampje pas nranden bij snel genomen bochten of sterk remmen.
Het verschil tussen min en plus op de peilstok is een liter, alles wat je dus meer bijvult zat ie er onder.
trek dat af van de totale inhoud van het motorblok(staat in het instructieboekje) ik denk een liter of 4 dan weet je wat er in zat.
hoop dat het helpt.
henk
p.s.tikt ie nog??
Geen plekken op de grond in de garage is geen lek.
Als je met een benzine rijd kan hoog olie verbruik normaal zijn.
Ik heb een 1.6 16v, vroeger reed ik goed door (lees hard) en toen zakte de olie ook dat het niet normaal was. Nu ben ik kalmer geworden en sta ik om de twee weken klaar om bij te vullen, mr hij verbruikt bijna niets meer.
Als het ratelend geluid weg is sinds het bijvullen is er niks aan de hand, dan heb je zoals ze het zeggen VIES CHANCE GEHAD.
Heb zojuist 3,5 ltr olie erin gegooid + nog een flesje Wynn's olie treatment.
Het tikkende geluid is zogoed als bijna weg.
Keb het instructie boekje er maar eens bijgepakt en daar stond dat de inhoud 3,9 ltr is en met oliefilter erbij 4,1 ltr.
Gemiddeld verbruik geeft tie 0,25 liter per 1000 km aan, dat zou dus zeggen dat sinds mijn laatste (grote) beurt (5000km geleden) hij dus ongeveer 1,25 ltr olie zou moeten hebben gebruikt. ff grof genomen 1,5 ltr ofzo.
In mijn geval zat er dus geen olie meer in :?
Dan kun je volgens mij toch praten over een flink olie gebruik of niet ??
Ik ga morgen toch nog even naar de dealer (ff wat ophalen) dus zal het gelijk ff vragen.
Ik zal hun reactie ook nog hier posten dan.
The Master
Jun 9 2004, 15:20
Kijk bij t starten of er blauwe rook uit komt... Als t blauw is, dan is t olie... :roll:
Dutch Dimension
Jun 9 2004, 16:07
QUOTE (pieter)
Geen plekken op de grond in de garage is geen lek.
Als je met een benzine rijd kan hoog olie verbruik normaal zijn.
Ik heb een 1.6 16v, vroeger reed ik goed door (lees hard) en toen zakte de olie ook dat het niet normaal was. Nu ben ik kalmer geworden en sta ik om de twee weken klaar om bij te vullen, mr hij verbruikt bijna niets meer.
Als het ratelend geluid weg is sinds het bijvullen is er niks aan de hand, dan heb je zoals ze het zeggen VIES CHANCE GEHAD.
ik heb een 1800 en rijd redelijk (kei)hard door.
En heb mijn auto nu bijna een jaar.
12.000 KM gereden en het oliepeil staat nog het zelfde als toen ik hem kocht
madbull
Jun 9 2004, 20:22
Dat mag wel ook na 12 km zeker?
pieter
Jun 10 2004, 11:15
ik heb een 1800 en rijd redelijk (kei)hard door.
En heb mijn auto nu bijna een jaar.
12.00 KM gereden en het oliepeil staat nog het zelfde als toen ik hem kocht
Pas op, ik heb nog een paar elementen die meespelen.
1 Ik heb lpg, dan verbruikt hij iets meer hebben ze mij gezegd.
2 Rij ik met een mk1, die zijn iets grover afgesteld kwa milieu normen.
3 Jij hebt een grotere motorinhoud, dingen geraken niet zo vlug overhit.
4 Ik wist een koppeling te verslijten op 20 000 km; dan rij je gewoon fenomenaal hard door, (lees constant int rood).
Dutch Dimension
Jun 10 2004, 15:26
ook ik rijd een MK1.
En ga ook vaak in het rood ( heel vaak)
RARARA
Jun 11 2004, 10:59
De dealer kon niet dirct een oorzaak zeggen, vond het idd wel een erg hoog verbruik, zeker voor een 1.4.
Ik moest het maar in de gaten houden.
Ohja ik had iets teveel olie bijgevult ! :oops:
Riande
Jun 11 2004, 14:08
Mijn Bravo (1.9 TD) maakte ook een tikkend geluid wat ik niet vertrouwde. HIj was pas voor de keuring bij de garage geweest en had ie een kleine onderhoudsbeurt gehad (bleek er geen drup olie meer in te zitten: ook bij mij ging er op het dashboard GEEN lampje branden!). Nog geen week erna begon ie te tikken en te rauw klinken voor een diesel. Afgelopen zondag wilde ie niet meer starten en nu blijkt dat waarschijnlijk de kleppen krom zijn (en al die vervolg schade) omdat de distributieriem-timing was verlopen (nog maar 30.000 km geleden nieuwe distrubutieriem erin laten zitten...)... :shock:
Let daar dus ook maar effe op!
t-bone
Aug 27 2006, 09:23
Mijn bravo 1.9 JTD maakt reeds een halfjaar een tikkend geluid wat enkel hoorbaar is bij stationair toerental.
Mijn distributieriem en aanverwanten zijn vervangen, waterpomp is vervangen en sinds gisteren ook de compressor van mijn airco... alles bij een erkend fiat dealer. Tikkend geluid is nog steeds aanwezig. Ik word er een beetje moedeloes van!
Riande, hoeveel heeft de herstelling bij jou gekost?
mooikarretje
Aug 28 2006, 15:32
is het mischien je koppeling
dat heb ik namelijk gehad
nieuwe erin
probleem

opgelost
armando
Aug 28 2006, 16:17
ik had dit geluid na 2 dagen na aankoop van mijn bravo..
bleek dat ie al maanden droog loper had, dus kleppen geen olie meer, alles beschadicht.
moest een nieuw blok in.. (na 2 dagen al he!!) schade : 1000 euro.
controle hier op.. olie bijvuldop er af trekken.. (terwijl je motor draait) komt de olie je niet tegemoed en zit je niet onder.. heb je het zelfde als mij.
grzz armando
Rallas
Aug 28 2006, 18:30
je kunt ook gewoon de motor uitzetten dop eraf en even kijken, dan kom je er toch wat schoner vanaf. en zie je zo ook wel of er genoeg olie in zit of nie. (nie helemaal vol uitteraard)
ik rij ondertussen toch al zo'n 3 maanden met dat tikkend geluid, auto is reeds 4 maal naar de garage geweest... olie zal het dan hopelijk wel ni zijn zeker?
Morgen gaat ie voor de 5de maal binnen...
Hoe warmer hoe harder het tikkend geluid...
De auto lijkt ook steeds minder vermogen te hebben.
Vroeger had ik bij flink optrekken een fluitje dat ik kon horen (turbo?), nu echter al een tijd niet meer.
Vandaag echter toen ik in 4de versnelling doortrok naar 120 a 130 dan hoorde ik iets dat op dat fluitje leek maar het klonk eerder als een sirene van een speelgoedbrandweerautootje (wat een woord...)
Ik hoop dat men de oorzaak eindelijk vind, al teveel nodeloze dingen vervangen
Update:
Auto reeds 1 dag binnen, nog niks gevonden
Ik heb ook een tijdje rondgehobbeld met een tikkend geluid. Alleen bij hogere toeren leek het te verdwijnen maar was net zo vrolijk weer terug bij stationair.
Preuninger had een hoop (dure) opties, maar mijn eigen garage dad met een stethoscoop gauw de oorzaak gevonden.
Na het vervangen van de poulie (en helaas ook de distributieriem enzo die nog niet zo oud waren..) was het weg om nooit meer terug te komen.
net telefoon gehad, de kardanas zou de schuldige zijn...
Ik hoop eindelijk dat alles nu eens ok zal zijn!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.