Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Paardenkrachten of verkoeling?
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Padlarf
Dat het aanzetten van je airco PK's kost weet iedereen wel, maar hoeveel PK's kost het je nou precies?

Heb geprobeerd dit op internet te vinden maar ben niet geslaagd...

Dus iemand een idee? :?:
Padlarf
Na nog meer zoeken kwam ik bij Autoweek en daar stond voor een Saab de volgende waarde:

"Het vermogen dat door de airco-compressor wordt opgenomen bij stationair toerental is nog steeds in de orde van grootte van 2 kW."

1 Kw is ong. 0.74 PK dus kost het je 1,48 PK is dan de rekensom

Klopt dat een beetje?
TheLizard
ik heb getallen gehoord van 10 to 25%!!!!!
afhankelijk van de snelheid/versnelling waarin gereden wordt

bedenk me nu dat die getallen ook nog wel eens op het verbuik zouden kunnen slaan :?

hoe dan ook het lijkt me wel heel erg veel dus ik zal eens kijken of ik het kan terugvinden
Wilmor
Met m'n vorige wagen (Nissan Sunny 2.O d) had ik een vermogenverlies van +/- 15 %, je zette de airco aan en het vermogen was direct merkbaar minder. Bij de Nissan was de airco wel achteraf ingebouwd. Met m'n Marea merk ik geen enkel verschil coool.gif
The Master
Nou, t kost je zeker PK's da;s 1 ding wat zeker is... Laat m naar stationair draaien, en zodra die nog niet koelt, dan de airco aanzetten... Gelijk valt die ff een halve seconde 100 toeren minder, en gaat uiteraard naarna gelijk weer naar t stationair toerental... 10-15% is idd wat ik ook vaak hoor.

Voor degene zonder airo, met arko (Alle Ramen Kunnen Open) heb je ook een hoger verbruik omdat t minder aerodinamisch is... (hogere weerstand...)

Ik rijdt wel eens met airco aan (koeling bij voeten) en ramen open, omdat de zon lekker schijnt... Dat moet je dus niet doen als je zuinig wilt rijden... :roll: smile.gif
TheLizard
het ook heel erg afhankelijk van de motor die in je auto ligt
bij lichte motortjes zal je er relatief veel van merken, dit in tegenstelling tot een dikke motor
Triple B
ik heb geen airco dus heb ik hier geen last van

maar dat dit zoveel zou zijn wist ik niet wist wel dat het iets deed maar 10/15% is toch nog al wat
Pestventje
Nou, vandaag met die hitte heb ik de airco wel ff aangezet, was niet te houden zo heet nadat ie een tijdje in de zon heeft gestaan. Maar je merkt wel een klein beetje dat ie dan vermogen daarvoor inlevert.
marea weekend 20v
Nou, als het toch over de airco gaat dan hierbij een vraag.
In mijn marea zit dus ook airco en als je gewoon in de stad rijd of 80 dan merk ik niks. Nou reed ik vorig weekend 140 en tot mij stomme verbazing begint ie plotseling een beetje in tehouden en hoor ik iets van een brom bij de motor. Dit herhaalt zich om de 2 minuten en in de tussen tijd rijd ie weer normaal en is er ook geen brom.
Ik moet de garage hier ook nog ff overbellen want er ook nog twee kleine andere dingentjes die nog onder garantie vallen.
henderik
het scheelt wel iets maar dat weegt niet op tegen het genot van een airco vind ik.
@marea weekend 20v
Stationair merk ik wel eens dat het toerental terugvalt met het inschakelen van de airco maar op snelheid zeker niet dus lijkt het me niet normaal.Misschien een kwestie van vloeistof bijvullen/schoonmaken.
henk
Kelvin104
Zeker merk je het bij snel accelereren.

Zojuist op de snelweg geplankt (lekker vroeg)

dan moet ik toch bij 175 de airco uitdoen anders loopt ie niet zuiver meer en houdt dan echt in.

Je moet toch zo nu en dan even die 200+ op de teller hebben toch biggrin.gif
en dat haal je volgens mij alleen als je de airco uitdoet.
henderik
Het zal wel aan mij liggen, ik merk alleen met de stationaire loop dat de airco aanstaat.
Op de autobahn (voor de kenners goch-krefeld vv) loopt ie op de teller 200 en een beetje met en zonder airco.Het kan natuurlijk dat ie er langer over doet maar met die snelheden ben ik meer aan het sturen als aan het opletten hoe snel ie de top bereikt.In mijn geval vlot genoeg voor mij biggrin.gif
Voorwaar niet slecht voor een 1.6 van december 97 toch??? biggrin.gif biggrin.gif
henk
Bobi
QUOTE (henderik)
Het zal wel aan mij liggen, ik merk alleen met de stationaire loop dat de airco aanstaat.
Op de autobahn (voor de kenners goch-krefeld vv) loopt ie op de teller 200 en een beetje met en zonder airco.Het kan natuurlijk dat ie er langer over doet maar met die snelheden ben ik meer aan het sturen als aan het opletten hoe snel ie de top bereikt.In mijn geval vlot genoeg voor mij biggrin.gif 
Voorwaar niet slecht voor een 1.6 van december 97 toch??? biggrin.gif  biggrin.gif 
henk

ik rij daar ook bijna elke week, is de snelweg naar vliegveld Niederrhein (toch?)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.