Help - Search - Members - Calendar
Full Version: motor gaf er even de brui aan
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Robin D.K.
hey allemaal, zoals sommigen misschien weten, heb ik een Fiat Brava 1.4 12v

en ik en mijn maat hier hebben vandaag en vrijdag eens die originele staaltjes opgepoetst, en toen dat klaar was, dachten we even om een foto en een filmpje te maken bij de sporthal wink.gif

dus ik kruip in de auto, wil startten, wacht even tot dat sleuteltje en dat sproeiertje (lampjes) uit zijn, en wil starten, gaf heel even een poging tot starten (nog geen halve seconde), en deed niets meer, draaide helemaal terug, wachtte weer op de lampjes, en deed helemaal niets, heb dit zo nog eens 3 maal herhaald, en deed nieks, geen klik, geen startmotor, niets, geen platte batterij, is gecheckt

heb dan de motorkap opengeklikt met de hendel (niet opengezet, zat nog in veiligheidsslot) probeerde opnieuw en startte meteen

nu is mijn vraag, was mijn auto efjes de luizak aan het uithangen ?
of is het een kortsluiting ?

graag efjes hulp, want zou dit niet graag midden in de stad willen nosmile.gif

(voor diegene die het willen weten, alle keren voordien startte de motor vlekkeloos en binnen de 1-2 seconden, dus startmotor zal het volgens mij wel niet zijn)

R.
WORP3
QUOTE (Robin D.K. @ Mar 13 2011, 20:42) *
hey allemaal, zoals sommigen misschien weten, heb ik een Fiat Brava 1.4 12v

en ik en mijn maat hier hebben vandaag en vrijdag eens die originele staaltjes opgepoetst, en toen dat klaar was, dachten we even om een foto en een filmpje te maken bij de sporthal wink.gif

dus ik kruip in de auto, wil startten, wacht even tot dat sleuteltje en dat sproeiertje (lampjes) uit zijn, en wil starten, gaf heel even een poging tot starten (nog geen halve seconde), en deed niets meer, draaide helemaal terug, wachtte weer op de lampjes, en deed helemaal niets, heb dit zo nog eens 3 maal herhaald, en deed nieks, geen klik, geen startmotor, niets, geen platte batterij, is gecheckt

heb dan de motorkap opengeklikt met de hendel (niet opengezet, zat nog in veiligheidsslot) probeerde opnieuw en startte meteen

nu is mijn vraag, was mijn auto efjes de luizak aan het uithangen ?
of is het een kortsluiting ?

graag efjes hulp, want zou dit niet graag midden in de stad willen nosmile.gif

(voor diegene die het willen weten, alle keren voordien startte de motor vlekkeloos en binnen de 1-2 seconden, dus startmotor zal het volgens mij wel niet zijn)

R.

Stonk hij (toen hij uiteindelijk starten) naar brandstof ?
Zo niet dan zou ik het zoeken in het brandstof systeem ofwel, injector ,relay , brandstof pomp , etc.
Robin D.K.
Heb niets speciaal geroken vanbinnennof vanbuiten
En die vanmij is caburator, dus waar zou ik dan best beginnen kijken, de brandstofpomp ? nosmile.gif
WORP3
QUOTE (Robin D.K. @ Mar 14 2011, 00:09) *
En die vanmij is caburator, dus waar zou ik dan best beginnen kijken, de brandstofpomp ? nosmile.gif

Zo ver ik weet zijn er alleen maar mono point injectie versies van de 1.4 12V versies uitgebracht dus vrijwel 100% zeker dat er onder je luchtinlaat van je gasklephuis een injector zit wink.gif

Ander eens op marktplaats kijken, staan vaak van dit soort sloop auto's op:

http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/fiat...4-12v-1997.html

Gewoon een kwestie van rondbellen/mailen en dan moet je er wel eentje kunnen vinden.

Overigens ik heb er totaal geen last meer van gehad dus het was voor mij wel zeker dat het de injector was !

Groeten en alvast succes,
Tjeerd.
WORP3
QUOTE (Robin D.K. @ Mar 14 2011, 00:09) *

De 1.4 12V is zover ik weet alleen maar uitgevoerd met een monopoint injectie dus vrijwel zeker dat er bij jou motor een injector zit, kijk maar eens op deze post daar had ik nog wat foto'tjes geplaatst van de injector !

http://www.fiatbravoclub.nl/forum/index.ph...l=starten+bravo
Robin D.K.
daar wist ik helemaal niets van van die injector, haha ! biggrin.gif
hoe slim was ik ook xD

nu oke, zeker bedankt voor de info ! wink.gif

om toch nog even van deze topic, mocht ik nu de mogelijkheid vinden om deze injector te "verzwaren" (zodat er meer benzine in de motor komt) is dit dan een wijze beslissing ?
of is dit al helemaal niet mogelijk ?

en mocht dit toch lukken, kan iemand me zeggen hoe ?
want heb tot nu toch nog geen enkele how-to gevonden op injectorgebied wink.gif

Robin.
WORP3
QUOTE (Robin D.K. @ Mar 16 2011, 22:28) *
daar wist ik helemaal niets van van die injector, haha ! biggrin.gif
hoe slim was ik ook xD

nu oke, zeker bedankt voor de info ! wink.gif

om toch nog even van deze topic, mocht ik nu de mogelijkheid vinden om deze injector te "verzwaren" (zodat er meer benzine in de motor komt) is dit dan een wijze beslissing ?
of is dit al helemaal niet mogelijk ?

en mocht dit toch lukken, kan iemand me zeggen hoe ?
want heb tot nu toch nog geen enkele how-to gevonden op injectorgebied wink.gif

Robin.

Lijkt me niet zo verstandig aangezien de injectoren het probleem hebben om te blijven hangen op een bepaalde temperatuur. Als hij het eenmaal doet dan is meestal de flow zoals deze moet zijn.

Ga je nu de druk opvoeren of de injector aanpassen (mits mogelijk) dan zal de motor gegarandeerd niet lekker meer lopen als deze al zowiezo aanslaat.

Beste is om even de brandstof druk op te meten om zeker te zijn dat de injector wel genoeg benzine krijgt, is dit het geval de injector een keer uitwisselen !
Robin D.K.
zal eens informeren bij de garage, desnoods vervang ik de injector zelf als ik er eentje vind wink.gif

maar hoe meet ik dan best die druk ?
laten uitlezen ? smile.gif
WORP3
QUOTE (Robin D.K. @ Mar 17 2011, 21:24) *
zal eens informeren bij de garage, desnoods vervang ik de injector zelf als ik er eentje vind wink.gif

maar hoe meet ik dan best die druk ?
laten uitlezen ? smile.gif

Kan je helaas niet uitlezen, hiervoor zal je een drukmeter op de brandstofleiding moeten aansluiten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.