Ik kamp met het volgende: afgelopen donderdag schakelde m'n Fiat Bravo 1.9 JTD uit 2001 niet meer. ANWB kwam erbij, conclusie: koppelingscylinder moest vervangen worden. Ze hebben nog even via een omweg wat vloeistof naar de cylinder gepompt waardoor ik nog even kon rijden zodat ik bij de garage kon komen. Heb besloten de auto bij de garage vlak naast mn werk te brengen want dan kon ik naar mn werk lopen en de auto later ophalen.
Zo gezegd zo gedaan.
Toen ik hem ophaalde gaf die monteur daar aan dat de koppeling zelf naar zijn gevoel ook niet meer lang mee gaat.
Mijn koppeling gaat behoorlijk licht (heb dit weekend in een gloednieuwe Panda gereden en zelfs vergeleken daarmee was ie licht) en hij pakt erg snel: praktisch gelijk als je de koppeling op laat komen reageert ie al.
Ik heb de Bravo nu een jaar en zo is het altijd geweest en mij leek het juist doordat het koppelingspedaal nog zo lekker licht is (je voelt natuurlijk wel weerstand maar het pedaal gaat gewoon fijn naar beneden) en gelijk oppakt dat ie dan goed is. Maar volgens die monteur niet...
Kan iemand hier wellicht wat meer duidelijkheid over verschaffen? Misschien is er hier ook een JTD rijder waar het ook zo is of juist niet?
Sowieso heb ik altijd gedacht dat de koppeling van een diesel bij op laten komen veel eerder reageert dan bij een benzine auto en hoe later die pakt hoe slechter die is, hopelijk heb ik het goed want een nieuwe koppeling zit ik nu ff niet op te wachten!
Thanks!