Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Koppeling aan z'n einde of juist niet?
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
ZeroY
Ik kamp met het volgende: afgelopen donderdag schakelde m'n Fiat Bravo 1.9 JTD uit 2001 niet meer. ANWB kwam erbij, conclusie: koppelingscylinder moest vervangen worden. Ze hebben nog even via een omweg wat vloeistof naar de cylinder gepompt waardoor ik nog even kon rijden zodat ik bij de garage kon komen. Heb besloten de auto bij de garage vlak naast mn werk te brengen want dan kon ik naar mn werk lopen en de auto later ophalen.

Zo gezegd zo gedaan.

Toen ik hem ophaalde gaf die monteur daar aan dat de koppeling zelf naar zijn gevoel ook niet meer lang mee gaat.

Mijn koppeling gaat behoorlijk licht (heb dit weekend in een gloednieuwe Panda gereden en zelfs vergeleken daarmee was ie licht) en hij pakt erg snel: praktisch gelijk als je de koppeling op laat komen reageert ie al.

Ik heb de Bravo nu een jaar en zo is het altijd geweest en mij leek het juist doordat het koppelingspedaal nog zo lekker licht is (je voelt natuurlijk wel weerstand maar het pedaal gaat gewoon fijn naar beneden) en gelijk oppakt dat ie dan goed is. Maar volgens die monteur niet...

Kan iemand hier wellicht wat meer duidelijkheid over verschaffen? Misschien is er hier ook een JTD rijder waar het ook zo is of juist niet?

Sowieso heb ik altijd gedacht dat de koppeling van een diesel bij op laten komen veel eerder reageert dan bij een benzine auto en hoe later die pakt hoe slechter die is, hopelijk heb ik het goed want een nieuwe koppeling zit ik nu ff niet op te wachten!

Thanks!
Gwboes
De JTD's die ik heb gereden hadden dit ook. Maar dit ligt vaak ook aan de hogere kilometerstand van de auto's.

Maar als jij fatsoenlijk kan autorijden kan hij nog heel lang mee gaan. Zolang hij met ingetrapte koppeling nog blijft staan en het schakelen nog normaal gaat zou ik me er niet zo druk om maken.
ZeroY
QUOTE (Gwboes @ Jan 24 2011, 20:28) *
De JTD's die ik heb gereden hadden dit ook. Maar dit ligt vaak ook aan de hogere kilometerstand van de auto's.

Maar als jij fatsoenlijk kan autorijden kan hij nog heel lang mee gaan. Zolang hij met ingetrapte koppeling nog blijft staan en het schakelen nog normaal gaat zou ik me er niet zo druk om maken.

Ohja de KM stand is 248000, vergeten te melden.

Ja hij rijdt verder heerlijk en ik hoop dan ook dat ie nog ff mee gaat want heb er de laatste tijd al redelijk wat centen in moeten steken en dan zou het zonde zijn als dit er ook nog bij komt.

Thanks voor je reactie.
Rayman19876
Koppeling is altijd wel lastig...

Soms voelt hij nog goed, en gaat het na een paar weken mis. Andere keren voelt hij wat rot aan, maar gaat hij nog een hele tijd mee. Weet dat het bij benzine vrij normaal is dat hij hem vroeg pakt, en soepel ingedrukt kan worden. Koppeling en bak zijn bij mij iets meer als een jaar oud.
Lil' Blue
QUOTE (ZeroY @ Jan 24 2011, 20:20) *
Ik kamp met het volgende: afgelopen donderdag schakelde m'n Fiat Bravo 1.9 JTD uit 2001 niet meer. ANWB kwam erbij, conclusie: koppelingscylinder moest vervangen worden. Ze hebben nog even via een omweg wat vloeistof naar de cylinder gepompt waardoor ik nog even kon rijden zodat ik bij de garage kon komen. Heb besloten de auto bij de garage vlak naast mn werk te brengen want dan kon ik naar mn werk lopen en de auto later ophalen.

Zo gezegd zo gedaan.

Toen ik hem ophaalde gaf die monteur daar aan dat de koppeling zelf naar zijn gevoel ook niet meer lang mee gaat.

Mijn koppeling gaat behoorlijk licht (heb dit weekend in een gloednieuwe Panda gereden en zelfs vergeleken daarmee was ie licht) en hij pakt erg snel: praktisch gelijk als je de koppeling op laat komen reageert ie al.

Ik heb de Bravo nu een jaar en zo is het altijd geweest en mij leek het juist doordat het koppelingspedaal nog zo lekker licht is (je voelt natuurlijk wel weerstand maar het pedaal gaat gewoon fijn naar beneden) en gelijk oppakt dat ie dan goed is. Maar volgens die monteur niet...

Kan iemand hier wellicht wat meer duidelijkheid over verschaffen? Misschien is er hier ook een JTD rijder waar het ook zo is of juist niet?

Sowieso heb ik altijd gedacht dat de koppeling van een diesel bij op laten komen veel eerder reageert dan bij een benzine auto en hoe later die pakt hoe slechter die is, hopelijk heb ik het goed want een nieuwe koppeling zit ik nu ff niet op te wachten!

Thanks!

Hee ik heb dit ook bij mijn marea gehad toen ik deze kocht, maar toch na een paar maanden ging hij steeds moeilijker in zijn versnellingen. Hij ging zelfs makkelijker naar ze 2 dan naar zijn 1. Tot dat hij ook nog eens heel zachtjes begon te rollen bij het stoplicht. Ik wou hem die dag dat dat gebeurde na mijn werk wegbrengen. Dat heb ik toen helaas niet meer gehaald.

Dit was bij mij het geval. Ik durf niet te zeggen of dit bij jou ook zo is, maar ik deel in ieder geval de ervaring dat het pedaal lekker makkelijk ging en schakelen zelf af en toe stroef tot hij helemaal niet meer ging. Op een gegeven moment kwam de koppelingspedaal niet meer omhoog. Ik heb mijn koppelingset laten vervangen en toen was het probleem bij mij over. Nu voelt hij gewoon aan alsof je schakelt/koppelt in een nieuwe auto.

Ik hoop dat het voor jou anders ligt omdat je zegt dat je al wat geld erin heb gestoken. Ter info de koppelingset + arbeidsloon was voor mij destijds €400,-

Succes en sterkte met je auto ! ( Ik rij overigens in een Marea 1.9 tds 75 ( bj 1998 ) met inmiddels 257000 en destijds met kopp probl. had ik er 234.000.
ZeroY
Ja is ook lastig.... Ik hoop iig dat ie het nog heel lang blijft doen.

Hij schakelt nog gewoon goed (alleen in de achteruit soms wat moeilijker maar dan zet ik hem ff in de 1 en daarna weer in de R) en slipt ook niet ofzo.

Naja, afwachten maar smile.gif
Rayman19876
Achteruit is niet gesyncrhoniseerd geloof ik bij de bravo bakken. Mijn bak is gereviseerd, maar gaat ook niet altijd in 1 keer in zijn achteruit.
Gwboes
In zo'n geval gewoon lichte druk op de versnelling zetten en langzaam de koppeling op laten komen idea.gif
Dutch Dimension
Achteruit is altijd wel lastig bij de Bravos.

Over de bak hebben ze mij ooit eens verteld dat je wel beetje kan testen of die nog goed is.
Probeer eens weg te rijden in zn 3 ,gaat dit easy dan zou ie nog wel goed moeten wezen.
Rayman19876
@gwboes: Goede tip, ga ik onthouden. thumbsup.gif
Ruudje
Koppelingtest in zijn 5 proberen!! Werkt dat nieuwe koppeling nodig :-P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.