Help - Search - Members - Calendar
Full Version: vragen voor de audio kenners
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
pieter
Ik heb mijn woofers eruit gezwierd. Was het een beetje beu. Nu wil ik aan een nieuw bescheidener maar kwalitatiever systeempje beginnen.

Vroeger had ik 4 x 45 watt op de gewone fiat boxjes en 2 X 220 (rms tegen 4 ohm) op woofers ingebouwd in een custom made hoedeplank via dap 6040). Mijn grootste probleem was het dat het geluid altijd van achter kwam wegens te weinig watts vanvoor.

Nu zou ik graag een paar vraagjes stellen.

1. die 4 x 45 watt die op de radio staat, is dat RMS? denk het niet he :roll: .

2 ik ben er zeker van dat de dap 4 X 60 watt rms kan geven tegen 4 ohm, is het volgende idee dan goed:

Vanachter de twee fiat boxjes op de radio (2 X 45 watt) + twee ovalen met elk een kanaal van de versterker (2 X 60 watt). Naar vanvoor trek ik een kabel van de versterker (twee overige kanalen), ik vervang de standaard boxjes in de deur en heb daar dan 2 X 60 watt. Geeft die een mooi vol geluid rondom ??

3. kan ik nog iets aanvangen met de overige twee kanaaltjes van de radio (2 X 45 watt)

ALLE HULP IS WELKOM......
Dutch Dimension
klinkt leuk ,ik zou het gewoon proberen

Zet er wel speciale kastjes tussen om geluid dat van je radiospeakerdraden komt om te vormen als input voor je versterker
(snappie?)
evill bravo
heb zelf een pioneer composet voor(sind vorige maand) maar moet zeggen heb nu niet het geluid alleen van achter maar ook van voren en is echt ontiegelijk goed!!! biggrin.gif
voor de rest lanzar versterker van 800 wtt
sony x plod sub 900 wtt( strax pioneer of lanzar)
en dan de compo voor 120 wtt subjes en tweeters 120 wtt

maar probeer zoveel mogelijk van 1 en hetzelfde merk te houden want zijn vaar(niet altijd) redelijk goed op elkaar afgestemd!!
pieter
remco, ik versta der geen zak van. lol.gif Wa moet ik aftappen??

:arrow: evill

pastte het composetje zonder aanpassing?? 110 watt rms? quanta kosta??
Dannsky
Dit zou je zo kunnen doen en er zal zeker een mooi geluidje klinken!
Maar heb je geen fader op je versterker zitten, zodat je je geluid iets meer naar voren kan zetten? Is misschien ook een optie?

Heb zelf geen versterker voor m'n speakers, gewoon rechtstreeks op de radio! Heb wel 4x50watt Mosfet in de radio zitten, maar die kan genoeg geven en dan heb ik de fader iets meer naar voren gezet en perfect geluid om gehoorbeschadiging te krijgen! Heb er Caliber speakers in zitten! Wel een Rockford versterker en Rockford Sub erin, maar is meer voor de dreun!

Voor je andere uitgang van je versterker kun je misschien voor het raam nog x-tra speakertjes plaatsen onder de daarvoor bestemde roostertjes! Heb je meteen meer geluid van voren!

Succes ermee!
pieter
Ofwel ben jij een genie ofwel ik oerdom, de FADER, godverdomme, daar kan ik dat mee regelen...

Weet er iemand of die 4X 45 watt van de radio echte zijn (rms tegen 4 ohm)??
Dutch Dimension
Je hebt vier twee aderige draden die uit je radio komen he.

Oke die geven het geluid naar je speakers door.

Dat wil jij gaan versterken.

en dat moet met speciale omvormers. ( 25 euro ongeveer)
Vraag maar bij een audio speciaal zaak
pieter
je snapt het niet, ga effe een tekening plaatsen, ik wil geen signaal versterken...
pieter
[img]http://www.fiatbravoforum.nl/album_thumbnail.php?pic_id=1594[/img][size=24][/size]
pieter
hoe maakte da groter???

The Master:
Door niet rechts te klikken op t kleine figuurtje, maar eerst het grote plaatje openen, en daar rechts op klikken :wink:

Dan krijg je dit:

[img]http://www.fiatbravoforum.nl/album_pic.php?pic_id=1594[/img]
pieter
miljaarde miljaarde, krijg meer stress van ne laptop dan van ne dag aan de bravo te prutsen.

Aja, binnenkort zijn er woofers te koop... lol.gif
Triple B
klinkt erg leuk

ben benieuwd als alles er in zit
Dutch Dimension
leg het me dan eens uit wat je precies wilt doen
evill bravo
composet koste mij 100 euro en heb ringen van mdf gemaakt en de gaten die erin de deur zaten iets uitgefreest aangezien de compo's errug groot waren voor de orginele deur uitsparingen

p.s leuke eind avatar Bravo GT!!!!!!!!!!!!! :wink:
pieter
versterker 4X60w - 2 kanalen op ovalen, 2 kanelen naar boxen in voordeur (kabel trekken)

radio 4X45 - 2 achterste boxjes blijven aangesloten, 2 tweeters in dashbord ook

3 vragen:

Zijn die 4X45w van de radio rms watt?

Kan ik nog iets doen met de twee originele kabels van boxjes in deuren?

Gaat dit een mooi geluid geven (nt luider vanachter)? Vanvoor zitten mr 2 boxjes maar daar zit je dicht bij dus zijn die toch voldoende?
Dannsky
QUOTE (pieter)
Ofwel ben jij een genie ofwel ik oerdom, de FADER, godverdomme, daar kan ik dat mee regelen...

Weet er iemand of die 4X 45 watt van de radio echte zijn (rms tegen 4 ohm)??

Die 4 X 45 watt is geen rms, is het maximale! rms is meestal het aantal watt door 2e delen, de helft of zelfs iets minder als je helft!
Staat meestal ook in het boekje van de radio zelf, kun je misschien ff checken?!

Fader wil zeggen dat je het geluid verplaatst, dus de voorspeakers harder als de achterspeakers! Weet niet precies uit je antwoord te halen of je dit nou wel wist of niet :?: :!:
Monstra16v
gewoon een goed composet voor en een lekkere woofer achter in meer heb je nie nodig komt je geluid van voor en een lekkere bass je kan wel als je het perfect wil nog een deurbak maken waar je extra mid in kwijt kan
pieter
Fader wil zeggen dat je het geluid verplaatst, dus de voorspeakers harder als de achterspeakers! Weet niet precies uit je antwoord te halen of je dit nou wel wist of niet  

Was dat echt vergeten dat dat ging,was een goede tip van u.

Die 4 X 45 watt is geen rms, is het maximale! rms is meestal het aantal watt door 2e delen, de helft of zelfs iets minder als je helft!  
Staat meestal ook in het boekje van de radio zelf, kun je misschien ff checken?!

Ben het boekje kwijt maar na een uurtje te zoeken :roll: opt internet heb ik het gevonden.. 4X17 W,gene vette dus
pieter
zoals je op de tekening ziet heb ik nog twee kanalen van 17 watt vrij (radio). Heeft iemand het al geprobeert om speakers in te bouwen in de middenconsole? dat lijkt mij een goede plek... rest blijft zoals op de tekening, ben audiokabel gaan halen en ga die nu leggen.

Nog een vraagje : op de ovalen komt 2X60 watt van versterker. Dedeze ga ik gebruiken voor een bescheiden basje. Dus gn hoge tonen. Dan kan ik toch gewoon 2 wegs kopen he, vierwegs heeft toch gn nut? Die kosten ook meer he lol.gif lol.gif lol.gif
Bobi
ik zou de 4 kanaals bruggen naar een 2 kanaals

die zou dan 2 x 150 W RMS aan 4 ohm moeten geven

dan een boston FS80 composet aanschaffen en deze in de portieren bouwen (passen waarschijnlijk 1 op 1)

dan 2 achterste kanalen van je radio gebruiken om de 2 kleine speakertjes van achter aan te sturen

dan heb je heel zuiver geluid

ps. de boston set kost 299 euro bij de meeste car-audio dealers
pieter
Is gebrugt 2 X 220 rms (4ohm), dan zegt da BOEM!!!!

Ovalen vanachter zijn reeds aangeschaft dus ga bij het originele plan blijven...

Geld is op dus nog even sparen voor een composetje (2 jaar, arme student hé). Dus er mag een slotje op. Bedankt voor alle hulp!!!!
Glen
Als ik effe mag toelichten omtrend RMS;
RMS waarde = het gemiddelde haalbaar vermogen ofwel het maximale vermogen geleverd bij constande belasting.
Muziek zit vol sinussen, harmonischen en pieken; dus niet een constante stroom.
Men maakt hier de vergelijking welke constante stroom er nodig is om dezelfde warmte te ontwikkelen. DAT is rms. Een verband tussen piek en rms is er kwasie niet bij muziekgebeuren.
En dan nog; Electrische Watt is niet gelijk aan acoustische Watt. Dit is geheel iets anders; een betere luidspreker produceerd meer acoustische Watts met een zelfde electrisch verbruik.
Zijn er nog vragen?
Bobi
als je versterker 220 Watts RMS levert is dat precies goed om 150 Watt RMS speakers aan te sturen, je moet het vergelijken met 200 rijden met een 1.4 of 200 rijden met een 2.0 auto, de 1.4 zal het misschien halen maar verbruikt veel olie, benzine en het is constant top-prestaties aan het leveren, de 2.0 daarintegen heeft het veel makkelijker om die snelheid aan te houden en zal dus minder slijtage ondervinden dan de lichtere motorvariant, en zal dus een langere levensduur hebben

maar het is jou ding dus moet je zelf weten wat je doet natuurlijk smile.gif maar omdat je het in het algemeen vroeg gaf ik er mijn antwoord op, het is iig een misverstand om te denken dat je versterker absoluut niet zwaarder mag zijn dan je speakers
Glen
QUOTE (TD-Abarth)
als je versterker 220 Watts RMS levert is dat precies goed om 150 Watt RMS speakers aan te sturen, je moet het vergelijken met 200 rijden met een 1.4 of 200 rijden met een 2.0 auto, de 1.4 zal het misschien halen maar verbruikt veel olie, benzine en het is constant top-prestaties aan het leveren, de 2.0 daarintegen heeft het veel makkelijker om die snelheid aan te houden en zal dus minder slijtage ondervinden dan de lichtere motorvariant, en zal dus een langere levensduur hebben

hahaha mooie vergelijking. Top!
pieter
wil er het maximale uit halen hé... lol.gif

Ik heb een dap 6040 (1 jaar geleden tweedehands gekocht), die is onverwoestbaar, en das gene zever...

Heb daarvoor nog 4 versterkers gehad en die heb ik allemaal om zeep geholpen:

- 1 Supertech (daar heb ik 1 mnd voor nodig gehad)
- 2 mac audio (BOEM BOEM)
- 1 magnat (schoon geluid als het werkt hoor)

Vindt de dap zo goed dat ik er nog een gekocht heb zojuist op TB
Glen
the more the better :twisted:
TB = Tuned Belgium?
Vincent
Hoi

Leuke aanbieding bij K.E.W. auto-elekrtonika zie de site

Het composetje van pioneer voor onze auto's Ik heb er een besteld

Moet je kijken bij occasions 40 euries!!!! beterr

Vincent
pieter
dit is de 6X9 die ik gekozen heb. Is een tweewegs

[img]http://www.fiatbravoforum.nl/album_pic.php?pic_id=1676[/img]

dacht eerst de 4 wegs te nemen maar deze koste 50 euro meer. De ovalen moeten dienen voor een bescheiden basje dus met 30 watt extra aan hoge tonen ben ik niets. De verkoper heeft de 4 wegs afgeraden aangezien de bas hetzelfde blijft.

[img]http://www.fiatbravoforum.nl/album_pic.php?pic_id=1677[/img]

de compo voor vanvoor is besteld wegens uitverkocht, en werd er een van dezelfde reeks met natuurlijk een adapter.

[img]http://www.fiatbravoforum.nl/album_pic.php?pic_id=1675[/img]

that's it....
pieter
mag een slotje op...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.