Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Aanvaring met lantaarnpaal
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Schade
Mr. Ike
Hi mensen,

Helaas heb ik vorige week een schuiver gemaakt met mn Brava (1.6) en met zo'n 20 km/h een lantaarnpaal geraakt. Het linker spatbord is flink gedeukt en de bumper is gebroken.

Aangezien alle herstel laten doen meer kost dan de auto waard is wil ik zelf maar een poging doen, ook omdat mn budget als student zijnde niet erg ruim is. Hierbij zit ik echter met een paar vragen.

Ik ben momenteel een poging aan het doen een vervangend paneel te vinden in de juiste kleur bij een sloper maar heb nog weinig succes. Mijn kleur (387A Blu Veniziano metallic) is schijnbaar zeldzaam. (Zie ook de Gevraagd sectie) Daarom moet ik sowieso een deel gaan spuiten. Hier heb ik echter geen ervaring mee.

Wat is handiger/makkelijker? Een slooppaneel van een andere kleur schuren en overspuiten of een nieuw (Equiparts) paneel spuiten? Nieuwe delen zijn wel goedkoper lijkt het.

Het liefst zou ik de delen spuiten in een goede profi spuitcabine. Ik heb al verschillende advertenties zien staan op marktplaats ed van verschillende Doehetzelf garages met een spuitbox. Iemand toevallig ervaring met Doe het zelf garage KhoenKhoen aan de Keileweg in Rotterdam (Of een andere Doehetzelf garage in de omgeving van Gouda/Rotterdam)? Ik kan momenteel ff niet bellen (Zit op mn werk en mn telefoon is weer eens leeg)

Het plastic deel achter de bumper waar normaal de mistlampen in zitten (die ik niet heb) is ook gebroken. Is dit belangrijk voor de ophanging van de bumper of kan ik die ook gewoon weg laten? Ik heb helaas de bumper er nog niet af kunnen halen omdat de schuur waar ik normaal knutsel volstond of onbereikbaar was (Dichtgevroren slot emo.gif )

Iemand nog andere tips?
Peter1988
Mr. Ike.

Balen zeg dat je zo er tegen aan bent gegleden en dat is een heel lelijke deuk. Met auto's opknappen heb ik zelf niet zo heel veel ervaring maar gelukkig zijn er genoeg forumleden die dat wel hebben smile.gif
Ik hoop dat je de kosten een beetje kan drukken door het zelf te doen en dat je dan toch weer kan genieten van je auto.

Sterkte!
Mr. Ike
Ach, ik ben al blij dat ik met pompend remmen en veel geluk de koplamp heb gemist. De schade had een stuk erger geweest als ik die paal 10 cm verder naar rechts had geraakt. Het meest vervelende is momenteel dat de bumper naar achteren is gedrukt en met het spatbord mee naar binnen, waardoor het wiel de bumper raakt als ik over een drempel ga. Ik kan dus ook niet met de auto rijden totdat ik dat heb verholpen.
GeMiNi
advertentie plaatsen op www.onderdelenlijn.nl of onderdelenzoeker.nl daar een advertentie plaatsen inclusief kleuromschrijving dan heb je de meeste kans.
Danny
ik heb dezelfde schade al eens gerepareerd bij mn zusjes brava.
Ik heb destijds (zoals in je andere topic beschreven) nieuwe delen besteld en een beun de delen laten spuiten, daarna zelf de delen vervangen.
Delen via de sites die gemini zegt is natuurlijk ideaal als ze in dezelfde kleur voorhanden zijn (en onbeschadigd)
En zoals je zegt, je hebt idd een erg zeldzaam kleurtje, had ik ook met mn zusjes brava.
Danny
heb er nog wat foto's van
misschien helpt de 1ste foto je. Daar kun je de constructie onder de bumper zien

Mr. Ike
Bedankt voor de foto, is inderdaad wel duidelijk.

Ik heb net onder de auto gelegen om de boel los te krijgen. Ik heb iig de wielkastbekleding er uit gekregen en de eerste bout van de bumper los gekregen. (Na HEEL veel gevloek nopompom.gif Kennelijk is door de vorige eigenaar de bumper zo vaak de grond in gereden dat de halve kop van de bout weg was, waterpomptang en heel veel geduld was de enige oplossing)

Die "pilaar" met dat halfronde ding aan de bovenkant, in Danny's foto direct voor de sproeiervloeistof tank, is bij mij iig krom. Het paneel kan ik nu nog even niet fatsoenlijk bij omdat de luchtfilterbox direct achter de deuk zit en dus gigantisch in de weg. Helaas moet de auto nog even rijvaardig blijven en kan ik die er dus niet uit schroeven. Zodra ik de tijd heb haal ik de boel los en kan ik hopelijk duidelijker zien of de rest wel recht is.

Ik heb via onderdelenlijn en onderdelenzoeker al een advertentie geplaatst. Tot nu toe nog geen enkele reactie op gehad (Behalve een bedrijf dat met nieuwe onderdelen adverteerde)
Mr. Ike
Ik kwam er gisteravond achter dat de onderste resonator van de luchtinlaat ook stuk is. Iemand enig idee waar ik die kan krijgen? Alle sloopbedrijven hier in de omgeving hebben geen 1.6en staan (Alleen 1.2 en 1.4's die volgens mij een andere luchtinlaat hebben) Alleen een resonatorbox laten verzenden bij een sloop vandaan vind ik ook weer zo zonde. Bij Winparts kan ik em niet vinden (Waar ik waarschijnlijk mn blikwerk ga bestellen, lijkt het goedkoopste te zijn en levert ook gelijk de bevestigingsmaterialen)
Mr. Ike
Heb eindelijk de bumper en het spatbord er af gekregen. De spatbordsteun is inderdaad behoorlijk krom, dus ook daar gelijk maar een nieuwe voor besteld. Het spul is vandaag verzonden, dus hopelijk kan ik het voor de kerst nog laten spuiten, dan heb ik voor het nieuwe jaar weer een werkende auto cheer.gif

De chassisbalken zijn helemaal vooraan behoorlijk roestig, nu ik toch de boel vrij heb gelijk maar even goed schoonborstelen en behandelen. Het is ontzettend klote dat het ik die deuk er in heb gereden, maar ach, zo blijf je lekker bezig emo.gif
WORP3
QUOTE (Mr. Ike @ Dec 21 2010, 15:34) *
Heb eindelijk de bumper en het spatbord er af gekregen. De spatbordsteun is inderdaad behoorlijk krom, dus ook daar gelijk maar een nieuwe voor besteld. Het spul is vandaag verzonden, dus hopelijk kan ik het voor de kerst nog laten spuiten, dan heb ik voor het nieuwe jaar weer een werkende auto cheer.gif

De chassisbalken zijn helemaal vooraan behoorlijk roestig, nu ik toch de boel vrij heb gelijk maar even goed schoonborstelen en behandelen. Het is ontzettend klote dat het ik die deuk er in heb gereden, maar ach, zo blijf je lekker bezig emo.gif

Ach zie het zo, van hard werken aan je auto krijg je het meteen warm wink.gif
Mr. Ike
Zelfs tijdens het klussen is het in een onverwarmde schuur toch echt verrotte koud nosmile.gif Zeker met de huidige temperaturen in de avonden.
Mr. Ike
Het spul is binnen en ligt onderhand ook al bij de spuiter (Handig, een gepensioneerde pa die een goedkoop adresje vindt en de boel er ook gelijk heen brengt biggrin.gif )
Volgende week het chassis roestvrij maken, dan de boel er op schroeven en dan zou ie weer klaar moeten zijn!
Mr. Ike
QUOTE (Mr. Ike @ Dec 22 2010, 13:10) *
Het spul is binnen en ligt onderhand ook al bij de spuiter (Handig, een gepensioneerde pa die een goedkoop adresje vindt en de boel er ook gelijk heen brengt biggrin.gif )
Volgende week het chassis roestvrij maken, dan de boel er op schroeven en dan zou ie weer klaar moeten zijn!

Nah, de plannen gaan even niet door. Omdat ik niet met mn auto kon rijden en openbaar vervoer ook niet echt handig is moest ik op de fiets naar mn werk. Ben dus hard onderuit gegaan en heb mn enkel op 3 plaatsen gebroken. Voorlopig kan ik niet eens lopen, laat staan klussen aan mn auto cry.gif
Peter1988
QUOTE (Mr. Ike @ Dec 25 2010, 20:13) *
Nah, de plannen gaan even niet door. Omdat ik niet met mn auto kon rijden en openbaar vervoer ook niet echt handig is moest ik op de fiets naar mn werk. Ben dus hard onderuit gegaan en heb mn enkel op 3 plaatsen gebroken. Voorlopig kan ik niet eens lopen, laat staan klussen aan mn auto cry.gif

Dat is wel heel erg veel pech. redface.gif cry.gif Dan zeggen ze dat fietsen gezond is ;-)
Ik hoop voor je dat je er gauw van zult herstellen en er ook niet teveel op na houd achteraf. Want enkel blijft een zwak punt.
Dus nogmaals heel veel sterkte! cheer.gif
Danny
het zit je niet echt mee. sterkte ermee!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.