Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Koppel of vermogen???
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Algemeen > Algemeen
TheLizard
Over de vraag van het onderwerp kan je hele discussies hebben, met name tussen dieselrijders en benzinerijders. Vaak wordt ervan uitgegaan dat bij twee gelijkwaardige auto's met hetzelfde gewicht en evenveel vermogen degene met het hoogste koppel sneller is.

Onderstaand artikel gaat hierover en laat eigenlijk zien dat koppel helemaal niet bepalend is voor snelheid/acceleratie. Uiteraard worden wel de rijeigenschappen beïnvloed. Met de diesel (hoog koppel bij lage toeren) hoef je niet veel toeren te maken om toch snel te gaan (eigenlijk KAN je niet eens veel toeren maken biggrin.gif ). Lekker dus als je in de stad rijdt.

Ik heb het mezelf ook wel eens afgevraagd en kwam eigenlijk wel een beetje tot dezelfde conclusie. Nu met dit artikel ben ik helemaal overtuigd.

http://www.tuningparts.nl/shop/shopping/co...9e58ac736507d62
pieter
Ik kijk altijd naar de PK's. Koppel speelt duidelijk geen belang, dit kan je trouwens laten aanpassen met een chipje. lol.gif

Wel is het een feit dat een diesel bij hernemingen vanaf bv 80 een naft met dezelfde pk's achter zich laat. Das door het hogere koppel.
Padlarf
Goed artikel hoor! Goed voorbeeld van die fietsers
Vtec-Edje en Turbo-Tedje LOL lol.gif
Padlarf
QUOTE (pieter)
Ik kijk altijd naar de PK's. Koppel speelt duidelijk geen belang, dit kan je trouwens laten aanpassen met een chipje.  :lol:  

Wel is het een feit dat een diesel bij hernemingen vanaf bv 80 een naft met dezelfde pk's achter zich laat. Das door het hogere koppel.

Als ik het artikel goed begrepen heb, komt dit dus omdat een tussensprint (Daar heb je het neem ik aan over?) meestal in dezelfde versnelling gebeurd. Hierdoor verliest de benzine motor zijn enige voordeel (nl. hogere toeren) waardoor hij het nakijken heeft op de diesel.

Zeg ik dit zo goed? :?
TheLizard
QUOTE (Padlarf)
QUOTE (pieter)
Ik kijk altijd naar de PK's. Koppel speelt duidelijk geen belang, dit kan je trouwens laten aanpassen met een chipje.  :lol:  

Als ik het artikel goed begrepen heb, komt dit dus omdat een tussensprint (Daar heb je het neem ik aan over?) meestal in dezelfde versnelling gebeurd. Hierdoor verliest de benzine motor zijn enige voordeel (nl. hogere toeren) waardoor hij het nakijken heeft op de diesel.

Zeg ik dit zo goed? :?

het komt dus iig NIET door het hogere koppel (sorry Pieter :wink: )

Belangrijk verschil is dus de overbrenging (lees: afgestelde topsnelheid ,zie het voorbeeldje van porsche vs impreza) en idd zoals padlarf stelt, bij welke toeren rijd je (oftewel in welke versnelling) en hoe verloopt de motorkarakteristiek
pieter
ik ga uit van het feit dat beiden in derde versnelling zitten. Diesel geeft koppel lineair los en naft bouwt op. Heb daarbij ook een jtd en een 1.6 naft voor, allebei rond 105 pk.
The Master
Zeer goed artikel, alleen 1 ding:

De Porsche is echter afgeregeld op 280, 290 km/u topsnelheid en de Subaru op slechts 230km/u. Een slechte vergelijking dus want geef de Porsche een kortere overbrenging en de Subaru is volkomen kansloos op elk denkbare tussensprint...

Niet mee eens, laat t maar eens super nat zijn, en dan van 50-100 sprinten... De impreza zal meer pk's verliezen door de overbrenging (4x4), maar omdat die met 4 wielen het vermogen op de (gladde) wegdek kan leggen, zal die zeker winnen... Maar dis een beetje muggezifterij :wink:

Ontopic:
Tussensprint van diesel vs benzine in de zelfde versnelling zal de diesel t altijd winnen. (meer koppel bij het bijbehorende toerental)
Als ze allebij in hun gunstige versnelling gaan zitten zal de benzine t winnen (meer vermogen bij het bijhordende toerental)

(offtopic: Lizard... Sparco veerpootbrugje gekocht??? biggrin.gif )
Slider
QUOTE (The Master)
(offtopic: Lizard... Sparco veerpootbrugje gekocht???  :D )
Ja vertel is, heb je die gekocht? smile.gif
The Master
Want ja, hij gaf die link, en er zat wat in z'n winkelwagentje... Kleine moeite voor mij om ff uit te zoeken wat t is.... lol.gif lol.gif lol.gif
Padlarf
euh nope, heeft Lizard niet gedaan, ik heb ff rond gekeken daar :oops:
Triple B
neem jij het nu op voor the lizard? lol.gif lol.gif
The Master
Om een beetje on-topic te blijven... Geef mij maar vermogen ipv koppel... Ik hou d'r wel van om lekker in toeren te rijden en zo heb ik liever ook de 'schok' wat je van een turbo krijgt... (geen Vtec voor mij dus). Dus, volgende auto wordt zeer waarschijnlijk een turbo-benzine smile.gif (over paar jaar :wink: )
TheLizard
QUOTE (The Master)
Zeer goed artikel, alleen 1 ding:

Ontopic:
Tussensprint van diesel vs benzine in de zelfde versnelling zal de diesel t altijd winnen. (meer koppel bij het bijbehorende toerental)
Als ze allebij in hun gunstige versnelling gaan zitten zal de benzine t winnen (meer vermogen bij het bijhordende toerental)

(offtopic: Lizard... Sparco veerpootbrugje gekocht???  :D )

en volgens dit verhaal is dat dus juist niet het geval
biggrin.gif

Dezelfde versnelling zegt nog niet dat ze ook op dezelfde toeren rijden

en ik heb iid geen veerpootbrug gekocht
[/b]
TheLizard
QUOTE (The Master)
Om een beetje on-topic te blijven... Geef mij maar vermogen ipv koppel... Ik hou d'r wel van om lekker in toeren te rijden en zo heb ik liever ook de 'schok' wat je van een turbo krijgt... (geen Vtec voor mij dus). Dus, volgende auto wordt zeer waarschijnlijk een turbo-benzine  :) (over paar jaar  :wink: )

die "schok" heb je ook met een turbo diesel hoor

Wat pieter zegt over dat vlakke koppel is zeker waar doordat een lineair verloop van je koppel er voor zorgt dat je pk's als een speer omhoog gaan als je toeren meer worden en da's nu precies weer waar het om gaat
Dutch Dimension
mischien een domme vraag vraag hoor.
maar waarom heft BPM dan een speciale turbo die het koppel enorm vergroot?
280 Pk bij 400Nm Koppel :?:
TheLizard
QUOTE (Remco Mathijssen)
mischien een domme vraag vraag hoor.
maar waarom heft BPM dan een speciale turbo die het koppel enorm vergroot?
280 Pk bij 400Nm Koppel :?:

veel meer toeren dan het punt waar je in het "rood" gaat kan je niet maken en daar valt dus ook niets aan pk's te winnen. De enige manier om pk's te winnen is dus om je koppel omhoog te gooien.

En je noemt dat ie die turbo neemt vanwege het koppel, maar kijk eens naar de paardjes....280
TheLizard
effe omhoog schoppen hoor biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.