Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Injectorlampje (zoveelste topic)
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
BlackMarea
Hallo allemaal,

Wij hebben een fiat marea weekend 1.6 16v uit '98.
Zaterdag lekker aan het touren geweest en toen ging het lampje branden van het inspuit-systeem.
Het lampje brand niet in stand MAR alleen als ik 'm start en dan loopt ie ook onregelmatig. Als ik ermee rijd blijft ie ook continu branden behalve als ik het gas los laat dan gaat ie even uit. Nu was ik zaterdag naar de fiat dealer geweest in Vinkeveen (enige werkplaats in omgeving
Utrecht die op zaterdag werkt) en had m geprobeerd uit te lezen maar tevergeefs hij kon niet in de computer komen vanwege
een nieuw computersysteem bij hun. Nu hadden we al gevonden dat de auto op 3 cilinders loopt. Het is de 3e cilinder vanaf links die het niet meer doet. Vermoedelijk injector kapot.
Nu ga ik morgen even langs Dirk Kramer om 'm daar te laten uitlezen om het zeker te weten. Nu is mijn vraag mocht de injector kapot zijn waar kan ik die het beste halen en is het makkelijk om die zelf te vervangen. Had al wat topics hierover gelezen maar kwam niet echt uit op een how-to. Als iemand in de omgeving Utrecht me wilt en kan helpen zou fijn zijn?!
Alvast bedankt mannen.
BravoUser
Als eerste wil ik zeggen.. dat een Fiat Garage veels te veel geld vraagt voor het vervangen van een injector.
Ik heb oooit eens bijna 1400Euro betaald..voor het vervangen van 1 injector.!!!

Maar er is gelukkig een how-too van..helaas wel in het engels.
Scheelt je heel veel geld als je het zelf doet..iig

Injector replacement <--Klik

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif

P.S Vervang ze gelijk alle 4 ...nu de boel toch open ligt.
Danny
als je een beetje handig bent is het wel zelf te doen.
injectorrail eraf injectoren wisselen. klaar.
ik heb nog 4 injectoren liggen van een 1.6
BlackMarea
QUOTE (BlackMarea @ Aug 29 2010, 23:01) *
Hallo allemaal,

Zaterdag lekker aan het touren geweest en toen ging het lampje branden van het inspuit-systeem.
Het lampje brand niet in stand MAR alleen als ik 'm start en dan loopt ie ook onregelmatig. Als ik ermee rijd blijft ie ook continu branden behalve als ik het gas los laat dan gaat ie even uit. Nu was ik zaterdag naar de fiat dealer geweest in Vinkeveen (enige werkplaats in omgeving
Utrecht die op zaterdag werkt) en had m geprobeerd uit te lezen maar tevergeefs hij kon niet in de computer komen vanwege
een nieuw computersysteem bij hun. Nu hadden we al gevonden dat de auto op 3 cilinders loopt. Het is de 3e cilinder vanaf links die het niet meer doet. Vermoedelijk injector kapot.
Nu ga ik morgen even langs Dirk Kramer om 'm daar te laten uitlezen om het zeker te weten. Nu is mijn vraag mocht de injector kapot zijn waar kan ik die het beste halen en is het makkelijk om die zelf te vervangen. Had al wat topics hierover gelezen maar kwam niet echt uit op een how-to. Als iemand in de omgeving Utrecht me wilt en kan helpen zou fijn zijn?!
Alvast bedankt mannen.

Inmiddels bij de garage geweest, uit laten lezen en jawel hoor derde injector kapot (of naaldje blijft hangen) in ieder geval vervangen dus...Nu zeiden ze bij de garage dat je het beste alle 4 kunt vervangen omdat er nog wel eens stuk zou kunnen gaan bij het loshalen van de rail. Kosten rond de 900euro auch zoveel heeft de auto nog niet eens gekost. Dus als iemand met een duidelijke Nederlandstalige how-to zou kunnen komen zou erg fijn zijn. Toch nog bedankt voor de reacties...Het liefste koop ik een nieuwe injector omdat je met een gebruikte misschien binnenkort weer met problemen zit. Nieuwe kost ongeveer 153 euro ex btw. Als iemand wat beters weet laat maar komen. Alvast bedankt mannen
Rayman19876
Dat van de injectoren van de 1.6 kan wel kloppen. Is wel een zwak punt bij 1.6. Als je niet voor 2e hands wil gaan kan je voor nieuw of gereviseerd gaan. Weet niet wat er duurder is.
GeMiNi
QUOTE (BlackMarea @ Aug 30 2010, 18:46) *
Inmiddels bij de garage geweest, uit laten lezen en jawel hoor derde injector kapot (of naaldje blijft hangen) in ieder geval vervangen dus...Nu zeiden ze bij de garage dat je het beste alle 4 kunt vervangen omdat er nog wel eens stuk zou kunnen gaan bij het loshalen van de rail. Kosten rond de 900euro auch zoveel heeft de auto nog niet eens gekost. Dus als iemand met een duidelijke Nederlandstalige how-to zou kunnen komen zou erg fijn zijn. Toch nog bedankt voor de reacties...Het liefste koop ik een nieuwe injector omdat je met een gebruikte misschien binnenkort weer met problemen zit. Nieuwe kost ongeveer 153 euro ex btw. Als iemand wat beters weet laat maar komen. Alvast bedankt mannen

Je zou eens kunnen zoeken op google naar een bedrijf dat injectoren reviseert. Is misschien een goedkopere optie. Loshalen is een kleine moeite. Spreekt redelijk voor zich. De laatste bocht zitten de injecotoren in, hier haal je een borgclip weg en moet je de rubbers ff inspuiten en dan een tijdje in laten werken. Na verloop van tijd kun je de injectoren uit het spruitstuk trekken. Bij hermontage nieuwe rubbers gebruiken zodat je geen valse lucht krijgt.

succes!
BlackMarea
QUOTE (BlackMarea @ Aug 29 2010, 23:01) *
Hallo allemaal,

Alvast bedankt mannen.

Nu weet ik dat ik de injector moet hebben maar hoorde weer iets aparts.
Hoe weet ik of ik een injector heb met 2 of 4 inspuitgaatjes?
adriaan
marea
QUOTE (BlackMarea @ Sep 3 2010, 21:46) *
Nu weetik dat ik de injector moet hebben maar hoorde weer iets aparts.
Hoe weet ik of ik een injector heb met 2 of 4 inspuitgaatjes?

Hallo BlackMarea,
Volgens het werkplaatshandboek van de marea zou het een type : M.MARELLI lWP001 moeten zijn.
Weet niet of je hiermee wat kunt.

Heb sinds dit weekend ook problemen met een injector van mijn Marea weekend 2.0 van 1998, loopt na het starten erg ruw en is dan niet vooruit te branden.
Bij inspectie blijkt 1 bougie nat te zijn, de andere 4 zijn mooi droog. Heb ondertussen veel gelezen in diverse forums over mogelijke oplossingen zoals injectorreiniger en contactspray voor de stekker verbindingen. Ben dan ook benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn, aangezien een nieuwe injector niet goedkoop schijnt te zijn.

Mocht je een goedkoper alternatief dan de dealer hebben, houd ik mij aanbevolen

Groet
Adriaan
Moniquepeeters
QUOTE (adriaan @ Sep 6 2010, 20:32) *
marea

Hallo BlackMarea,
Volgens het werkplaatshandboek van de marea zou het een type : M.MARELLI lWP001 moeten zijn.

Heb sinds dit weekend ook problemen met een injector van mijn Marea weekend 2.0 van 1998, loopt na het starten erg ruw en is dan niet vooruit te branden.
Bij inspectie blijkt 1 bougie nat te zijn, de andere 4 zijn mooi droog. Heb ondertussen veel gelezen in diverse forums over mogelijke oplossingen zoals injectorreiniger en contactspray voor de stekker verbindingen. Ben dan ook benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn, aangezien een nieuwe injector niet goedkoop schijnt te zijn.

Groet
Adriaan

Injectorreiniger kan je altijd gebruiken volgens mij, het lost namelijk t vocht op dat zich in de motor bevindt. Ik denk dat het nooit kwaad kan dat eens te proberen, ik dacht dat een flesje 11euro kost en je gooit het gewoon in de tank smile.gif Het is wel maar een tijdelijke oplossing.
BlackMarea
QUOTE (adriaan @ Sep 6 2010, 20:32) *
marea

Hallo BlackMarea,

Groet
Adriaan

Hallo adriaan,

Een nieuwe injector kost 110euro ex verzendkosten...
bij de meesten verkopers zijn ze duurder.
als je bougie nat, wat ik dus al las, dan helpt injectie-reiniger ook niet meer. Het naaldje van je injector blijft openstaan
en laat de benzine maar doorstromen met als gevolg een natte bougie. Dat de auto slecht loopt klopt ook als er iets mis is met het motorblok dan stelt fiat zelf een noodprogramma in zodat je nog wat tijd hebt om naar de garage te rijden. Met als gevolg dat je auto op 3 cilinders loopt in plaats van 4. Rij er niet te lang mee door, is niet alleen erg slecht voor je katalysator maar kan zelfs je zuiger naar de knoppen helpen is mij verteld. Verder ben ik er zelf aan begonnen, had het ook nooit gedaan, en blijkt vrij simpel te zijn. Kwam er achter dat er nog een makkelijker manier is. Je haalt de bovenkant van je blok eraf met 4 bouten trek je benzine slangen opzij, schroef twee torx-bouten los die op je injector-rail en je kan je injectoren er voorzichtig uit halen. Het aansluitpunt van het stekkertje is erg breekbaar. Dan ben je ongeveer 3uur bezig als je het voor het eerst doet en 220euro of je haalt een tweedehandse en dan ben je rond de 100euro kwijt.

Groeten,

BlackMarea
adriaan
QUOTE (BlackMarea @ Sep 6 2010, 23:19) *
Hallo adriaan,

Een nieuwe injector kost 110euro ex verzendkosten...
bij de meesten verkopers zijn ze duurder.
als je bougie nat, wat ik dus al las, dan helpt injectie-reiniger ook niet meer. Het naaldje van je injector blijft openstaan
en laat de benzine maar doorstromen met als gevolg een natte bougie. Dat de auto slecht loopt klopt ook als er iets mis is met het motorblok dan stelt fiat zelf een noodprogramma in zodat je nog wat tijd hebt om naar de garage te rijden. Met als gevolg dat je auto op 3 cilinders loopt in plaats van 4. Rij er niet te lang mee door, is niet alleen erg slecht voor je katalysator maar kan zelfs je zuiger naar de knoppen helpen is mij verteld. Verder ben ik er zelf aan begonnen, had het ook nooit gedaan, en blijkt vrij simpel te zijn. Kwam er achter dat er nog een makkelijker manier is. Je haalt de bovenkant van je blok eraf met 4 bouten trek je benzine slangen opzij, schroef twee torx-bouten los die op je injector-rail en je kan je injectoren er voorzichtig uit halen. Het aansluitpunt van het stekkertje is erg breekbaar. Dan ben je ongeveer 3uur bezig als je het voor het eerst doet en 220euro of je haalt een tweedehandse en dan ben je rond de 100euro kwijt.

Groeten,

BlackMarea

Hallo BlackMarea
Waar heb je de injector besteld?

Groet
Adriaan
BlackMarea
QUOTE (adriaan @ Sep 7 2010, 15:02) *
Hallo BlackMarea
Waar heb je de injector besteld?

Groet
Adriaan

Hallo Adriaan,

Je zou even moeten kijken op onderdelenlijn.nl
en dan worden ze vanzelf aangeboden. Het verschilt erg veel in prijzen echt ongelooflijk.
De een vraagt 180 nieuw de andere 110 en 2de hands soms 50 a 60 maar het gemiddelde is
volgens mij 25euro...in Driebergen-Rijsenberg bij autodemontage kempenaar schijnen ze zelf
10 a 20 euro p/stuk te zijn. Als ik ze er eenmaal in heb koop ik een flesje injector-reiniger en dan
kijken hoe dat gaat. Tenzij je vier nieuwe bij de fiat-dealer haalt dan ben je ongeveer 650euro kwijt
exclusief inzetten.

Groeten,

BlackMarea
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.