Hallo iedereen! Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een Bravo 1.9 jtd uit 2008. Over het algemeen ben ik zeer tevreden met mijn aankoop. Een geweldige wagen met een super motor voor een heel betaalbaar prijsje. Toch is er iets dat mij heel erg stoort aan mijn Bravo; dat is de klop die mijn motor maakt wanneer hij koud gestart wordt.
Een kleine beschrijving van het fenomeen: Ik draai die sleutel om en hoor hem starten op het moment dat hij op eigen kracht begint te draaien hoor ik één harde klop en daarna begint de motor mooi stationair te draaien, ik laat de sleutel los en kan geïrriteerd aan mijn rit beginnen. Na vijf minuten glimlach ik weer, een Bravo rijd namelijk erg aangenaam, maar toch.
Na intensief googelen vond ik op het Nederlandstalig alfa forum een aantal topics omtrent dit fenomeen. Klaarblijkelijk hebben veel alfa rijder met dezelfde motor hetzelfde probleem. Fiat heeft weet van dit mankement maar doet alsof er niets aan de hand is. De klop zou niet schadelijk zijn voor de motor. Mooi, maar dat doet mijn nieuwe fiat bij het starten niet minder klinken als een oud wrak.
De oorzaak: hier bestaan veel theorieën over, de meest geloofwaardige is dat de startmotor net ietsje te zwak is om de 1.9 in gang te trekken. Blijkbaar verdwijnt de klop als je een zwaarder startmotor monteert. Die van de 2.4 jtd zou mooi op de 1.9 passen. Dit grapje kost wel even 400 euro en Fiat geeft je er geen cent van weer. Toch "klopt" deze theorie niet helemaal, men beweert dat de klop verbeterd naarmate het buiten kouder wordt. Als het alleen aan de startmotor zou liggen dan zou juist het omgekeerde waar moeten zijn. Dit verklaart men door de gloeikaarsen. Blijkbaar zou het systeem bij warm weer denken dat de motor warm staat en daarom minimaal moet worden voorverwarmd. Hierdoor krijgt de startmotor het zwaarder te verduren.
Het rare is dat ik alle info bij alfa vond en dat ik nog geen enkele mede Bravo eigenaar met hetzelfde probleem tegen kwam. Zijn er hier forum leden die hetzelfde probleem hebben?