Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Klop bij koud starten 1.9 jtd 8v
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo 2007 > Vragen en Problemen
pietervl
Hallo iedereen! Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een Bravo 1.9 jtd uit 2008. Over het algemeen ben ik zeer tevreden met mijn aankoop. Een geweldige wagen met een super motor voor een heel betaalbaar prijsje. Toch is er iets dat mij heel erg stoort aan mijn Bravo; dat is de klop die mijn motor maakt wanneer hij koud gestart wordt.

Een kleine beschrijving van het fenomeen: Ik draai die sleutel om en hoor hem starten op het moment dat hij op eigen kracht begint te draaien hoor ik één harde klop en daarna begint de motor mooi stationair te draaien, ik laat de sleutel los en kan geïrriteerd aan mijn rit beginnen. Na vijf minuten glimlach ik weer, een Bravo rijd namelijk erg aangenaam, maar toch.

Na intensief googelen vond ik op het Nederlandstalig alfa forum een aantal topics omtrent dit fenomeen. Klaarblijkelijk hebben veel alfa rijder met dezelfde motor hetzelfde probleem. Fiat heeft weet van dit mankement maar doet alsof er niets aan de hand is. De klop zou niet schadelijk zijn voor de motor. Mooi, maar dat doet mijn nieuwe fiat bij het starten niet minder klinken als een oud wrak.

De oorzaak: hier bestaan veel theorieën over, de meest geloofwaardige is dat de startmotor net ietsje te zwak is om de 1.9 in gang te trekken. Blijkbaar verdwijnt de klop als je een zwaarder startmotor monteert. Die van de 2.4 jtd zou mooi op de 1.9 passen. Dit grapje kost wel even 400 euro en Fiat geeft je er geen cent van weer. Toch "klopt" deze theorie niet helemaal, men beweert dat de klop verbeterd naarmate het buiten kouder wordt. Als het alleen aan de startmotor zou liggen dan zou juist het omgekeerde waar moeten zijn. Dit verklaart men door de gloeikaarsen. Blijkbaar zou het systeem bij warm weer denken dat de motor warm staat en daarom minimaal moet worden voorverwarmd. Hierdoor krijgt de startmotor het zwaarder te verduren.

Het rare is dat ik alle info bij alfa vond en dat ik nog geen enkele mede Bravo eigenaar met hetzelfde probleem tegen kwam. Zijn er hier forum leden die hetzelfde probleem hebben?
Mark_Bravo
Ja, ik heb hetzelfde. Ik heb mijn Fiat Bravo al vanaf 2007 en in begin irriteerde ik mij ook aan die 'klop'. Ik ben er mee naar de garage gegaan en aangegeven dat de motor bij het starten best wel hort en stoot. Zij gaven aan dat dit te maken had met de vermindering van de uitstoot. Door op die manier te starten, scheelde het brandstof of CO2 of zoiets. Op dat moment vond ik dat een redelijke verklaring, maar als ik er nu over nadenk is het volgens mij gewoon een smoesje om er vanaf te zijn.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet heel technisch ben en het dus niet echt kan beoordelen, maar bij mij is het wel veel minder geworden. Toch vind ik het starten van de Bravo wel één van de mindere punten, want mijn Bravo start niet altijd even soepel. Soms heb ik die 'klop', maar soms wil hij ook niet echt goed aanslaan. Ik ben er inmiddels aan gewend, maar ik ben benieuwd of je nog een oplossing kan vinden.
pietervl
QUOTE (Mark_Bravo @ Aug 6 2010, 08:58) *
Ja, ik heb hetzelfde.

Dan ben ik toch niet alleen nosmile.gif. Mijn medeleven Mark! wink.gif.

Wel ik ga het probleem zo niet laten. Blijkbaar zijn er twee verschillende startmotoren voor de 1.9 jtd; een normale en een versie voor koude landen. Die laatste is logischerwijs veel capabeler dan de eerste. Het zou tof zijn moest ik die te pakken krijgen. Ook zou het chippen van de motor helpen. Dat zal dan wel iets met het voorgloeien te maken hebben. het chippen was iets dat ik sowieso al van plan was. Bijkomende voordelen; veel meer kracht in lage toeren en het uitschakelen van de EGR klep. Een ander probleem aan de 1.9 jtd.

Maar goed die dingen zijn nog niet voor meteen. Ik zal je niet moeten vertellen dat een auto kopen veel geld kost. Eerst nog even sparen dus.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.