Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fiat Bravo 105 JTD, soms een ratelend geluid in de motor
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Jassie
Hallo,

Ik heb een Fiat Bravo 105 JTD uit '99. Sinds enkele dagen hoor ik, soms, een ratelend /tikkend/schuddend/ijzer geluid in de motor. Vaak als ik de koppeling in trap, ik voel het dan ook in de koppeling. Maar hij doet het soms ook als hij stationair loopt (de auto staat dan ook erg te schudden) of als ik op de snelweg 120/130 rijd. Ik ben al bij de fiat garage geweest. Deze zeiden dat het de multispanrol was en hebben deze vervangen voor 117 euro. Het probleem was hiermee niet opgelost, nu zeggen ze dat het het vliegwiel is, totale kosten €1185,-. Ik heb veel topics gelezen en twijfel of het inderdaad het vliegwiel is. Heb geen zin om zo'n duur onderdeel te vervangen om er dan vervolgens achter te komen dat het probleem nog niet is opgelost.

Wie kan mij verder helpen heeft tips en/of goede raad???

Alvast bedankt!!!!

Groet Japke
Rayman19876
Is het niet gewoon het druklager van de koppeling, of dat misschien de drukgroep niet helemaal lekker meer is. Om nou gelijk het vliegwiel hiervan de schuld te geven. Kan wel, maar dan moet je het inderdaad gaan merken in het feit dat de motor heel wat onbalans gaat krijgen, omdat het vliegwiel dan misschien een stukje mist of iets dergelijks.

Feit is wel dat de koppeling in verbinding staat met het vliegwiel, dus de theorie van de garage zou kunnen kloppen. Wel raar dat ze dan eerst de multiriem gaan vervangen. Vind het dan wel knap, want je moet geloof ik behoorlijk je best doen om die stuk te krijgen.

Koppelt en schakeld die verder nog wel goed?
Jassie
QUOTE (Rayman19876 @ Aug 5 2010, 21:22) *
Is het niet gewoon het druklager van de koppeling, of dat misschien de drukgroep niet helemaal lekker meer is. Om nou gelijk het vliegwiel hiervan de schuld te geven. Kan wel, maar dan moet je het inderdaad gaan merken in het feit dat de motor heel wat onbalans gaat krijgen, omdat het vliegwiel dan misschien een stukje mist of iets dergelijks.

Feit is wel dat de koppeling in verbinding staat met het vliegwiel, dus de theorie van de garage zou kunnen kloppen. Wel raar dat ze dan eerst de multiriem gaan vervangen. Vind het dan wel knap, want je moet geloof ik behoorlijk je best doen om die stuk te krijgen.

Koppelt en schakeld die verder nog wel goed?

Ja, de auto schakeld en koppelt verder zonder problemen. Ik ben net terug van een vakantie in Denemarken en heb behoorlijk wat kilometers gemaakt, tot de laatste dag, toen begon dat geluid op te komen.
het is volgens mij ook een beetje vreemd dat alleen het vliegwiel defect is en er niet aan de koppeling mankeert, is dat mogelijk?
1.9JTD
Ik dacht aan gare motorsteunen. Heb je ook wel eens dat de auto begint te bokken bij optrekken vanuit stilstand?
Jassie
QUOTE (1.9JTD @ Aug 6 2010, 17:40) *
Ik dacht aan gare motorsteunen. Heb je ook wel eens dat de auto begint te bokken bij optrekken vanuit stilstand?

Nee, hij bokt niet tijdens het optrekken of als je hem in z'n achteruit zet.
Ook doet ie het niet constant, d'r is er dan niks aan de hand, loopt ie netjes en is het geratel en schudden er ook niet.
SNEEKY
waarschijnlijk de krukaspolie waar de alternatorriem oploopt.
is een soort duo-bloc systeem met rubber tussen.
Deze gaat dan stuk en gaat ratelen

Dit kan je zelf zien als je rechter wiel afschroeft en klein beschermplaatje binnenin zodat je het blok ziet.
De poelie zit vast met 4 bouten maar hoef je voorlopig niet los te halen.
kijk gewoon naar de rubber rond het center en controleer op scheuren.
Waarschijnlijk is hij rondom los.

Zeker eens naar kijken,bijna 90% zeker dat het dat is
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.