Help - Search - Members - Calendar
Full Version: bravo sx 1.6 16v 'wiebelend' stationair en kleppen
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
tubes4audio
Sinds een maand of 5 heb ik een bravo uit 1997.
De auto bevalt goed, rijdt lekker en tot nu toe niets mee gehad.
(1 lampje en schokdemper bij de keuring)

Alleen het volgende.....en ik weet niet of ik me daar zorgen over moet maken.

De auto draait wat zenuwachtig stationair, wiebelt tussen 800 en 1100 toeren.
Soms start je 'm en gaat ie 600 toeren draaien, en wiebelen tussen ca. 600 en 850 toeren.
(erg irritant als je eens terug wilt schakelen en tegelijk sturen; de motor slaat dan bijna uit en de stuurbekrachtiging werkt dan ook even niet....)
1x startte ik de auto en ging ie op 4000 toeren draaien, maar dat heeft ie nooit weer gedaan.

Klinkt het iemand bekend?

Na bijv. op de snelweg te hebben gereden, of 'm eens op z;n donder gegeven te hebben merk ik dat je de kleppen hoort tikken als je stilstaat bij het stoplicht, (als je optrekt hoor je 't niet meer doordat wind en de motor het geluid overstemmen)
rijd je dan rustig een tijdje zij ze weer stil(!).
Ook als je de auto start kleppert ie even en is dan stil.
Oliepeil lijkt ok....het peilen op zich vind ik bij deze auto wat lastig, peilstok is lastig af te lezen en geeft wisselende resultaten als je 2x peilt..

Wat is jullie mening, olie of iets anders...?

groeten,

t4a
marea_weekend
QUOTE (tubes4audio @ Jul 23 2010, 20:06) *
Sinds een maand of 5 heb ik een bravo uit 1997.
De auto bevalt goed, rijdt lekker en tot nu toe niets mee gehad.
(1 lampje en schokdemper bij de keuring)

Alleen het volgende.....en ik weet niet of ik me daar zorgen over moet maken.

De auto draait wat zenuwachtig stationair, wiebelt tussen 800 en 1100 toeren.
Soms start je 'm en gaat ie 600 toeren draaien, en wiebelen tussen ca. 600 en 850 toeren.
(erg irritant als je eens terug wilt schakelen en tegelijk sturen; de motor slaat dan bijna uit en de stuurbekrachtiging werkt dan ook even niet....)
1x startte ik de auto en ging ie op 4000 toeren draaien, maar dat heeft ie nooit weer gedaan.

Klinkt het iemand bekend?

Na bijv. op de snelweg te hebben gereden, of 'm eens op z;n donder gegeven te hebben merk ik dat je de kleppen hoort tikken als je stilstaat bij het stoplicht, (als je optrekt hoor je 't niet meer doordat wind en de motor het geluid overstemmen)
rijd je dan rustig een tijdje zij ze weer stil(!).
Ook als je de auto start kleppert ie even en is dan stil.
Oliepeil lijkt ok....het peilen op zich vind ik bij deze auto wat lastig, peilstok is lastig af te lezen en geeft wisselende resultaten als je 2x peilt..

Wat is jullie mening, olie of iets anders...?

groeten,

t4a

Wat voor type motor heb je?
tubes4audio
QUOTE (marea_weekend @ Jul 23 2010, 19:09) *
Wat voor type motor heb je?

De motor is: 1.6 16V
Rayman19876
Voor het stationair toerental zou je eens de gasklep schoon kunnen maken. Neem aan dat je de auto wel goed warm rijd als je hem ''op zijn donder'' geeft?
Zo nee, ga je inderdaad tikkende kleppen krijgen, maar dan gaat hij ook olie verbruiken. Pijlstok is inderdaad lastig af te lezen, maar is wel te doen.
tubes4audio
QUOTE (Rayman19876 @ Jul 23 2010, 21:53) *
Voor het stationair toerental zou je eens de gasklep schoon kunnen maken. Neem aan dat je de auto wel goed warm rijd als je hem ''op zijn donder'' geeft?
Zo nee, ga je inderdaad tikkende kleppen krijgen, maar dan gaat hij ook olie verbruiken. Pijlstok is inderdaad lastig af te lezen, maar is wel te doen.

Bedankt voor je antwoord, gasklep ga ik eens proberen een van de komende weekenden...
Ja, rustig rijden en warm laten worden voordat je gas geeft!...je merkt ook duidelijk verschil in 'soepelheid' van de motor (en bak) als ie koud of warm is.
Het vage is dat het tikken tijdelijk is en na korte tijd weer verdwijnt...meestal dus als je van de snelweg komt en bij het eind van de afrit voor het stoplicht staat....(wellicht door remmen op de motor?)

Het tikken is er niet elke keer, het lijkt er vaker te zijn als je dus flink afremt of stevig doorrijd, soms is alles ook gewoon stil als je daarna ergens stopt.
Rayman19876
Moet zeggen dat ik dat ook heb dat tikken, maar heb niet het idee dat het van de kleppen af komt. Is ook niet altijd aanwezig namelijk. Bij mij is er een spanrol van de multiriem niet helemaal lekker meer, en dat geeft ook een tikkend geluid, wat je af en toe wel eens hoort.

En in mijn geval zou ik het wel raar vinden mochten het wel de kleppen zijn, omdat mijn motor pas gereviseerd is.
1.9JTD
Misschien een lek in het voorste deel van de uitlaat? Dan zuigt die valse lucht aan waardoor de lambdasensor gaat bijregelen.
tubes4audio
QUOTE (1.9JTD @ Jul 24 2010, 10:40) *
Misschien een lek in het voorste deel van de uitlaat? Dan zuigt die valse lucht aan waardoor de lambdasensor gaat bijregelen.

lekke uitlaat is bij de keuring in ieder geval niet aan het licht gekomen, de auto doet het al zolang ik 'm heb.
zal 't iig checken..

@rayman19876: t zijn echt de kleppen, snelheid reageert ook perfect op 't gas...
zal 't iig. in de gaten houden, als 't erger wordt toch maar langs de garage..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.