Help - Search - Members - Calendar
Full Version: rammelen koppeling
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
marea_weekend
Vraagje aan de technischi die bij Fiat werken!!!!!!!!

Mijn vraag is de volgende:
Ik heb 10 maanden geleden de koppeling van mijn marea weekend 1.6 16v vervangen.(ben zelf al lange tijd 1ste autotechnicus)
De laatste tijd is mijn koppeling erg herrie gaan maken.
Naar mijn mening de tangiaal veren van mijn kopp. plaat omdat het geluid weg is met intrappen koppeling.
Bij niet ingetrapte koppeling is het geluid weer terug.
Het is een rammelend/ratelend geluid.
Bij geen gebruikers aan is het bijna niet aanwezig. Bij gebruikers aan wel.
motor rpm is dan ook een fractie lager bij ingeschakelde gebruikers.
Nogmaals bij ingetrapte koppeling is het geluid weg.
Ik heb 10 mnd geleden een originele set bij Fiat gehaald.
Nu heb ik de fiat dealer gebeld en die zeggen mij dat het rammelende geluid veel vaker voorkomt bij de marea modellen en dat fiat daar nog nooit iets mee heeft gedaan.
Nu is mijn vraag dus of het probleem iid een veel voorkomend probleem is wat ik niet denk omdat ik er nergens iets over terug kan vinden, of kan het ook iets anders zijn??

Bedankt alvast!!

M.v.g. Geert van den Berg.
Rayman19876
Is het niet gewoon een druklager die niet helemaal lekker meer is? Dat kan ook behoorlijk gaan rammelen, en is weer weg als je het pedaal indrukt.
Zou daarintegen niets te maken moeten hebben of jij de verbruikers aan of uit zet. Misschien dan toch iets anders, maar ik zou niet weten wat.

Zou wel raar zijn als het alleen bij de marea's voor zou komen, zit in wezen de zelfde motor in als in bravo/a's. Al zijn de bakverhoudingen misschien wat anders.
BravoUser
Uwh...ik denk ook ff mee. bonk.gif

Wellicht verkeerd..is nl. maar een idee.!! (en niet geschoten is altijd mis.)

Dacht aan de Poelie/Lager/Multieriem van de Dynamo.??

Als je je verbruikers inschakeld..krijgt deze het nl. zwaarder te verduren. idea.gif

Al heeft dit weinig te maken met het (ont)koppelen denk ik..??!!?? (of is het zo..dat als je ontkoppeld de motorsteunen ontlast worden..en daardoor minder trilling veroorzaken op de Dynamo Poelie.??)

Is het onderzoeken wel waard denk ik zo..(moet je wel met 2 zijn.!)

Succes ermee iig.

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif
marea100
Ehh,...ik denk ook een beetje mee,..'leuk' die tech. problems.

Misschien simpel gedacht, maar is het olie nivo van de bak in orde?

Mijn marea is ook stiller met ingetrapte koppeling, zeker bij warme motor en de airco bij, m.a.w. zijn het niet de bakassen die rammelen.

Bij een laag nivo in de bak zal het 'rammelen' van de vrij lopende bakassen toenemen.

Succes, Jan
marea_weekend
Allemaal bedankt voor t meedenken!

Olie-nivo is goed, wel iets te dunne olie gebruikt maar sinds vandaag weer de juiste erin.
Druklager is het niet.
Zoals ik nu hoor is het of de bak of de tanchiaal-veren van de kopp.plaat.
Mijn vraag was eigenlijk of het inderdaad een bekend probleem is bij fiat zoals de dealer tegen mij zei.
Ik zelf vind namelijk als het de koppelingsplaat is(veren) dit nog gedeeltelijk onder de garantie valt i.v.m. pas 9 maanden oud.
Morgen nog even verder kijken.

Groeten!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.