Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Aankoop tips Marea?
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
ArCee
Mensen, ik heb even via de search knop gekeken, maar die gaf een "error" aan?
In mijn voorstel topic gaf ik het al aan, ik ben voornemens om binnen afzienbare tijd een Fiat Marea aan te schaffen, een Fiat Marea Weekend, het liefst een 2.4 JTD/TDS of anders een 1.9 JTD.

Nu ben ik absoluut geen Fiat kenner of expert, ik heb alleen wat algemene kennis qua auto's waar ik met een aankoop op moet letten.
Mijn vraag aan jullie, moet je bij een Fiat Marea Weekend, 2.4 of 1.9 JTD nog extra op bepaalde zaken letten?
Zijn er punten die de speciale aandacht verdienen?
Heeft de auto bepaalde "zwakheden"?

Mochten jullie zinvolle info en tips hebben, dat hoor ik ze heel erg graag.
Bij voorbaad bedankt alvast: Rene.
Rayman19876
Roest achter bij de dorpels is een marea en brava kwaaltje, bravo's roesten eigenlijk helemaal niet tenzij er ergens een slecht herstelde schade zit.
Voor de rest maar afwachten van de marea bezitters.
BravoUser
Versleten achterdempers.
3tand
Ongeveer 1 1/2 geleden m'n Marea JTD gekocht.
Een aantal bekeken. Allemaal hadden versleten draagarmen.
Gelukkig zijn deze niet zo duur. Wel ook de (vertikale)stabilisatorstangetjes vervangen. Samen(links + rechts) ben je nog geen €100,- kwijt aan materiaalkosten.

De mijne (bj 2000) heb ik gekocht met ± 260.000km.
Natuurlijk hier en daar een kras en deukje, maar nergens roest.

Vraag zeker wanneer de distributie vervangen is.
Die moet om de 80.000km vervangen worden, sommigen beweren zelfs om de 60.000 (in het onderhoudsboekje staat er 120.000 maar is hartstikke fout)
De materiaal kosten vallen zoals altijd mee, maar het schijnt een kutkarwei te zijn.
Er zijn garages die €500 - 600 ervoor berekenen.
Ikzelf was maandje geleden iets van €350 kwijt.
ArCee
Als ik geen boekjes ter controle heb, dan laat ik altijd na aankoop preventief alle filters, vloeistoffen en snaren vervangen. Bij mijn huidige 405 ook gedaan, en dat bleek geen overdreven luxe te zijn, achteraf bekeken.
Lekker radiator, water in het koelsysteem etc.

Ik probeer een Marea te vinden et een volle onderhoudshistorie. of het lukt is een 2e wink.gif
ArCee
Ik heb, neuzend over dit forum, al een aantal keer gelezen dat er Marea's worden afgekeurd op het doorrotten van de aanhechting binnenkant en bodemplaat, of bevestigingspunt carrosorie, bodemplaat. Een aantal keren kwam naar voren dat bepaalde types, of types uit een bepaalde serie hiermee te kampen hebben?

Heeft iemand een eenduidig antwoord uit "welke serie" dit probleem komt?
Heeft het met bouwjaar te maken?
Heeft het met type te maken?
Heeft met een bepaalde motorisatie te maken?

Is er een antwoord mogelijk dat je zo kunt zeggen, dat soort laten staan?
Staffie
Marea Weekend puntjes:

Roest bij dorpel (was een issue van voor '98 bouwjaren??)
Achterruit wisser (kan vast zitten)
Voorpijp (flexibele gedeelte, kan als oorzaak hebben verrotte motorbloksteunen?)
"knakkende" ophanging voor
Thermostaat (duur grapje)
Injectie problemen
Euhm..(denk denk...)
Portier bestuurderzijde! De windvanger wil wel eens afknappen (bij mij het geval!)

Verder weet ook zo 123 geen punten. Mischien kan iemand aanvullen?

Greetz Staffie
Eddos
thermostaat duur grapje? Injectie problemen, zeker in het geval een defecte injectoren, zijn dat eerder.
Bij mijn Brava koste een nieuwe thermostaat + vloeistoffen ongeveer 60 euro.

Vind ik zelf wel meevallen.
3tand
QUOTE (Staffie @ Jul 19 2010, 16:47) *
Marea Weekend puntjes:

Achterruit wisser (kan vast zitten)

Had ik ook. Is zelf te verhelpen op een saaie zondagmiddag......oftwel een rotklus.
Ik heb uren lopen ploeteren en timmeren op die vastgelopen as. Onnoemelijk veel WD40 en roestoplosser gebruikt en uiteindelijk met veel geweld los gekregen.
En het komt allemaal daar een rubbereb afdichtring die door de jaren heen verhard is en niet meer de regenwater buitenhield.

Heb nog een aantal foto's van die klus, misschien maak ik er eens een 'how to' van.
Staffie
QUOTE (Eddos @ Jul 19 2010, 18:48) *
thermostaat duur grapje? Injectie problemen, zeker in het geval een defecte injectoren, zijn dat eerder.
Bij mijn Brava koste een nieuwe thermostaat + vloeistoffen ongeveer 60 euro.

Vind ik zelf wel meevallen.

Nou... Ik vind 120 pleuros voor een thermostaat inclusief koelwater en klemringen nog aardig duur. En dan heb ik het zelf nog gemonteerd. Vergeleken met bijvoorbeeld een R25 of Pug205 vind ik dat een dure grap nopompom.gif

Greetz Staffie
Staffie
QUOTE (3tand @ Jul 20 2010, 02:01) *
Heb nog een aantal foto's van die klus, misschien maak ik er eens een 'how to' van.

Dat zou een heel tof idee zijn! cheerlie-ud.gif

Greetz Staffie
Eddos
Ik vind 120 euro wel heel veel geld voor een thermostaat..
Staffie
QUOTE (Eddos @ Jul 20 2010, 22:15) *
Ik vind 120 euro wel heel veel geld voor een thermostaat..

120 inclusiefkoelwater en nieuwe klemringen en volgens mij nog een afdichtingspasta voor de sensoren.
Thermostaat zelf was 70 (met korting) Maar dan nog(te)duur vind ik...
ArCee
Today is the day.
Ik ga vandaag proefrijden met een 98 Marea met 150.000 op de teller (NAP) en dealer onderhouden, boekjes erbij. Groen.
Daarna rij ik door naar een 2e Marea uit 2000 met 180.000 op de teller.Beide 2.0 - 20V Weekend. Licht blauw.
Afgezien van diesel omdat ik een sollicitatie heb lopen veel dichter bij huis. Mocht dat niet doorgaan kan er altijd nog LPG in, met diesel zit ik gewoon aan alles vast.

Donderdag in een zwarte gereden. Bij aankomst zag ik meteen al, dat word hem niet. Dikke roestplek op dak van bijna 15 bij 5 cm en ook zag ik de dakdragers onder de lak al opbollen. Tevens lekke uitlaat. Erg verwaarloost dus (bouwjaar 97) maar het ging mij even om het rijden. Man, wat een raket, en wat klinkt ie lekker zo'n 5 pitter, ik ben meteen verslaaft smile.gif

Ik laat jullie weten hoe het afloopt vandaag, word het niets, dan heb ik voor dinsdag nog wat op mijn lijstje staan.
ArCee
Ai ai ai. Wat een nutteloze dag gister. Naar 2 Marea's gereden. 1 in Ede, 1 in Katwijk.
Beide zaken eerst gebeld over hoe de staat van de auto was. Beide zeiden, perfect. coool.gif
Nou dat heb ik gezien ja, stelletje blinde frown.gif
Nr 1 uit 2000 beweerde, er was wat verf van beide bumpers af, maar dat was alles. Ik dacht, ach, bumpertjes laten spuiten als hij voor de rest goed is, alla. Pfffff, wat een teleurstelling. 3 deuken in de motorkap, in elk plaatdeel aan de linker kant deuken. De blinde verkoper hartelijk bedankt voor zijn misleidende info. frown.gif
Daarna naar Katwijk voor nr 2 uit 88. Vrekoper had gezegt, 1 klein deukje in de achterklep, minimaal. Ik kom aanlopen en tel er afstand al 3 achterin bonk.gif
Bij verder rond de auto lopen zag ik dat alles wat zwart was al onder de zwarte laag begon op te bollen. Plat op de grond pelde ik zo alle coating van de bodem af, en kwam er meteen een helemaal vergane bodemplaat mee cry.gif
Daarbij liep de auto voor geen gulden, dus ook die rit bleek volkomen nutteloos.

Zo jammer dat voor info belt, en nog liegen ze je voor, PRUTSERS!! frown.gif

Morgen nog 1 belletje plegen voor ee 2001 Marea waarvan er een scheur in de voorbumper zit, maar rijbaar.
Als dat alles is, okay. is er meer aan de hand, dan denk ik dat ik toch maar naar andere merken moet uitkijken en ik wilde zo graag een mooie 5-pitter met airco cry.gif
De Fiat zoektocht word zo wel teleurstellender als ik hoopte.
Rayman19876
Het is inderdaad goed zoeken naar een goede 5-pitter. Helaas maar waar.
Staffie
QUOTE (ArCee @ Jul 25 2010, 11:51) *
Morgen nog 1 belletje plegen voor ee 2001 Marea waarvan er een scheur in de voorbumper zit, maar rijbaar.
Als dat alles is, okay. is er meer aan de hand, dan denk ik dat ik toch maar naar andere merken moet uitkijken en ik wilde zo graag een mooie 5-pitter met airco cry.gif
De Fiat zoektocht word zo wel teleurstellender als ik hoopte.

Volvo heeft ook mooie 5 pitters... of Audi... Ow shit.. ik zit op de Fiat forum. hypocrite.gif
Maar sowieso, probeer maar eens een mooie 5 of 6 pitter te vinden vandaag de dag... is bijna geen doen meer tegenwoordig...

Groet Staffie
Rayman19876
Klopt, het is niet dat mensen er netjes mee omgaan helaas. Heb ik al tot 2 x ondervonden wink.gif
ArCee
Mensen, ik durf het het amper hardop te zegggen op dit forum,(de volgende tekst word ook gefluisterd biggrin.gif ) maar mijn zoektocht om mijn huidige diesel te vervangen heeft helaas niet geresulteerd in een mooie Marea. Ik heb gewoonweg geen mooi en betrouwbaar exemplaar kunnen vinden, zelfs niet na zoeken in andere provincies dus ik heb echt mijn best gedaan.

Ik liep echter wel tegen een hele mooie Peugeot 406 Break aan, 2.0-16V met 145.000 (NAP) km's, bouwjaar 2002 en te koop bij de dealer voor een zeer mooie prijs, voorzien van het hele onderhoudsverleden.
Gezien mijn goede ervaring met mijn voorgaande 405's (5 jaar in een 1.9 bezine en de laatste 6 jaar en in de 1.9D) ben ik erop in gegaan en heb de auto gister gekocht.
Even duurder in de wegenbelasting etc, maar wel ruimte te over, genoeg vermogen (bijna 140 pk), zowel van binnen en buiten onberispelijke staat, keurige staat van onderhoud en mooi donkergrijs van kleur.

Als ik deze vergelijk met mijn afgelopen 405 Break, dan hoef ik hier amper iets aan te doen. Radio en speakers inbouwen, nieuwe 16 inch velgen eronder zetten, nieuwe H7 xenon bollen bestellen en me xenon overzetten en klaar.
Mijn huidige 405 is een echt hobbyproject geweest, dat hoeft bij deze niet door zijn staat, en alles zit erop en eraan (volautomatische airco, elec ramen 4x, cruise control, board computer, regensensor, etc).

Dus sorry dak een overloper ben hypocrite.gif maar ik hoop hier af en toe toch nog gezellig mee te kunnen praten en misschien mensen hier en daar van tips te voorzien, ondanks dak geen Italiaan ben, maar zo'n nep Fransoos lol.gif
Helaas koop je een auto niet alleen met passie, maar ook met verstand, en een oog op je financieen gericht, toch? wink.gif
DaniR
gefeliciteerd met de aankoop!
Jammer dat je geen mooi marea exemplaar kon vinden frown.gif

ps. Een italiaan koop je, mijns inziens, wel met passie. Als je ziet wat voor problemen mensen hebben gehad hier met hun fiat maar toch door hun passie het elke keer weer laten fixen. wink.gif
ArCee
DaniR daar heb je ook voor ee groot deel gelijk in.
Echter......ik heb de auto wel elke dag nodig om op mijn werk te komen dus het moet bedrijfszeker zijn.
Ten tweede staat de collega die mijn "oude" auto overneemt te springen van ongeduld waardoor ik ook iets mionder tijd ter beschikking had om een goede Marea te zoeken helaas.
Niet het ideale uitgangspunt om op jacht te gaan, maar een volgende beter? confused.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.