Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Elektrische ramen werken niet meer
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
sjoerd
Hallo,

Bij mijn fiat brava (1.4 12v sx 1997) werken sinds gisteren opeens de elektrische ramen niet meer.
Op het moment dat ik ze omlaag wilde doen schoven ze enkele milimeters omlaag en opeens deden ze het niet meer. (passagiers kant en bestuurder).
Thuisgekomen in het zekeringkastje gekeken maar hier leek alles in orde.
Vervolgends het paneel los gemaakt en de schakelaar nagekeken/doorgemeten en deze werkt.
Het probleem is dat het geen stroom krijgt.
De bekabeling in het deurpaneel zelf en naar het motortje toe zijn ook goed.

Dat het mortortje stuk is lijkt me sterk want het is ''opeens'' zowel aan de linker en rechter zijde.

Weet iemand hoe nu verder te gaan, of wordt het toch een garage bezoek, frown.gif
Bedankt alvast
Gwboes
Ik denk dat je het toch in de schakelaar moet zoeken dan, als 1 schakelaar niet meer werkt werken beide ramen niet meer.
Had laatst ook met een doblo (zelfde schakelaar), rechter raam wou niet meer omhoog, rechter schakelaar was al vervangen en met losse draadjes kreeg ik het raam wel omhoog. Maar het bleek achteraf toch de linker schakelaar te zijn.
Bravatijn
QUOTE (sjoerd @ Jun 23 2010, 17:08) *
Hallo,

Bij mijn fiat brava (1.4 12v sx 1997) werken sinds gisteren opeens de elektrische ramen niet meer.
Op het moment dat ik ze omlaag wilde doen schoven ze enkele milimeters omlaag en opeens deden ze het niet meer. (passagiers kant en bestuurder).
Thuisgekomen in het zekeringkastje gekeken maar hier leek alles in orde.
Vervolgends het paneel los gemaakt en de schakelaar nagekeken/doorgemeten en deze werkt.
Het probleem is dat het geen stroom krijgt.
De bekabeling in het deurpaneel zelf en naar het motortje toe zijn ook goed.

Dat het mortortje stuk is lijkt me sterk want het is ''opeens'' zowel aan de linker en rechter zijde.

Weet iemand hoe nu verder te gaan, of wordt het toch een garage bezoek, frown.gif
Bedankt alvast

Haal eens het handschoenenkastje eruit en speel wat met het relais, mijn brava had er ook last van dat beide voorramen niet meer werkten.
Als ik dan het relais aandrukte dan werkten ze weer, slecht contact dus.
Maybe the same bij jou aangezien hetzelfde symptoom er is.
sjoerd
QUOTE (Gwboes @ Jun 23 2010, 19:17) *
Ik denk dat je het toch in de schakelaar moet zoeken dan, als 1 schakelaar niet meer werkt werken beide ramen niet meer.
Had laatst ook met een doblo (zelfde schakelaar), rechter raam wou niet meer omhoog, rechter schakelaar was al vervangen en met losse draadjes kreeg ik het raam wel omhoog. Maar het bleek achteraf toch de linker schakelaar te zijn.

Ik heb beide schakelaars eruit gehaald en doorgemeten (zowel linker zijde als rechter zijde) en deze werken goed....
sjoerd
QUOTE (Bravatijn @ Jun 24 2010, 18:27) *
Haal eens het handschoenenkastje eruit en speel wat met het relais, mijn brava had er ook last van dat beide voorramen niet meer werkten.
Als ik dan het relais aandrukte dan werkten ze weer, slecht contact dus.
Maybe the same bij jou aangezien hetzelfde symptoom er is.

Ik dacht dat de relais in het zekeringkastje onder het stuur moest zitten (die zwarte rechtsboven).

Net het dashboardkastje eruit gehaald, en ik zag 2 relais zitten (2 gele) beide eruit gehaald en aangedrukt zonder resultaat:(

Probleem is er nog steedsl
thei
Als de massa van de relais slecht is werken de relais beide niet.

Maar je zegt dat de schakelaars geen spanning krijgen,dan lijkt me een draadbreuk of slechte stekker verbinding in de + tussen de zekeringkast en de schakelaars het meest waarschijnlijke.
sjoerd
Het bleek inderdaad een kapot relais te zijn.
Het probleem is verholpen bedankt voor de hulp
Marea nero seta
Bij mijn Marea heb ik ook een probleem met de elektrische raambediening.

Met de schakelaar op het linkerportier werkt het linkerraam naar behoren.
Met de schakelaar op het rechterportier werkt het rechterraam naar behoren.

Maarrr.. als ik het rechterraam bedien met de schakelaar op het linkerportier, wil het rechterraam wel omlaag maar niet omhoog. Het rechterraam gaat dan ook volledig naar beneden en kan niet halverwege gestopt worden met de schakelaar op het linkerportier.

Weet iemand of dit duidt op een hapering in de linker schakelaar, een kapot relais, of iets anders (draadje los?) ?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.