Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemel en handgrepen hemel demonteren
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Jasper
Achtergrond:

Ik heb een autoradio welke een dubbele Tuner heeft. Voor een optimaal resultaat dien je dan ook over twee antennes te beschikken, eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant.

Ik heb op dit moment op de achterruit een raamantenne geplakt, maar op termijn komt op de achterkant een echte antenne op het dak.

Op dit moment heb ik de antennekabel, samen met een aantal andere kabels, aan de rechterkant van de auto gelegd, dus onder de instap door etcetera. Het probleem is echter dat de antennekabel dan ook langs de zekeringskast en de kabelboom komt, en dat stoort behoorlijk op de ontvangst.

Omdat ik dus een tweede antenne op de achterkant wil gaan bouwen wil ik graag de antenne boven het hemel laten lopen. Echter heb ik al zitten stoeien met dat dak, want hoe ga ik dat er af krijgen? Ik heb nog geen manier gezien om de grepen aan het dak er af te krijgen aan de rechterkant. Ik heb ook het idee dat het hemel geplakt is en dat het dus een moeilijk verhaal wordt.

Wie heeft hier ervaring mee, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
WORP3
Moest je nou ook weten hoe je de handgrepen moest demonteren of alleen je hemel ?
Jasper
Allebei. Aan het dak zitten van die handgrepen, die wil ik er ook graag af hebben. De handgrepen aan de deur dus niet.
Eddos
Brooklyn_Brava heeft dit vrij recent gedaan voor zijn dakhemel volgens mij, check zijn projecttopic maar eens.
WORP3
Ok, die handgrepen.
Helaas dan kan ik je zo niet helpen, dacht dat je de deurgrepen bedoelde.

Succes.
Gwboes
Volgens mij zit er een klein plastic klepje op de handgreep die je er met een schroevendraaiertje uit moet wippen en dan waarschijnlijk toegang biedt tot een inbusboutje.

Maar ik vind het een beetje raar waarom je 2 antennes moet hebben, In huis komt ook maar 1 kabel binnen maar toch kun je op meerdere tv's andere zenders tegelijk bekijken. en om nou te zeggen dat de bravo zo'n beroerde antenne ontvanst heeft...
Rayman19876
Moet er ook bij zeggen dat ik met beide bravo's (oude hgt, en nieuwe), last heb van het ontvangst. Daarbij gezegt, als ik mijn verlichting aan heb, heb ik minder goede ontvangst dan wanneer ik ze uit heb. Heb de xenon met zo'n kastje bij elke lamp, zou het kunnen dat die op een bepaalde frequentie werken ofzo? Met gewone verlichting had ik er dacht ik minder last van.
Jasper
Volgens mij zit er een klein plastic klepje op de handgreep die je er met een schroevendraaiertje uit moet wippen en dan waarschijnlijk toegang biedt tot een inbusboutje.

Dan moet ik daar eens gaan kijken, dank je wel!

Maar ik vind het een beetje raar waarom je 2 antennes moet hebben,

Ik heb een autoradio met een dubbele tuner. Wanneer ik op deze autoradio twee verschillende antennes aansluit wordt er, op een digitale manier, een gecombineerd signaal berekend en dat komt dan uit je luidsprekers. In de randgebieden (zoals hier) is de ontvangst van alle radiozenders zeer veel beter dan wanneer je maar één antenne gebruikt.

Als ik maar één antenne gebruik kan ik dit grote voordeel niet pakken en kan ik net zo goed een goedkopere autoradio inbouwen. Goede ontvangst in de auto is voor mij top prio 1.

Ik zal eens aan de gang gaan, dank voor de tips!
1.9JTD
Een dubbele tuner en dan het gedemoduleerde signaal digitaal samenvoegen??? Wat is dan het type en merk van de radio? Hier heb ik namelijk nog nooit van gehoord.
Psycho
Jasper...
Als je geen zin hebt in rotzooi zou ik zeker als ik jou was niet aan het losmaken van de hemel beginnen...
De kans dat het je een nieuwe hemel kost is 60%... Ik heb er bij 2 bravo's los gemaakt, 2x beschadigd, nou was het niet erg ivm een project....
De hemels in bravo's zitten dusdanig vast dat die niet makkelijk loskomen en zeer zeker achter niet...

gewoon een plak antenna op de achterruit maken wink.gif
Danny
nog een ervaringsdeskundige: echt een klotewerkje om die hemel los te krijgen. Bloed, zweet en tranen
ArCee
QUOTE (Rayman19876 @ Jun 10 2010, 16:37) *
Moet er ook bij zeggen dat ik met beide bravo's (oude hgt, en nieuwe), last heb van het ontvangst. Daarbij gezegt, als ik mijn verlichting aan heb, heb ik minder goede ontvangst dan wanneer ik ze uit heb. Heb de xenon met zo'n kastje bij elke lamp, zou het kunnen dat die op een bepaalde frequentie werken ofzo? Met gewone verlichting had ik er dacht ik minder last van.

Rayman, ik heb ook Xenon met 2 van die ballastkasten in mijn (nu nog) peugeot 405 zitten, volgens mij heeft elke after market xenon set deze, maar dat heeft helemaal geen effect op mijn radio, niet qua ontvangst, niet qua geluid.
Als ik zo mijn Marea heb zet ik die set ook over (zullen misschien alleen andere bollen voor moeten komen).

Op zich vind ik dit hele verhaal vreemd, 2 antennes op 1 radio? Ik heb jaren bij VW gewerkt als accesoire monteur en dit werkelijk nooit meegemaakt.
Als ik zo de reacties lees is de hemel loshalen een aardig klusje. Ik heb het wel bij mijn huidige Peug gedaan om deze van nieuwe bekleding te voorzien. Weet niety hoe het bij de Marea zit, maar bij mijn 405 station kon je de gehele hemel er via de achterklep uit trekken nadat alles was los gemaakt? Erin terug zetten moest met z'n tweeen omdat het vaak van dat zwakke en lichtgewicht schuimachtige zooi is.
Een alternatief zou misschien kunnen zijn dat een verlengkabel koopt waardoor je via een makkelijkere weg je kabel naar achter kan trekken? Dat heb ik ook met mijne gedaan voor de dakantenne achterop.
Jasper
QUOTE (ArCee @ Jul 17 2010, 16:02) *
Rayman, ik heb ook Xenon met 2 van die ballastkasten in mijn (nu nog) peugeot 405 zitten, volgens mij heeft elke after market xenon set deze, maar dat heeft helemaal geen effect op mijn radio, niet qua ontvangst, niet qua geluid.
Als ik zo mijn Marea heb zet ik die set ook over (zullen misschien alleen andere bollen voor moeten komen).

Op zich vind ik dit hele verhaal vreemd, 2 antennes op 1 radio? Ik heb jaren bij VW gewerkt als accesoire monteur en dit werkelijk nooit meegemaakt.
Als ik zo de reacties lees is de hemel loshalen een aardig klusje. Ik heb het wel bij mijn huidige Peug gedaan om deze van nieuwe bekleding te voorzien. Weet niety hoe het bij de Marea zit, maar bij mijn 405 station kon je de gehele hemel er via de achterklep uit trekken nadat alles was los gemaakt? Erin terug zetten moest met z'n tweeen omdat het vaak van dat zwakke en lichtgewicht schuimachtige zooi is.
Een alternatief zou misschien kunnen zijn dat een verlengkabel koopt waardoor je via een makkelijkere weg je kabel naar achter kan trekken? Dat heb ik ook met mijne gedaan voor de dakantenne achterop.

Dan zal ik jou iets sterks vertellen, want de af-fabrieks Radio's van VW vanaf ongeveer 2008 hebben ook twee antennes voor de ontvangst. Eentje voor in de bumper en eentje ergens achter, weet ik zo niet.

Dit diversity systeem voor FM ontvangst wordt veel bij duurdere merken als Mercedes en BMW ingebouwd, maar ook Audi en Volkswagen doen dit in de hogere klasse.

Er zijn maar een heel beperkt aantal losse autoradio's die een dergelijk Diversitysysteem hebben, alleen de Blaupunkt Bremen MP74 (die ik heb) de MP76 en de MP78 hebben dit.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.