Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Waar op te letten bij 2e hands Bravo HGT
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
CatweazLe
Hallo allemaal,
Allereerst zal ik me ff voorstellen omdat ik nieuw hier ben smile.gif
Ik ben Sander van de Kerkhof 22 jaar en ik kom uit Helmond.
Ik wil aankomende maand een Fiat Bravo HGT aan gaan schaffen maar ik ben niet echt op de hoogte van de kwaaltjes en punten waar je op moet letten bij deze auto,ik hoop dat iemand me bij deze wat meer kan informeren hierover.
En ik zou ook wel eens willen weten hoeveel km's er gemiddeld op de teller staat bij jullie want de meeste die ik tegenkom zijn waarschijnlijk lease auto's geweest want het valt me op dat 150.000 km voor een bravo van 4 jaar maar heel gewoon is.
alvast bedankt biggrin.gif
The Master
Nou, paar basics;
Vraag of die m wil starten (koude start) en hoor wat t blok doet... Kijk wat voor kleur de uitlaatgassen hebben...

Zwart = benzine (slecht)
Blauw = olie (slect)
Wit = water/koelvloeistof (niet erg)

Voor de rest; leasebakken (was die van mij ook) zijn altijd wel goed onderhouden, want onderhoud beurt gebeurt daar gewoon.

Kijk naar de onderkant van de auto, zit dat vol met deuken, dan is er aso/hard mee gereden. Let ook op de distributieriem, als je die moet gaan vervangen, reken op een €500,-- smile.gif

Nog 1 ding om te proberen. Als je 80 rijdt in z'n 5, dan vol t gas pedaal in trappen. En dan kijken wat hij doet... (als je m gekocht heb, en je wil vanaf 80 versnellen en je heb haast, kan je beter terug naar 4) Maar bij 80 in 5 en dan volgas, vraag je heel veel van t blok, en kan je gelijk goed testen...

Wie vult me aan smile.gif
evill bravo
neem het maar van de Master aan rijd zelf ook met een gekietelde hgt!! biggrin.gif voor de rest kwa hgt is een supers mooie auto(bravo over het algemeen) Maar let op wanneer de distributie vervangen is vanwege hoge onkosten voor later en of de km stand etc kloppen :wink: Voor de rest 1 brok Italiaans genot!!
CatweazLe
tot zover hardstikke bedankt met de 1e reply weet ik eigenlijk al meer dan genoeg smile.gif
1 vraagje nog : 150.000 km is geen probleem voor een auto uit 98/99 ?
The Master
154.000 is iig geen probleem met een auto uit 96... smile.gif

Achteraf had ik er eigenlijk wel een nieuwere gewilt met iets minder km... Niet dat deze slecht is ofzo, want t rijdt geweldig (ook zeker qua prestaties (vraag dat maar weer een Evill biggrin.gif )

Maar, tis gewoon zo; des te jonger des te beter... Maar ja, ook des te duurder... Dus waar kies je dan voor...

Iig zal je tijdens t rijden er geen spijt van hebben dat je m heb gekocht... :wink:
evill bravo
QUOTE (The Master)
154.000 is iig geen probleem met een auto uit 96...  smile.gif 

Achteraf had ik er eigenlijk wel een nieuwere gewilt met iets minder km... Niet dat deze slecht is ofzo, want t rijdt geweldig (ook zeker qua prestaties (vraag dat maar weer een Evill  biggrin.gif )

Maar, tis gewoon zo; des te jonger des te beter... Maar ja, ook des te duurder... Dus waar kies je dan voor... 

Iig zal je tijdens t rijden er geen spijt van hebben dat je m heb gekocht...  :wink:

prestaties zijn ten TOP!! biggrin.gif :wink:
Bravaabarth
ola, ik heb de distributieriem laten vervangen vorige week en was 220 euro kwijt... geen 500 hoor
marcelv8
QUOTE (Bravaabarth)
ola, ik heb de distributieriem laten vervangen vorige week en was 220 euro kwijt... geen 500 hoor

dat zal wel aan de HGT liggen dan,

mijn 1.4 kost ook "maar" 240 euro :wink:
evill bravo
QUOTE (Bravaabarth)

Waar dan?? dit is namelijk wel een hgt he!! dat is een duurdere grapje als ik me niet vergis en kost iets van 480 euro!!
Monstra16v
extra arbeid ey
The Master
Wist dat er een topic over was:

Geleider distributie €32,90
Riemspanner €88,03
Distributieriem €46,09
Multiriem €31,20
Multiriem andere lengte €13.67
Arbeid 7 uur = €344.12
Totaal: €526,01

http://www.fiatbravoforum.nl/viewtopic.php?t=728

Back on topic over verdere 'klassepunten' van de HGT puh2.gif
Monstra16v
ik ben echt blij dak die uren nooit hoef te betalen heheik was 65 euro kwijt voor me riem en me spanrol plus erin zetten
madbull
let verder op bravo-kwaaltjes als afbrokkelende handgrepen aan de buitenkant en langzame electrische ramen, kun je misschien nog iets van de prijs aflullen.. :!:
The Master
QUOTE (madbull)
let verder op bravo-kwaaltjes als afbrokkelende handgrepen aan de buitenkant en langzame electrische ramen, kun je misschien nog iets van de prijs aflullen..  :!:

Over de prijs aflullen; idd proberen smile.gif

Maar dat moet niet de rede zijn om een HGT NIET te kopen :wink: Geloof dat er maar rond de 50 in NL zijn... smile.gif
MR. HGT
Zo weinig maar :?: zouden het er niet meer wezen, de auto is ongeveer 3 jaar gebouwd.
rayden
QUOTE (madbull)
let verder op bravo-kwaaltjes als afbrokkelende handgrepen aan de buitenkant en langzame electrische ramen, kun je misschien nog iets van de prijs aflullen..  :!:

Hoi! Ik lees al een tijdje mee omdat ik wellicht een brava uit 1998 ga kopen met 140 op de teller. 1.4 12v wink.gif Opmerking: handgrepen zijn INDERDAAD afgebrokkeld + beschadigd.
Vraag1: Kan ik deze goedkoop vervangen / opknappen? Dit gaat mn eerste auto worden en ben niet zo thuis in de fiat wereld! Ben wel een beetje verliefd op de brava!

Vraag2: Is € 4500 eurie beetje goeie prijs voor een brava uit januari 98, 140.000 gelopen. 1.4 liter + 12klepper. Airco aan boord etc ? smile.gif

Vraag 3: Steenslag op motorkap; is dat beetje zelf weg te werken?

Edit: Top forum hebben jullie hier met VEEL handige tips!
Slider
Vraag 1: De originele handgrepen zijn niet zo duur. Je kunt ook mareahandgrepen plaatsen, dan komt het probleem niet terug aangezien deze van hard plastic zijn in tegenstelling tot die van de Bravo. Marea grepen kosten 40 euro per stuk (ongeveer)

Vraag 2: Aardige prijs. Het liefst natuurlijk dealer onderhouden, en eigenlijk moet de distributie riem al 2 x vervangen zijn. (bijgestelde norm naar 60.000 km. en 3 jaar ipv 120.000 en 5 jaar) Maar goed, in ieder geval 1 x dus...

Vraag 3: Ligt eraan hoe diep de putten zijn. Als ze niet te diep zijn kun je met een beetje Commandant (nr 4 of 5) en kleur (auto)was proberen ze weg te poetsen. Maar hoop niet op te veel...
Bis
pluspunt v/d HGT: niemand verwacht een bommetje bij een stoplicht als ze een bravo zien. coool.gif

minpunt: hij lust een aardig slokje als je hem de sporen geeft.

En check idd of de distributieriem vervangen moet worden, dat kost een paar duiten.
rayden
Snelle reply Slider! Wat een service!

Distributieriem is zover ik weet, 1x vervangen.... De Brava is een leasebak geweest, dus heeft zn beurtjes gehad. Daar moet ik dus over gaan bakkelijen. 4500 is al zn uiterste prijs. Moet dus even kijken hoe ik dat ga aanpakken.

Dat vervange van die handgrepen: is dat een beetje te doen voor een newbie (met de juiste instructies)?

Alvast bedankt
evill bravo
als je weet hoe het in elkaar zit is het toe doen ik wist tot een jaar geleden ook niet veel van fiat totdat ik van alles ging uitproberen en informeren en red me nu uitstekend al zeg ik het zelf!! :wink: dus is te doen biggrin.gif
Rotharian
Bij het kopen van een HGT is ''t ook wel handig om te beseffen dat deze geweldige auto wel een tikkie duurder is in onderhoud dan een gewone Bravo. Zie een eerdere topic van mij: bij mijn garage was ik vorige week weer 1500 (!) euro kwijt. Komt voornamelijk doordat ze over het algemeen wat langer bezig zijn in de garage omdat een HGT nogal complex is (althans, dat wordt gezegd bij mijn garage).

Verder lust ie natuurlijk een slokkie! Maar ja...het rijden is altijd een genot.....
The Master
Complex.... Tis gewoon vol daar onder de kap biggrin.gif That's the way it should be! :twisted: biggrin.gif Dus vandaar dat t allemaal wat meer kost...

En tis ook dat je meer hebt... Kleine extra dingen: 1 bougie meer, 1 bougie kabel, maar ook remSCHIJVEN achter, en ga maar door... onderhoud wat allemaal wel betaald moet worden :roll: smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.