Help - Search - Members - Calendar
Full Version: led lampjes
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
MrTrofeo
Heeft er iemand hier ervaring met h1 ledlampen voor de koplampen en ledlampjes voor je rem en knipperlichten??

gr Joost
brave 1.4 driver
ik heb alleen stadsverlichting op led`s meer niet bevalt mij prima
Bravatijn
Wat ik heb kunnen vinden is dat die H1 ledlampen alleen in grootlicht mogen en niet in je dimlicht, dit vanwege lichtopbrengst.

Bij gamma heb je ledlampen voor je achteruit rijlampen, dat ziet er wel gelikt uit.
Kan je ook voor knipperlicht gebruiken maar ze stralen wit licht uit die van de gamma en bij mijn marea zijn de glaasjes ook wit dus zou ik oranje leds moeten hebben, maar bij bravo zijn de glaasjes wel oranje volgens mij. dat weet jij zelf het beste xD
Rayman19876
Ik vroeg me inderdaad ook af of dit gewoon kan. Ik wil van het achterlicht alle lampjes, en van de koplampen de stadslicht en groot licht. Heb al xenon voor dimlichten. En ook knipperlichten uiteraard. Maar kom je dan niet in de knoei met de electronica, vanwege de zuinigheid van leds.
BravaBas
ik heb zelf een brava en ben ook aan het stoeien gegaan, maar niet alle lampjes kunnen in de achterlichten, vanwege andere aansluiting toch draai maar de kleine uitsteekseltjes toch recht of schuin, ik kon alleen ledjes in mn achteruitrij verlichting...

dus kijk alles eerst eens goed na, voordat je koopt anders kom je bedonderd uit.

ik vind persoonlijk ledjes mooier licht, maar vaak wel zwakker licht.

mvg bas
DaniR
Zelf heb ik gisteren ledjes in/ achter mijn wijzerplaten vervangen... kleur is mooi maar de opbrengst valt héél vies tegen!
Rayman19876
Moet dan wel de goeie hebben inderdaad. Maar voor het dash wil ik plasmatellers hebben, dus dat scheelt. Denk dat ze er wel zijn, maar wel goed zoeken waarschijnlijk voor de goede leds van de achterlichten.
DaniR
plasma is veel te ingewikkeld joh dat aansluiten puh2.gif en bovendien stukie duurder wink.gif
Rayman19876
I know, maar wel mooi widegrin.gif
Fons_marea
QUOTE (MrTrofeo @ Jan 23 2010, 20:59) *
Heeft er iemand hier ervaring met h1 ledlampen voor de koplampen en ledlampjes voor je rem en knipperlichten??

gr Joost

Ik ben benieuwd!
Ik wil ook graag ledlampjes voor mijn marea weekend en Brava coool.gif
Wie weet waar die verkrijgbaar zijn??
BravoUser
http://www.fiatbravoclub.nl/forum/index.ph...st&p=184149

Onderandere verkrijgbaar bij:
conrad
autostyle
duw.de

Zelf ff verder zoeken..heb nu nl geen zin om de linkjes voor je op te zoeken...want het is al laat.!

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif
RARARA
Euh ja en nee...

Ik heb hier 2 setjes H1 LED lampen liggen, maar (achteraf logisch) passen ze niet zonder aanpassingen in de koplampen,
aangezien ze breder zijn dan normale lampen en xenon lampjes en dus niet door de opening passen... loser.gif

Nog geen tijd gehad om verder te knutselen wink.gif
1.9JTD
Op de foto lijkt het wel of het een T10 socket is die weer in een H1 socket is gestoken.
barchetta1968
QUOTE (MrTrofeo @ Jan 23 2010, 20:59) *

gr Joost

ik heb een jaren geleden de achterlichten van een alfa 156 aangepast en er ledverlichting in gezet.

toen was er nog niet zoveel van dat spul te koop maar tegenwoordig wel.
het enige waar ik toen mee zat was de lichtopbrengst.
maar daar heb je tegenwoordig geen last meer van.
de ledverlichting is tegenwoordig stukken beter.

als ik tegenwoordig ledverlichting bestel doe ik dat hier

http://www.leds-buy.nl/autolampen-c-67.html

of hier

http://www.superbrightleds.com/

als je ledverlichting voor je knipperlichten besteld doe er dan meteen een setje weerstanden bij.
anders gaan ze zo snel knipperen als een stoboscopelamp wink.gif

als je overigens een goed lichtopbrengst wilt hebben met ledverlichting in je klokken moet je de hele boel uitelkaar halen en aan de achterzijde van de wijzerplaat met aceton het groene weghalen.
hierdoor word licht van de leds niet of minder geblokt en krijg je ook een mooiere kleur
Mondo
ik heb ook in mijn brava achterlichten ledjes zitten, remlicht en achteruitrijlicht.
Maar ik vind me remlicht er niet mooier op worden want die lijkt meer vel oranje dan rood....
Dan heb ik het over die ledjes die je kan kopen bij gamma... dacht laat ut eens proberen, maar weet niet wat ik ervan moet vinden.
Rayman19876
Als autoverlichting lijken mij de bright leds het mooist. Ik zou die verlichting voorral nemen, zodat het ietswat feller wordt.
1.9JTD
als je overigens een goed lichtopbrengst wilt hebben met ledverlichting in je klokken moet je de hele boel uitelkaar halen en aan de achterzijde van de wijzerplaat met aceton het groene weghalen.
hierdoor word licht van de leds niet of minder geblokt en krijg je ook een mooiere kleur

Ik heb een tellerunit uit elkaar liggen om van die groene kleur af te komen. Alleen bestaat die plaat uit een heleboel lagen. Zelfs donkergroen daar waar de lamp er direct onder zit en lichtgroen waar de lamp iets verder zit. Heb je dat groene weghalen met aceton zelf wel eens gedaan?
Rayman19876
Even om hierop terug te komen. Maakt het voor de achterlichten nog uit welke kleur leds je neemt. Aangezien de kap die voor de lampen zitten al de kleuren doorgeeft. In dat geval moet ik dan gewoon allemaal witte leds nemen, of moet ik echt kijken naar de kleur van de lamp?
Eddos
Je haalt er een gele uit, dus wit of geel zou goed moeten zijn denk ik.
Rayman19876
Oke,

Ik kon nog geen exact schema vinden van wat voor een lampen er in zitten.
Heb even gekeken, en dit zijn de fittingen die gebruikt worden:

Achterlicht Unit:

3 x p21w (BA15s) - Wit
3 x r5w - (BA15s) - Wit

Derde remlicht:

Hele unit, geen losse lampjes te vervangen helaas.

Knipperlicht zijkant:

1 x w5w - Wit (afhankelijk van kleur van het kapje)

Koplamp Marea hlx:

Stadslicht: w5w (kleur naar keuze)
Dimlicht: H1
Grootlicht: H1
Knipperlicht: py21w - Oranje

Als iemand eventueel nog wil aanvullen, dan hebben we een mooi schema voor iedereen:

Interieur velichting
Mistlampen/verstralers
Tellerverlichting
Kenteken verlichting

Ik heb dit nagekeken voor een bravo hgt ''01, weet dan ook niet of er verschil zit bij andere type's bravo's

MVG Raymond
barchetta1968
QUOTE (Rayman19876 @ Jul 25 2010, 15:20) *
Als iemand eventueel nog wil aanvullen, dan hebben we een mooi schema voor iedereen:

Interieur velichting
Mistlampen/verstralers
Tellerverlichting
Kenteken verlichting

Ik heb dit nagekeken voor een bravo hgt ''01, weet dan ook niet of er verschil zit bij andere type's bravo's

MVG Raymond

Interieur verlichting W5W
Mistlampen/verstralers beide H1
Tellerverlichting T5
Kenteken verlichting W5W
Rayman19876

Achterlicht Unit:

3 x p21w (BA15s) - Wit
3 x r5w - (BA15s) - Wit

Derde remlicht:

Hele unit, geen losse lampjes te vervangen helaas.

Knipperlicht zijkant:

1 x w5w - Wit (afhankelijk van kleur van het kapje)

Koplamp Marea hlx:

Stadslicht: w5w (kleur naar keuze)
Dimlicht: H1
Grootlicht: H1
Knipperlicht: py21w - Oranje

Overige Verlichting:

Interieur verlichting - W5W
Mistlampen/verstralers beide - H1
Tellerverlichting - T5
Kenteken verlichting - W5W
Staffie
QUOTE (DaniR @ Feb 6 2010, 00:29) *
plasma is veel te ingewikkeld joh dat aansluiten puh2.gif en bovendien stukie duurder wink.gif

Toch nog ff op reageren cheer.gif
Plasmateller is niet moeilijk, plug and play. Destijds in mn 323f Creon gekocht voor pfff 3 tientjes. Aansluiten en klaar en een mooi gezicht als t donker is buiten.
Je moet het alleen als groupsbuy doen, dan is het te betalen thumbsup.gif dus eeehh.. bij deze? yes_new.gif

En wat LED betreft. Als je goede kwaliteit ledjes hebt is de lichtopbrengst vele malen groter dan gloei of halogeen lampen, maarja... kwaliteit... en daar betaal je voor. Al doe je wel 100x langer met een led lampje dan gloei of halogeen. Ik zit er ook aan te denken om mn hele achterverlichting te veranderen in led. Nu heb ik daar wel een 'mannetje' voor die dat voor me in elkaar zet dus inkoopsprijs widegrin.gif

Wat ik wel een nadeel vind met led is wanneer je erachter rijd. Het flikkert als je snel kijkt.. voornamelijk VW/Audi is daar goed in maar das mn persoonlijke mening en heb er zelf geen last van als ik zelf achter led heb cheer.gif

Groet Staffie
Rayman19876
Heb ze al besteld,

Stadsledjes
Zijknipperlichten
Rem/knipper/achteruit rij licht.

Verder nog:

Achterlicht, Groot licht, voor knipperlicht en de verstralers.

Xenon dimlicht had ik al btw.

Moet zeggen dat dit al flink wat kost hoor, maar als het goed is hoef ik ze dan voorlopig niet meer te vervangen.

Ik vind de r5w wel, maar alleen van pilot, en die is even 24,95 per 2. En ik moet er zes hebben. Prijzig dus. Al zijn die voor de mistlampen en groot ook prijzig, 39,95. Voor een set van 2.
barchetta1968
je kunt overigens beter gekleurde leds nemen i.p.v. wit.
bij de achterlichten krijg je anders roze verlichting i.p.v. rood en oranje word meer wit.
Rayman19876
To late, heb het al besteld. Zie wel hoe het er uit ziet. Als het niet al te felle leds zijn zal het wel meevallen denk ik.
BravoUser
QUOTE (Rayman19876 @ Jul 27 2010, 18:59) *
To late, heb het al besteld. Zie wel hoe het er uit ziet. Als het niet al te felle leds zijn zal het wel meevallen denk ik.

Hahhaaa...jij hebt straks.

Roze/Oranje Remlichten pukey.gif
Gele/Beige Knipperlichten nopompom.gif
Aan de Achterkant....

Succes ermee iig

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif

P.S Kan je de bestelling niet afzeggen/terug draaien voor de goede led's..??
Rayman19876
Kan wel denk ik, maar zie je dat echt zo erg dan?
Maarja, ga het wel proberen. Als ik het niet mooi vind kan ik ze weer terug sturen, dus dat is mooi.
BravoUser
Ja,
Helaas....... nopompom.gif
Is veels te erg..om te zien. bonk.gif

Beter nieuwe bestelling doen. idea.gif

Maarja,
Succes ermee iig.

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif
Flymo
Als je de vervangingslampjes bedoeld. Dan in 1 woord "WAARDELOOS", zonde van je geld, niet kopen.
Ze geven veel minder licht dan een normale lamp. Ik heb dat echt vergeleken met de oude lampjes.

PS. led verlichting vereisen een andere reflector en dat is bij de meeste auto's niet zo. (tenzij dit van de fabriek uit is gemaakt, zoals bij Audi, Lancia Delta enz.)
Rayman19876
Bij het achterlicht zit geen reflector. Het licht is wel wat geconcentreerder als je dat soms bedoeld. Verder komt er genoeg licht uit deze lampjes, meer als de oude halogeen, heb er al 2 in zitten. Alleen omwisselen met rode waarschijnlijk, want het verkleurt nu een beetje.

Het zijn zeker geen vervangings lampjes, denk maar niet dat ik voor 2 tientjes klaar was.

Voor heb ik xenon, dus led niet nodig. Alleen voor de groot licht, stadslicht, knipperlicht en mistlicht. Eerste en de laatste 2 moet ik nog bestellen.
Flymo
QUOTE (Rayman19876 @ Aug 4 2010, 21:50) *
Bij het achterlicht zit geen reflector. Het licht is wel wat geconcentreerder als je dat soms bedoeld. Verder komt er genoeg licht uit deze lampjes, meer als de oude halogeen, heb er al 2 in zitten. Alleen omwisselen met rode waarschijnlijk, want het verkleurt nu een beetje.

Het zijn zeker geen vervangings lampjes, denk maar niet dat ik voor 2 tientjes klaar was.

Voor heb ik xenon, dus led niet nodig. Alleen voor de groot licht, stadslicht, knipperlicht en mistlicht. Eerste en de laatste 2 moet ik nog bestellen.

De lampjes waar ik het over heb, kan je bij de DHZ zaak "Karwei" kopen (wellicht ook ergens anders), het zijn een hele rits aantal ledjes aan elkaar geschakeld.
Deze kosten +/- €13 en €6 en wat ik al zei is dit troep.
Ik heb ook niet gezegd dat de Bravo achterlichten een reflector hebben, maar het was om even te noemen dat het een samenspel is tussen led en reflector, om zo het maximale eruit te halen.
Ik weet niet welke jij bedoeld, echter vraag ik me toch af, of dat kleine beetje extra licht, zoveel geld waard is.

Ik lees vaak berichten over Xenon verlichten, maar als een APK keurmeester kwaad wil, mag hij de auto erop afkeuren. Omdat het nu eenmaal niet is toegestaan om aan de hoofdverlichting van de fabriek uit, te knoeien. (lees: ander soort verlichtingsunit inbouwen).
Wat wel mag, is een geel bolletje (of Halogeen types monteren) i.p.v. wit licht.
Rayman19876
De xenon die ik heb (8000k) is gewoon legaal. Het enige waarop hij hem zou kunnen afkeuren is als ze niet goed afgesteld kunnen worden. Voor meer info hierover ff opzoeken in het xenon topic.

Wat de leds betreft. Ik heb nu ook simpele leds van 12,95. En moet zeggen dat het prima werkt, afgezien van het feit dat hier nog een weerstand tussen moet worden gebouwd. Het gaat niet alleen om het licht, maar ook om het feit dat je als het goed is de komende paar jaar geen lamp meer hoeft te vervangen. Komt ook nog eens bij dat de leds zuiniger zijn, dus wellicht wel beter voor de accu.

Ik ga de rest van pilot bestellen, wel iets duurder maar uitgerust met een spanningsregelaar, zodat je naderhand niet met draadjes loopt te kloten.
Ferry
QUOTE (Staffie @ Jul 26 2010, 20:22) *
Toch nog ff op reageren cheer.gif
Plasmateller is niet moeilijk, plug and play. Destijds in mn 323f Creon gekocht voor pfff 3 tientjes. Aansluiten en klaar en een mooi gezicht als t donker is buiten.
Je moet het alleen als groupsbuy doen, dan is het te betalen thumbsup.gif dus eeehh.. bij deze? yes_new.gif

En wat LED betreft. Als je goede kwaliteit ledjes hebt is de lichtopbrengst vele malen groter dan gloei of halogeen lampen, maarja... kwaliteit... en daar betaal je voor. Al doe je wel 100x langer met een led lampje dan gloei of halogeen. Ik zit er ook aan te denken om mn hele achterverlichting te veranderen in led. Nu heb ik daar wel een 'mannetje' voor die dat voor me in elkaar zet dus inkoopsprijs widegrin.gif

Wat ik wel een nadeel vind met led is wanneer je erachter rijd. Het flikkert als je snel kijkt.. voornamelijk VW/Audi is daar goed in maar das mn persoonlijke mening en heb er zelf geen last van als ik zelf achter led heb cheer.gif

Groet Staffie

Heb ik atm in m'n corsa hangen, kostten me 40 euro (ZONDER inkoopactie hoor wink.gif) dus met een beetje goed zoeken zul je best wel wat kunnen vinden. Werkt prima, heb ze zelf zo geschakeld zitten dat ik ze aan/uit kan zetten ongeacht m'n verlichting aanstaat.
Flymo
QUOTE (Rayman19876 @ Aug 5 2010, 22:12) *
De xenon die ik heb (8000k) is gewoon legaal. Het enige waarop hij hem zou kunnen afkeuren is als ze niet goed afgesteld kunnen worden. Voor meer info hierover ff opzoeken in het xenon topic.

Wat de leds betreft. Ik heb nu ook simpele leds van 12,95. En moet zeggen dat het prima werkt, afgezien van het feit dat hier nog een weerstand tussen moet worden gebouwd. Het gaat niet alleen om het licht, maar ook om het feit dat je als het goed is de komende paar jaar geen lamp meer hoeft te vervangen. Komt ook nog eens bij dat de leds zuiniger zijn, dus wellicht wel beter voor de accu.

Ik ga de rest van pilot bestellen, wel iets duurder maar uitgerust met een spanningsregelaar, zodat je naderhand niet met draadjes loopt te kloten.

Ok, Doe je dan zo kort met een paar gewone lampjes ??
Ik doe met Philips lampen jaaaaaren. Wellicht dat de goedkopere onbekende merken korter mee gaan.
De leds die je bedoeld, ken ik en IMO vind ik ze slecht, de lichtopbrengst is waardeloos en geven absoluut niet het licht wat een power led wel heeft. (kan ook niet voor die prijs).
Rayman19876
Bij mij is er regelmatig 1 van de 3 achterlichten stuk, en daar gaat het me voornamelijk om. Die xenon voor heb ik omdat ik het mooi vind.
Dan verschillen we wat leds betreft wat van mening. Ik vind de licht opbrengst niet slecht, van wat je kan verwachten van een goedkope led. Het is zeker feller dan een gewone halogeenlamp kan ik bevestigen. Uiteraard moet je voor beter resultaat gaan kijken naar leds van Pilot of iets dergelijks.
Flymo
QUOTE (Rayman19876 @ Aug 7 2010, 00:17) *
Bij mij is er regelmatig 1 van de 3 achterlichten stuk, en daar gaat het me voornamelijk om. Die xenon voor heb ik omdat ik het mooi vind.
Dan verschillen we wat leds betreft wat van mening. Ik vind de licht opbrengst niet slecht, van wat je kan verwachten van een goedkope led. Het is zeker feller dan een gewone halogeenlamp kan ik bevestigen. Uiteraard moet je voor beter resultaat gaan kijken naar leds van Pilot of iets dergelijks.

Het is waar, dat ze veel langer mee gaan, plus het voordeel dat led verlichting, bij (remverlichting) een fractie sneller oplicht dan gloeilampjes.
Ik vind het jammer dat ze (nog) niet met powerleds zijn uitgevoerd, want dan had ik ze zeker aangeschaft.
(die zitten b.v. in de duurdere Audi modellen).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.