Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tikkend en schurend geluid bij distributieriem OPGELOST!
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
lsp
Beste mensen,

Ondanks dat het geen problemen oplevert wil ik toch het volgende eens voor de zekerheid voorleggen:

Ik heb 3000 km geleden de distri-riem, multiriem, spanrollen en waterpomp vervangen. Daarna is er een soort tikkend geluid ontstaan vanachter de plek waar je distri-riem zit. Dit geluid zet alleen op als de motor warm is en stationair loopt. Wanneer ik gas geeft gaat het ook harder tikken, tot meer dan 2000 toeren wanneer ik het niet meer kan horen.
Ik ben vorige week met de auto heen en weer naar de alpen geweest, dus dat is het probleem niet. Maar ook in Oostenrijk aangekomen, wachtend voor een stoplicht, kwam het tikkende geluid weer opzetten. Iemand enige idee? Bij de garage waar het gebeurd is, wisten ze het ook niet...
Verder geen vreemde rij-eigenschappen.
WORP3
QUOTE (lsp @ Jan 17 2010, 22:30) *
Beste mensen,

Ondanks dat het geen problemen oplevert wil ik toch het volgende eens voor de zekerheid voorleggen:

Ik heb 3000 km geleden de distri-riem, multiriem, spanrollen en waterpomp vervangen. Daarna is er een soort tikkend geluid ontstaan vanachter de plek waar je distri-riem zit. Dit geluid zet alleen op als de motor warm is en stationair loopt. Wanneer ik gas geeft gaat het ook harder tikken, tot meer dan 2000 toeren wanneer ik het niet meer kan horen.
Ik ben vorige week met de auto heen en weer naar de alpen geweest, dus dat is het probleem niet. Maar ook in Oostenrijk aangekomen, wachtend voor een stoplicht, kwam het tikkende geluid weer opzetten. Iemand enige idee? Bij de garage waar het gebeurd is, wisten ze het ook niet...
Verder geen vreemde rij-eigenschappen.

Misschien makelijk als je even vermeld over wat voor een auto het gaat en nog beter wat voor een motor ? wink.gif
lsp
QUOTE (WORP3 @ Jan 17 2010, 21:55) *
Misschien makelijk als je even vermeld over wat voor een auto het gaat en nog beter wat voor een motor ? wink.gif

Tuurlijk, sorry!
1.4 sx. 145.000 km en bij 99.000 compleet nieuwe nokkenas. Daarna zeer secuur onderhouden.
Brooklyn
De dealer weet het niet, maar hebben ze ook een poging gedaan om te onderzoeken. Lijkt mij dat je op dergelijke reparaties/onderhoud een soort van garantie hebt?

Groetjes Rick
DaniR
als hij tikt loopt hij dus ergens aan of zit het scheef. DUs waarschijnlijk heeft de garage iets verkeerd gedaan lijkt me dan ook logisch dat de garage het oplost zonder kosten ofc. iig z.s.m. terug gaan stel dat je riem erafschiet ofzo ben je nog verder van huis.
lsp
QUOTE (Brooklyn_Brava @ Jan 18 2010, 15:46) *
De dealer weet het niet, maar hebben ze ook een poging gedaan om te onderzoeken. Lijkt mij dat je op dergelijke reparaties/onderhoud een soort van garantie hebt?

Groetjes Rick

Ja ze hebben er even naar gekeken. Het vreemde is echter dat het geluid niet altijd aanwezig is. Waarschijnlijk was het geluid afwezig ten tijde dat de auto daar was. Ze trekken natuurlijk niet zomaar de auto even weer helemaal open.
Garantie zit er idd op.
lsp
QUOTE (DaniR @ Jan 18 2010, 16:44) *
als hij tikt loopt hij dus ergens aan of zit het scheef. DUs waarschijnlijk heeft de garage iets verkeerd gedaan lijkt me dan ook logisch dat de garage het oplost zonder kosten ofc. iig z.s.m. terug gaan stel dat je riem erafschiet ofzo ben je nog verder van huis.

Tsja, dat is ook zo. Echter, ik ben heen en weer naar Oostenrijk geweest zonder problemen. Geluid is maar af en toe aanwezig. Toch wel vreemd... Auto moet anders weer helemaal uit elkaar en ben ik hem weer een tijdje kwijt. Lastige situatie!
Brooklyn
De demonteren van de distributiekap is niet eens zoveel werk, misschien dat je dan wat ziet/hoort. Succes

Groetjes Rick
RARARA
QUOTE (lsp @ Jan 18 2010, 20:23) *
Tsja, dat is ook zo. Echter, ik ben heen en weer naar Oostenrijk geweest zonder problemen. Geluid is maar af en toe aanwezig. Toch wel vreemd... Auto moet anders weer helemaal uit elkaar en ben ik hem weer een tijdje kwijt. Lastige situatie!

Tja, doorrijden en er later achterkomen dat je hem voor altijd "kwijt" bent, lijkt mij vervelender wink.gif

succes ermee wink.gif

ff naar laten kijken idea.gif
lsp
Auto wordt donderdag onder handen genomen. Heb er ondertussen 2000 km mee gereden, maar wil het nu weg hebben. Ik heb garantie op de riem, dus hopelijk wordt het geen kostenpost.
Het gebeurd alleen bij stationair toerental wanneer die op temperatuur is. Ben dus erg benieuwd wat het probleem is. idea.gif
lsp
Net toch nog even gekeken. Dacht altijd dat er bij het loslaten van gas, en accelereren tussen de 2500 en 3000 toeren er een rammel in de uitlaat zat, maar hoor ondertussen dat dit uit het compartiment van de distributieriem komt. Het is een soort schurend geluid. Beide geluiden zijn ontstaan naar het vervangen, dus dat maakt het ook logisch. Begin nu toch wat zorgen te krijgen over dat dit een grote reparatie is. Ik ben blij dat het dan onder de garantie zal vallen.
WORP3
Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de distributie beschermkap kromtrekt en tegen de distributieriem aanschaaft !
Het kan ook zijn dat er een verkeerde waterpomp op zit, er zijn twee type leverbaar, een van de twee heeft een hogere aandrijfbus/pollie dus bij verkeerde combinatie kan dit ook ergens tegenaanlopen.

Tjeerd.
Rayman19876
Schijnt nogal vaak te gebeuren dat van die distributieriem kap. Bij deze, en de vorige hgt had ik hetzelfde probleem. Kan geloof ik niet zoveel kwaad.
lsp
Hmmm. Oke. Maar het is direct na het verwisselen van de riem gebeurd. Het lijkt mij dat van die kap een geleidelijk proces is. Ik denk zelf dat de spanner niet goed functioneert.
WORP3
QUOTE (lsp @ Feb 17 2010, 23:00) *
Hmmm. Oke. Maar het is direct na het verwisselen van de riem gebeurd. Het lijkt mij dat van die kap een geleidelijk proces is. Ik denk zelf dat de spanner niet goed functioneert.

Hoef niet zo te zijn, als er een ringetje al anders komt te zitten kan de kap al onder druk staan of de kap was al krom en bij de een na laatste keer hebben ze daar rekening mee gehouden en bij de laatste keer niet.

Tjeerd.
lsp
Het vervelende nieuws: ze hebben niets gevonden. De motor is losgeweest, maar alles klopt. De riem staat ook goed op spanning. Ik moet morgen bellen om te bespreken wat we verder gaan doen. De waterpomp is nog steeds een goede oorzaak, gezien dat het enige deel is wat warm wordt van de motor aan de distributiekant.
Ik heb voor de mensen hier even een filmpje gemaakt. Hopelijk horen jullie het...
http://www.youtube.com/watch?v=kcV-yKAt8j4
(let niet op de bovenkant van de motor. Is ooit eens gereinigd biggrin.gif
lsp
Hebben ondertussen 4 monteurs naar gekeken. Probleem blijft onduidelijk. Auto gaat volgende week compleet uit elkaar.
lsp
Opgelost! Automatische spanner was kapot gegaan tijdens het vervangen van de distributieriem. Loopt weer heel erg fijn. Overigens loopt die nu ook veel mooier stationair! Riem stond gek genoeg wel op spanning, maar het schuifmechaniek van de spanner scheen kapot te zijn.
Rayman19876
Mag je van geluk spreken dat hij er niet af gelopen is of iets dergelijks. Toch mooi dat het opgelost is allemaal.
lsp
QUOTE (Rayman19876 @ Mar 8 2010, 16:29) *
Mag je van geluk spreken dat hij er niet af gelopen is of iets dergelijks. Toch mooi dat het opgelost is allemaal.

Zou dan onder garantie zijn gevallen, maar dan was ik de auto lang kwijt geweest. Inderdaad, ben blij dat het bij deze opgelost is.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.