Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Turbo aan gort
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo 2007 > Schade
graaf
Zo, dat was een fijn ritje naar huis vandaag..

Rond een uur of kwart voor zeven vertrok ik uit m'n werk (Den Haag) naar huis (Tiel)... kleine 100km.
Na 20km rijden was plots het vermogen weg, boven de 2500 toeren niet vooruit te branden die wagen... plof .. witte rook en direct de auto naast de A12 neergezet bij hmp 24,7 Re.

Lease maatschappij aan de telefoon gehad, ANWB zou komen.

Eenmaal was de ANWB er, die heeft me afgesleept naar het eerste tankstation tussen Bloemendaal en Reeuwijk langs de A12.

Man ging weg en nu was het wachten op de ANWB monteur... toen hij eenmaal gekomen was heeft ie ff gekeken .. slang van de turbo af .. aan gort..
Los moertje viel uit de slang... fijn..

Inmiddels was ik 2 uur verder .. bergings bedrijf heeft me opgehaald, de fiat naar woerden gebracht en ik ben naar huis gereden in een volkswagen golf variant.

Morgen wordt de fiat naar de fiat dealer in Tiel gebracht... ben benieuwd!

Click to view attachment

Click to view attachment
Eddos
Maar weer afwachten hoe dat afloopt.
Heb hetzelfde eens gezien met een A3 SB, beste bult witte rook. Die kon gelukkig zelf nog wel uitwijken naar een afrit, langs de snelweg staan lijkt me ook niet het leukst.
reddevil
Balen. Maar dit is geen goede reclame voor fiat....
Hoop voor je dat het snel verholpen is.
Ruudje
Geen goede reclame voor Fiat?
Wat een onzin...
Dit ga je gewoon krijgen met kleine turbo motoren. Weer een onderdeel erbij wat kapot kan gaan.
DaniR
idd... dit had net zo goed bij een andere merk kunnen gebeuren...
je zo pas evt kunnen spreken van "slechte reclame" als het stelselmatig zou gebeuren.
reddevil
QUOTE (DaniR @ Jan 16 2010, 19:47) *
idd... dit had net zo goed bij een andere merk kunnen gebeuren...
je zo pas evt kunnen spreken van "slechte reclame" als het stelselmatig zou gebeuren.

Niets tegen fiat hoor, ik blijf een fiatfan!
Maar ik lees idd wel meer over problemen met de turbo's....
graaf
QUOTE (reddevil @ Jan 17 2010, 11:32) *
Niets tegen fiat hoor, ik blijf een fiatfan!
Maar ik lees idd wel meer over problemen met de turbo's....

Op z'n vroegst zal ik als het meezit m'n fiat ergens woensdag terug hebben.
Maar ik denk wel dat ze eerst ff wat onderzoek laten doen vannuit de lease maatschappij, om te checken wat de oorzaak is.

Afwachten maar ... ondertussen ben ik een golf station rijder puh2.gif
Brooklyn
Ik heb ook eens met een kapotte turbo gereden en dat is idd geen pretje want hij heeft dan totaal geen vermogen. Moest toen met 50 km/h hier in Breukelen de snelweg op om vervolgens bij Maarssen de 100 pas aan te tikken! bonk.gif

De tijd zal het leren of het vaker voor gaat komen...

Groetjes Rick
RARARA
Balen man ! nopompom.gif

Ben benieuwd wat de oorzaak is ?
Enig idee waar die moer vandaan kwam ?
Gwboes
ik wil met de volgende opmerking niet zeggen dat graaf niet kan rijden maar het is meer een algemene observatie (ik betrap mezelf er ook op):

vroeger was het gebruikelijk onder turborijders (toen een turbo op een benzine motor nog bijzonder was) om bij aankomst de motor even stationair te laten draaien om de turbo uit te laten draaien. tegenwoordig word de motor gewoon direct uitgezet bij aankomst waardoor de druk tussen turbo en gasklep hoog oploopt en de turbo snel stopt, dit is zeer nadelig voor de levensduur van de turbo.

PS: ik ben niet echt ingelezen hoe de t-jet alles regelt, misschien laat hij de gasklep en/of de BOV open staan bij het uitschakelen van de motor waardoor de druk weg kan en de turbo rustig kan uitdraaien.
graaf
QUOTE (RARARA @ Jan 18 2010, 21:51) *
Balen man ! nopompom.gif

Ben benieuwd wat de oorzaak is ?
Enig idee waar die moer vandaan kwam ?

Moertje kwam uit de turbo ergens ( ingang ).... denk dat 't iets wat om 't asje zat was ofzo .. ik heb geen flauw idee.
Ik weet niet hoe zo'n turbo inelkaar zit ( ben totaal niet technisch voor wat betreft auto's )

Het is nog afwachten hoe en wat ... heb nog niks van de lease maatschappij gehoord en ook nog niks van de garage .. dus ik wacht af.

Ondertussen al wel beetje aan het rondkijken naar een nieuwe lease auto, aangezien deze bijna aan z'n max km's zit.
graaf
QUOTE (Gwboes @ Jan 19 2010, 01:53) *
ik wil met de volgende opmerking niet zeggen dat graaf niet kan rijden maar het is meer een algemene observatie (ik betrap mezelf er ook op):

vroeger was het gebruikelijk onder turborijders (toen een turbo op een benzine motor nog bijzonder was) om bij aankomst de motor even stationair te laten draaien om de turbo uit te laten draaien. tegenwoordig word de motor gewoon direct uitgezet bij aankomst waardoor de druk tussen turbo en gasklep hoog oploopt en de turbo snel stopt, dit is zeer nadelig voor de levensduur van de turbo.

PS: ik ben niet echt ingelezen hoe de t-jet alles regelt, misschien laat hij de gasklep en/of de BOV open staan bij het uitschakelen van de motor waardoor de druk weg kan en de turbo rustig kan uitdraaien.

Heeft dat zoveel te maken met of iemand kan rijden of niet ?
Is mij iig nooit verteld hoe ik met zo'n turbo moet omgaan .... maar ach .. ik houd van doorrijden..
de bravo heeft ruim 112.000 km op de teller inmiddels.
Roberto

je hebt helemaal gelijk. Ben nu ook bezig met de bouw van een drifter met turbo en daar zit ook een turbo timer op zodat de motor nog even doordraait als jij de sleutel al in handen hebt.

De technische interesse van mensen is tegenwoordig ook een stuk minder en de fabrieken geven tegenwoordig ook weinig gebruiksaanwijzingen. Een turbo timer zou geen gek idee zijn voor dit soort nieuwe auto's.
NEO

Maar niet alleen na het rijden dat je 5 minuten laat afkoelen met een turbo motor.
Ook het WARM rijden is zeer van belang voor turbo motoren.
graaf
In middels heb ik sinds gisteren m'n bravotje weer terug... bleek dat niet alleen de turbo aan gort was maar nog wel meer.
Wat precies weet ik niet (meer) ...
Heb iig zo'n 2 weken zonder fiat gezeten.

Komende tijd rustig warmrijden en wekelijks de olie checken of laten checken om de boel even in de gaten te houden.

Er werd mij verweten dat ik de 90.000 km beurt vergeten was vannuit de lease maatschappij, waardoor dit niet onder garantie zou vallen verder.

Bij de garage zeiden ze iig dat de turbo dan toch wel stuk was gegaan.

De olie gaan ze iig ook nog even laten onderzoeken..

Ik ben iig weer blij dat ik em weer terug heb, al was ik ook wel gelukkig met de golf variant... erg handig zo'n "stationwagon"
ViperĀ®
Ter info, wat achtergrond informatie:

Als je de motor uitzet stopt ook de oliepomp waardoor er geen olie meer rondgepompt wordt. Dit heeft tot gevolg dat als je net een lange (heftige) rit achter de rust hebt en je gelijk de motor uitzet dat de motor en turbo niet goed gekoeld worden en de olie plaatselijk zeer warm wordt en schade kan veroorzaken.

Verder is warmrijden ook te adviseren, ik denk dat iedereen wel snapt waarom dit is smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.