Beste forum leden,
Ik volg deze forum al een tijdje en lees met veel interesse jullie posts. Helaas moet ik na ruim 100.000 km in mijn Fiat Bravo 1.9 JTD Sport ook een topic openen.
Gisteren reed ik even naar de stad en ik merkte bij het schakelen van zijn 2 naar 3, dat de motor inhield en niet reageerde op het gaspedaal. Pas na een paar seconden reageerde de auto en schoot hij weer vooruit. Toen ik van zijn 3 naar 4 ging, had ik hetzelfde probleem. Toen ik weer naar huis reed, had ik het probleem niet. Ik heb meteen de dealer gebeld en hij zei dat ik het nog even moest aankijken aangezien hij weer normaal reageerde.
Vandaag ging ik weer onderweg met mijn auto en helaas had ik weer het probleem. Ik reed in zijn twee en gaf gas, maar er gebeurde niks. Ik voelde de motor inhouden en pas na een paar seconden schoot hij vooruit. Toen ik voor het stoplicht stond en ik moest optrekken, reageerde de auto heel traag. Niet zoals de auto normaal rijdt. Ook op de snelweg wil de auto soms niet meer snel accelereren. Het valt me op dat als ik net onder de 2000 toeren zit, ik dit probleem heb. Toen ik weer naar huis reed, reageerde de auto weer normaal. Er branden geen storingslampjes o.i.d. en ik laat de motor ook eerst goed warm worden, voordat ik wat harder ga rijden.
Ik heb nu een afspraak gemaakt bij de dealer en ze gaan proberen er morgen naar te kijken. Ik hoop dat ze het probleem snel vinden, want echt een veilig gevoel geeft het me niet en ik vind het zo jammer. Ik ben echt helemaal weg van mijn auto.
Weet een van jullie misschien waar het aan kan liggen? Ik ben zelf helemaal geen techneut wat auto's betreft.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
RJS76
QUOTE (RJS76 @ Jan 7 2010, 15:54)

Beste forum leden,
Ik volg deze forum al een tijdje en lees met veel interesse jullie posts. Helaas moet ik na ruim 100.000 km in mijn Fiat Bravo 1.9 JTD Sport ook een topic openen.
Gisteren reed ik even naar de stad en ik merkte bij het schakelen van zijn 2 naar 3, dat de motor inhield en niet reageerde op het gaspedaal. Pas na een paar seconden reageerde de auto en schoot hij weer vooruit. Toen ik van zijn 3 naar 4 ging, had ik hetzelfde probleem. Toen ik weer naar huis reed, had ik het probleem niet. Ik heb meteen de dealer gebeld en hij zei dat ik het nog even moest aankijken aangezien hij weer normaal reageerde.
Vandaag ging ik weer onderweg met mijn auto en helaas had ik weer het probleem. Ik reed in zijn twee en gaf gas, maar er gebeurde niks. Ik voelde de motor inhouden en pas na een paar seconden schoot hij vooruit. Toen ik voor het stoplicht stond en ik moest optrekken, reageerde de auto heel traag. Niet zoals de auto normaal rijdt. Ook op de snelweg wil de auto soms niet meer snel accelereren. Het valt me op dat als ik net onder de 2000 toeren zit, ik dit probleem heb. Toen ik weer naar huis reed, reageerde de auto weer normaal. Er branden geen storingslampjes o.i.d. en ik laat de motor ook eerst goed warm worden, voordat ik wat harder ga rijden.
Ik heb nu een afspraak gemaakt bij de dealer en ze gaan proberen er morgen naar te kijken. Ik hoop dat ze het probleem snel vinden, want echt een veilig gevoel geeft het me niet en ik vind het zo jammer. Ik ben echt helemaal weg van mijn auto.
Weet een van jullie misschien waar het aan kan liggen? Ik ben zelf helemaal geen techneut wat auto's betreft.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
RJS76
je kan denken aan een EGR-klep, Vervuilde injectoren... Heel precies kunnen andere maar beter vertellen
QUOTE (DaniR @ Jan 7 2010, 16:30)

je kan denken aan een EGR-klep, Vervuilde injectoren... Heel precies kunnen andere maar beter vertellen

Flesje injectiereiniger voor diesel erin doen... En je Lambda sonde is mogelijk niet goed.
QUOTE (RJS76 @ Jan 7 2010, 15:54)

Er branden geen storingslampjes o.i.d. en ik laat de motor ook eerst goed warm worden, voordat ik wat harder ga rijden.
En als de motor goed warm is heb je er geen last van? Heb net precies hetzelfde gehad... tis bijna op zeker dat het dan je lambda sonde is. Want je Lambda sonde gaat pas werken als die 300 graden is, maar ja dat kan die nooit zo snel worden van die motor en dus zit er een soort eigen verwarming in. En die is dan waarschijnlijk stuk. Dit was iig bij mij het probleem. Anders even naar een autosloop en er een andere indraaien. Kan je het meteen zien. Scheelt je hoop geld vergeleken met garage
Succes
Brooklyn
Jan 7 2010, 19:06
Heb je niet toevallig nog garantie? Het zou jammer zijn als die er net buiten valt, maar dan zijn wel alle kosten en problemen gedekt!
Groetjes Rick
@Mondo: als het goed is gaat het hier over een nieuw type bravo he, is wel wat anders.
Wat het meest voorkomt is, wat DaniR ook al noemde, de EGR klep. Dit is een veel voorkomend probleem bij moderne (diesel) motoren door interne vervuiling.
QUOTE (Gwboes @ Jan 7 2010, 19:08)

@Mondo: als het goed is gaat het hier over een nieuw type bravo he, is wel wat anders.
Wat het meest voorkomt is, wat DaniR ook al noemde, de EGR klep. Dit is een veel voorkomend probleem bij moderne (diesel) motoren door interne vervuiling.
Wat eerder al genoemd mocht je garantie hebben laat het allemaal even nakijken.\\
Mocht het niet... Probeer eerst een flesje Wynn's. Mocht het helpen scheelt het toch weer euries
QUOTE (Gwboes @ Jan 7 2010, 19:08)

Ow bedankt, heb er even overheen gelezen denk ik. Was met vanalles tegelijk weer bezig.
Maar goed als die nieuw is bijna dan zou je idd zeggen garantie
Allen bedankt voor jullie reacties.
Ik zal morgen aan de dealer vragen of het aan de EGR klep kan liggen.
De auto is van feb 2008. Denk niet dat ik nog garantie heb, maar het is een leaseauto. Dus heb er geen kosten aan.
Ik laat het weten.
Brooklyn
Jan 7 2010, 22:55
Waarschijnlijk dan nog net (3 jaar)!? Succes.
Groetjes Rick
Gisteren is de auto bij de dealer geweest, maar het probleem hebben ze nog niet kunnen verhelpen. Ze hebben het probleem nu zelf ook geconstateerd. Dus ze begrijpen wat ik bedoel. Ze hebben de EGR klep schoongemaakt en de luchtmassameter gecontroleerd, maar helaas bestaat het probleem nog. Volgend week gaat de auto weer naar de dealer en dan gaan ze het verder onderzoeken. Hopelijk vinden ze snel een oplossing.
1.9JTD
Jan 10 2010, 23:10
Kan het misschien zo zijn dat je veel korte ritjes maakt? Zo kort dat je uitlaat niet warm wordt. En dus ook niet het bevroren condens er uit verdampt...
mbogaard
Jan 11 2010, 09:54
De EGR klep schoonmaken hielp bij mij ook niet. Pas toen ze hem stripten (afsloten), hield mijn auto niet meer in. Ik heb mn Bravo inmiddels 2 jaar en al een poos geen problemen meer.
QUOTE (1.9JTD @ Jan 10 2010, 23:10)

Kan het misschien zo zijn dat je veel korte ritjes maakt? Zo kort dat je uitlaat niet warm wordt. En dus ook niet het bevroren condens er uit verdampt...
Ik maak geen korte ritjes. Ik rijd per jaar ongeveer 50000 km. Overigens kan mijn auto pas volgend week weer naar de dealer. Ze zitten deze week overvol. Auto rijdt wel, maar ik moet wat aangepaster rijden nu. Extra goed opletten als ik ga inhalen of als ik de rijbaan op ga etc.
Ik zal dat strippen (afsluiten) van de EGR klep bespreken met mijn dealer. Kijken wat ze zeggen. Bedankt.
Alex9719
Jan 19 2010, 23:42
Ik heb exact hetzelfde gehad, maar dan al met kilometerstand 11000 (was na 3 maanden).
Een of andere monteur die erg gewichtig kwam vertellen dat de Debietmeter defect was geraakt en deze was vervangen...
Dus toen ik expres vroeg of dit gevolgen had voor de luchtmassameter stond ie me even vreemd aan te kijken..
In ieder geval, dit probleem was hiermee opgelost en is nooit meer teruggekomen... (en daar was ik heeel blij mee, het is NIET leuk om een voorrangsweg met meerdere rijbanen over te steken (ach, dan kan nog wel even ruim voor die vrachtauto langs) om vervolgens met volledig ingetrapt gaspedaal met stationair toerental de weg over te kruipen.....)
Gwboes
Jan 19 2010, 23:48
QUOTE (Alex9719 @ Jan 19 2010, 23:42)

dat de Debietmeter defect was geraakt en deze was vervangen...
Dus toen ik expres vroeg of dit gevolgen had voor de luchtmassameter
luchtmassameter=debietmeter
of snap ik je verhaal niet
Alex9719
Jan 19 2010, 23:57
QUOTE (Gwboes @ Jan 19 2010, 23:48)

luchtmassameter=debietmeter
of snap ik je verhaal niet

Moet je wel volledig quoten...
Het feit hoe die monteur kwam vertellen dat de Debietmeter stuk was.. alsof hij de werking van de zwarte gaten met tijdreizen aan het onthullen was.
(schijnbaar kan ik met een stropdas om een verkeerde indruk wekken....)
Vandaar dus ook mijn "sarcastisch-retorische wedervraag"...
(in de jaren dat ik een VW TDI heb gereden heb ik een groot aantal EGR kleppen verwijderd, LMM's doorverbonden etc etc etc....)
Gwboes
Jan 20 2010, 00:26
ik snap het dan nog steeds niet (kan ook komen doordat ik net aan m'n derde kanon ben begonnen binnen 1.5 uur

),
als ik een klant vertel dat de dynamo kapot was en ik die vervangen heb en hij/zij vraagt mij dan of dit gevolgen heeft voor generator zou ik hem ook raar aankijken aangezien ik 2 tellen geleden heb verteld dat die vervangen is.
Alex9719
Jan 20 2010, 06:58
QUOTE (Gwboes @ Jan 20 2010, 00:26)

ik snap het dan nog steeds niet (kan ook komen doordat ik net aan m'n derde kanon ben begonnen binnen 1.5 uur

),
als ik een klant vertel dat de dynamo kapot was en ik die vervangen heb en hij/zij vraagt mij dan of dit gevolgen heeft voor generator zou ik hem ook raar aankijken aangezien ik 2 tellen geleden heb verteld dat die vervangen is.
Als de monteur aan komt lopen en zegt, het was de debietmeter, is vervangen en nu kunt u weer veilig rijden, dan snap ik je verwarring over mijn opmerking, echter de monteur zei (niet met precies dezelfde woorden, maar ik wil de uitstraling overbrengen); ja meneertje.... na intensief en kwalitatief hoogwaardig verkennend onderzoek hebben wij met zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de debietmeter als vermoedelijke oorzaak van al dit ongemak kunnen aanwijzen...
Dan gaat het bij mij al kriebelen op donkere plekken...
Snap je het nu?
(lekker he, Kanon?)
Beste forumleden,
Mijn Bravo is weer gemaakt!!
Het bleek dat mijn EGR klep kapot was en nadat deze is vervangen, rijdt hij weer als vanouds. Ben dus weer een happy Bravo rijder!
Allen bedankt voor jullie hulp!
Rickkie
Feb 25 2010, 14:36
QUOTE (RJS76 @ Jan 20 2010, 18:01)

Beste forumleden,
Mijn Bravo is weer gemaakt!!
Het bleek dat mijn EGR klep kapot was en nadat deze is vervangen, rijdt hij weer als vanouds. Ben dus weer een happy Bravo rijder!
Allen bedankt voor jullie hulp!
Ik heb weer even tijd om wat na te lezen.. kom ik dit topic tegen; de EGR van mijn bravo is ook vervangen, en alle rare storingen zijn sinds dien ook verdwenen.
Daar heb ik dus bijna een jaar mee rond gereden!
Veel plezierige km's maar weer
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.