Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Schokkerig gassen(vaag probleem)
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Arnie
Hallo,

Ik heb me nog niet officieel voorgesteld dus bij deze zal ik dat even doen: Ik ben Arnoud en kom uit Stadskanaal, rij sinds 1 jaar een Fiat Bravo 1.2 16v uit 2000 met 165.000 km op de teller(heb hem gekocht met 140.000km).
Heb al wat onderhoud zelf gepleegd zoals een grote beurt, bdp sensor; thermostaat; distributieriem vervangen.

Nou zit ik met een volgend probleem:
De auto is erg gevoelig op het gaspedaal, dus als ik gas geef is die in het begin erg schokkerig en ook als ik het gas los laat schokt die erg na, als ik in de file sta en bijvoorbeeld rustig in zen 1 rij en GEEN gas geef dan schokt die heel erg.
Ik dacht in het begin zelf aan een vervuild gasklephuis en die heb ik afgelopen oktober ook schoongemaakt maar dat heeft niets geholpen; het lijkt wel alsof het erger is geworden. Ik zat zelf te denken aan bougiekabels of de lambdasonde maar ik wou graag jullie advies ook even horen.
Wat zou dit probleem kunnen zijn?
Alvast bedankt!

Groeten Arnoud
hoomer2410
hij loopt wel gewoon goed stationair?
Arnie
QUOTE (hoomer2410 @ Jan 6 2010, 22:16) *
hij loopt wel gewoon goed stationair?

Ja, gewoon op 800 toeren zoals het hoort..
CeeJay
QUOTE (Arnie @ Jan 6 2010, 22:06) *
Hallo,
...
Groeten Arnoud

Ik had een tijdje terug dat ie heel rot reed, ff erger dan dat ie gevoelig was en schokte heel erg. Bleek dat de modellen uit 99 (1.2) een stel slechte bougiekabels had gekregen. Toen ik mijn kabels nakeek zal je ook dat de rubber uitgedroogd was. De kabels heb ik vervangen met een stel van het merk Beru (was iets van 60-70 euro geloof ik)

Suc6!
DaniR
Flesje Wyns doet wonderen, probeer dat maar eerst... stuk goedkoper wink.gif
Arnie
QUOTE (DaniR @ Jan 6 2010, 22:58) *
Flesje Wyns doet wonderen, probeer dat maar eerst... stuk goedkoper wink.gif

Ik heb al vanaf de zomer 3 flesjes er in gegooid;)
Arnie
QUOTE (CeeJay @ Jan 6 2010, 22:51) *
Ik had een tijdje terug dat ie heel rot reed, ff erger dan dat ie gevoelig was en schokte heel erg. Bleek dat de modellen uit 99 (1.2) een stel slechte bougiekabels had gekregen. Toen ik mijn kabels nakeek zal je ook dat de rubber uitgedroogd was. De kabels heb ik vervangen met een stel van het merk Beru (was iets van 60-70 euro geloof ik)

Suc6!

Oke bedankt iig, misschien dat ik dan toch maar men bougiekabels ga vervangen, had ze 2 week geleden even vlug bekeken maar zagen er nog goed uit; ik zal ze aan een grondige inspectie onderwerpen morgen!
DaniR
QUOTE (Arnie @ Jan 6 2010, 23:11) *
Ik heb al vanaf de zomer 3 flesjes er in gegooid;)

En toen reed hij wel normaal? / beter ?
Mondo
QUOTE (DaniR @ Jan 6 2010, 23:44) *

Bijna zeker de Lambda sonde.... Heb hetzelfde probleem gehad afgelopen 3 weken... en alles onder de kap losgehad...
Maar het was die sonde...had um al verwisseld maar die andere bleek dus ook stuk..

Ff doormeten en je weet het
Arnie
QUOTE (DaniR @ Jan 6 2010, 23:44) *

Nee maakte geen verschil..
Arnie
QUOTE (Mondo @ Jan 7 2010, 00:00) *
Bijna zeker de Lambda sonde.... Heb hetzelfde probleem gehad afgelopen 3 weken... en alles onder de kap losgehad...
Maar het was die sonde...had um al verwisseld maar die andere bleek dus ook stuk..

Ff doormeten en je weet het

Oke bedankt voor de info! Ik ga vanavond es kijken. Wat kost zo'n een lambdasonde eigenlijk nieuw? Kan je niet beter op de sloop kijken voor zo'n ding?
Arnie
We hebben vanavond de lambdasonde doorgemeten en hij schommelde tussen 300 en 600 minivolt, dan 350 toen 550 en weer 440 zo ging het op en neer.
Dus ik kan uitsluiten dat de lambdasonde niet kapot is.
Ik zit toch zelf te denken aan bougiekabels want kan niet in de onderhoudshistorie vinden dat die vervangen zijn. De bougiekabels van de 1.2 schijnen niet zon hele goede serie te zijn toch? Ik heb trouwens de bougiekabels bekeken maar volgens mij zijn het nog orginele bougiekabels en kan zo op het oog geen mankementen er aan zien maar ja het kan ook inwendig zitten natuurlijk. Wat denken jullie? Bougiekabels vervangen?
DaniR
QUOTE (Arnie @ Jan 7 2010, 23:15) *
We hebben vanavond de lambdasonde doorgemeten en hij schommelde tussen 300 en 600 minivolt, dan 350 toen 550 en weer 440 zo ging het op en neer.
Dus ik kan uitsluiten dat de lambdasonde niet kapot is.
Ik zit toch zelf te denken aan bougiekabels want kan niet in de onderhoudshistorie vinden dat die vervangen zijn. De bougiekabels van de 1.2 schijnen niet zon hele goede serie te zijn toch? Ik heb trouwens de bougiekabels bekeken maar volgens mij zijn het nog orginele bougiekabels en kan zo op het oog geen mankementen er aan zien maar ja het kan ook inwendig zitten natuurlijk. Wat denken jullie? Bougiekabels vervangen?

Je kan het proberen... misschien dat je ergens een test setje kan lenen om te kijken, aan de andere kant na bijna 10 jaar kan vervangen geen kwaad
Arnie
QUOTE (DaniR @ Jan 7 2010, 23:48) *
Je kan het proberen... misschien dat je ergens een test setje kan lenen om te kijken, aan de andere kant na bijna 10 jaar kan vervangen geen kwaad

Oke, maar vervangt een garage bougiekabels ook om de zoveel jaar? Of vervangen ze de kabels alleen als ze kapot zijn?

Ik ga morgen wel nieuwe kabels halen want als ze er dan toch al bijna 10 jaar op zitten zijn ze ook wel een keer aan vervanging toe..
BravoUser
De Garage vervangt naar mijn mening GEEN Bougiekabels bij enig onderhoud.

Mits ze dusdanig optisch er erg slecht uitzien/of defect zijn..!!

Zelf vervangen na 10 jaar is zeker aanteraden.

Het merk BERU is hier zeker een goed alternatief voor orginele..scheelt zeker in de kosten.

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif
Arnie
QUOTE (BravoUser @ Jan 8 2010, 18:39) *
De Garage vervangt naar mijn mening GEEN Bougiekabels bij enig onderhoud.

Mits ze dusdanig optisch er erg slecht uitzien/of defect zijn..!!

Zelf vervangen na 10 jaar is zeker aanteraden.

Het merk BERU is hier zeker een goed alternatief voor orginele..scheelt zeker in de kosten.

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif

Oke, ik had al gebeld met een automaterialenzaak waar ik eerder heb gewerkt dus ik kan ze voor een mooi prijsje krijgen en het was van het merk BERU.
Ik ga morgen even nieuwe halen en volgende week zet ik ze d'r op, ik laat jullie weten of het probleem daarna verholpen is.
In ieder geval bedankt voor jullie advies!

Groeten Arnoud
Arnie
Even een update.
Ik heb gisteravond de bougiekabels vervangen maar het is er niet beter op geworden; het heeft niks geholpen.
Ik heb echt geen idee waar ik nu moet gaan zoeken, iemand van jullie ideeën?

Groeten Arnoud
DaniR
lmm al nagekeken?
Arnie
QUOTE (DaniR @ Jan 13 2010, 19:40) *
lmm al nagekeken?

Nee, hoe kan ik dat het beste controleren?

Groeten Arnoud
Rayman19876
uitlezen of een andere goeie plaatsen om te testen, als dat mogelijk is.

MVGRaymond
DaniR
QUOTE (Rayman19876 @ Jan 13 2010, 21:22) *
uitlezen of een andere goeie plaatsen om te testen, als dat mogelijk is.

MVGRaymond

Lmm kan je toch niet uitlezen?
Als het goed is moet je bij je luchtleidingkijken in de buurt bij je filter daar zit iets van een sensor met een plugje trek het los en even een stukje rijden (durf het niet met 100% te zeggen )
Arnie
QUOTE (DaniR @ Jan 13 2010, 21:43) *
Lmm kan je toch niet uitlezen?
Als het goed is moet je bij je luchtleidingkijken in de buurt bij je filter daar zit iets van een sensor met een plugje trek het los en even een stukje rijden (durf het niet met 100% te zeggen )

Oke dus gewoon even zonder lmm rijden en kijken of er verschil is?
Rayman19876
Moet gewoon kunnen hoor, hangt toch ook gewoon aan de ecu. Als er wat mis is, dan komt er gewoon een foutcode in de ecu, ook van de lmm.
frederik812
iemand bijmij inde garage had dit ook met zijn auto wel geen fiat ofzo maar maakt niet uit!
die had ook zijn bougies vervangen de kabels sensor en noem maar op
nu had hij gisteren de bobines vervangen en de auto reed weer super miss is het dat is niet zeker maar de kans is wel groot!

groetjes
Arnie
Oke, wat kan ik eventueel nog meer controleren als ik dan toch bezig ben waar het aan zou kunnen liggen?
Fons_marea
QUOTE (Arnie @ Jan 6 2010, 22:06) *
Hallo,

Ik heb me nog niet officieel voorgesteld dus bij deze zal ik dat even doen: Ik ben Arnoud en kom uit Stadskanaal, rij sinds 1 jaar een Fiat Bravo 1.2 16v uit 2000 met 165.000 km op de teller(heb hem gekocht met 140.000km).
Heb al wat onderhoud zelf gepleegd zoals een grote beurt, bdp sensor; thermostaat; distributieriem vervangen.

Nou zit ik met een volgend probleem:
De auto is erg gevoelig op het gaspedaal, dus als ik gas geef is die in het begin erg schokkerig en ook als ik het gas los laat schokt die erg na, als ik in de file sta en bijvoorbeeld rustig in zen 1 rij en GEEN gas geef dan schokt die heel erg.
Ik dacht in het begin zelf aan een vervuild gasklephuis en die heb ik afgelopen oktober ook schoongemaakt maar dat heeft niets geholpen; het lijkt wel alsof het erger is geworden. Ik zat zelf te denken aan bougiekabels of de lambdasonde maar ik wou graag jullie advies ook even horen.
Wat zou dit probleem kunnen zijn?
Alvast bedankt!

Groeten Arnoud

Hallo,

Bij mijn weten heeft de 1.2 geen lmm. Onze Brava 1.2 16V schokt ook nog al eens, bij lage toeren, weinig gas. Stationair ook perfect 800tpm.
Ik heb ontdekt dat op de rechterveerpoot een versnellings sensor zit. Is deze bedoeld om schokken te registreren en te compenseren?
Mss is daar iets mee? Kun je ook loshalen trouwens. Geeft wel een storingsmelding in de ECU en op je dash.

Gr,
Fons
Arnie
Na al een tijdje er gewoon mee door gereden te hebben sprak ik laatst iemand die me verteld dat het de lucht temperatuur sensor wel kan zijn, die het mengsel van lucht en benzine regelt.
Ik heb al wat op het forum rond gekeken daar over maar kon er verder weinig over vinden; wel deze how to maar die is van een 1.6: Klik

Weet iemand waar ik de lucht temperatuur sensor van 1.2 kan vinden?
Gwboes
deze zit links op het "slakkenhuis" van het inlaatspruitstuk. Is bij een 1.2 samengevoegd met de MAP sensor (inlaatdruk)
Geert
Mijn Bravo (helaas moeten verkopen anderhalve week geleden) Trofeo (1.2 16V) schokte ook altijd in de 1e en 2e versnelling, als je het gas losliet. Merkte dit al snel na aankoop 5 jaar geleden, toen aangekaart bij occasion dealer waar ik 'm gekocht had. Echter, hij kon niks vinden en juist toen ik het aan 'm kon laten zien, deed ie het veel minder.

Heb dus 5 jaar mee gereden, tja je leert er mee rijden omdat je weet dat ie het gaat doen. Was vooral extra irritant in files, omdat je soms te zacht gaat voor in de 2e versnelling (hij schokte het meest in 1e) maar je het gas niet kan loslaten omdat je anders dat schokeffect weer hebt. Dus om de haveklap de koppeling intrappen.

Succes ermee, maar ben bang dat het een beetje inherent is aan de auto.
Gwboes
Het inhouden in lage versnellingen heeft mijn 1.6 ook altijd al gedaan, zie het nooit echt als een probleem we.gif
In lagere versnellingen remt de auto heel erg op de motor, als je dan het gaspedaal nog maar een heel klein beetje open hebt kan hij gaan remmen op de motor.
even de koppeling intrappen of vol gas geven lost het over het algemeen op.
Moniquepeeters
Mijn auto doet dat ook als je t gas loslaat. Benzines zijn dan ook niet gemaakt om als een tractor (of diesel) puur en alleen op de koppeling, zonder gas te rollen. Als ik in de file sta, dan trap ik gewoon de koppeling in en laat ik me rollen en als ik dan te langzaam ga, weer wat gas erbij enz enz. Fijn is anders, maar volgens mij is dat gewoon normaal.
Het schijnt zelfs normaal te zijn bij Fiat dat je bij t schakelen nogal precies met de koppeling moet omgaan omdat hij anders schokt.
DaniR
hah. mij trofeo deed het ook... maar sinds ik op vpower/bp ulti rijd heb ik er gek genoeg geen last meer van... durf niet te zeggen dat het met elkaar is verbonden is, maar ik heb er iig geen last meer van. biggrin.gif
Rayman19876
Ik kan als ik dat wil nog wel behoorlijk rustig rijden in zijn eerste en 2e versnelling. Heb wel ondervonden dat een hgt net als een 1.6 wel wat ochtendhumeur heeft, dan schokt ie wel iets. Maar als de lmm minder wordt, kan de motor wat minder goed gaan reageren, en dat moet je ook in hoge toeren merken.
Arnie
Oke, ik vind het alleen wel raar dat toen ik de auto kocht hij dit niet deed en 3/4 maand erna begon dit probleem op te komen.
Na de vakantie ga ik er weer mee aan de slag en hopelijk krijg ik het probleem dan boven water. Binnenkort ga ik er mee naar een paar techneuten en hopelijk weten zij de oplossing voor dit probleem..

Gr Arnoud
Seaman
QUOTE (Rayman19876 @ Jun 14 2010, 20:18) *
Heb wel ondervonden dat een hgt net als een 1.6 wel wat ochtendhumeur heeft, dan schokt ie wel iets.

Hier heb ik ook last van wink.gif dat is niet erg dus? na een momentje heb je er geen last meer van maar nu je erover begint...
Rayman19876
@seaman, jij hebt in je hgt een lmm zitten die dat gedrag kan veroorzaken.

@ arnie, als dat het geval is moet er iets aan de hand zijn, moeilijk te zeggen wat echter.
Seaman
Sorry, domme vraag misschien..

Maar wat is lmm? ik had het vandaag ook weer, ik start de auto, rijdt in de eerste versnelling weg en zodra ik gas bijgeef schokt ie en heeft ie van die kleine terugslagen, wanneer de motor na een minuutje wat warmloopt is het echter weg. Hoe kan dit? vindt het vrij vervelend.
Eddos
LuchtMassaMeter (afaik)
Rayman19876
Vermoed dat er dan misschien toch een ander probleem moet zijn. De lucht massa meter merk je duidelijk, en als die minder wordt is het altijd aanwezig.
Als die helemaal niets meer doet merk je dat in het beroerd lopen van de motor, en het missen van vermogen in hogere toeren. Ook pakt ie hem dan niet lekker op als je weg wilt rijden in zijn 1.
Arnie
ff een update:

Auto is naar de dealer geweest, uitgelezen enzo maar ze konden niks vinden in de computer qua storing.
Wel zijn ze er achter gekomen dat de gaskabel gebroken is en dat er een ratel uit de stappenmotor komt.
Advies van de dealer: gaskabel vervangen en stappenmotor vervangen; totale kosten a 400 euro..
Ik ga de gaskabel eerst laten vervangen en misschien maar een stappenmotor van de sloop halen want dat scheelt aanzienlijk in de kosten; stappenmotor kost nieuw 240 euro en dat vind ik vrij prijzig..
Seaman
Mijn probleem is opgelost. Auto draaide nog maar op 3 cillinders en er zat een mega scheur in 1 of andere kabel. Die is vervangen en klaar was kees. Kosten, 65 euro.
Arnie
Vraagje: De stappenmotor zit bij de 1.2 boven het gasklephuis?
Arnie
Stappenmotor zat boven het gasklephuis zag ik al bonk.gif

Weet iemand waar het brandstoffilter bij de 1.2 zit? Heb gister al een kunstof kap aan de rechterkant er onder weggehaald maar daar zat geen brandstoffilter, iemand enig idee waar die wel zit?
DaniR
Ik kan het mis hebben maar ik dacht altijd dat er geen zat bij een 1.2
pullie
QUOTE (DaniR @ Oct 9 2010, 22:56) *
Ik kan het mis hebben maar ik dacht altijd dat er geen zat bij een 1.2

Klopt 1.2 heeft geen brandstoffilter.

Ik heb een brava 1.2 van `99 en een bravo 1.6 van `01 en beide hebben geen brandstoffilter.
Ik geloof dat sinds de MK2 geen brandstoffilters meer gebruikt zijn.
Arnie
Hmmm.. raar; ik ging naar de automaterialen winkel en vroeg om een brandstoffilter en heb een brandstoffilter gekocht.. Maar scheelt weer vervangen:D
Arnie
Advies nodig:

Ik heb een 2e hands stappenmotor opgehaald en vanmiddag er op gezet, hij reed al een stuk beter maar als ik het gaspedaal intrap gaat het toerental pas na 5 seconden naar beneden. Ecu is gereset.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Zijn de waarden niet goed en moet de computer opnieuw ingelezen worden?

Gr. Arnoud
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.