Ik wil toch mijn ervaring delen met mijn nieuw gemonteerde iridium bougies.
Sinds kort heb ik mijn versleten 3 punts bougies waar ik altijd wel tevreden mee was.. (electrode was bijna driehoekig geworden...), vervangen door iridium exemplaren.
Ik moet zeggen dat ik wel degelijk verschillen merk, zoals:
- sneller starten
- sneller respons op het gaspedaal
- rustiger stationair loop
- motor draait gewoon prettiger.
Kortom alleen maar voordelen !!
Ik was in het begin vrij sceptisch, over wat ik op internet her en der heb gelezen m.b.t. het gebruik van iridium bougies, maar nu niet meer.
Omdat ik ze er net in heb zitten, kan ik nog niet meepraten dat de auto (1600 GT) ook zuiniger is (wat wel wordt beweerd), maar ze hebben naast deze voordelen ook dat ze bijna 4 x langer mee gaan dat gewone bougies. OK ze kosten ook wat meer.
Iridium behoort ook tot een van de hardste metalen die je maar kunt vinden.
Ik had eerst 3 punt bougies van Brisk en vond de motor onrustig stationair draaien en heb daar +/- 15.000 mee gereden.
Wat ik gelezen heb, dat 2 of meer massapunts bougies een verschil in explosie geeft in de verbrandingsruimte, (steeds vanuit een verschillende hoek ontbrand de benzinedamp, wat niet gunstig is), waardoor de motor niet mooi rustig loopt.
Met iridium bougies krijg je altijd vanuit 1 (zeer klein) punt (0.6 mm) een ontbranding.
Klinkt logisch toch...
Lees ook maar eens op de volgende website: http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technic...spark_plugs.htm
Ik wil nu NIETS anders meer !! (ook in alle volgende auto's gaan er voortaan iridium's in).
PS. ik heb geen aandelen in bougies ;-) maar ik ben er nu aan verkocht.