Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ervaring delen met irridium bougies
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
Flymo
Ik wil toch mijn ervaring delen met mijn nieuw gemonteerde iridium bougies.

Sinds kort heb ik mijn versleten 3 punts bougies waar ik altijd wel tevreden mee was.. (electrode was bijna driehoekig geworden...), vervangen door iridium exemplaren.

Ik moet zeggen dat ik wel degelijk verschillen merk, zoals:

- sneller starten
- sneller respons op het gaspedaal
- rustiger stationair loop
- motor draait gewoon prettiger.

Kortom alleen maar voordelen !!

Ik was in het begin vrij sceptisch, over wat ik op internet her en der heb gelezen m.b.t. het gebruik van iridium bougies, maar nu niet meer.

Omdat ik ze er net in heb zitten, kan ik nog niet meepraten dat de auto (1600 GT) ook zuiniger is (wat wel wordt beweerd), maar ze hebben naast deze voordelen ook dat ze bijna 4 x langer mee gaan dat gewone bougies. OK ze kosten ook wat meer.
Iridium behoort ook tot een van de hardste metalen die je maar kunt vinden.
Ik had eerst 3 punt bougies van Brisk en vond de motor onrustig stationair draaien en heb daar +/- 15.000 mee gereden.

Wat ik gelezen heb, dat 2 of meer massapunts bougies een verschil in explosie geeft in de verbrandingsruimte, (steeds vanuit een verschillende hoek ontbrand de benzinedamp, wat niet gunstig is), waardoor de motor niet mooi rustig loopt.
Met iridium bougies krijg je altijd vanuit 1 (zeer klein) punt (0.6 mm) een ontbranding.
Klinkt logisch toch...

Lees ook maar eens op de volgende website: http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technic...spark_plugs.htm

Ik wil nu NIETS anders meer !! (ook in alle volgende auto's gaan er voortaan iridium's in).

PS. ik heb geen aandelen in bougies ;-) maar ik ben er nu aan verkocht.
melee
Het verhaal klinkt goed;) Maar wat is "iets duurder" precies?
DaniR
QUOTE (melee @ Dec 7 2009, 15:12) *

17 euro ps bij stroeve
http://www.stroevemotorsport.nl/index.php5...488&c=model
Flymo
QUOTE (melee @ Dec 7 2009, 15:12) *

Als je een beetje zoekt op het web, dan vind je ze tussen de €8 en €20 p/st.
Ik geloof niet dat verschil tussen de een en de ander zit. Want dan kom je uit op verkooppraatjes.
Ik weet dat Denso erg duur is, maar er zijn nog zoveel andere merken (ook onbekende) die net zo goed zijn.
TIP: kijk eens op Ebay.
tamael^
QUOTE (Flymo @ Dec 7 2009, 19:04) *
Als je een beetje zoekt op het web, dan vind je ze tussen de €8 en €20 p/st.
Ik geloof niet dat verschil tussen de een en de ander zit. Want dan kom je uit op verkooppraatjes.
Ik weet dat Denso erg duur is, maar er zijn nog zoveel andere merken (ook onbekende) die net zo goed zijn.
TIP: kijk eens op Ebay.

voor heel veel modellen zijn er Bosh super 4 bougies. die hebben ook al een speciale electrode. als ik me niet vergis is het een itrium ipv iridium bougie. Vergeleken bij oude standaard bougies zul je altijd verschil merken. maar denk niet dat het hemels is als je bougies die 30.000 km dienst hebben gedaan gaat vergelijken met sarkelend nieuwe.

genoeg tests over geweest en het enige is dat de duurdere bougeis langer mee kunnen.

tameal
Flymo
QUOTE (tamael^ @ Dec 7 2009, 19:10) *
voor heel veel modellen zijn er Bosh super 4 bougies. die hebben ook al een speciale electrode. als ik me niet vergis is het een itrium ipv iridium bougie. Vergeleken bij oude standaard bougies zul je altijd verschil merken. maar denk niet dat het hemels is als je bougies die 30.000 km dienst hebben gedaan gaat vergelijken met sarkelend nieuwe.

genoeg tests over geweest en het enige is dat de duurdere bougeis langer mee kunnen.

tameal

Wat ik ervan lees is, dat de Bosch Super 4 een verzilverde tip heeft en geen itrium (bestaat ook niet, volgens google), helaas is zilver zacht en gaat ook zeker niet langer mee dan een standaard bougie.
Ook de glijvonk gaat alle kanten op, wat weer niet gunstig is voor de verbranding.
Een (iridium) bougie die bijna 100.000 Km mee gaat en alle voordelen heeft, is mooi meegenomen, toch?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.