Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kenteken LED verlichting
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo 2007 > Vragen en Problemen
Ruudje
Nou vandaag even bezig geweest met mijn Bravo Tjet. Even de kofferbakverlichting en de kentekenverlichting vervangen daarbij ook maar gelijk even 'luxe' kentekenplaten gemonteerd.
Staat echt super stoer luxe platen met LED verlichting maar wat zegt die stomme auto nou..

'Controleer kentekenverlichting'....

Hoe kan het zijn dat mijn LED verlichting niet herkent word door de boordcomputer?
Kan ik hierwat aan doen of moet ik weer mijn oude lampjes erin zetten.

Ik ben toch niet de eerste die dit probeert?
yuri
Nou, zou jouw auto niet gewoon een bepaalde weerstand meten?
En als dat afwijkt hij meteen een melding geeft?
Rayman19876
Ik vraag me ook wel eens af of je verlichting van je auto, gewoon kan vervangen voor leds
Ferry
waarschijnlijk een kwestie van weerstand smile.gif
RARARA
Komt idd door de lagere weerstand van zo'n ledlampje idea.gif

Oplossing is idd een extra weerstand er tussen solderen zodat de computer geen afwijkende waarde meet wink.gif

Zelfde geld voor de stadslichtjes, nu ik ze bij allebei mijn auto's heb vervangen door LEDs, geeft ook mijn computer een storing door dmv een ws lampje in mijn dashboard.
(weerstand heb ik al liggen maar moet ik nog steeds een keer doen... nopompom.gif )

Heb ook een tijd geleden de kenteken verlichting vervangen door LED, ziet er wel tof uit zo icm de Xenon, dat je overal mooi helder licht hebt idea.gif

Ruudje
QUOTE (yuri @ Nov 26 2009, 19:26) *
Nou, zou jouw auto niet gewoon een bepaalde weerstand meten?
En als dat afwijkt hij meteen een melding geeft?

Ja daar was ik ook al bang voor maarja dan moet ik dus met weerstandjes gaan klooien. Ik heb ook ontstorings kabel op het internet gezien die kan ik ook monteren.
Vind het zo mooi staan dus dan maar wat meer moeite doen....

Zal wel even mijn bevindingen posten met de kabel.

QUOTE (Rayman19876 @ Nov 26 2009, 19:31) *
Ik vraag me ook wel eens af of je verlichting van je auto, gewoon kan vervangen voor leds

Je kan gewoon W5W LEDjes kopen (iig voor de nieuwe Bravo) Bij mijn oude HGT hadden we ze vervangen voor LED voetjes maar volgens mij werkt het daar precies hetzelfde met W5W.

QUOTE (Ferry @ Nov 26 2009, 19:48) *
waarschijnlijk een kwestie van weerstand smile.gif

Ja toch wel. Dan maar zo'n ontstoringskabel bestellen..
Ruudje
QUOTE (RARARA @ Nov 26 2009, 20:23) *
Komt idd door de lagere weerstand van zo'n ledlampje idea.gif

Oplossing is idd een extra weerstand er tussen solderen zodat de computer geen afwijkende waarde meet wink.gif

Zelfde geld voor de stadslichtjes, nu ik ze bij allebei mijn auto's heb vervangen door LEDs, geeft ook mijn computer een storing door dmv een ws lampje in mijn dashboard.
(weerstand heb ik al liggen maar moet ik nog steeds een keer doen... nopompom.gif )

Heb ook een tijd geleden de kenteken verlichting vervangen door LED, ziet er wel tof uit zo icm de Xenon, dat je overal mooi helder licht hebt idea.gif

Wat voor weerstand moet ik er tussen solderen dan?
Gwboes
QUOTE (FCS @ Nov 26 2009, 20:27) *
Wat voor weerstand moet ik er tussen solderen dan?

volgens de simpele regels van de elektriciteitsleer u^2/p=R --> 28.8 ohm (bij een boordnetspanning van 12 volt dan)

edit: dus ik denk dat je met een weerstand van 35 ohm wel goed zit.
Ruudje
Thanks ik ga is even shoppen
1.9JTD
Er zal idd. op 1 of andere manier een weerstand worden bepaald. Maar dat zal gebeuren door een stroommeting. De spanning staat immers al vast.

Gloeilampje.
Bij een lampje van 5 [W] zal de stroom iets van I = P/U = 5/13 = 380 [mA] zijn.
(De weerstand welke in evenwichtsstaat wordt gezien, is dus R = U / I = 13 / .38 = 34 [Ohm])

LEDs
Het grote nadeel van LEDs is dat ze stroomgestuurd zijn. De goedkopere LEDs vragen bijna altijd 20 [mA]. Omdat de 12 [V] in een auto over het algemeen helemaal geen 12 [V] is, wordt er een marge toegepast en ontwerpen ze op 15 [mA].
(De totale weerstand welke wordt gezien, is dus R = U / I = 13 / .015 = 865 [Ohm])

Kortom:
Wat wordt gemeten, is de stroom.
Door de LEDs loopt een 25x kleinere stroom dan door een gloeilampje.
Als je LEDs wilt gebruiken en de stroommeting wilt foppen, zul je dus een weerstand parallel over de LEDs moeten zetten die het gewenste vermogen weg kan stoken. Die weerstand moet iets van 39 [Ohm] zijn maar let op! Wel een 5 [W] versie. En die zijn even groot als het lampje zelf.

Zelf zou ik me richten op het aanpassen van bijvoorbeeld de software welke bepaalt of er een foutlampje gaat branden. Als je dat kunt, heb je een hele generieke oplossing zonder dat je iets aan het foppen bent. Wellicht eens een briefje naar Fiat schrijven want deze bug zullen veel autorijders (in de toekomst) tegenaan lopen.

Matt
Gocool
Ik vraag me eigenlijk af of je al die moeite wel zal doen voor de verlichting van je nummerbord. Laatst was er bij blik op de weg ook een leuk gepimpt mobieltje met zulke verlichting. Blijkt dat het niet mag, en kreeg dus een boete smile.gif
Vandaar dat ik mijn verlichting dus maar standaard hou.
Ruudje
LED verlichting voor de kentekenplaat mag gewoon. Sommige auto's hebben die standaard en het geeft beter licht.
RARARA
QUOTE (Gocool @ Nov 30 2009, 14:25) *
Ik vraag me eigenlijk af of je al die moeite wel zal doen voor de verlichting van je nummerbord. Laatst was er bij blik op de weg ook een leuk gepimpt mobieltje met zulke verlichting. Blijkt dat het niet mag, en kreeg dus een boete smile.gif
Vandaar dat ik mijn verlichting dus maar standaard hou.

Punt 1 je moet die sensatie kabouter en de heer Spee ook niet al te serieus nemen (Peter R de Vries zou die Spee eens moeten achtervolgen, ben benieuwd naar die uitkomsten..)

Punt 2 zolang je alles gewoon correct en wettelijk aansluit is er niks mis mee wink.gif

Gewoon je verstand gebruiken.

Je kan ook lucifers of een aanstekers kopen, mag je zelf kiezen welke je makkelijker, praktischer vindt, zolang je die dingen gebruikt waarvoor ze een functie hebben en bedoelt voor zijn, bega je geen enkele overtreding hoor wink.gif
Maar vindt je het leuk om daarmee auto's, schuurtjes of schapen mee in de fik te zetten, dan bega je wel een overtreding idea.gif hypocrite.gif
Triforce
@RaRaRa dat van Spee is al een keer gebeurt die hebben ze al een keer gepakt puh2.gif

Maar Kenteken verlichting tja kan je uren over discuseren of het nou wel of niet mag ik hoorde laatst van mijn vader dat er iemand was beboet die het bij zijn kenteken had maar het is gewoon simpel weg effe laten keuren bij een garage en op de papieren laten zetten easy as one two three smile.gif

Grtz Tri
Brooklyn
Led verlichting mag gewoon, echter was het bij die Astra wel heel erg fel! Hij scheen op de grond... Lijkt me sterk dat je evt verlichting kan herkeuren en op je papieren kan laten zetten!?

Gewoon zorgen dat ze niet te fel zijn, er worden ook auto's vanaf fabriek met die verlichting geleverd. Aanvechten lijkt mij dan wel de moeite waard...

Groetjes Rick
RARARA
Die van die Astra had ze ws gewoon ff goed moeten afstellen, kwartslag draaien zodat ie enkel op de kentekenplaat schijnt en er is niks aan de hand idea.gif

Zelfde geldt voor je lichten, als ze verkeerd staan afgesteld kun je er een boete voor krijgen, niet meer dan logisch wink.gif
1.9JTD
Misschien een beetje knullige vraag maar aangezien ik alleen maar in het donker kan prutsen..
Kan iemand mij vertellen hoe ik het kapje van de nummerplaatverlichting van mijn Brava kan weghalen zodat ik het lampje kan vervangen?
Deze is nl. net stuk gegaan.

Alvast bedankt!
Brooklyn
Nouhhh, ik heb ze bij mijn originele bumper nooit hoeven vervangen en de andere achterbumper heeft geen sfeerverlichting, maar volgens mij is het een kwestie van een beetje wrikken. Met een platte schroevendraaier even een clipje indrukken ofzo en anders via de binnenkant van de achterbumper...

Groetjes Rick
Bravatijn
QUOTE (1.9JTD @ Dec 8 2009, 16:46) *
Misschien een beetje knullige vraag maar aangezien ik alleen maar in het donker kan prutsen..
Kan iemand mij vertellen hoe ik het kapje van de nummerplaatverlichting van mijn Brava kan weghalen zodat ik het lampje kan vervangen?
Deze is nl. net stuk gegaan.

Alvast bedankt!

Zit bij mijn brava een lipje wat je een kant op moet drukken zodat je het unitje eruit kan halen, echter zit bij mij de kentekenplaathouder in de weg.
Mocht dit bij jou ook het geval zijn dan moet je even je kenteken los schroeven aan 1 kant zodat je deze kan kantelen, de unit heeft nu genoeg speling om eruit gehaald te kunnen worden.
En dan zie je vanzelf de lamphouder die bij mij vast zat met een bajonetsluiting op de unit, en dan moet je het stukke lampje eruit halen en de nieuwe erin doen widegrin.gif

Let op met kenteken losschroeven!! waar de schroef is ingeschroeft valt naar beneden zodra de schroef eruit is, aan de binnenkant van je bumper zit dit plaatje.
Even met je vingers vasthouden aangezien je in het donker bezig bent altijd coool.gif

Hoop dat je er wat aan hebt xD
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.