Help - Search - Members - Calendar
Full Version: APK Afkeur - bodemplaat/dorpel verrot
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Schade
richardz
Hallo allemaal,

Zoals de titel al aangeeft is vandaag mijn Marea afgekeurd voor de APK omdat de aansluiting van de bodemplaat op het anderhalf centimeter opstaande stukje onder aan de dorpel verrot is op beide kanten van de auto.

Nu verwacht ik dat er hier vast mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben en die mij wellicht kunnen vertellen hoe dit het beste te repareren is. Of betekent dit gewoon dat ik afscheid moet nemen van de auto?

Zodra ik even de mogelijkheid heb zal ik ook nog even foto's plaatsen.

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven op welke wijze dit te herstellen is of dat jullie wellicht bedrijven kennen die hiermee ervaring hebben en wat de kosten hiervoor ongeveer gaan zijn. Bij voorkeur dan in noord nederland.

Richard
tamael^
QUOTE (richardz @ Nov 25 2009, 09:43) *
Hallo allemaal,

Zoals de titel al aangeeft is vandaag mijn Marea afgekeurd voor de APK omdat de aansluiting van de bodemplaat op het anderhalf centimeter opstaande stukje onder aan de dorpel verrot is op beide kanten van de auto.

Nu verwacht ik dat er hier vast mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben en die mij wellicht kunnen vertellen hoe dit het beste te repareren is. Of betekent dit gewoon dat ik afscheid moet nemen van de auto?

Zodra ik even de mogelijkheid heb zal ik ook nog even foto's plaatsen.

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven op welke wijze dit te herstellen is of dat jullie wellicht bedrijven kennen die hiermee ervaring hebben en wat de kosten hiervoor ongeveer gaan zijn. Bij voorkeur dan in noord nederland.

Richard

zijn genoeg bedrijven die dit kunnen fixen en idd is dit een bekend marea punt. ook brava heeft er last van.

wat je nodig hebt is een auto plaatwerker en een zak met geld. als het verder een nette auto is is die het fixen waard.

tamael
richardz
QUOTE (tamael^ @ Nov 25 2009, 10:21) *
zijn genoeg bedrijven die dit kunnen fixen en idd is dit een bekend marea punt. ook brava heeft er last van.

wat je nodig hebt is een auto plaatwerker en een zak met geld. als het verder een nette auto is is die het fixen waard.

tamael

Mja ik ben de auto nu zelf weer helemaal netjes aan het maken omdat ik er van 2 weer 1 maak.
Aan wat voor zak met geld moet ik denken volgens jou?

Jij weet toevallig geen goede adresjes in noord nl zeker die dit kunnen biggrin.gif
tamael^
QUOTE (richardz @ Nov 25 2009, 10:38) *
Mja ik ben de auto nu zelf weer helemaal netjes aan het maken omdat ik er van 2 weer 1 maak.
Aan wat voor zak met geld moet ik denken volgens jou?

Jij weet toevallig geen goede adresjes in noord nl zeker die dit kunnen biggrin.gif

weet er eentje bij almelo in de buurt. maar je meot op 300 tot 600 rekenen. dan heb je het wel voor de komende jaren in de greep.

tamael
richardz
QUOTE (tamael^ @ Nov 25 2009, 13:54) *
weet er eentje bij almelo in de buurt. maar je meot op 300 tot 600 rekenen. dan heb je het wel voor de komende jaren in de greep.

tamael

Dat zijn nog aanzienlijke bedragen, ik had gister het heldere idee om op marktplaats te gaan zoeken. Ik heb nu iemand gevonden die het voor me wil doen voor een schappelijke prijs.
Daarna heb ik gister mijn hele interieur eruit gesloopt (alleen de bestuurdersstoel heb ik er weer ingezet) en ik heb de vloerbedekking los gehaald zodat hij vanavond naar de hersteller kan. Met een beetje geluk is hij dan vrijdag klaar.

Is er iemand hier trouwens op de hoogte van de precieze APK reglementen? Ik vraag me namelijk af of het beslist gelast moet worden. Het valt me namelijk mee wat er aan moet gebeuren. Bij de voordeuren is de bodemplaat nog stevig, het gaat dus alleen om 2 rechte stukken bij de achterdeuren. Dit zou eventueel ook op te lossen zijn door een stuk hoekprofiel met popnagels goed vast te zetten aan de chassisbalk. Er komen geen grote krachten op volgens mij en het gaat ook maat om een strookje van 5 tot 8 cm breed.

Richard
tamael^
QUOTE (richardz @ Nov 26 2009, 07:28) *
Dat zijn nog aanzienlijke bedragen, ik had gister het heldere idee om op marktplaats te gaan zoeken. Ik heb nu iemand gevonden die het voor me wil doen voor een schappelijke prijs.
Daarna heb ik gister mijn hele interieur eruit gesloopt (alleen de bestuurdersstoel heb ik er weer ingezet) en ik heb de vloerbedekking los gehaald zodat hij vanavond naar de hersteller kan. Met een beetje geluk is hij dan vrijdag klaar.

Is er iemand hier trouwens op de hoogte van de precieze APK reglementen? Ik vraag me namelijk af of het beslist gelast moet worden. Het valt me namelijk mee wat er aan moet gebeuren. Bij de voordeuren is de bodemplaat nog stevig, het gaat dus alleen om 2 rechte stukken bij de achterdeuren. Dit zou eventueel ook op te lossen zijn door een stuk hoekprofiel met popnagels goed vast te zetten aan de chassisbalk. Er komen geen grote krachten op volgens mij en het gaat ook maat om een strookje van 5 tot 8 cm breed.

Richard

een goede plaatwerker slijpt alles waar roestschade aan zit weg. anders kan je volgend jaar bij de voordeuren.

en geloof me dat bedrag wat ik noemde is inclusief demontage en montage. als je dat zelf doet scheelt dat al aardig wat. maar een tip voor als je het ergens anders laat doen. zorg dat eht degelijk gelast en nabehandeld is. anders heb je over een jaar bij de voorstoelen door.

hoekstukken met popnagels??? das instant apk afkeur. maar laat de plaatwerker ook de binnenschermen voor checken. precies in de 2 verdiepingen binn en de veerpoot wil ook nog wel is rot zitten en een goede keurmeester kijkt daar ook.

bezuinig hier geen 200 euro anders heb je over 3 jaar spijt omdat het dan niet meer te repareren is.

tamael
Bravo-niels
QUOTE (tamael^ @ Nov 25 2009, 10:21) *

tamael

Bravo's niet vraag ik mij dan af?
tamael^
QUOTE (Bravo-niels @ Nov 26 2009, 09:03) *
Bravo's niet vraag ik mij dan af?

inderdaad. bravo kan wel voorkomen maar dan echt na schade. altijde de brava en marea waarvan de bodem losrot van het chasis.

tamael
richardz
Die opmerking van dat hoekprofiel was inderdaad niet wijs.. :-) ik had de apk regels er nog niet bij gezocht..

Ik heb de auto gister avond weg gebracht. Hij wordt vandaag hersteld.
- Voor : Roest verwijderen en een nieuwe goede anti roest behandeling geven. (hier is namelijk nog geen zichtbare schade, slechts een klein beetje oppervlakkige roest.
- Achter : Links en rechts worden nieuwe stukken plaat in gelast en vervolgens voorzien van anti roest behandeling.

Zoals het nu lijkt kan ik hem vanavond ophalen.
tamael^
QUOTE (richardz @ Nov 27 2009, 12:04) *
Die opmerking van dat hoekprofiel was inderdaad niet wijs.. :-) ik had de apk regels er nog niet bij gezocht..

- Voor : Roest verwijderen en een nieuwe goede anti roest behandeling geven. (hier is namelijk nog geen zichtbare schade, slechts een klein beetje oppervlakkige roest.
- Achter : Links en rechts worden nieuwe stukken plaat in gelast en vervolgens voorzien van anti roest behandeling.

let wel, de bodemplaat rot vanaf de bovenkant door door slechte kitnaad tussen bodem en koker.

kokers zijn dubben verzinkt en bodem enkel dat veroorzaakt een deel van je probleem. ook het loslaten van de beschermende laag is aan deze roest wel schuld.

tamael
richardz
QUOTE (tamael^ @ Nov 27 2009, 12:15) *
let wel, de bodemplaat rot vanaf de bovenkant door door slechte kitnaad tussen bodem en koker.

kokers zijn dubben verzinkt en bodem enkel dat veroorzaakt een deel van je probleem. ook het loslaten van de beschermende laag is aan deze roest wel schuld.

tamael

De kit naden haalt hij er allemaal uit zoals ik heb begrepen.. en dan zorgt hij voor een goede nieuwe anti roest behandeling van boven en beneden.
En waar de beschermende laag loslaat haalt hij hem ook weg.

Edit :

Moet overigens zeggen dat ik dit erg spijtig vindt van Fiat.. Mijn eerste auto die in april is weggegaan die had na 17 jaar hier en daar een beginnend roestplekje.. en dat waren dan nog niet eens echt belangrijke delen. Maar goed dat was een Japanner.. biggrin.gif
ZeroY
QUOTE (richardz @ Nov 27 2009, 12:20) *
De kit naden haalt hij er allemaal uit zoals ik heb begrepen.. en dan zorgt hij voor een goede nieuwe anti roest behandeling van boven en beneden.
En waar de beschermende laag loslaat haalt hij hem ook weg.

Edit :

Moet overigens zeggen dat ik dit erg spijtig vindt van Fiat.. Mijn eerste auto die in april is weggegaan die had na 17 jaar hier en daar een beginnend roestplekje.. en dat waren dan nog niet eens echt belangrijke delen. Maar goed dat was een Japanner.. biggrin.gif

Japanners van een jaar of 12 willen over het algemeen net zo hard of misschien wel harder roesten dan de Italianen hoor wink.gif
tamael^
QUOTE (ZeroY @ Nov 27 2009, 14:51) *
Japanners van een jaar of 12 willen over het algemeen net zo hard of misschien wel harder roesten dan de Italianen hoor wink.gif

zeker weten. heb genoeg suzukies gezien die door de kokers heen waren. en ook toyotas kunnen er wat van.

tamael
Rayman19876
En zoals gezegt, de bravo's hebben er geen last van. Geen plekje roest te vinden op mijn bravo. En ook mijn oude bravo uit 95 had geen roestplekken.
richardz
QUOTE (tamael^ @ Nov 27 2009, 15:28) *
zeker weten. heb genoeg suzukies gezien die door de kokers heen waren. en ook toyotas kunnen er wat van.

tamael

Zou kunnen inderdaad..Dat is ook niet heilig uiteraard..
Maar mijn Mazda had er totaal geen last van. 1992
ArCee
QUOTE (richardz @ Nov 27 2009, 13:04) *

Ik weet niet waar Fiat hiermee steken laat vallen maar als de plek van het probleem bekend is, is het dan niet zinvol ( met het oog op mijn eventuele Marea aankoop) om hier iets preventief aan te doen? Ik denk dan aan tapijt weg trekken, plaatwerk toegankelijk maken en alles pereventief tegen roest aan te pakken.
Dit zou met tectyl kunnen, beter nog is mijn inziens dicht smeren met kit als Sikaflex wat in de auto industrie gebruikt word en bij juiste behandeling net zo sterk is als een las? Bij preventief uitsmeren word dit een supersterke, elastische waterwerende beschermlaag. Ik heb deze kit o.a gebruikt om RVS platen laten in mijn vorige Patrol om spadborden dicht te maken, RVS platen erop kitten en klaar. Niet meer te verwijderen. tevens heb ik dit ook gebruikt voor montage voor o.a de dakspoiler van mijn 405, voor skirtmontage etc. Zit al jaaaaaaren muurvast.
Blijf je de problemen dan niet voor, bij een auto die dit probleem (nog) niet heeft?
Gewoon een vraag hoor?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.