Help - Search - Members - Calendar
Full Version: fiat bravo 1.9 diesel s (zuiniger)
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Algemeen > Ervaringen
sswijnen
Mijn Bravo 1.9 diesel loopt bij het optrekken naar de snelweg zuiniger als dat ik netjes 110 rij

korte afstandjes loopt hij ook zuinig.(rustig rijden)
maar als ik hem tijdelijk even door trek dan zie ik mijn brandstof meter omhoog gaan.

weet iemand raad zodat ik mijn auto zuiniger kan laten rijden.
momenteel rijd hij 1:15 (vind ik persoonlijk niet zuinig voor een diesel)
Bobi
ik zou zo met je ruilen, mijn TD100 rijd ongeveer 1 op 12, en die is standaard

de bravo is volgens mij zowiezo een zuiperd

kijk maar naar dit topic: klik!
TheLizard
toch kom ik met chip uit op 1:15 a 1:16
Bravaabarth
QUOTE (sswijnen)
Mijn Bravo 1.9 diesel loopt bij het optrekken naar de snelweg zuiniger als dat ik netjes 110 rij

korte afstandjes  loopt hij ook zuinig.(rustig rijden)
maar als ik hem tijdelijk even door trek dan zie ik mijn brandstof meter omhoog gaan.
weet iemand raad zodat ik mijn auto zuiniger kan laten rijden.
momenteel rijd hij 1:15 (vind ik persoonlijk niet zuinig voor een diesel)

normaal gaat hij dan naar beneden toch ???? :?
The Master
Zuiniger... Trap je gaspedaal niet verder dan 1cm in... :roll: Ook kan je andere bougies (betere) laten plaatsen. Deze verbranden meer, dus meer power uit minder diesel...

Nog paar tips; kleine stukjes... Neem NIET de auto... De eerste km ben ik al 1 liter kwijt ofzo, dus ff een boodschappie halen is qua brandstof ZEER duur... Ga er alleen maar lange stukken mee rijden, en 90 achter een vrachtwagen blijven rijden op de snelweg...

T kan ook anders met een diesel:

QUOTE (SNEEKY)
ik met m'n jtd  tussen de 1:7,4 en de 1:8.0
valt zeer goed mee met mijn rijstijl    :wink:

Da's meer mijn style :wink: Ik koop geen auto om zo zuinig mogelijk te rijden puh2.gif
(ps, punto 1.3 16v multijet kan 1:25,6 rijden :wink: )
Bobi
op zich geen slecht idee maar een diesel heeft geen bougies!

alleen zgn gloeikaarsen die de motor op warmte brengen. hierna ontbrand de diesel zodra deze word ingespoten, en heeft dus geen vonk nodig zoals bij benzine
The Master
QUOTE (TD-Abarth)
op zich geen slecht idee maar een diesel heeft geen bougies!

:oops: :oops: :oops: Schaam schaam... :oops: :oops: :oops:

Zelf geen echte dieselfan he... :oops: :oops: :oops: lol.gif
Triple B
verplaats topic naar topic verbrijk
sswijnen
weet iemand nog een goedkope brandstof dieselpomp voor een bravo 1.9 s..

die krengen zijn duur.
en om hier 1 onderdeel (choke) te kunnen vervangen dat gaat al niet eens meer (niet leverbaar nieuw)
Riande
Mijn fiat bravo 1.9 TD ('97) begon ook steeds meer te zuipen... Na een weekje flink rondcrossen in Duitsland en Frankrijk (voor zover dat mogelijk is met mijn standaard-autootje) is-ie helemaal losgekomen en kan ik ruim 800-900 km rijden op 1 tank.

Het is mij ook opgevallen dat het toch wel enigszins uitmaakt wáár je tankt: eerst tankte ik bij een witte pomp, maar blijkbaar had de diesel daar een niet al te hoge caloretische waarde, toen ben ik overgestapt naar Total: ging-ie alweer een stuk zuiniger lopen! Shell-diesel vindt-ie te lekker: kan vrij rap weer tanken.
Momenteel rij ik op Tinq-diesel (Tinq is onderdeel van Shell, dus ik kan het niet verklaren) en daar rijdt-ie ook weer lekker zuinig van.

Enkele weken terug leek het erop dat ie weer meer begon te zuipen: uiteindelijk is er een vrij (kostbaar) mankement gevonden.
Helaas is mijn technische autokennis beperkt, maar er was een tandje afgebroken van het wiel dat de distributieriem aandrijft (er werd ook over krukas gesproken), de timing lag dus geheel verkeerd en uiteindelijk zei m'n bravootje dat ik maar moest gaan lopen: niet meer starten.
Bij de garage is-ie helemaal weer opgelapt (gelukkig geen kapotte/kromme kleppen of andere vervolgschade). Ze hadden zelf dat euvel nog niet meegemaakt (is een Vakgarage, ik ga niet meer bij officiele Fiat garage langs nadat ze m'n carterpan gesloopt hadden én k.u.t. (kwalitatief uitermate teleurstellende) remonderdelen hadden gebruikt.

Maar goed: I'm back on the road en het is opvallend hoe weinig-ie zuipt... Zit nu bijna op 600 km op nog geen 1/2 tank...

Overigens: mijn bravo heeft altijd al last gehad dat het bij vochtig of
koud(er) weer wat moeilijker start... En dat is zichtbaar door de witte pluim die-ie bij z'n ochtendstart uitbraakt... Bij warm(er) weer is dit over. Om dit probleem te verhelpen zijn de gloeikaarsen afgelopen winter vervangen.
Herkent iemand dit?
Peer
Ik herken het ...
Bij mij was er niks aan de hand met de gloeikaarsen, maar meer met de startboegies.
Dr zitten dr als het goed is 4 in en bij mij waren ze alle 4 naar de haaien.
Als dit verhaal bullshit blijkt te zijn ben ik weer afgezet bij mijn dealer ...
Maar dat verbaast me dan ook weer niet ...
Geintje kostte me 250 euro.

P.s. Ik heb een 1.9 TD 75 die ongeveer 800km loopt op 1 tank. En ik rij alleen maar lange afstanden.
Riande
Zou mijn brandstofmeter naar de gallamiezen zijn?
Deze week veel korte stukjes: zuipt meteen weer een end meer... Wordt weer tijd dat ik ga toeren! heb ik zin in!
Riande
QUOTE (Peer)
Ik herken het ...
Bij mij was er niks aan de hand met de gloeikaarsen, maar meer met de startboegies.
Dr zitten dr als het goed is 4 in en bij mij waren ze alle 4 naar de haaien.
Als dit verhaal bullshit blijkt te zijn ben ik weer afgezet bij mijn dealer ...
Maar dat verbaast me dan ook weer niet ...
Geintje kostte me 250 euro.

P.s. Ik heb een 1.9 TD 75 die ongeveer 800km loopt op 1 tank. En ik rij alleen maar lange afstanden.

Hmm... dat is een goede tip over de startboegies... Die moeten dan nu toch echt wel enkele jaren niet meer optimaal presteren... Witte rook uitbraken doet ie al sinds tijden!
Als er weer centjes zijn ga ik eens met m'n garag praten... kijken of ik 't misschien 'contant' kan betalen :wink:
knapen
Met mijn bravo 19td 100pk '97 rij ik met een volle tank max 500 km normaal zit ik rond 450a475 km
dus volgens mij is er bij mij een klein probeleempje denk ik ! :?

GrEeT§
sswijnen
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
sswijnen
Beste Mensen,
:cry: :cry: :cry: :cry:
Na 197.000 km met mijn Fiat Bravo 1.9d S uit 1996, en na de reparatie van mijn diesel pomp(bleek zuiger in de pomp die niet goed is) wil ik hierbij afscheid nemen van deze forum.
Tot grote spijt kan ik mededelen na 75.000 km er zelf mee gereden te hebben overigens een TOP van een auto geweest te zijn.
Ik had het gevoel dat comfort perfect is, zat in een auto die gewoon gezien werd op de weg.
De reactie vermogen van de auto was perfect !!!!

MAAR wil kwijt dat na de reparatie mijn auto totaal is uit gebrand.
Financieel heb ik besloten om over te stappen op een focus omdat voor de bravo VEEL TE MOEILIJK aan onderdelen is te komen.

bedankt voor de reactie en alle hulp :cry: :cry: :cry: :cry:
The Master
Om realistisch te blijven.... Ooit zullen we allemaal over moeten. Hoop dat je veel plezier heb gehad met je bravo, en later weer terug gaat naar deze italiaanse schoonheden smile.gif

(hebbie foto's van de brand?)
Dutch Dimension
Nou veel succes met je volgende auto dan :wink:
Jopie
Mijn TD 75 rijdt altijd rond de 1 op 15, hoe zuinig ik ook probeer te rijden. (rij elke dag 75 km voornamelijk 80km/u wegen!)

Ik zou liever zien dat mensen hun verbruik noteren in liters per kilometer ipv in kilometers per tank, want ja, de tank is vaak niet helemaal leeg... dus kun je niet goed vergelijken !!

Oh ja boven 3000 tpm begint ie eerst ook vaak te roken. Een keer even doortrekken en hij doet het een hele tijd niet meer. Wat zou dat dan zijn... normaal rijd ik niet vaak boven 3000 tpm.

jopie
The Master
QUOTE (Jopie)
Ik zou liever zien dat mensen hun verbruik noteren in liters per kilometer ipv in kilometers per tank, want ja, de tank is vaak niet helemaal leeg... dus kun je niet goed vergelijken !!

:roll: :roll: :roll: Ik rijdt 1:8, oftewel 12,5liter op 100km. Das zelf ook wel uit te rekenen toch...
symtom
heej

Ik rij elke dag naar eindhoven op en neer met mijn bravo 100sx td en maak ongeveer 750 a 800 km in de week en haal dit met een volle tank!

Dat slecht starten heb ik ook last van soms wel soms niet idd bij koud weer of tijdje stil staan,dan stottert hij in het begin een beetje ploffen van uitlaat nog geen min en dan is het over.

Dus er zitten dus start bougies in een diesel????
de gloei bougies zijn al vervangen heb van de week ook een injector reiniger gehaaldt werk ook erg goed hij stottert tot nu toe niet meer

Groetjes Tommy
ARTIC
er zitten in een diesel alleen gloeibougies (is dus start bougies)

ik rij met mijn jtd ongeveer 650 km op een volle tank
is volgens mij 1op13 - 1op14...
Rij er wel altijd erg sportief mee , vol optrekken en op de snelweg 150-160
yetello
Sinds kort lid van deze club.

Ben in het bezit van TD 100SX

Nu zo'n 6000km achter de rug (van de 245.000 die hij gelopen heeft)

Ben blij dit forum te zien want die van mij rijdt tussen de 1:16 (stad) en 1:18,5 (snelweg) Luchtmeter en luchtfilter nog niet schoongemaakt. lijkt mij niet slecht voor deze kilometervreter. toch?
ErikM
Ik heb een 1.9 TD en rij 800 km. op een volle tank... Gemiddeld 1 op 16/17.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.