Help - Search - Members - Calendar
Full Version: nieuwe velgen
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Bravo, Brava & Marea '95 - '03 > Vragen/Problemen
johan6671
hallo mensen,

ik zag een advertentie bij ons in de buurt voor velgen. deze hadden de maat 205/40 R16 met ET35. mijn vraag was of dit zonder problemen op een bravo mk1 zou passen of dat je dan spporverbreders nodig bent? want is het nou hou hoger de et waarde hoe verder de velg naar binnen valt of juist andersom?
alvast bedankt!
Ruudje
Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.

Van Wikipedia ;-)

Ikzelf heb ook nog een setje velgen tekoop met ET35 205/40 ZR17 en 7J Dat past prima onder een Bravo/a Marea.
BravoUser
QUOTE (FCS @ Nov 4 2009, 08:16) *
Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.

Van Wikipedia

Goede uitleg..
Maar als aanvulling wil ik meegeven, dat ook gelet moet worden op de J-Breedte van de velg.

Ga je bijvoorbeeld van 6,5J ET 42...naar 7J ET 35. Dan komt je velg 7,2mm verder naar buiten.
Maar ga je van dezelfde 6,5J ET 42...naar 7,5J ET 35. dan komt je velg 1,37cm verder naar buiten te staan.!!

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif
Ruudje
16 inch is er bij normale velgen niet/nauwlijks op 7J. Daarom gaf ik mijn velgen als voorbeeld.
BravoUser
Ik zeg ook alleen LET OP..!!

Het is dus niet alleen zo..dat een bepaalde ET-Waarde altijd past.
Je moet ook rekening houden met de J-Breedte van de nieuwe velg.

Voorbeeld..
Ga je van 6J ET 40 14inch...naar 6,5J of 7J 15inch..dan past ET30/28 en zelfs ET25
Maar ga je van dezelfde 6J ET 40 14inch...naar 7,5J 16inch ET25 dan lopen ze aan tegen de wielkasten.!!

Greetz,
BravoUser thumbsup.gif

Dit alles is alleen maar aanvullende informatie...zodat je wellicht teleurstellingen kunt voorkomen.
Maar in de meeste gevallen gaat het idd best goed.
seba
Ik ben nieuw op deze forum, Heb enkele vragen ivm ET en J waarde van ken er niet zoveel van frown.gif. Kheb een fiat bravo van 2009: bandenmaat 205/55/16 en staan standaart velgen op. Hoe kan ik de ET en J waarde ervan te weten komen ? Want ik wil nieuwe velgen gaan halen en die heeft een ET waarde van 40 en J waarde van 7

Hopelijk heb ik snel antwoord smile.gif
Gwboes
ik weet zo niet uit m'n hoofd wat de originele maten zijn maar weet wel dat et40 en 7j past.
seba
Ok bedankt voor het antwoord wink.gif dan weet ik dat al smile.gif
Bobi
Boes had je gezien dat het om 2009 Bravo ging? Ik weet niet of dit verschil maakt maar ik zou ook zeggen dat 7J en ET40 wel moet passen.

Seba, als je de J waarde en ET van je huidige velgen wil weten dan moet je even op je velg zelf kijken, die staan er altijd ergens in gegraveerd. Meestal aan de binnenkant van je velg op 1 van de spaken of soms ook bij de boutgaten, vooral als je nog een afdekkapje heb voor je bouten.

Het ziet er iig ongeveer zo uit:
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.