Slider
May 17 2004, 23:46
Ik zat eens de handleiding van mijn wagen te lezen over onderhoud e.d. En nu zag ik dat om de zoveel kilometers het pollenfilter ook vervangen moet worden. Nu staat er in de handleiding, INDIEN AANWEZIG.....
Ik heb gekeken, maar ik heb er geen. Mis ik hem of hebben alle 1.4's geen pollenfilter? Voor mensen die niet weten wat het is; het is een filter wat alle troep (voornamelijk pollen) uit de lucht moeten halen die door je ventilatie naar binnen komt. Deze zit in de goot van de voorruit aan de bijrijders kant en zit met 2 schroefjes vast.
Tartarus
May 18 2004, 00:49
pollenfilter heeft dit niets te maken met airco ?
ik denk het wel
Seimonti
May 18 2004, 06:57
Er zit wel degelijk een pollenfilter in de 1.4. De mijne is vorig jaar vervangen en was heel ranzig vies. Hij werkt prima want in mijn vorige auto zat er geen en ik had vaak genoeg van die kleine blaadjes in de auto.
The Master
May 18 2004, 10:35
Het pollenfilter voorkomt dat kleine deeltjes via het ventilatiesysteem in het interieur binnenkomen en je deze in het oog zou kunnen krijgen wat gevaar oplevert.
Voor zover ik nu weet; iig auto's met Airco hebben t, en auto's zonder airco soms ook... Zo installeerd saab t sinds 2001 standaard in elke auto... (las ik ergens)
den_coppy
May 18 2004, 11:02
De 'cabin filter' zou dus normaal hier moeten zitten, dus al je daar niets vind, zal er wel geen pollenfilter in zitten denk k.
Goedkopere oplossing :twisted:
Seimonti
May 18 2004, 17:43
Ik heb inderdaad een airco erin zitten :?
evill bravo
May 18 2004, 18:17
airco van mij ruikte vreemd heb ook een 1.4 12v pollenfiter zit achter een kapje links die aan die grote kap zit vd ruitewisser(lekbak) als je voor je motorruimte staat deze heb ikl vervangen en weg nare geur!!
Slider
May 18 2004, 23:06
Hmmm, dacht ik al... Alleen met airco dus. Ik heb namelijk geen airco en dus ook geen filter. Of is er iemand hier met een 1.4 12v zonder airco maar wel met pollenfilter?
marcelv8
May 18 2004, 23:09
QUOTE (Slider)
Hmmm, dacht ik al... Alleen met airco dus. Ik heb namelijk geen airco en dus ook geen filter. Of is er iemand hier met een 1.4 12v zonder airco maar wel met pollenfilter?
Nee dat geloof ik niet, ik krijg ook vaak de blaadjes en troep in me gezicht geblazen :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil: :twisted:
RARARA
May 23 2004, 22:56
Ik heb idd ook geen pollenfilter, maar ik zit er wel aan te denken er een aan te schaffen. Die door de auto schietende verdorde blaadjes is ook geen porum !!
Pestventje
May 24 2004, 07:39
Dankzij dit topic ben ik ook 's gaan kijken en inderdaad keb er eentje. Ben 'm gelijk gaan schoonmaken, want er zaten een hoop blaadjes en pluisjes in. Beetje uitkloppen en dan is ie weer aardig schoon
reddevil
May 24 2004, 14:36
Ik heb een 1.4 12v zonder airco.
Er zit standaard dan geen pollenfilter in.
Zelf had ik ongelovelijk last van kleine blaadjes, die naar binnen kwamen door de roostertjes.
Een pollenfilter houdt die tegen, net zoals vervelende geuren (van bijvoorbeeld een stinkende auto voor je).
Ik heb er zelf een geinstalleerd.
Dit gaat zonder enige aanpassing of moeite.
Kosten ongeveer € 30,- bij de fiat dealer.
QUOTE (Pestventje)
Dankzij dit topic ben ik ook 's gaan kijken en inderdaad keb er eentje. Ben 'm gelijk gaan schoonmaken, want er zaten een hoop blaadjes en pluisjes in. Beetje uitkloppen en dan is ie weer aardig schoon

hoe heb je hem eruit gehaald dan?
maar voor die nare geur van je voorliggers, hebben wij in de bravo toch ook die mooi schuif vlak boven je asbak zitten?
Pestventje
May 25 2004, 08:01
QUOTE (Hyper)
hoe heb je hem eruit gehaald dan?
Keb voor de zekerheid eerst ff in het boekje gekeken, maar hij zit vlak onder de ruitenwissers, bij de rubberen afvoer. Daar zit een zwarte klep die vast zit met 2 schroefjes. Deze twee ff losdraaien en je ziet het filter zitten. Het filter zelf zit met 2 plastic klemmetjes vast, die je eenvoudig los kunt klikken. Nu kun je zo het filter eruit halen. :wink:
reddevil
May 25 2004, 13:38
dat schuifje is alleen voor de luchtverversing.
Ene stand verse lucht toevoer, andere stand luchtcirculatie van binnenuit.
Heb hem er niet uitgehaald, maar volledig aangebracht.
Compleet met houder en al!
In mijn Marea weekend zit geen pollenfilter. (Had net de boel open gehaald)
Kan ik nu gewoon en pollenfilter kopen en er in zetten of mis ik nog iets om 't bijv. vast te zetten?
gr. Philip
Hoi Philip,
om een pollenfilter erin te zetten moet er wel een houder is de auto zitten.
Is gewoon een zwarte plastic bak waar het filter in geplaatst wordt.
Bij mijn Marea zit dit er vanwege de airco standaard in,
maar die houder kost bij de dealer iets van 12 euro geloof ik.
Vanwege mijn hooikoorts heb ik bij mijn vorige auto, een Brava, er zelf ook
eentje in gezet.
Groetjes, Mark
Hoi Mark,
Bedankt voor de tip.
Kan ik die houder zelf makkelijk plaatsen of is dit een ingewikkelde klus om te doen voor iemand met 2 linkerhandjes? :-)
greetz Philip
Hoi Philip,
ik zou eerst ff kijken of de houder niet al aanwezig is,
en zo niet, het plaatsen is een fluitje van een cent, er zit een opening waar
de houder precies in past, kan niet missen..
Groetjes, Mark
Hoi Mark,
Van wat ik mij herinner toen ik 'm open had, ik zag alleen een rond gat waar de lucht wordt ingezogen dus ik denk dat er geen houder in zit.
Ik vd week wel ff langs een dealer.
greetz Philip en bedankt
Zal ik jullie eens een tip geven
Als je een pollenfilter heb, dan hoef je die echt niet ieder jaar te vervangen.
Uitkloppen en stofzuigen dat ding en een beetje met Oust luchtverfrisser inspuiten. als nieuw.
Heb je er geen, maar wel die ruimte en de uitsparing? Dan kun je met een stuk op maat geknipt opgerold wasemkap filter (Blokker) de ruimte opvullen (kosten €1.50) en je krijgt dan geen blaadjes meer binnen via de ventilatieopening en het houd tevens de vuile deeltjes (roet etc.) tegen.
Werkt ook bij andere automerken.
Natuurlijk wel ieder jaar vervangen, maar dat zijn de kosten niet en in 1 zo'n verpakking zit voor jaren genoeg.
Probeer maar het werkt echt !!
Kijk, dat is nou eens een leuke tip om uit te proberen Flymo :-)
dajazzz
Sep 4 2006, 07:06
Nou heb ik dus een filter gekocht maar zit er geen houder in.
Ik heb gewoon een gat daar zitten en kijk tegen de schoepen aan van de motor.
Wel zie ik 2 stalen pinnetjes, gaat daar die filterbak op?
Ik ga dan op zoek naar zo´n bak als dat daar op gaat dan.
dajazzz
Sep 7 2006, 07:01
Iemand?
QUOTE (dajazzz @ Sep 4 2006, 08:06)

Nou heb ik dus een filter gekocht maar zit er geen houder in.
Ik heb gewoon een gat daar zitten en kijk tegen de schoepen aan van de motor.
Wel zie ik 2 stalen pinnetjes, gaat daar die filterbak op?
Ik ga dan op zoek naar zo´n bak als dat daar op gaat dan.
QUOTE (dajazzz @ Sep 7 2006, 08:01)

Iemand?
Ja deze bak kan je halen van de sloop of bij de dealer vandaan was volgens mij een paar tientjes.
Anders moet je is ff informeren bij
tuynder wat bij hun zo'n ding kost is goedkoper dan bij de fiat dealer.
QiB1400
Sep 13 2006, 12:40
QUOTE (FCS @ Sep 7 2006, 08:26)

Ja deze bak kan je halen van de sloop of bij de dealer vandaan was volgens mij een paar tientjes.
Anders moet je is ff informeren bij
tuynder wat bij hun zo'n ding kost is goedkoper dan bij de fiat dealer.
Heb effe de prijzen (ex BTW) opgevraagt bij de firma tuynder. Ik ga er ook maar een bestellen denk ik.
1. Artikelnummer: 46442422 pollenfilter 15.81 euro
2. Artikelnummer: 60502080 moer 0.40 euro
3. Artikelnummer: 46442421 kap 6.99 euro
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.