Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Xenon weer legaal!
Fiat Bravo / Brava / Marea Club Forum > Algemeen > Algemeen
Frontysco
http://www.automaxx.nl/forum/showthread.php?p=35383
http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php?t=21246
http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?f=28&p=603502

Citaat:
De artikelen 5.2.55, achtste lid, 5.3.55, achtste lid, 5.3a.55, achtste lid, 5.5.55, achtste lid, en 5.12.55, zevende lid, vervallen.

Het is niet meer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemmin g is met de voor die armatuur bestemde lamp (art. 5.*55 Rv).

Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen.
Het gaat hierbij met name om Xenonlampen die later zijn ingebouwd waardoor de codering van de lamp niet overeenkomt met Xenon. Jonge automobilisten die het nodige aan hun auto aanpassen bouwen de verlichting nogal eens om naar Xenonverlichti ng.

Kan er dan helemaal niet meer worden opgetreden? Ja, natuurlijk wel, maar nu alleen nog voor verblinde verlichting.

Toelichting
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseise n voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.
Ebbie
Dus simpel gezegd: Xenon mag je inbouwen, maar je mag er niemand mee verblinden.
Eddos
Dat klopt. En dat was ook al zo, want je mag niemand hinderen in het verkeer. En verblinden hoort daar ook bij:)
sjaak
Geldt dit dan ook voor auto's die na 1 januari 2007 op de markt zijn gekomen?
Eddos
Dat denk ik wel, zo lees ik het althans.
Ruudje
Dit geldt NIET voor auto's van na 1 januari 2007.
Deze moeten namelijk ALTIJD icm Xenon "Automatische hoogte verstelling" hebben en een "Spoeier systeem" voor de koplampen.
Sidharta
zou eens moeten zien hoe het hier in den Belgique is geregeld...
Eddos
QUOTE (FCS @ Oct 21 2009, 09:13) *
Dit geldt NIET voor auto's van na 1 januari 2007.
Deze moeten namelijk ALTIJD icm Xenon "Automatische hoogte verstelling" hebben en een "Spoeier systeem" voor de koplampen.

Ah kijk, weer wat geleerd smile.gif
HJ2
Belgie is dramatisch v.w.b. regelgeving, schouwingen enz... Mijn oprechte condoleances
ZeroY
Tjah die regel was sowieso al zo lek als een mandje. Bovendien kom ik vaker auto's tegen met hallogeen lampen waar ik last van heb dan auto's met Xenon. Ligt gewoon aan de afstelling, behalve bij die golfjes want dat zijn echt van die bakken waar de eigenaren het gewoon niet willen snappen.

Verstandig dus dat ze het terug hebben gedraaid.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.