QUOTE (Monstra16v)
QUOTE (Burp2001)
Ik heb al nieuwe handgrepen gekocht (32,50 Fiat Dealer) maar is het moeilijk om die krengen te vervangen ? ik heb de deur even gestripped maar kwam ook niet verder dan dat..
je ziet niks...
1 boutje aan de zijkant van de deur en 1 binnenin en klik.
...EN KLIK?????
Heb zelf m'n sloten vervangen (ivm weggehaalde sleutel) door exemplaren van een sloper. Nu hoef je voor het vervangen van zo'n cilindertje niet je hele deurgreep eruit te halen..... :oops: maar daar kwam ik pas achter toen ik de 1e er al uit had gehaald en dat was een KLOTEkarwei!!!
Het terugzetten was nog veeeelll erger!!!!
Er zitten 2 metalen stangetjes aan je deurgreep (voor het openen van je deur en één waar dat staafje op zit dat naar boven of beneden gaat bij op slot doen of openen) en het is rete lastig om die terug te klemmen in de witte plasticjes die ze op hun plek houden.
Tip: haal vóór je je greep van je deur haalt, eerst wat extra van die plastic klemmetjes bij de dealer, want er gaat er óf sowieso één kapot óf je laat er één in het portier vallen...
HOW-TO:
Met een Torx-bitje het boutje losmaken aan de zijkant van je portier, met een pijpsleutel 10/11 (of een smalle dop op een ratel met verlengstuk) draai je het moertje aan de binnenkant van je portier los, jaah.... eerst tuurlijk je bekleding eraf en heeel voorzichtig de kit die de doorzichtige plastic hoes op z'n plek houdt, lossnijden (een hoekje maar, om bij de moer te kunnen komen).
Zorg dat die plastic hoes heel blijft, die houdt mede het regenwater uit je interieur...
Vervolgens de greep naar boven duwen en de twee metalen lipjes die 'm in het 'gat' houden worden zichtbaar.
Dan nog een tip: plak NU met schilderstape (afplaktape) een randje aan de onderkant van je greep (aan de kant van het slotje natuurlijk).
Dat zorgt ervoor dat die lipjes de lak rondom de deurgreep niet beschadigen bij het eruit tilllen vd greep...
Trek dan de onderkant met de lipjes naar buiten.
Dan pak je de greep en 'open' je het portier, je trekt de greep dus naar je toe, waardoor het hele veermechanisme samentrekt en dan kun je (heel voorzichtig: je lak!) de totale greep naar buiten trekken.
De twee metalen stangetjes zitten dan nog vastgeklemd in die kloterige witte plastic dingetjes...
Klein tangetje, of misschien een stanleymes? (als je toch nieuwe op voorraad hebt) om ze los te maken. Met een klein tangetje ging ut.
En je greep is eraf...
Het terugzetten gaat in omgekeerde volgorde.
HEEL lastig om dan dat ene stangetje weer in dat plasticje te krijgen...
Jammer dat ik geen digitale camera heb, anders had je een hele mooie 'how-to' gehad...
Laat je niet afschrikken door dit verhaal, het is lastig, maar het is ook te doen, anders zat m'n greep nu nog niet terug....
Een mooie zaterdag is ideaal, neem de tijd,
Suc6
Peter